wouternl
door wouternl Jan 21, 2022 om 23:41
Geldzaken & recht

Vraag over huurwoning opleveren

Hallo Allemaal,

Onlangs is een tante van mij overleden. Haar huurwoning moet nu opgeleverd worden.
De woningcorporatie heeft een voorinspectie gedaan, aan de hand daarvan hebben wij de woning (naar ons weten) goed opgeleverd.
Echter komt de woningcorporatie nu met hoge kosten. Vooral een 1000 Euro voor oplevering van de (niet bijzonder grote) tuin doet mijn wenkbrouwen fronsen.
Het zou kunnen dat dit gaat om het aftoppen van bomen, waar een mondelinge afspraak was dat dit niet gedaan kan worden, omdat de fruitbomen op dit moment niet gesnoeid kunnen worden.
De enige feitelijke informatie die wij tot nu toe hebben is 'niet akkoord' in een document.

Uiteraard gaan wij vorderen wat de details van "niet akkoord" zijn, maar als iemand juridisch advies heeft, dan laat ik mij graag informeren.

Alvast bedankt!

Wouter

3551 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2022 om 00:09
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Voor juridisch advies: naar het Juridisch Loket dan maar; zij weten dit soort zaken beter. Is alom op sites te vinden.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 22, 2022 om 03:36
7156 Antwoorden / 3 Vragen

uit de link:
Meestal moet u de huurwoning net zo opleveren als het eruit zag aan het begin van uw huurcontract. Dit staat omschreven in de opnamestaat. Is er geen opnamestaat of ander bewijs, dan mag u de woning achterlaten zoals hij nu is.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging/

panter22
door panter22 - Jan 22, 2022 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Wat stond er in het voorinspectierapport over het opleveren van de tuin?
Alleen dat de bomen gesnoeid moesten worden of nog meer?
Jullie hebben een mondelinge afspraak gemaakt over die bomen.
Is de afspraak tijdens of na het voorinspectierapport geweest.
Weet je nog met wie je die afspraak hebt gemaakt?
Kijk hier eens over het snoeien van de appelbomen in de winter
https://www.velt.nu/nieuws/snoeien-we-grootfruit-altijd-het-best-de-winter?from=st

va
door vanlotjegetikt - Jan 22, 2022 om 09:54
809 Antwoorden / Vragen

Ik heb ooit per abuis een snoei rekening gezien van de woningbouw en die loog er niet om. Ging om het verwijderen van een moerbei.
Dus wat betreft de hoogte van uw nota die is normaal. Fruitbomen als appel en peer kunnen gewoon in de winter worden gesnoeid. Steenvruchten in de zomer na de oogst. Wat minder fraai is dat ze u niet op de hoogte hadden gebracht dat dit soort werkzaamheden aardig wat kosten. Denk oa aan de afvoer van materialen.Wordt we een beetje een dingetje om juridisch uw gelijk te krijgen.

ro
door ronny530 - Jan 22, 2022 om 10:24
2752 Antwoorden / 41 Vragen

De kosten zullen toch gespecificeerd moeten worden want anders weet u niet waarvoor die kosten in rekening gebracht worden. Voor de definitieve oplevering doet de woningcorporatie samen met u een eindinspectie en als de woning akkoord bevonden wordt krijgt u een getekend afschrift van die akkoord bevinding en bij niet akkoord een lijst met aangetoonde gebreken. Het grootste deel van die kosten betreffen de tuin en met name de fruitbomen die afgetopt/gesnoeid dienen te worden en dan is de vraag van wie zijn die fruitbomen en is het op het moment van oplevering noodzakelijk of pas in de toekomst. Mogelijk brengt de woningcorporatie onterechte kosten in rekening en wat ook in het verleden is gebeurd worden de fruitbomen helemaal niet afgtopt/gesnoeid en aan een volgende huurder overgelaten. Mijn advies is wacht de specificatie van de geraamde kosten af en ga af en toe ook eens bij de woning kijken of de werkzaamheden daadwerkelijk uitgevoerd zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2022 om 11:37
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Merkwaardige gang van zaken en het lijkt mij dat er dan wel iets heel bijzonders moet zijn dat dan gesnoeid zou moeten worden. Nu is het wel zo dat bij huurwoningen de inhoud van een tuin gerekend kan worden als eigendom van de verhuurder maar ik heb nog nooit gehoord dat men daar dan moeilijk over doet resp. een bedrag als u noemt in rekening brengt. Was uw tante lid van de huurdersbelangenvereniging die de corperatie moet hebben (wettelijk) maar ook indie niet: neem contact op het het bestuur daarvan.
Mogelijk kunt u in deze kwestie ook advies krijgen van  https://www.woonbond.nl/landelijk-kantoor maar daar kan dan en probleem zijn dat u geen lid bent.

Als al geadviseerd hiervoor: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

rj
door rjw - Jan 22, 2022 om 13:01
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Op zich is 1000 euro zo op als je werk moet laten doen. Op basis van de informatie die we nu hebben kunnen we niet adviseren of die bedrag correct is. Maar voor een woningcorporatie zijn dit niet de bedragen waar ze rijk van worden dus het zou best realistisch kunnen zijn.

panter22
door panter22 - Jan 23, 2022 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk hier voor het onderhoud van de huurder en verhuurder:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder
Bijlage bij artikel 1 besluit kleine herstellingen onder L:
het regelmatig snoeien van heggen, hagen en opschietende bomen;
https://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01

Janzegt
door Janzegt - Jan 23, 2022 om 13:48
122 Antwoorden / Vragen

Omdat de meeste verhuurders een tuin kaal opleveren aan een huurder, moet de huurder de tuin ook weer kaal opleveren aan de verhuurder. Als er andere afspraken zijn gemaakt, dan moeten deze in het huurcontract staan of in een geregistreerde bijlage.De vraag is dus of de fruitbomen er al instonden toen uw tante de huurwoning betrok.

koekeloer
door koekeloer - Jan 24, 2022 om 11:45
562 Antwoorden / 18 Vragen

Maakt het wat uit voor u als u de bomen toch snoeit? U gaat daar toch niet wonen dus heeft er geen last van als er geen vruchten meer komen

mo
door mof - Jan 24, 2022 om 12:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft recht op een toelichting. De voorinspectie is gedaan, daar moet worden vastgelegd welke zaken niet in orde zijn en een inschatting van de kosten worden gemaakt. Als de fruitbomen niet getopt kunnen worden wegens het seizoen en de fruitbomen stonden al in de tuin toen uw tante is begonnen met huren dan is de verhuurder in principe eigenaar van die bomen en moet deze zorgen dat ze getopt worden op het moment dat dit wel kan. STonden de bomen niet in de tuin toen uw tante het contract aanging dan hoort u de tuin op te leveren zonder de bomen. Een mondelinge afspraak moet u kunnen aantonen danwel moet deze bevestigd worden door de verhuurder anders blijft het woord tegen woord.

1paul
door 1paul - Jan 25, 2022 om 09:21
3101 Antwoorden / 0 Vragen

zij moeten u een feitelijk relaas sturen van wat er nog gedaan moet worden.

bij de afschouw hadden zij u al moeten vertellen wat er nog mankeerde aan de oplevering, dan had u nog in de gelegenheid geweest om dit te herstellen....

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging/