br
door bricoheks Sep 28, 2020 om 14:31
Geldzaken & recht

Vraag

mijn man heeft recht op vergoeding van 6400 euro van Interbank maar het contract is getekend met zijn ex
wij hebben vernomen dat zijn ex is overleden in 2009 en daar wil de bank een overlijdingsakte van maar die kunnen wij niet krijgen en omdat we geen familie zijn krijgen we van de gemeente ook niks. heb contact gehad met een dochter maar die wil geen medewerking verlenen dus staan we met onze rug tegen de muur. het contract is met haar afgesloten maar we kunnen nu niks de relatie heeft twee jaar geduurt van 2004 tot 2006 en de kinderren  van de ex zijn niet van mijn man. kan het zo zijn dat wij geen recht hebben als er geen akte van overlijden is ? mijn man heeft die lening samen getekent maar zij heeft er nooit aan mee betaald.
wat kunnen we nu doen?

1637 6 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 28, 2020 om 14:37
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Van welke instantie moet de vergoeding komen? Van de bank zelf?

br
door bricoheks Sep 28, 2020 om 14:43
Antwoorden / 1 Vragen

van Interbank

ma
door malty - Sep 28, 2020 om 15:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien aan de dochter voorstellen voor de moeite €100 te geven voor kopie van de overlijdingsakte.

br
door bricoheks Sep 28, 2020 om 15:38
Antwoorden / 1 Vragen

de dochter wilt geen hulp verlenen bij afgifte van overlijden ze maar een relatie van 2 jaar gehad

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2020 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het lijkt mij eerder logisch dat ex recht heeft op de helft van dat geld en omdat zij al overleden, haar kinderen in haar plaats. Of zij meebetaald heeft is daarvoor niet van belang. Bied die kinderen de helft van het bedrag.

Was uw man gehuwd met ex? Misschien neemt de bank dan genoegen met het echtscheidingsconvenant.

br
door bricoheks Sep 28, 2020 om 15:41
Antwoorden / 1 Vragen

mijn man was met deze vrouw niet getrouw alleen een relatie van 2 jaar de helf van bedrag is beetje raar als jij alles heeft betaald waar zij toen allen spullen van heeft gehouden heeft dan nog ook de rest van geld geven is beetje heel krom

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2020 om 15:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, beetje heel krom. Net zo krom, als dat Interbank nu een vergoeding betaalt. Beiden getekend voor die lening.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 28, 2020 om 15:58
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ik vraag mij in rede af waarom uw man geen overlijdensakte zou kunnen ontvangen zijdens de Gemeente. De reden kan zijn dat er formeel niets geregeld was zoals bijv. een samenlevingsovereenkomst. Dat blijkt o.a. uit deze informatie: https://www.uitvaart.nl/juridisch/overige/vaststellen-dood-akte-van-overlijden-verlof-tot-begraven-of-cremeren/wie-mag-overlijdensakte-bij-gemeente-opvragen/47504

Als eventueel de uitvaartondernemer of een notaris geen uitkomst kunnen bieden dan is er naar mijn mening maar één andere mogelijkheid en dat is om op basis van de ondertekende overeenkomst medewerking te vorderen door bijv. een in gebreke stelling te doen bij de dochter. |ie daarvoor http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en voor een voorbeeldbrief: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

Daarbij is het denk ik erg zinvol om uw vraag ook te stellen aan juridisch loket contact en mogelijk ook nadere specialistischejuridische hulp te krijgen waarbij u dan mogelijk ook een gesprek kunt hebben met een advocaat waar de eerste íntake'gratis is.

Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft is ook dat een mogelijkheid om die in te schakelen. (Ik sluit niet uit dat uw man recht heeft op 'slechts' 50% en de erfgenamen van de ex. dat moeten 'ophoesten'.

justmeagain
door justmeagain Sep 29, 2020 om 08:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar die dochter heeft recht op de helft van die 6400 euro. Want zij erft namens haar moeder die mede verantwoordelijk was voor deze lening.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 29, 2020 om 09:12
16838 Antwoorden / 202 Vragen

@JUSTMEAGAIN, de dochter zal ook m.i. zeker rechten hebben en dat kan ook m.i. zelfs recht zijn op 50%. De uiteindelijke beslissing is dan wel aan een rechter, zo het tot een procedure zou komen.

tijger1
door tijger1 Oct 5, 2020 om 22:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom schrijft u dan dat die erfgenamen van ex dat moeten ophoesten?

justmeagain
door justmeagain - Sep 29, 2020 om 08:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

Waarom heeft zijn ex meegetekend als ze nooit mee zou betalen? Was dit omdat uw man niet in aanmerking kwam om te lenen op alleen zijn inkomen?
Samen tekenen is samen delen, als uw man niet zou betalen gingen ze het bij zijn ex halen.

Als u niets aan de kinderen geeft zullen zij niet meewerken en krijgt uw man niets. Daarnaast heeft u niets met deze afspraken tussen man en ex te maken want u bent geen partij. Laat uw man het met de kinderen van uw ex regelen want die hebben op papier recht op 3200 euro ook al heeft manlief alle termijnen betaald. Zij zijn immers erfgenamen namens hun moeder die heeft getekend en risico heeft gedragen.

me
door mein33 - Sep 29, 2020 om 10:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR BRICOHEKS 28 SEP. 2020   mijn man heeft recht op vergoeding van 6400 euro van Interbank maar het contract is getekend met zijn ex
de relatie heeft twee jaar geduurt van 2004 tot 2006

@bricoheks,

Betreft het een lening die uw huidige echtgenoot en zijn zijn toenmalige partner destijds hebben afgesloten.
En waarom komt u nu, na ruim 15 jaar, tot de conclusie dat Interbank uw echtgenoot nog € 6400.00 zou moeten uitbetalen.