JLM
door JLM Feb 10, 2019 om 17:13
Geldzaken & recht

Vraag over belastingaangifte na overlijden (P-formulier en F-formulier).

Ik had hier, bij een eerdere vraag, al geschreven dat vorig jaar in april mijn vader is overleden.

De belastingdienst stuurde toen al vrij snel een F-formulier, maar omdat het financieel gunstiger is om mijn vader en moeder heel 2018 fiscaal partner te laten zijn, heb ik gewacht tot nu met invullen.

De jaaropgaves zijn binnen, zodat nu nauwkeurig is uit te rekenen hoeveel belasting verschuldigd is.

Ik heb zodanig kunnen schuiven met posten dat mijn moeder geen belasting hoeft te betalen, en mijn vader nog een flink bedrag terug krijgt van de voorlopige aanslag 2018 die vorig jaar betaald is.

Wat mij nog niet duidelijk is, is het volgende. Ik weet dat ik de aangifte F-formulier op papier moet doen.

Maar mijn moeder moet kennelijk (vanaf 1 maart) een P-formulier aanvragen.

Mijn vraag is of het aanvragen en indienen van dat P-formulier verplicht en/of noodzakelijk is, gezien het feit dat de uitkomst zal zijn dat mijn moeder geen belasting hoeft te betalen over 2018.

Het lijkt mij voldoende om alleen het F-formulier op te sturen, maar misschien zie ik dit verkeerd.

Hopelijk weet iemand hier wat meer omtrent de regels op dit gebied.

22819 10 Rapporteer

Ge
door Genee - Feb 10, 2019 om 17:27
1509 Antwoorden / 1 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 10, 2019 om 17:38
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@GENEE, u was me net voor en iets sneller. Probleem is hier wel dat kennelijk bericht is ontvangen dat aangifte moet worden gedaan met het P-formulier terwijl uit de info uit de door u gegeven verwijzing volgt dat dat ook met een F formulier kan.

Ge
door Genee Feb 10, 2019 om 18:44
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het P formulier is voor de partner van de overledene en het F formulier voor de overledene.
De TS vraagt of er nog een P formulier moet worden aangevraagd.
De TS kan het beste even de belastingtelefoon voor nabestaanden bellen.

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2019 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@genee.

moeder moet zelf aangifte doen, want de Ts wil schuiven met posten. Maar dat mag ook, voor moeder dan, gewoon via internet, en als de digid van pa nog werkt, kan ook de aangifte voor pa via internet gedaan worden.

Dus er hoeft helemaal voor moe geen biljet aangevraagd te worden.

Via internet schuiven werkt veel eenvoudiger.

Maar de Ts heeft dat verleden jaar al helemaal uitgelegd gekregen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 10, 2019 om 17:29
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom vraagt u dit niet via de belastingtelefoon, ook al is er risico dat u lang moet wachten?
En met enig zoeken had u dit ook al kunnen vinden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/na_een_overlijden/content/inkomstenbelasting-hoe-aangifte-doen-voor-overledene

aurora1
door aurora1 - Feb 10, 2019 om 17:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt beter uw vragen rechtstreeks aan de belastingdienst stellen. Of dat u kijkt op de website van de belastingdienst. Dat is net zo gratis als dit forum. Wel zo handig en verstandig. En ik zou de reacties van april vorig jaar ook nog eens doorlezen.
Overigens hoeft u hier niet vetgedrukt te tikken, normale letters zijn ook goed te lezen, zie daarvoor ook de spelregels.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2019 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, uw vraag is in ieder geval duidelijk te lezen.

Als u (nog) beschikt over de digid van uw vader, dus dat hij nog werkt, kunt u beide aangifte gewoon via internet doen.

Werkt de digid van uw vader niet meer, dan doet u zijn aangifte met het F biljet, en die van uw moeder via internet.

Juist omdat u blijkbaar met kosten hebt kunnen schuiven, waardoor uw moeder geen belasting hoeft te betalen, moet u voor haar aangifte doen.

