Dkobfly
door Dkobfly Aug 17, 2021 om 15:45
Geldzaken & recht

Vriend/ex wil niet verhuizen of huur betalen

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan uit elkaar. We zijn beide eind 30 en wonen 5 jaar samen maar het (huur) huis staat alleen op mijn naam. Hij staat bij de gemeente wel ingeschreven op de woning.

Hij heeft geen werk momenteel en wil ook geen baan zoeken. Hij wil geen huur of zijn deel van de vaste lasten betalen. Hij heeft geen familie of vrienden waar hij terecht kan en ik heb ook niemand in de buurt.

Ik sta op meerdere sociale huurwoningen sites ingeschreven (allen 4+ jaar) maar nog nergens kans op. Ik heb gevraagd of urgentie mogelijk is en dat is afgewezen. Met een minimum inkomen is vrije huur uitgesloten.

Aangezien we op elkaar aangewezen zijn heb ik een schikking aangeboden van 100 euro per maand door hem te betalen, en zodra ik een woning vind mag hij de huidige huurwoning houden inclusief apparatuur e.d. Hij is hem geflipt en weigert nu ieder contact.

Ik verblijf momenteel bij een vriendin en ben bang terug te gaan naar mijn woning. Vriend heeft mij in het verleden helaas fysiek mishandeld en is nog regelmatig verbaal agressief en onvoorspelbaar wanneer iets hem niet aanstaat.

Hij weet onderhand dat hij recht heeft op medehuurschap omdat hij al meer dat twee jaar in de woning woont. Ik weet niet hoe ik hier ooit nog vanaf kom.

Heeft iemand tips voor mij?

12975 22 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 17, 2021 om 15:52
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dat zal m.i. betekenen dat u beter juridische hulp kunt vreagen bij

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl omdat hij dan mogelijk gedwongen moet worden tot vetrek resp.betaling. Het zal niet gemakkelijk zijn vrees ik.

Vraag eventueel om een advocaat die de eerste intake gratis wil doen. Waarom zou hij recht hebben op meehuurschap als de huurovereenkomst op uw naam staat?

U zou eenvoudig weg de sleutels kunnen vervangen maar doe dat niet. Vraag advies bij het juridisch loket.

Aanvullend: zie dit m.b.t. medehuurschap. Uw verhuurder moet dan om toestemming zijn gevraagd en die moet ook zijn verkregen. https://www.huurwoningen.nl/info/medehuurschap/  Dan heb ik nog een belangrijke opmerking: u heeft een aanbod gedaan maar wie zegt dat u die gestand kunt doen indien de verhuurder dat niet toestaat? En als het een sociale huurwoning betreft zijn er ook nog aparte daarvooir geldende toewijzingsvoorwaarden. Voorzichtigheid is dus geboden. (Het feit dat hij op uw adres staat ingeschreven wil op zich niets zeggen m.b.t. medehuurdersrecht. (Op zich geeft geregisteerd partnerschap geen recht indien de verhuurder geen toestemming heeft verleend.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2021 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ew "vriend" staat dan wel ingeschreven op uw woonadres en ook al meer dan twee jaar, maar dat maakt nog helemaal niet dat hij recht heeft op mede huurschap. Ook is het verre van zeker dat hij de woning mag huren als u uiteindelijk zou vertrekken.

Maar het is een uitermate moeilijke zaak, want u zult ongetwijfeld niet in staat zijn hem bij kop en kont de deur uit te smijten.

Ook zult u, denk ik, er weinig voor voelen de sloten te veranderen en de politie te waarschuwen als hij toch probeert binnen te dringen.

Ik kan u alleen maar adviseren contact op te nemen met het Juridisch Loket in uw woonplaats, kijk op Google om een afspraak te maken, om daar te bespreken wat u wettelijk kunt doen, zonder verdere problemen te krijgen.

Sterkte.

Dkobfly
door Dkobfly - Aug 17, 2021 om 16:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

@heremierkreeft

Dat het niet makkelijk ging worden besefte ik me ook wel onderhand helaas. Schijnbaar als iemand meer dan twee jaar aaneengesloten in de woning verblijft heeft deze recht op medehuurschap, ongeacht inschrijving.

Ex verlaat nooit een moment het huis, letterlijk. Eten wordt bezorgd op mijn rekening. Ik kan dit eventueel stopzetten maar moet voor mijn werk weer terug naar huis en ben bang dat hem eten onthouden alles van kwaad to erger maakt.

Een advocaat inhuren en gerechtelijke procedure started is onbetaalbaar voor mij, maar wellicht kan ik hier bij het juridisch loket iets op vinden.

Bedankt voor de tips.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 17, 2021 om 19:09
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dkobfly,

Hoe komt u erbij, dat uw ex recht heeft op medehuurschap als u er geen toestemming voor geeft?

Of is dit al schriftelijk toegekend door de woningbouwvereniging?

Dkobfly
door Dkobfly - Aug 17, 2021 om 16:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1

Dankjewel. Zoals ik in mijn vorige commentaar ook al aangaf verlaat ex geen moment het huis. Ook ben ik bang hem tot wanhoop te drijven gezien hij niemand heeft waar hij terecht kan. Angst dat hij me iets aandoet of de deur in trapt.

Het liefs wil ik er samen uitkomen en ben bereid hem zowat alles te geven maar hij werkt niet mee.

Ik ga jullie advies opvolgen. Bedankt

mahadma
door mahadma - Aug 17, 2021 om 16:08
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Het huurcontract staat op jouw naam alleen. Dat wil zeggen dat als jij de huur opzegt, hij dus het pand dient te verlaten. Echter dit is theorie, want dan ben jij dakloos en er ontstaan veel problemen. Maar het betekend ook dat hij nu kraakt, feitelijk. Ik neem even aan dat jij alle woonlasten betaalt. Dat geeft je veel macht maar ook zorgen. Neem als je je huis binnengaat, waar je overigens alle recht op hebt, een beveiliging mee die bijvoorbeeld ook ongemerkt audio of video opnamen maakt.

Dkobfly
door Dkobfly - Aug 17, 2021 om 16:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

@ mahadma

Vriendin heeft aangeboden mee te gaan naar de woning om te zien of hij rustig is, maar gezien de situatie zitten we mogelijk nog maanden aan elkaar vast en kan er niet altijd iemand bij zijn.

MR
door MR. Ronald - Aug 17, 2021 om 16:47
18 Antwoorden / Vragen

Vervelende situatie voor je zeg.

Neem contact op met de gemeente waar je woont, vraag om hulp bij deze situatie.
Ook lijkt het mij niet verkeerd om eens contact op te nemen met veilig thuis, deze kunnen je ook helpen.

Drempel van bellen lijkt hoog maar deze mensen zitten er voor jou.

mahadma
door mahadma - Aug 17, 2021 om 17:10
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Na lezing van reacties: Je kan naar een "blijf van mijn  lijf huis" gaan via de gemeente, de huur  enz opzeggen, dan heeft hij te vertrekken. Hij zal je alleen niet echt "aardig" vinden. Maar in een blijfhuis ben je wel onvindbaar voor hem. Dat kan evengoed elders in het land zijn, een stevige stap, maar wel een effectieve.

pe
door pebk - Aug 17, 2021 om 17:16
581 Antwoorden / 0 Vragen

Uw ex heeft u aardig in de tang. Fysiek geweld, "als hij rusig is". Dat kinkt niet gezond. Het reeds genoemde jurisidisch loket is een goede optie.
Misschien is het een optie om ook contact op te nemen met https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/huiselijk-geweld/ of uw huisarts.

Alternatief, of er na, zou zijn dat u de huur opzegt. U moet dan wel voor uzelf dingen geregeld hebben. Zorg er voor dat u de spullen die u echt wil bewaren langzaam meeneemt, zoals foto's, diploma's, sierraden/erfstukken, etc. Bereid het onopvallend voor en vertrek.

Donuts
door Donuts - Aug 17, 2021 om 17:17
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Hij kan geen medehuurder worden, want dat verzoek moet jij doen hij de wbv. En gezien de situatie ga je dat verzoek natuurlijk niet doen. Bovendien zou hij ook alleen de huur moeten kunnen betalen.
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/samenwonen/medehuurder/

Dus in principe kun je hem zo de deur uitgooien. Paar vrienden verzamelen die indruk op hem maken?

panter22
door panter22 - Aug 17, 2021 om 17:18
6599 Antwoorden / Vragen

Medehuurder wordt je niet zomaar. Lees hier hoe dat werkt:
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/samenwonen/medehuurder/
Laat het duidelijk zijn. Jullie zijn niet op elkaar aangewezen. Jij huurt de woning en je kunt hem er uit zetten.
Hij is afhankelijk van jou, Alleen door geweld krijgt hij zijn zin. Zo te lezen kan hij doen en laten wat hij wil.
Je bent zo bang, dat je alles maar pikt. Dat is in deze situatie momenteel misschien het meest verstandige.
Maar je zou eens moeten kijken wat jij zelf het liefste wilt.
Zoek professionele hulp, Er zijn instanties die je kunnen helpen. Kijk eens op:
https://www.huiselijkgeweld.nl/organisaties/voor-wie-hulp-zoekt
Uiteraard contact opnemen met het Juridisch loket. Je hebt een advocaat nodig.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2021 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij heeft helemaal nergens recht op en als u blijft geven en toegeven, blijft er van uzelf niets over. Vat de koe bij de horens en zoek hulp bij het JL en een blijf van mijn huis lijf.

