Shadowfax
door Shadowfax Feb 15, 2018 om 01:41
Geldzaken & recht

Vraag over min-max oproep contract

Ik heb een vraag over een min/max contract want als ik her en der lees wat mijn rechten en vooral plichten zijn lijkt het echt een soort van wurgcontract waarbij ik me afvraag of ik er wel goed aan doe het te tekenen.

Het betreft een min/max contract van 6-28 uur per week en ik wil natuurlijk ook gewoon die 28 uur werken per week als dat kan. Ik wil echter ook voorkomen dat mijn leven om werk gaat draaien. Maar als ik die plichten lees:

- Je bent verplicht om te gaan werken als werkgever je oproept en je nog niet aan je maximale aantal uur zit.

Kortom ik ben dus verplicht om te gaan werken als mijn werkgever last minute (korter dan 24 uur) mij oproept als ik nog niet aan de 28 uur zit? Dan zou ik 40 uur beschikbaar moeten zijn als ik nog niet 28 uur ben ingepland die week! Of toch niet?

2123 3 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 15, 2018 om 07:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die vraag kan je natuurlijk het beste aan je werkgever stellen. Maar ik denk dat er wel behoefte bestaat aan werknemers die die flexibiliteit tonen ja. Overigens, met maximaal 28 uur p/w draait je leven natuurlijk niet om werken.

brainless
door brainless Feb 15, 2018 om 10:52
324 Antwoorden / 0 Vragen

Wle als ze de werkgever vindt dat je 24/7 oproepbaar moet zijn terwijl je pas betaald krijgt als je werkt.
Ik ga ook niet op een krukje zitten wachten totdat ik opgeroepen wordt.
Je mag er van uitgaan dat je op je vrije (niet ingeplande) dagen gewoon je eigen ding kan doen.

marita5
door marita5 - Feb 15, 2018 om 07:53
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Shadowfax , ,

Lees de gegeven antwoorden bij uw vorige vraag , daar had u een 0 uren contract , wat nu dus een contract van 6-28 uren is geworden .

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/rechtsvermoeden-en-vakantiedagen-bij-vaste-uren?id=588763

brainless
door brainless - Feb 15, 2018 om 10:50
324 Antwoorden / 0 Vragen

In je CAO kun je nalezen tot op welk termijn je opgeroepen kan worden (mits je een oproepcontract hebt).
Heb je alleen een 6-28 uur contract dan sta je ingeroosterd en ben je voor extra uren niet meer verplicht (last minut) te komen.

Ik ben oproepkracht en ik moet minimaal 24 uur van tevoren worden opgeroepen (voor op mijn "standby" dagen), dus niet alle dagen van de week.
Wel heb ik persoonlijk de afspraak gemaakt dat ze mij die dagen ook 's morgens kunnen bellen en dat ik dan meestal nog wel kan.

Ik krijg normaal op donderdag mijn planning van de week er op, met vaak 1 of max 2 standby dagen.
Ook kan ik van te voren aangeven als ik bepaalde dagen niet ingeroosterd/opgeroepen kan worden.