JLM
door JLM Apr 26, 2018 om 11:38
Geldzaken & recht

Vragen rond inkomstenbelasting en overlijden

Eerder deze maand is mijn vader overleden. Alsof dat niet erg genoeg is, komt er daarna heel wat regelwerk op een mens af.

Ik ben, net als mijn vader dat was, heel scherp wanneer het aankomt op financiële kwesties. Daarom wacht ik niet af op wat nog komen gaat,

maar ben ik al bezig met het voorbereidende werk. Zodat ik niet voor verrassingen kom te staan en/of last-minute dingen uit moet zoeken.

Het is me inmiddels duidelijk dat in of na juni 2018 een zogenaamd F-formulier op de mat zal vallen.

De nabestaanden hebben dan de keus: direkt invullen, of pas het volgende jaar (uiterlijk 1 mei) indienen.

Deze keus is afhankelijk van de vraag of gekozen wordt voor fiscaal partnerschap gedurende het hele jaar 2018, of niet.

Mij lijkt het voordeliger om, namens mijn moeder, te kiezen voor een heel jaar fiscaal partner te zijn.

Dit betekent dat het F-formulier pas ingediend zou hoeven worden uiterlijk op 1 mei 2019.

Voor mijn moeder zou dit betekenen dat zij dan, volgens de site van de belastingdienst, aangifte over 2018 zou moeten doen met een P-formulier.

Op papier. Niet digitaal.

Inkomsten en aftrekposten kunnen dan zo gunstig mogelijk verdeeld worden.

Tot zover is alles me duidelijk. Waar voor mij het vraagstuk ligt zal ik eerst toelichten om jullie maximaal van informatie te voorzien.

Tot en met 2017 deed ik namens mijn ouders de belastingaangifte op een zodanige manier dat mijn vader de belasting betaalde,

waarbij er eerst zodanig geschoven werd met posten dat mijn moeder nog net geen belasting hoefde te betalen.

VRAAG 1:

Zie ik het nu verkeerd wanneer ik veronderstel ditzelfde ook voor 2018, het jaar van overlijden, te kunnen doen wanneer gekozen wordt

voor een heel jaar fiscaal partnerschap? In dat geval zou ik mijn moeder de belasting laten betalen, en zodanig schuiven met posten

dat voor mijn vader net geen belasting hoeft te worden betaald. Zou dit inderdaad de beste aanpak zijn? Of kan ik beter zodanig schuiven
dat mijn moeder geen belasting hoeft te betalen? Klopt het dat in dat geval alleen een F-formulier hoeft te worden ingediend voor mijn vader
en geen P-formulier voor mijn moeder omdat zij toch geen belasting hoeft te betalen?

VRAAG 2:

De voorlopige aanslag voor 2018 is al volledig betaald (dus niet in maandelijkse termijnen).

(Deels) terug laten betalen lijkt me niet zinvol, omdat het dan bij de erfenis opgeteld wordt.

Als ik het aanpak als in vraag 1, tweede zin, mag de voorlopige aanslag dan overgedragen worden naar de aangifte van mijn moeder,

of blijft dit bedrag staan bij mijn vader omdat de aanslag aan hem opgelegd was?

Dit is van belang om te bepalen bij wie het bedrag "betaald via voorlopige aanslag" komt te staan, en dus wie er een "nieuw bedrag aanslag" krijgt.

Ik verwacht namelijk dat er over 2018 nog een (kleine) naheffing zal volgen, maar zeker ben ik daar niet van.

VRAAG 3:

Als ik te zijner tijd (voor 1 mei 2019) namens mijn moeder een gezamelijke (voor haar en mijn overleden vader) aangifte over 2018 verzorg,

moet dan ook het F-formulier nog worden ingevuld en opgestuurd? Of hoeft dit dan niet?

Ik krijg bij zoeken op internet namelijk geen duidelijkheid hierover. Wel las ik ergens het onderstaande -

citaat: (...) over het jaar waarin de partner is overleden kun je ervoor kiezen om gezamenlijk aangifte te doen. Je hoeft dan geen f biljet op te sturen.

VRAAG 4:

Is mijn (voorlopige) stappenplan (onderstaande punten) de juiste aanpak?

> F-formulier eventueel pas indienen in 2019 (uiterlijk 1 mei 2019) ivm heel 2018 fiscaal partnerschap (voordeel door heffingskortingen en schuiven in box 3)

> 18 weken na overlijden aanvraag voorlopige aanslag erfbelasting indienen

> Voorlopige aanslag erfbelasting betalen in 2018

> Vóór 1 januari 2019 een groot deel van het kindsdeel vrijwillig uitbetalen; positieve invloed op de aangifte inkomstenbelasting 2019 (box 3 lager).

> Erfbelasting opvoeren als aftrekbare schuld in box 3 bij aangifte 2018

> Na definitieve aanslag erfbelasting kan restant kindsdeel vrijwillig worden uitbetaald

Graag zou ik een duidelijk antwoord vernemen op deze vragen, zodat ik mezelf nog wat beter kan voorbereiden.

Eventuele (belasting)tips aangaande mijn hier beschreven situatie zullen eveneens in dank worden aanvaard.

19677 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2018 om 12:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gecondoleerd met het verlies van uw vader.

Het verstandigste is te wachten tot volgend jaar en dan de aangiften te doen. Soms blijft de Digid van een overledene nog werkend en dan zou u voor beiden digitaal aangifte kunnen doen. Maar werkt de Digid dan niet meer, dan voor uw vader met het F biljet en voor uw moeder gewoon digitaal. Is meer werk, want bij beide aangiften moeten ook de gegevens van de ander vermeld worden. En u kunt dan schuiven, voor zover dat met die posten mag, dat het per saldo het gunstigst uitkomt.

Een voorlopige aanslag op naam van iemand, kan niet naar een ander overgeheveld worden.

Als u schuift met posten, moet er sowieso voor beiden aangifte gedaan worden, of de een of de ander dan niets (meer) zou hoeven betalen, is niet van belang. Ook als iemand een “uitnodiging” krijgt om aangifte te doen, moet er onafhankelijk van de uitkomst aangifte gedaan worden.

Ik heb natuurlijk geen idee hoe groot de nalatenschap is van uw vader, maar omdat u het hebt over betalen van erfbelasting, moet dat toch een aardig bedrag zijn.

Als de erfbelasting in 2018 betaald is, kan die uiteraard niet per 1-1-2019 opgevoerd worden als schuld. En per 1-1-2018 al helemaal niet, want toen was er nog geen schuld.

Als er in het testament niets anders is geregeld, mag uw moeder uiteraard de kindsdelen onder aftrek van de erfbelasting, geheel of gedeeltelijk, uitbetalen in 2018. Dat verlaagt haar box 3 per 1-1-2019. Of een voorschot daarop.

De aangifte voor het erfrecht volgt automaisch vanzelf.

Het komt mij niet logisch voor dat er voor uw vader nog een kleine nabetaling zou moeten volgen. Hij heeft hooguit vier maanden inkomen gehad en er is ook nog een voorlopige aanslag betaald.

Het inkomen van uw moeder wijzigt sterk tov 2017. In verband met haar eigen inkomen, plus nu daarnaast wellicht een weduwepensioen en wellicht de alleenstaande ouderenaftrek.

JLM
door JLM Apr 26, 2018 om 21:38
1 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik het goed begrijp, is de verstandigste zet om in 2019 aangifte te doen voor beiden, waarbij zodanig geschoven wordt dat mijn moeder net geen belasting hoeft te betalen. Bij de aangifte voor mijn vader zou dan de reeds betaalde voorlopige aanslag kunnen zorgen voor een mogelijke teruggave. Dat laatste uiteraard afhankelijk van de nieuwe inkomenssituatie. Zie ik het zo goed?

Dan uw punt over de erfbelasting. Ik ga hier geen bedragen noemen, maar het gaat om een eigen woning plus een aanzienlijk spaarbedrag. De helft is wettelijk van mijn moeder, de andere helft wordt gelijk verdeeld onder haar en mijzelf. Voor haar geen probleem (blijft binnen de vrijstelling), maar mijn deel (het kindsdeel) valt ruim buiten de vrijstelling. Het grootste deel valt in het 10%-tarief, en een klein deel zal zelfs het 20%-tarief halen, is mijn inschatting. Kunt U ongeveer uitrekenen om welk bedrag het gaat.

Mocht de erfbelasting nog dit jaar betaald worden (wat in de planning staat), dan zou deze gewoon opgevoerd moeten kunnen worden in de aangifte over het belastingjaar 2018. Of zie ik dit verkeerd?
citaat: sinds 2010 mag u de nog te betalen erfbelasting als schuld opvoeren in box 3. Andere belastingschulden zijn niet aftrekbaar, de erfbelasting is dus een uitzondering. Voor de aftrek is het niet van belang of de aanslag al is opgelegd. Ook erfbelasting waarvoor u nog geen aanslag heeft ontvangen, is aftrekbaar in box 3. De erfbelasting mag als schuld worden opgenomen bij diegene die de aanslag moet betalen.

Dan uw punt over een mogelijke nabetaling. Daar ben ik inderdaad allerminst zeker van. De AOW van mijn moeder stijgt weliswaar, maar de totale AOW-inkomsten zullen dalen. Ook het partnerpensioen zal lager zijn. Voor box 3 (fiscaal partnerschap) zal er weinig verschil zijn,
maar box 1 en premie volksverzekeringen zullen lager worden. Daar staat tegenover dat de belastingdienst in de voorlopige aanslag uitgegaan is van een te hoge loonheffing.
Streep deze punten tegen elkaar weg en de vraag is welke kant de balans uitslaat. Dat is nu nog niet te zeggen.

tijger1
door tijger1 Apr 26, 2018 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is natuurlijk helemaal niet belangrijk wie eventueel nog belasting zou moeten nabetalen. Het gaat erom wat per saldo voor beiden het voordeligste is.

Als u volgend jaar de aangifte voor uw moeder via internet doet, moeten ook de gegevens van uw vader vermeld worden en dan kunt u op haar aangifte schuiven met kostenposten en de daarvoor in aanmerking komende aftrekposten. Tot een zo’n gunstig mogelijk resultaat.

En die verdeling houdt u dan ook aan op het aangiftebiljet voor uw vader, waar overigens ook de gegevens van uw moeder vermeld moeten worden.

Kosten van de uitvaart kunnen niet meer opgevoetd worden bij de inkomstenbelasting, maar verminderen uiteraard wel het saldo van de nalatenschap van uw vader. Eventuele uitkeringen uit begrafenispolissen moeten op die kosten in mindering gebracht worden.

De erfrechten zijn in principe verschuldigd op de sterfdatum, dus per 1-1-2018 bestonden die schulden nog niet. Dus alleen als de erfrechten nog niet betaald zijn, mogen die in mindering gebracht worden op het vermogen per 1-1-2019, dus met de aangifte van 2019.

Het inkomen van uw moeder staat helemaal los van het inkomen van uw vader. Ik hoop niet dat u dat in voorgaande jaren bij elkaar opgeteld hebt op één aangifte.

Uiteraard gaat de belastingdienst uit van een te hoge loonheffing, want zij rekenen met een heel jaar. Maar u vergeet dat het inkomen van uw vader ook slechts maximaal vier maanden zal zijn.

Persoonlijk zou ik de boel een beetje op zijn beloop laten. En volgend jaar per 1 april de aangifte doen van uw moeder via internet en die gegevens overnemen op het biljet voor uw vader. Dan weet u wat u kunt verwachten. En zoals gezegd. Een gewone inboedel is voor de aangifte successie geen cent waard. Dus niks economisch of vervanging. Onzin. Als voorbeeld, als u een opkoper zou moeten laten komen om de inboedel op te ruimen, moet u nog geld toegeven.

tijger1
door tijger1 Apr 26, 2018 om 22:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uiteraard mag u nu en ook later hier nog vragen blijven stellen. Zo moeilijk is het allemaal echt niet.

JLM
door JLM Apr 27, 2018 om 10:43
1 Antwoorden / 2 Vragen

TIJGER1 schreef: De erfrechten zijn in principe verschuldigd op de sterfdatum, dus per 1-1-2018 bestonden die schulden nog niet. Dus alleen als de erfrechten nog niet betaald zijn, mogen die in mindering gebracht worden op het vermogen per 1-1-2019, dus met de aangifte van 2019.

Dit is een punt waarover (bij mij) nog altijd mist hangt.
Stel dat de (voorlopige) aanslag erfbelasting nog in 2018 opgelegd EN betaald wordt, mag deze schuld aan te betalen erfbelasting dan pas worden opgevoerd bij de aangifte 2019?

En verder volg ik uw advies om de zaak wat te laten rusten. Ik heb nu redelijk in het achterhoofd (en op papier) hoe alles te zijner tijd moet worden aangepakt. Goede voorbereiding is dan hopelijk het halve werk.
Intussen kan ik me gaan richten op het informeren van de nodige instanties waarbij de tenaamstelling van abonnementen of contracten gewijzigd zal moeten worden.

JLM
door JLM Apr 27, 2018 om 10:58
1 Antwoorden / 2 Vragen

EDIT:

Vergeet mijn vorige opmerking over schuld aan te betalen erfbelasting maar. Ik heb het zojuist gevonden - link

Er wordt inderdaad gekeken naar de datum van 1 januari van het jaar van aangifte.
Dus valt deze post pas op te voeren bij de aangifte voor 2019. En dat levert een voordeel op omdat het fiscaal partnerschap dan niet meer van toepassing is, waardoor de drempel voor aftrek lager zal liggen. Weer wat geleerd.

tijger1
door tijger1 Apr 27, 2018 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het blijft bijna lood om oud ijzer. Als de aanslag erfrecht betaald is in 2018, is het vermogen per 1-1-2019 vanzelf al lager.

Van schulden is een deel niet aftrekbaar, dus in principe is het verstandiger die schuld in 2018 te betalen.

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2018 om 12:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb uiteraard geen idee wat het inkomen van uw moeder is en wordt na het overlijden van uw vader, maar vergeet niet te kijken of zij wellicht in aanmerking komt voor zorgtoeslag.

Ook dat kunt u volgend jaar voor haar nog tot 1-9-2019 aanvragen over het jaar 2018 vanaf datum overlijden vader.

Is er nu al zorgtoeslag, dan zal de belastingdienst dat zelf herzien.

JLM
door JLM Apr 26, 2018 om 21:43
1 Antwoorden / 2 Vragen

Naar dit punt heb ik uiteraard al gekeken. Naast een inkomensgrens is er ook een vermogensgrens.
Mijn moeder overschrijdt deze vermogensgrens en zal daarom niet in aanmerking komen voor zorgtoeslag.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 26, 2018 om 13:34
426 Antwoorden / 2 Vragen

Gecondoleerd met het verlies.
Begin vorig jaar is mijn moeder overleden, dus ik weet inmiddels best iets van deze materie.  Ik heb vorig jaar eens op de site van de belasting
gekeken naar de vragen op dat "F" formulier.  Aangezien dat mijn kennis te boven ging, hebben wij (mijn vader en ik)  een plaatselijke notaris
verzocht om dat "F"  formulier in te vullen.  Daarop hebben wij van hem een formulier gekregen waarop wij allerlei zaken handmatig moeten invullen. Welke hij vervolgens overneemt op het echte formulier.  Nodig zijn onder andere, Kopie koopacte huis, opgave van banksaldo's
op tijdstip van overlijden, kopie trouwboekje met ingeschreven kinderen, eventueel testament,  waarde inboedel
(let hier op, alles wat ouder is als 25 jaar kan beschouwd worden als afgeschreven en dus zonder waarde, behalve erkend antiek)
waarde auto van samen, etc   Vergeet eventele uitaartpolissen niet.  Bewaar ook de rekening van de uitvaart of crematie.  Deze zijn ook nodig.
Mogelijk heeft de dichts bij zijnde notaris een gratis spreekuur??
Tip:  Mocht U niet de mogelijkheid hebben om alles op tijd in te vullen, doe een voorlopige aangifte erfbelasting, dit voorkomt heffings rente.

JLM
door JLM Apr 26, 2018 om 21:49
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het F-formulier lijkt me inhoudelijk weinig af te wijken van de standaard papieren aangifte. Het merendeel van de vragen is niet van toepassing en kan overgeslagen worden.
De persoonlijke informatie moet worden ingevuld. Burgerservicenummer en geboortedatum van de overledene. Daaronder de gegevens van de ‘vertegenwoordiger overledene’ + eventueel die van de fiscale partner en thuiswonende kinderen.

Mijn vader was geen ondernemer, dus vragen 4 tot en met 13 mogen worden overgeslagen. Aangezien hij gepensioneerd was vervalt ook vraag 14. Blijft over vraag 15, de inkomsten via pensioen en AOW, gebaseerd op de jaaropgaven.

Daarnaast nog een onderdeel over vermogen en een onderdeel over aftrekbare kosten en heffingskortingen.
Ik hoop op alle punten voldoende zicht te hebben om de aangifte zelf in te kunnen vullen.

Wat mij wel lastig lijkt, is dat de aangifte op papier gedaan moet worden. Normaal wordt het rekenwerk (de gevolgen van schuiven) gedaan door een programma, maar bij het F-formulier zal het steeds opnieuw op een kladje moeten. Daar gaat veel tijd in zitten.

Bij mijn weten kan ik de rekening voor de crematie niet opvoeren via het F-formulier. Deze kostenpost moet worden neergezet als aftrekpost bij de aangifte voor de erfbelasting.

Uw tip over een voorlopige aangifte erfbelasting zal ik zeker opvolgen, evenals uw suggestie aangaande waarde inboedel.

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2018 om 14:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@piet

het F formulier is gewoon een aangifteformulier voor de inkomstenbelasting, heeft dus helemaal niets van doen met de aangifte voor het erfrecht.

Het is net zo eenvoudig, of moeilijk als een gewone aangifte, alleen op papier.

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2018 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De waarde van een gewone inboedel kan men rustig op nul stellen.

JLM
door JLM Apr 26, 2018 om 21:54
1 Antwoorden / 2 Vragen

Uw tip over inboedel neem ik in overweging. Ik had al wel begrepen dat het hierbij gaat om de economische waarde en niet om de vervangingswaarde.
Bij praktisch alleen maar oude spullen, geen antiek of kunst, plus wat gewone elektronica zoals een PC en TV, mag bij de waarde van de inboedel 0 worden ingevuld?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 26, 2018 om 16:01
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst gecondoleerd.
M.b.t. uw vragen is het uiteraard de Belasting dienst die uiteindelijk bepaalt en kunt u de door u gevraagdee inf ook verkrijgen op basis van een afspraak bij een Belastingkantoor.
Dit hoewel eerdere antwoorden in de goede richting tenderen. Maar u kunt ook, mits uw ouders lid zijn van een ouderebond gebruik maken van een belastingadviseur van hen of bij lidmaatschap van een vakbond een belastingconsulent van hen.
Gebruik maken van een belastingadviseur die een tarief aanrekent is ook een optie.

JLM
door JLM Apr 26, 2018 om 21:58
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het heeft mijn voorkeur om deze zaak zelfstandig af te handelen, deels middels aanwezige kennis en deels met hulp van veel zoeken, lezen (en eventueel vragen) op internet.
Later volgt nog een afspraak op de bank met een vermogensadviseur, dus mogelijk kan hij/zij ook wat betekenen.

In elk geval hou ik de optie open om, wanneer de materie toch te complex blijkt, een deskundige in te schakelen. Maar mijn voorkeur heeft dit niet.

Topantwoord

fi
door fisbel - Apr 27, 2018 om 02:27
851 Antwoorden / 3 Vragen

Veel van uw vragen zijn overbodig als uw ouders beide een Digid hebben. De inlogcodes zullen met nagenoeg 100% zekerheid ook volgend jaar nog werken. Uw keus voor voljaars fiscaal partnerschap is de juiste. Vader heeft maar relatief kort in 2018 geleefd. De erven vader zullen gezien de heffingskortingen (veel) geld terug kunnen krijgen. Moeder heeft zeer ws. recht op nabestaandenpensioen. Ze krijgt voor 2018 de alleenstaande ouderenkorting. (niet ouderenaftrek - die bestaat niet) Deze korting is niet afhankelijk van inkomen en krijgt men als er een (recht op de) AOW voor alleenstaanden is. Als vader geen ouderenkorting had omdat zijn inkomen hoger was dan € 36.000 zal die korting nu wel op zijn inkomen gegeven worden.
Aan uw vragen en voorlopige conclusies is te zien dat uw vooronderstellingen teveel zijn gebaseerd op de aangiftes tot nu toe. U bent een 'uitzoeker' Ik raad u aan om naast de tips op deze site de aangifte van 2018 uit te proberen met de link van hieronder. Hierbij met als uitgangspunt dat het hoogste inkomen niet meer van vader is maar van moeder. Aftrekposten dus naar moeder, box-3 vermogen ws. voor een (groot) deel toebedelen aan vader (opvullen heffingskortingen)

