VV
door VVE Dec 7, 2019 om 22:27
Geldzaken & recht

VVE fraude

Sinds 2017 zijn wij het nieuwe bestuur van de VVE , een kleinschalig complex met 6 appartementen.

Begin 2017 is de voorzitter/penningmeester gestorven, hij was vanaf 2000 t/m 2017 voorzitter/penningmeester.

Nadat wij van de familie de kasboeken en afschriften kregen bleek er gefraudeerd te zijn met de boekhouding, sinds 2010 totaal gefraudeerd bedrag is circa € 4300

Ook bleek er € 2200 te zijn overgeschreven naar zijn eigen rekening, deze €2200 is inmiddels incl. rente terug betaald, de familie heeft toegegeven dat dit om een zogenaamde lening ging, waarvan de leden van de VVE niets af wisten.

Al die jaren is er geen kascommissie geweest, maar alle leden hebben tot 2013 in het kasboek een handtekening gezet, in dit kasboek werd door de voorzitter/penningmeester het eindsaldo per jaar vervalst t.o.v. de bankafschriften, zodat de bewoners geen argwaan kregen.

Is er nog een mogelijkheid met het geld bedrag van circa €4300 terug te krijgen ondanks dat de voorzitter/penningmeester gestorven is, en wij nu de erfgenamen hiervoor aansprakelijk willen stellen.

Aangezien wij door deze fraude weinig budget overhebben, kunnen wij hiervoor geen advocaat inschakelen, wij denken nu zelf om een dagvaardiging op te stellen, en als vve naar de rechter te gaan.
Is dit mogelijk ?

4055 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2019 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, jaarlijks een handtekening zetten en nu bij de erven aankloppen? Vergeet het maar. En jullie hebben dan ook nog allemaal zitten slapen sinds 2013?

aurora1
door aurora1 - Dec 7, 2019 om 23:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Handtekening zetten ter goedkeuring zonder controle?
Nu pas ontdekt?
Die erven hebben daar helemaal niets mee te maken maar het is een geval van hand in eigen boezem steken.
Misschien is het een idee om tijdelijk de bijdrage aan de VvE te verhogen om iets meer in kas te hebben?
Met de vergaderingen voorlopig ook maar eens de rekeningen - betaalde en nog onbetaalde - bespreken?

sw
door swat1500 - Dec 8, 2019 om 02:25
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat geld is verdwenen. De erfgenamen kunnen hierop niet in rechte worden aangesproken. Er kan wellicht een moreel appel worden gedaan op de erfgenamen doch dat heeft alleen zin als de schade vanuit de erfenis zou kunnen worden vergoed.
Een beroep op het eigen vermogen van de erfgenamen zal waarschijnlijk niet succesvol zijn.

ro
door ron503 - Dec 8, 2019 om 08:47
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt een overleden persoon niet meer dagvaarden en daarbij zou de fraude eerst bewezen verklaart moeten worden en daar hoort een verklaring van de inmiddels overleden voorzitter/penningmeester ook bij. De erfgenamen kunnen niet aansprakelijk gesteld worden omdat zij de fraude niet hebben gepleegd en ook geen lid van de Vve zijn geweest. De Vve kunt u wel dagvaarden vanwege onbehoorlijk bestuur en het mogelijk maken van frauduleuze praktijken maar dan start u een zaak tegen uw eigen Vve en dat lijkt mij niet handig.

Iv
door Ivo W - Dec 8, 2019 om 08:57
729 Antwoorden / Vragen

Zie die 4300 euro maar als leergeld.

En gezien de laksheid van de meeste VVE leden heb ik één tip: schakel een extern bureau in voor het beheer van de VVE. Kost ook geld, maar heb je wel veel meer zekerheid dat het vanaf nu fatsoenlijk gedaan wordt.

ma
door malty - Dec 8, 2019 om 09:35
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ga naar het Juridisch loket in uw gemeente voor juridisch advies.
Misschien waren die €4300 ook wel 'leningen'.

jo
door jorisw - Dec 8, 2019 om 11:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als iemand zolang bestuurslid kan blijven (waarschijnlijk omdat de leden het wel prima vonden dat iemand het wilde doen) krijg je bijna vanzelf dit soort uitwassen. Zeker als je dan merkt dat de leden alles voor zoete koek aannemen is de weg geopend naar meer.... Ook VvE bestuurders zijn maar mensen.

Kortom: roep een vergadering bijeen en ga een fatsoenlijk bestuur opzetten met minstens 3 leden en een kascommissie om dit in de toekomst te voorkomen. Als dat niet lukt, uitbesteden naar een professionele organisatie. Reken dan wel op een extra kosten posten van duizenden euro's per jaar. Reken op 40 euro extra per maand per lid. Voor de korte termijn kan het ook handig zijn om een accountant in te huren die orde op zaken kan stellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 8, 2019 om 11:39
16830 Antwoorden / 202 Vragen

JA!! Strafrechtelijke aangifte doen! Fraude is een strafrechtelijk feit en is dan een kwestie voor politie en Openbaar Ministerie. De enige die dan een advocaat nodig heeft is de fraudeur en als de erfgenamen de nalatenschap hebben aanvaard zijn die, anders dan door anderen gesteld, wel degelijk aansprakelijk te stellen. Let wel op dat als het tot een zitting komt bij de strafrechter met ook een strafvordering in die vordering de schadevergoeding is opgenomen.