Donuts
door Donuts Aug 17, 2021 om 19:15
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Blijf van mijn lijfhuis doet niets. Ze is niet dakloos, zit veilig bij een vriendin.

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2021 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die hakjen voortdurend met dit bijltje, dus kunnen adviseren.

mahadma
door mahadma Aug 17, 2021 om 23:24
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@Sprietje, die situatie is tijdelijk, zij verdient een eigen huisje. En (helaas) weet ik door mijn partner veel meer van blijfhuizen en (in dit geval gelukkig niet van toepassing Bureau Jeugdzorg) @ Tijger1, goed gezien.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 17, 2021 om 19:21
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dkobfly,

Ik raad u aan om juridische hulp te zoeken : een advocaat, die gespecialiseerd is in woonrecht.

Misschien komt u in aanmerking voor subsidie : de zogenaamde "toevoeging".

Waarschijnlijk zal een gerechtsdeurwaarder nodig zijn om uw ex te verwijderen uit uw woning.

Misschien is een brief van de advocaat genoeg.

justmeagain
door justmeagain Aug 18, 2021 om 00:22
623 Antwoorden / 8 Vragen

@GA. Goed bezig! ik heb vanavond al 2x een reactie van u geplust. Geen rare vragen stellen maar een goede tip geven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 18, 2021 om 00:53
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Oefening baart kunst.....

ju
door juliomariner Aug 18, 2021 om 19:50
1325 Antwoorden / 2 Vragen

Het valt me ook steeds vaker op dat GA gewoon vragen normaal beantwoord  en soms zelfs goede tips geeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 17, 2021 om 19:25
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@DKOBFLY nog even een tip, als u reageert op gegeven antwoorden is hett 'handiger' omdat te doen via de knop 'reacties' die dan rechtsonder in de hoek van dat anwoord verschijnt.

Herhaald, m.i. heeft hij geen enkel recht en is het een kwestie van adequate hulp zoeken. U kreeg inmiddels diverse aanwijzingen aangereikt. Het gegeven van fysieke mishandeling kan zelfs aanleiding zijn voor het regelen van een aanwezigheidsverbod in uw omgeving resp. contact verbod. Opnieuw: neem contact op met een advocaat via het Juridisch Loket maar doe dat dan in eerste instantie wel omzichtig om herhaling van mishandeling te vermijden.

Donuts
door Donuts - Aug 17, 2021 om 19:36
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wat je zou kunnen proberen,  is de hulp inroepen van de wijkagent. Misschien kan hij of zij met je mee om die gozer eruit te krijgen. Kan de wijkagent die gozer meteen wat waarschuwende woorden geven om eventuele toekomstige represailles voor te zijn.

Het is te gek voor woorden dat jij hierdoor je huis kwijt zou raken.

sw
door swat1500 - Aug 17, 2021 om 21:23
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Het is al een aantal keren gezegd. Ik vat het nog even samen.
U bent de huurder van de woning en dus heeft u het woonrecht. Ik ga er vanuit dat u niet gehuwd bent in gemeenschap van goederen en dat er geen ander schriftelijke samenlevingscontract is.
Ue ex heeft alleen het recht in uw woning te verblijven zolang u dat toestaat.
De relatie is voorbij dus dient hij te vertrekken. U moet hem, zolang hij zich redelijk gedraagt, wel een redelijke termijn geven. Dat hij mogelijk nergens terecht kan is niet uw probleem.
Een mogelijk "recht" op mede huurderschap eindigt bij het beëindigen van de relatie. Een beroep van hem op dit recht is zinloos nu hij nog geen medehuurder is en geen rechter zal een dergelijke eis na het beëindigen van een relatie nog toewijzen.
Kortom zeg hem, met getuigen, een vertrek datum aan. Voldoet hij daar niet aan dan pleegt hij huisvredebreuk en kunt u de politie inschakelen.
Ik neem aan dat u het geweld van hem tegen u al bij de politie gemeld heeft.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 18, 2021 om 13:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vragen:

Hoe lang mag je bij nieuwe vriendin blijven?

Waarom betaal je  eten van je Ex ,  bank  aanpassen en hij kan niet meer online of via pasje van jou iets betalen.

Ook kun je een leverancier melden dat hij op jou rekening kocht en dat  hij dat niet meer zo mag leveren.

Woning opzeggen?  Zijn ze blij mee met de lange wachtlijst en als je Ex niet wilde,  niet jou probleem.
Leger des Heils heeft prima opvang voor  luie ik wil niet werken mensen  gezien de vraag naar personeel.

