Shadowfax
door Shadowfax Nov 9, 2016 om 21:08
Geldzaken & recht

Vraag over IBAN van opgeheven rekeningnummer.

Hallo,

Ik wilde laatst geld overmaken naar bedrijf maar kreeg steeds de meldingen dat ik de begunstigde moest controlen en dat IBAN nummers in Nederland met NL moeten beginnen. Vond het zo raar want het rekeningnummer klopte en begon met NL (3 dubbel gecontroleerd). Later bleek het bedrijf een nieuw rekeningnummer te hebben en die andere is waarschijnlijk opgeheven. Maar nu vraag ik mij dus af of een IBAN nummer zomaar opgeheven kan worden/veranderen (Bijvoorbeeld van NL22 ING naar NL19 ING ofzo). Heb wel eens gehoord dat mensen geld over hebben gemaakt naar rekeningnummers die niet meer bestaan enzo.

Het ging hier trouwens om een ING rekening.

19428 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2016 om 21:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u dat bij dat bedrijf nagevraagd of bij de Ing? En wat zeiden die?

ka
door kaakje - Nov 9, 2016 om 21:19
109 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig eenzelfde 'probleem' meegemaakt. Geld overgemaakt naar een opgeheven rekeningnummer, Geld was door ING binnen 3 dagen weer terug op mijn rekening met de vermelding "rekening opgeheven'. En een IBAN nummer kan je dus opheffen. Het betrof in mijn geval een overboeking naar een echtpaar waarvan de vrouw haar rekening had opgezegd. Uiteraard het geld naar meneer overgemaakt. De verandering die u beschrijft NL22 naar NL19 lijkt mij onmogelijk. 19 en 22 zijn controlegetallen. Lees meer hieronder:

http://www.iban-nummer.eu/mijn-iban-nummer/iban-nummer-bepalen/

sw
door swat1500 - Nov 9, 2016 om 21:36
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Een bankrekening nummer kan opgeheven worden maar kan na verloop van tijd wel weer aan een nieuwe client gegeven worden. Zolang het nummer nog vacant is zullen daarop ontvangen betalingen teruggestort worden. Zodra de bankrekening weer aan iemand toegewezen is dan zullen de betalingen dus gewoon verwerkt worden.

eclipse
door eclipse Nov 9, 2016 om 21:45
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@Swat500, wel een linke bedoening dan, want r wordt niet meer op naam gechect in combinatie met het rek.nr. lijkt me handiger dat ze dan een nieuw nr. inelkaar hutselen, miljoenen mogelijkheden...maar goed, de bank zal wel zn redenen hebben.

costnix
door costnix Nov 10, 2016 om 15:15
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het nummer moet voorlopig nog steeds aan de 11-proef voldoen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elfproef
Dat beperkt het aantal mogelijke barankrekeningnummers ernorm.

pi
door pieterwolters Nov 10, 2016 om 18:52
3610 Antwoorden / 0 Vragen

@ECLIPSE: Er werd in het verleden alleen maar op naam gecheckt bij overboekingen tussen 2 Postbank- of voormalige Postbankrekeningen (nadat het ING was geworden). Tussen verschillende banken werd en wordt het, gelukkig, nooit gecontroleerd.

ka
door kaakje - Nov 9, 2016 om 21:47
109 Antwoorden / 0 Vragen

SWAT1500

De termijn is èèn jaar. Na dat jaar worden de rekeningnummers weer uitgegeven. Normaliter wordt dan verwacht dat je je administratie hebt bijgewerkt.

ph
door philip36 Nov 10, 2016 om 00:11
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heb me laten vertellen Rabobank 2 jaar voordat het nummer opnieuw uitgegeven gaat worden.

ne
door neodutchio Nov 10, 2016 om 12:44
5148 Antwoorden / 12 Vragen

1 jaar klopt niet. Als je gebruik maakt van de overstapservice tussen verschillende banken worden betalingen 13 maanden lang nog doorgestort naar je nieuwe rekeningnummer.

tijger1
door tijger1 Nov 10, 2016 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan is het oude nummer nog niet opgeheven.

Shadowfax
door Shadowfax - Nov 9, 2016 om 21:47
14 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb bedrijf benaderd om het na te vragen maar wacht nog op antwoord. Had op internet gevonden dat ze blijkbaar inmiddels een ander rekeningnummer hebben.

Ik kreeg die meldingen al toen ik mijn betaalopdracht wilde opslaan om een andere opdracht in te voeren en later samen te verzenden.

tijger1
door tijger1 Nov 9, 2016 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, mooi dat u blijkbaar klant bent bij ING en dat het ook een nummer van ING was, zodat u daar opmerkzaam werd gemaakt. Zou met nummers van andere banken niet gebeurd zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2016 om 11:06
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ook zal men bij de Ing bank u kunnen informeren als het een nummer van de Ing bank betreft.

ha
door halex - Nov 10, 2016 om 17:47
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als het getal tussen NL en INGB is veranderd, dan is ook het nummer daarachter veranderd. Dat getal is, zoals Kaakje antwoordt, een controlegetal dat ontstaat door een rekenformule met het rekeningnummer zonder NL--INGB.

ma
door maarten heest - Nov 10, 2016 om 18:58
463 Antwoorden / 0 Vragen

Bankrekeningsnummers komen, veranderen en gaan. Als er iets niet goed gaat met bankieren dan is het een kwestie van even naar de site van het bedrijf gaan, of het bedrijf bellen of de bank. En huppekee, we gaan weer verder met die banaan.