nijssenr
door nijssenr Apr 8, 2019 om 17:35
Geldzaken & recht
Vpay vs Maestro

Ik ontving vorige week een nieuwe betaalpas van de ING.
Hierop stond ineens VPay. Ik had hier nog niet eerder van gehoord.
Dit bleek een concurent van het al oude Maestro te zijn.
Ook bleek deze pas in het buitenland dus ineens een stuk minder geaccepteerd.
Een korte zoektocht leerde dat ING random nieuwe passen uitdeeld met 1 van de 2 betaalsystemen.
En dat je kostenloos mag wisselen.
Als je hier pas op vakantie achterkomt ben je mooi de klos.
Andere mensen hier ervaring mee? Is het inderdaad zo erg als mijn zoektocht doet vermoeden?

57820 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2019 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee. Wat zei ING toen u daar naar informeerde?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 8, 2019 om 17:49
7176 Antwoorden / 3 Vragen

Iets gevonden waar anderen ook wat aan kunnen hebben, verrassend, wist niet dat dit er in kon zitten.
https://www.banken.nl/nieuws/20817/ing-debetkaarten-nu-ook-beschikbaar-met-v-pay-van-visa

diumenge
door diumenge - Apr 8, 2019 om 17:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waaruit bleek dat die pas in het buitenland ineens (?) een stuk minder wordt geaccepteerd? Voor geldautomaten worden beide systemen geaccepteerd en voor betaalautomaten wisselen ze elkaar een beetje af volgens dit (klik) overzichtje van SNS bank die dat soort passen ook verstrekt.

aurora1
door aurora1 - Apr 8, 2019 om 18:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u zelf ervaren dat die pas minder goed in het buitenland geaccepteerd wordt?
Wat zeiden ze van de Ing. toen u daar daarover navraag deed?

aurora1
door aurora1 - Apr 8, 2019 om 18:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen
diumenge
door diumenge Apr 8, 2019 om 18:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die zijn niet echt.

aurora1
door aurora1 Apr 8, 2019 om 18:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank, Dat had ik inmiddels ontdekt.

edrick3
door edrick3 - Apr 8, 2019 om 19:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ook bleek deze pas in het buitenland dus ineens een stuk minder geaccepteerd.

????
Waar baseer je dit op?

diumenge
door diumenge Apr 8, 2019 om 19:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarschijnlijk heeft TS even een wereldreis gemaakt ná ontvangst van de kaart... ;-)

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2019 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar raar dat ze die passen willekeurig van een logo voorzien.

diumenge
door diumenge Apr 8, 2019 om 19:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ze willen niet meer van één betaaldienst/provider (Maestro = Mastercard / V Pay = Visa) afhankelijk zijn, dus zo raar is dat niet.

tijger1
door tijger1 Apr 8, 2019 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Prima, maar dan moeten ze beide betaaldiensten vermelden en niet willekeurig klanten met een voor hen onbekende provider opzadelen.

jo
door jorisw Apr 8, 2019 om 19:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar als je beide tegelijkertijd ondersteund ben je nog steeds afhankelijk. Maar dan van 2 partijen. Nu kunnen banken afhankelijk van hoe de paymentproviders zich gedragen besluiten om wat meer van de ene en wat minder van de andere af te nemen.

Gr
door Grunn1 - Apr 8, 2019 om 19:32
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er zit wel degelijk een verschil met het gebruik in het buitenland. Hieronder een lijstje hoe en wat. Verenigende staten = hoofdzakelijk Maestro ( werd niet mee gekopieerd)

LandGeldautomaatBetaalautomaat
Australië Wordt allebei geaccepteerd  Vooral V PAY
Canada Wordt allebei geaccepteerd Alleen VPAY
Nederlandse Antillen  Wordt allebei geaccepteerd  Vooral Maestro
Nieuw Zeeland Wordt allebei geaccepteerd Vooral V PAY
Peru Wordt allebei geaccepteerd Alleen Maestro
Polen Vooral V PAY Wordt allebei geaccepteerd
Roemenië Vooral V PAY Wordt allebei geaccepteerd
Suriname Wordt allebei geaccepteerd Alleen Maestro
Verenigde Staten Wordt allebei geaccepteerd

Gr
door Grunn1 - Apr 9, 2019 om 01:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Blij dat deze vraag gesteld is had er zelf niet eens aan gedacht. Zie nu ook net dat mijn vrouw een Vpay ING pas heeft en ik de Maestro variant. Aangezien we na de zomer naar Amerika gaan is het goed te weten dat de Vpay pas minder te gebruiken is en weet nu vast waar dat aan ligt.

we
door weethet Apr 10, 2019 om 14:28
107 Antwoorden / 2 Vragen

het zou mij verbazen... Visa is in de USA groot en overal geaccepteerd naar mijn erv. Ben benieuwd naar de uwe. ik ga in juni

