ne
door nej Apr 16, 2018 om 21:30
Geldzaken & recht

Waar is de alimentatie belast als ik hem in het buitenland ontvang?

Waar is alimentatie belast als ik hem van Holland ontvang toen ik buitenland woont?

We gaan scheiden met mijn man en ga ik  naar Turkije verhuizen. Ik  ga uitschrijven bij de gemeente (BRP). Mijn man blijft wonen/werken in Nederland.

In Nederland als u partneralimentatie of afkoopsommen van partneralimentatie ontvangt, dan moet u dit in uw aangifte inkomstenbelasting opgeven als inkomen en moet u  inkomstenbelasting betalen.

Ik heb gelezen dat als u hele jaar buiten Nederland woont en inkomsten heeft in Nederland dan moet u voor de belastingdienst en C-biljet invullen.  Valt alimentatie onder deze inkomensgroep?

Als ik in 2019 partner alimentatie (eenmalig een geldsom) ontvang van mijn ex-man  toen ik buitenland woon,  ben ik dan belastingplichtig in Nederland?  Moet ik een belastingaangifte indienen voor 2019 bij de belastingdienst omdat ik alimentatie krijg van Nederland?

Graag hoor ik van jullie.

Bedankt.

Nejla

3982 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2018 om 22:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens bent u als u in Turkije woont en uit Nederland alimentatie ontvang, buitenlands belastingplichtig en moet u over dat inkomen in Nederland belasting betalen. En dan zou u in 2020 over 2019 aangifte moeten doen.

Maar hoe dat zit met  een éénmalige geldsom, zou ik zo niet kunnen zeggen. Lijkt me voor u erg onvoordelig, gezien de eventuele hoogte van dat bedrag en het belastingtarief.

Maar bel eens even naar de belastingtelefoon 0800 0543, zij zullen u kunnen informeren.

ne
door nej Apr 17, 2018 om 16:54
Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor uw antwoord,

Informatie van belasting dienst  is helaas niet duidelijk.
  Ik heb de belastingdienst gebeld en kreeg ik twee verschillende antwoorden van twee verschillende medewerkers. Een van de medewerker zegt dat ik belasting moet betalen maar andere zegt niet.

Reden is, als u hele jaar buiten Nederland woont en inkomsten heeft in Nederland dan moet u voor de belastingdienst en C-biljet invullen.  Maar alimentatie  valt niet onder deze  inkomensgroep. Alimentatie is belast in het woonland dus moet ik in Turkije belasting betalen want ik woon in Turkije in 2019.

Nu week ik het niet welke antwoord juist is?

besseldekker
door besseldekker - Apr 17, 2018 om 00:27
123 Antwoorden / 0 Vragen

Zou het misschien zin hebben om te bellen met het LBIO? “(010) 289 48 95 (van 09:00 tot 12:00 uur en van 13:00 tot 16:30 uur)”? Het schijnt dat er een Verdrag van New York uit 1956 is, en dat Turkije daarbij is aangesloten.

ne
door nej Apr 17, 2018 om 16:42
Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor uw antwoord,

Ik heb het LBIO al gebeld maar helaas geeft het LBIO geen informatie over de belasting. :(
Mvg,

hansje klein
door hansje klein - Apr 17, 2018 om 17:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Moeilijke en speciale problemen: Er is een speciale belastingtelefoon voor het buitenland >gewoon proberen<

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/belastingtelefoon_bellen/belastingtelefoon_buitenland