Als de fraude bewijsbaar is en het komt tot een vonnis betekent dat, dat er alsnog een schuld is ontstaan zie bijv. : https://www.luminisexecuteurs.nl/erfrecht/aansprakelijkheid-voor-schulden.html  en zie ook Artikel 4:182 en verder van het BW. (en voor de liefhebbers dit essay ; https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/56138/De_aansprakelijkheid_voor_schulden_der_nalatenschap_  )

Zo er toch sprake zou moeten/kunnen zijn van het instellen van een zie: geen advocaat nodig

Is uw vereniging lid van 'Vereniging Eigen Huis', dan kunt u ook die benaderen voor nader advies.

Nog een aanvulling: Ik gaf al aan om aangifte te doen. Het kan zijn dat men omdat degene die het betreft is overleden kan het zijn dat men daar twijfelachtig tegen over zal staan, ook gelet op het met het strafbare feit gemoeide bedrag. Vraag dan naar het advies hoe dan te handelen maar hoe dan ook is het altijd mogelijk om tegen een eventuele weigering van aangifte of sepot in bezwaar te gaan. Er is hoe dan ook, indien u dat afdoende kunt bewijzen, sprake van een strafrechtelijk feit.

panter22
door panter22 Dec 8, 2019 om 15:20
6599 Antwoorden / Vragen

Artikel 69

  •

Het recht tot strafvordering vervalt door de dood van de verdachte.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2019-11-28

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 8, 2019 om 16:24
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, inderdaa. Ik heb daaroverheen gezien. Maar aangifte doen kan altijd om dan sterker te staan bij een civiele procedure.

panter22
door panter22 Dec 8, 2019 om 16:36
6599 Antwoorden / Vragen

Tegen wi wil je dan aangifte doen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 9, 2019 om 10:45
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, zie ook WvStrafvordering art 167 met de verwijzing daarin naar WvStrafrecht m.b.t. deze kwestie.

En hoe dan ook kunnen de erfgenamen worden aangesproken tenzij de nalatenschap door hen is verworpen of benificiair aanvaard is.
Zij het dat het de vraag is of het bedrag dat wordt genoemd daarvoor 'loont'.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 8, 2019 om 16:28
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ik wordt terecht gewezen op een wetsartikel in het Wetboek van Strafvordering, waar ik overheen heb gekeken, dat na overlijden vervolging niet mogelijk is. Wel blijft het m.i. zinvol om aangifte te doen om met de aangifte melding sterker te staan bij het instellen van de civiele vordering. Vandaar mijn opmerking ook: Vraag naar advies hoe te handelen als er niet vervolg wordt.

panter22
door panter22 Dec 8, 2019 om 16:37
6599 Antwoorden / Vragen

Het is het wetboek van Strafrecht.

jo
door jorisw Dec 8, 2019 om 20:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar tegen wie ga je dan aangifte doen? Tegen de overledene? Tegen de nabestaanden? Tegen de VvE leden die jarenlang de boel op z'n beloop hebben gelaten?

panter22
door panter22 - Dec 8, 2019 om 16:53
6599 Antwoorden / Vragen

De strafrechtelijke weg is afgesloten.

Artikel 69

  •

Het recht tot strafvordering vervalt door de dood van de verdachte.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2019-11-28

Alleen de civielrechtelijke weg blijft over. Je wilt een vordering instellen uit de nalatenschapvan de overleden bestuurder, namens de VvE. De bestuurder was enig bestuurder, er waren niet meer. Is dat wel het geval, dan mogen de andere bestuurders die €4300 betalen.
Dan is de vraag of de vordering wel op tijd in ingesteld, je hebt al 2 jaar gewacht. En of niet een deel van de vordering is verjaard.
De nalatenschap zal  intussen wel zijn verdeeld.
Dan is ook nog de vraag hoe de erfgenamen de erfenis hebben aanvaard. Zuiver, benificiair of hebben ze de erfenis verworpen.
Hebben ze de erfenis zuiver aanvaard, dan is er nog de wet van 2016 Bescherming erfgenamen tegen schulden.
Deze wet is opgenomen in Boek 4 van het burgerlijk wetboek, artikel 194a
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/2018-09-19#Boek4_Titeldeel6
En wat je vooral niet moet vergeten. Je kunt nu wel zeggen dat de penningmeester niet helemaal eerlijk is geweest, maar je moet het kunnen bewijzen. De erfgenamen zullen je waarschijnlijk niet op je woord geloven en dan zal er een accountant aan te pas moeten komen. Immers, wie eist bewijst.

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2019 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus goed geld naar kwaad geld gooien. Neem uw verlies.

ju
door juliomariner - Jan 5, 2020 om 19:45
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom kaapt u dit topic? Het is netter om zelf een nieuw topic te starteb

aurora1
door aurora1 - Jan 5, 2020 om 22:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@distrutto, open zelf een topic en kaap niet het topic van anderen.