U hoeft helemaal geen biljet aan te vragen, kan gewoon via internet.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2019 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees uw vorige vraag en de daarop gegeven antwoorden nog eens door. En u weet wat u weten wil.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 10, 2019 om 20:06
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Is uw vader lid van een organisatie voor senioren zoals ANBO, KBO of PCOB? Die hebben gecertificeerde belastingadviseurs die u behulpzaam kunnen zijn.

En als al gezegd, zo niet, laat uw moeder dan samen met u een afspraak maken met een belastinginspecteur.
De afspraak kan gemaakt worden via de belastingtelefoon.

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2019 om 20:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiterst onverstandig. Dat is te biecht gaan bij de duvel. En die belastingadviseurs zijn goedwillende vrijwilligers voor eenvoudige aangiften.

marita5
door marita5 Feb 10, 2019 om 20:37
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , En als al gezegd, zo niet, laat uw vader dan samen met u een afspraak maken met een belastinginspecteur., zal moeilijk gaan de vader van Ts is vorig jaar april overleden .

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 10, 2019 om 20:48
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@M.. dank voor de tip. Ik liet mij vanavond af leiden door ... . Zie de coirrectie.

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2019 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Wat moet de Ts nou bij een belastinginspecteur? Hij is vorig jaar uit en te na voorgelicht, komt nu met dezelfde vragen.

Er is een fikse erfenis, kan er wel een belastingconsulent vanaf zou ik zo denken,

marita5
door marita5 Feb 10, 2019 om 21:19
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , ik heb helemaal niks geschreven of gereageerd op de vraag van Ts ,  dat Ts naar een belastinginspecteur moet gaan .

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2019 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Sorry, u haalde een quote aan van Gerrit, even fout op u gereageerd.

JLM
door JLM - Feb 10, 2019 om 21:15
1 Antwoorden / 2 Vragen

@Genee, @Heremietkreeft
Uiteraard had ik de door jullie aangeduide link (+ talloze andere links) al gelezen. Uit dergelijke links blijkt dat alles verplicht op papier moet (F en P).
En toch hoor ik geluiden (zoals door Tijger1) dat het gewoon digitaal zou kunnen. Dus vandaar mijn vraag. Omdat er hier misschien iemand aanwezig is met praktijkervaring. Iemand die zelf met het bijltje gehakt heeft, zogezegd. Vragen staat vrij, toch?
Natuurlijk is er via de belastingtelefoon informatie te verkrijgen, maar ten eerste kunnen daar aardige wachttijden bestaan, en ten tweede hoor je wel eens dat het met de expertise van de medewerkers niet altijd even best is.

@Aurora1
Excuses als de vetgedrukte tekst is overgekomen als schreeuwerig. Het was slechts de bedoeling het relevante deel te highlighten. En ik ben forums gewend met een veel kleiner lettertype, waar tekst dikker maken de leesbaarheid juist vergroot. Het zit hier echter wel goed met de leesbaarheid, dus ik zal die 'fout' niet meer maken.

@Tijger1
Ik weet nog steeds niet volledig wat ik weten wil, namelijk omdat ik nergens lees dat de belastingdienst aangifte doen na een overlijden al digitaal mogelijk heeft gemaakt. Kennelijk liep er een 'pilot' en dat was het. Kennelijk is het nog steeds zo, dat wanneer gekozen wordt voor een heel jaar fiscaal partnerschap, dat dan alleen op papier aangifte gedaan kan/mag worden. Wel volg ik uw advies op om ook voor mijn moeder aangifte te doen, dus dat wordt een P-formulier.

Papier of digitaal

Een echte ramp is het niet. Alleen veel schrijfwerk, 'handmatig' rekenwerk met de rekenmachine, en gebruik maken van slakkenpost.
Ik had gedacht dat iemand misschien kon aantonen dat het inmiddels anders kan, maar kennelijk is 'papier' nog steeds de enige optie.
En voor het invullen heb ik geen hulp nodig, dat zit wel goed.