Laat je nooit misbruiken, betaal niets meer en haal met  vrienden al jou  spullen op....

ha
door harmsen - Aug 18, 2021 om 14:25
22 Antwoorden / 9 Vragen

Mevrouw,

Als ik u was, zou ik bij de politie aangifte doen van huiselijk geweld. Meneer heeft "losse handjes", dat zou hem wel eens "duur" komen te staan! Wellicht een reden om hem via de Woningbouwvereniging het huis uit te zetten.Wie denkt hij wel niet dat hij is! Kom nou!

gerbera
door gerbera - Aug 18, 2021 om 14:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U verwacht in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning echter zo u die al zal krijgen zal u de huur van uw huidige woning moeten opzeggen. Dit omdat het huurcontract op uw naam staat en uw ex geen bewoner is maar bij de gemeente slechts ingeschreven staat als zijnde zijn (tijdelijk) verblijfadres. Uw ex heeft totaal geen recht op de woning sterker nog zolang deze daar verblijft zal u voor de huur en overige kosten, energie, gem. belastingen,verzekeringen e.d. moeten opdraaien. Uw ex bedreigd u met fysiek en agressief gedrag hetgeen ook valt onder huiselijk geweld waarvan u aangifte kan doen. U kunt uw ex sommeren uw woning binnen een bepaalde tijd te verlaten, doet die dat niet dan is er sprake van huisvredebreuk waarvan u opnieuw aangifte kan doen. In dat geval verwacht ik dat de politie handelend zal optreden zodat u in uw eigen woning kunt verblijven. Stop in elk geval met het betalen aan hem dit lijkt een beetje als chantage zodat die zich rustig houdt. En wat de spullen betreft, alles wat aantoonbaar van hem is mag die meenemen en datgene wat van u gezamelijk is kan eventueel verdeeld worden al het overige heeft die af te blijven. Doet die dat niet en neemt hij spullen van u mee dan is er sprake van diefstal. Mijn advies zo er een wijkagent is ga met deze in gesprek en anders kunt u mogelijk bij de gemeente (sociale raadsman/vrouw) terecht. Waar die het verhaal van medehuurderschap vandaan haalt is mij een raadsel maar ik denk dat deze u daarmee bang maakt zodat u denkt geen rechten te hebben, maar die heeft u voldoende. Ik wens u veel sterkte de komende tijd en schroom niet zoek hulp.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Aug 18, 2021 om 20:00
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je Ex deze woning wil overnemen door alles te betalen,

vermoedelijk   mag dat niet als U  op papier elders ging wonen en hij hoofd huurder werd.

Als je enige tijd  elders woonde  en daar ook mag inschrijven  daar wonen en huur opzeggen.
Dat hij niet meewerkte en weigerde, zijn probleem.

En als hij ging dreigen,   gewoon met je telefoon opnemen die scheldpartij en de Politie

heeft dan bewijs van bedreigen en kan iets doen.

1paul
door 1paul - Aug 18, 2021 om 15:00
3143 Antwoorden / 0 Vragen

ga als eerste naar de verhuurder en leg daar uit dat uw ex u heeft buitengesloten en dat u bang bent om zomaar terug te gaan, het zou zomaar kunnen zijn dat de verhuurder hem de wacht aan zegt.

2, alles wat van uw rekening afgeschreven word onmiddelijk blokkeren, alle rekeningnummers dus waarvan uw vriend gebruik maakt, ga ook deze zaken langs en meld hen dat u niet meer zult betalen.
3, open een nieuwe rekening bij een andere bank, meld dit nieuwe nummer bij alle instantie's waar het nodig is en zeg uw oude rekening zo snel als mogelijk op, regiobank is bijvoorbeeld een bank waar u snel een rekening hebt die u kunt gebruiken....

4, schakel een advocaat in, eis een gebiedsverbod en dat uw ex uit huis gezet word, als u naar de gemeente gaat kunt u een aanwijzing krijgen dat u deze niet kunt betalen, dan betaald u slechts een kleine bijdrage en zijn de kosten verder voor de staat....

5, wat er ook gebeurt ga in je eigen kracht staan, stop met angsthazen want daar maakt deze ex misbruik van, zoalng als u indeze modus zit is hij "de baas" in uw leven!!!!

aurora1
door aurora1 - Aug 18, 2021 om 18:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo eten bezorgen op uw rekening? Dat zou ik dan maar per omgaande stopzetten.

Woning opzeggen voor die figuur? Die verhuist lekker mee, dus dat lost helemaal niets op.

Bij huiselijk geweld aangifte doen.

En neem op uw telefoon de bedreigingen en agressie op, ook voor uw aangifte, en om verdere stappen te ondernemen/als bewijs.

capteam
door capteam - Aug 18, 2021 om 22:44
44 Antwoorden / 0 Vragen

Als u uit elkaar bent zou ik er zeker voor zorgen dat hij u niet ook financieel kan benadelen.
Zorg dus dat hij geen toegang meer heeft tot uw rekening.
U kunt een eigen rekening openen en daar uw salaris op laten storten.
Op een gegeven moment zal hij dan toch het huis moeten verlaten.