Gr
door Grunn1 Apr 10, 2019 om 14:45
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Visa is groot maar het is in Amerika nou niet echt gebruikelijk om met een debet card te betalen en daarin zit nou net het verschil. Visa credit card wordt net als de Meastro card overal geaccepteerd en pinnen met debetcard (meastro) werkt bij bijna elke pin automaat. In winkels betalen met een debetcard is een stuk moeilijker dan hier.
Hou er ook rekening mee dat bij het benzine tanken waarbij veelal aan de pomp betaald wordt met creditcard je ook steeds vaker problemen zult krijgen. Vaak wordt na het invoeren van de creditcard gevraagd om een 5 cijferige zip code en die hebben we niet en dan werkt in veel gevallen je creditcard ook niet. En nee je bijbehorende pincode werkt ook niet.

tenormin
door tenormin Apr 10, 2019 om 16:29
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Klopt @epcot. Zip code ontbreekt. Maar dan kan je wel gewoon naar binnen om te pinnen (dat rijmt). Genoeg gedaan bij Rotten Robbie. Kan ook niet helpen dat die keten zo heet. Maar gewoon gepind met ING Maestro.

tijger1
door tijger1 Apr 10, 2019 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot

Maar dan zult u geen probleem hebben als u beide passen hebt.

ma
door manwijf Apr 12, 2019 om 12:01
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Tenormin Hier is bij een tankstation op het raam van het 'kantoortje' een briefje geplakt met 'Pinne binne' :)

mo
door mof - Apr 10, 2019 om 12:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Geen idee, welweet ik dat geld opnemen met ing passen tegenwoordig steeds ladtiger is. In de carieb kon ik in 2009 nog gewoon in Barbados en Grenada pinnen. Nu lukt dat niet meer bij veel banken.

Gr
door Grunn1 Apr 10, 2019 om 14:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nooit problemen mee maar heb ook voldoende saldo op mijn rekening staan.

tijger1
door tijger1 Apr 10, 2019 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot

lol

gajnieuw
door gajnieuw - Apr 10, 2019 om 15:33
37 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben bij de SNS beide de V-Pay. Eigenlijk nooit problemen mee gehad. Maar wij reizen alleen binnen de EU. In Groot-Britanie komt het wel eens voor dat je een automaat hebt die of alleen Maestro of alleen V-pay accepteerd. In Denenmarken nooit een probleem gehad en ook in Duitsland en Belgie geen problemen ondervonden. Denk dat het afhankelijk is naar welk land je toe wilt. Informeer anders even bij de ING als je op vakantie gaat of dat ook kan met die pas.

ingwebcare
door ingwebcare - Apr 10, 2019 om 15:38
73 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Nijssenr,

In principe zou V-pay geen problemen op moeten leveren bij betaalautomaten die een V-Pay of VISA logo hebben. Als je toch een andere betaalpas wilt met Maestro logo dan kan dit uiteraard kosteloos. Ik raad dan aan om contact op te nemen met ons: https://www.ing.nl/particulier/klantenservice/index.html

Met vriendelijke groet,

Jildou
ING Webcare

Ro
door Roedbieske - May 20, 2019 om 17:21
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb vandaag mijn nieuwe V_PAY pas van de SNS geprobeerd te gebruiken, nou en ik bedoel proberen, want hij werd bij de eerste pinbetaling in een winkel geweigerd ! Sta je dus voor ...........
Ik heb toen ik een aantal weken geleden de nieuwe betaalpas kreeg ook gebeld met de Klantenservice van de SNS en daar werd gezegd, is hetzelfde als Maestro en kun je overal mee betalen, mooi niet dus. Weer gebeld vandaag omdat ik klacht wilde indienen en nu werd gezegd, kun je niet gebruiken in Belgie, omdat ik in Belgie woon ? Nou ik heb hem de 1e keer gewoon gebruikt in Nederland !!. Straalt veel vetrouwen en deskundigheid uit voor een bankinstelling toch ? Ik heb met Maestro nooit problemen gehad waar ook in Europa.Zal wel uit kosten oogpunt goedkoper zijn, maar hetzelfde ?

tijger1
door tijger1 May 20, 2019 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u woont in Belgie, maar hebt een rekening bij de SNS bank?

An
door Antje1972 - May 21, 2019 om 16:55
1 Antwoorden / Vragen

We hebben ook nooit geweten dat er een verschil zit in een Maestro en V Pay betaalpas. Zelf hebben wij nog steeds een Maestro pas van de ING, maar mijn dochter heeft blijkbaar een V Pay pas...ze is net aangekomen op haar vakantie adres op Curacao, blijkt ze niet te kunnen pinnen!!...nergens tot nu toe. Dus let goed op als je buiten Europa op vakantie gaat, neem dan altijd ook een Creditcard mee!

Het zou wel erg handig zijn, als de banken hier bij het verstrekken op attenderen...

Dw
door Dwight - Aug 19, 2019 om 07:34
1 Antwoorden / Vragen

Ben nu 2 dgn in Egypte en werd gisteren onaangename verrast bij 1e transfer (betaling ) wilde plegen met mijn VPAY kaart; deze heb ik 5 maanden geleden ongevraagd ontvangen bij vervanging van oude MAESTRO kaart.
Transactie werd geweigerd terwijl de transactie van een vriend met een Maestro kaart 1 minuut daarvoor wel was geaccepteerd!
Actie om de kaart in te stellen 'wereld' gebruik heb ik al gepleegd voor ingaan vakantie.
 Vandaag naar een ATM met onzekere gedachten of mijn transactie goed komt of niet.
Dit wil je niet hebben!!!!!!!