Ge
door Genee Feb 10, 2019 om 21:42
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@jlm
Ik heb het F- formulier door een belastingmedewerker op het belastingkantoor laten invullen.
Is eigenlijk niet zo moeilijk maar had zelf geen zin om uit te zoeken waar wat ingevuld moest worden.
De afspraak op het belastingkantoor was een week na mijn verzoek aan de belastingtelefoon nabestaanden voor hulp en de definitieve aanslag was binnen 2 maanden binnen.

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2019 om 22:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@genee

Maar hier is nogeen partner en de Ts heeft al vastgesteld dat door schuiven van posten, inkomsten of juist aftrekposten, een gunstiger resultaat behaald kan worden.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2019 om 21:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jlm

Helaas heb ik ook veel ervaringen met het verwerken van aangiften inkomstenbelasting na een overlijden. En ook ik lees op internet dat de nagelaten partner op papier een biljet moet invullen.

Maar ik kan u ronduit verzekeren dat dat de grootste inzin is.  En ook als u, zoals eerder gezegd, nog over een werkend digid van uw vader beschikt, u zelfs dat F biljet niet nodig hebt.

Het is in principe heel simpel. U doet uw aangifte voor uw moeder per internet, dan wordt er gevraagd of zij samen, dus met uw vader aangifte wil doen,en dan klikt u nee aan, als dus zijn digid niet werkt.

Dan vult u alles in, ook zijn gegevens en kunt u schuiven naar het gunstigste resultaat voor beiden.

Dan vult u het F biljet in spiegelbeeld in. Maakt een kopie en stuurt het in, en van uw moeder per internet.

Als ik mij wel herinner is u verleden jaar een aanwijzing gegeven hoe u via internet een blanco, oftewel anoniem, biljet kunt invullen. Darr kunt u mee spelen zogezegd.

Voor de goede orde, dat waren allemaal overledenen met partners die kozen voor een heel jaar partnerschap.

JLM
door JLM Feb 10, 2019 om 22:40
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het rekenwerk heb ik feitelijk al gedaan. Het is enkel nog uitzoeken of de drempel gehaald wordt bij de specifieke zorgkosten.
Ik denk dat ik 1 maart maar afwacht en dan kijk of het Digid van mijn vader nog te gebruiken is.

Laten we even aannemen dat het Digid nog bruikbaar is, volstaat dan (net als voorgaande jaren) één digitale aangifte voor beiden... of moet het dan voor ieder apart, ook digitaal?

Overigens heeft mijn moeder al wel bericht ontvangen van de belastingdienst waarin staat dat zij vanaf 1 maart aangifte moet doen via de online aangifte, dus een P-formulier lijkt me bij nader inzien niet nodig.

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2019 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U heeft er blijkbaar niet veel van gesnapt. Men doet niet één digitale aangifte voor beiden. U doet tegelijkertijd aangifte voor ieder apart, want u moet voor beiden de digid invullen om de vooraf ingevulde gegevens te downloaden en u moet voor beiden apart de digid invullen bij het inzenden.

Maar u weet nu nog niet of de drempel gehaald wordt voor de  zorgkosten, maar u weet al wel dat uw moeder niets hoeft te betalen enuw vader terugkrijgt? Terwijl u al uitgebreid hebt zitten rekenen?

U kunt zijn digid testen in bijvoorbeeld de berichtenbox.

Ge
door Genee Feb 11, 2019 om 00:27
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 Hoe zit dat met de digitale ondertekening, TS tekent met de digid van zijn overleden vader, is dat geen probleem?

tijger1
door tijger1 Feb 11, 2019 om 00:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@genee
Als de digid nog werkt. Is niet met zekerheid te zeggen, is dat helemaal geen punt.

Daar wordt zeker niets aan gecontroleerd. De belastingdienst is al blij als er een gewone digitale aangifte binnenkomt, hoeft amper naar gekeken te worden.

aurora1
door aurora1 - Feb 11, 2019 om 00:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u op internet intikt: f formulier verschijnt een aan te klikken pagina van de belastingdienst “na een overlijden”.
Als u dat aanklikt vindt u alle informatie met toelichting en aanwijzingen hoe e.e.a. te doen.