De verdeelposten zullen simpel zijn. Zeer waarschijnlijk worden die aan moeder toebedeeld. Naar het Belastingkantoor zou ik zeker niet gaan. Die maken als de hond van Pavlov de keuze voor deels fiscaal partnerschap. Met, zoals ik in de praktijk zie, een belastingschade van vaak honderden en soms meer euro's.
Er is Box 3-vermogen. Alleen daarom al de keuze voor voljaars fiscaal partnerschap.
Tip: u kunt met de gegevens die u ter beschikking staan (jaaropgaven - saldi bank / spaarrekeningen) een blanco belastingformulier van het Kennisnetwerk invullen. Zo kunt u nu al al aardig zien wat de uitkomsten zijn van de belastingterugggave vader in 2018 zullen zijn. En ook de uitkomsten voor moeder. Kiest u voor 2017, want voor 2018 is uiteraard nog slechts de VA beschikbaar die niet goed weergeeft hoe de werkelijke aangifte 2018 eruit zal gaan zien. Zie: hier

Vakbonden zijn niet specifiek in de materie van overlijden ingevoerd. Ouderenbonden: veel hangt af van de invuller die thuis komt. Het kan goed gaan, maar verwacht geen optimale informatie en invulling. Vooral aan kennis van het duiden van de cijfers schort het vaak. Dit zeker als het op verdelen Box 3 vermogen en aftrekposten aankomt en ook de uitleg onder: Bekijk in het overzicht.

Op het gebied van de toeslagen is het bij overlijden niet veel beter bij (vrijwilliger)organisaties: slechts een enkele vrijwilliger kent de fijne kneepjes op dit gebied. Let u erop dat óók in de periode voor overlijden er recht kan ontstaan op toeslagen. Het inkomen van vader is immers veel lager (enkele maanden) dan het ingeschatte inkomen op jaarbasis. De reactie van 'ervaringsdeskundige' Piet87654 laat zien dat er weliswaar wat kennis is opgedaan, maar niet de kennis om fiscaal de F-aangifte te scheiden van de aangifte erfbelasting. Een notaris inschakelen kan natuurlijk, maar als je alle papieren zelf moet aanleveren, is het eigenlijk wel net zo eenvoudig om stap voor stap zelf de aangifte erfbelasting te doen. En misschien even iemand mee te laten kijken die ook enige ervaring heeft op dit gebied. De waarde van de inboedel wordt veelal op € 0 gezet (zie reactie tijger1)

JLM
door JLM Apr 27, 2018 om 10:04
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor uw zeer gedetailleerde verstrekking van informatie. Daar kom ik weer verder mee.

En U heeft inderdaad gelijk, ik zit nog automatisch te denken in de "oude situatie", terwijl nu andere uitgangspunten noodzakelijk zijn.

Ook uw punt over "zelf doen" ondersteun ik. Ten eerste moet je maar afwachten over welke kennis een deskundige beschikt,
en ten tweede dien ik zo iemand eerst 'in te werken' door hem/haar van cijfers te voorzien en de situatie uit te leggen.
Mezelf kennende zou ik daarna niet een stap terug kunnen doen. Ik zou bij alles wat diegene doet over de schouder meekijken en alles uitgelegd willen hebben. Kan ik het inderdaad net zo goed zelf proberen.

Te zijner tijd zal ik het resultaat (voor indiening) waarschijnlijk nog wel doornemen met iemand met ervaring. Om te kijken of ik iets gemist heb en of ik de wat meer complexe vragen op de beste manier heb ingevuld.