wm
door wmoorman1@outlook.com Sep 6, 2020 om 15:12
Geldzaken & recht

Waar kan ik mij aanmelden omdat ik ook slachtoffer ben van spoofing

Ik ben gebeld door een persoon, die mij vertelde dat er €3000,- van mijn rekening zou worden afgeschreven of ik daarvan af wist. Zij kon dit voorkomen
maar dan moest ik mijn geld op een veilige rekening storten. Daarna kon ik held het geld weer terug laten storten. Om het overboeken soepel te laten
verlopen moest ik limiet verhogen naar €30000,-. Na dit gedaan te hebben ben ik €20200 kwijtgeraakt. Deze dame had een rekening bij de ING. Zij wist precies hoeveel er op de rekening stond en belde met het nummer van de ING bank, Geen enkel idee, dat er fraude in het spel zou zijn. De ING bank heeft
de betreffende persoon aangeschreven met het verzoek het bedrag terug te storten maar daarop geen reactie ontvangen, ook telefonisch is er niet
gereageerd. Zelf heb ik aangifte gedaan bij de politie maar dit heeft  geen urgentie.. Verder heb ik slachtofferhulp in geschakeld. Zij zouden mj nog nader informeren.
Mvg
Wim Moorman

5112 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 6, 2020 om 15:18
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo WMoorman ,

Aanmelden ,

Het platform Gedupeerden internet bankrekening oplichting is uitsluitend te bereiken door een e-mail te sturen naar spoofing@oban.nl."

Aldus dit nieuwbericht: www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200722_91028125/platform-spoofing-weet-in-recordtijd-van-73-slachtoffers

rj
door rjw - Sep 6, 2020 om 15:42
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Toen er werd gezegd dat er 3000 euro ging worden afgeschreven, heb je toen gevraagd waar dat van was? Dat lijkt mij namelijk de eerste logische vraag als iemand mij belt met zo'n bericht.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2020 om 16:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u had gewoon € 20.200 op uw bankrekening staan?

Je
door Jeff59761 Sep 6, 2020 om 16:52
43 Antwoorden / 1 Vragen

is dat dan verboden ofzo?
en wat gaat het jou aan dat was de vraag niet.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2020 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die mensen vragen om beduveld te worden. Kijk maar naar de gebruikersnaam. Het mailadres. Krijgen ze straks weer een verzoek om geld "veilig" te zetten.

Tr
door Trostomaat Sep 6, 2020 om 17:17
239 Antwoorden / Vragen

Gewoon een goede tip van tijger1. Er kan natuurlijk een goede reden zijn waarom er kortstondig een dergelijk groot bedrag op een betaalrekening staat, maar in zijn algemeenheid is dat iets wat beter vermeden kan worden.

Je
door Jeff59761 Sep 6, 2020 om 17:47
43 Antwoorden / 1 Vragen

waar staat dan een tip van tijger1 ik zie alleen een bemoeizuchtige vraag.

Tr
door Trostomaat Sep 6, 2020 om 18:13
239 Antwoorden / Vragen

Ik probeer de zaak wat meer opbouwend te benaderen. En tussen de regels door lees ik dan de tip. Als je er wat scherper en meer geërgerd in zit, dan zie je alleen een bemoeizuchtige vraag. Ik snap dat wel.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2020 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo'n bedrag zet een normaal mens op een spaarrekening.

@H
door @HENK@ Sep 6, 2020 om 18:18
159 Antwoorden / 1 Vragen

ehhhh TIJGER1, waarom zou je dat niet op je betaalrekening mogen hebben, net of je van een spaarrekening nog rijk word

@H
door @HENK@ Sep 6, 2020 om 18:20
159 Antwoorden / 1 Vragen

en @ TROSTOMAAT, waarom beter vermijden? (serieuze vraag!)

diumenge
door diumenge Sep 6, 2020 om 18:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

ehhhh @HENK@, wat dacht je van een extra veiligheidslaag, had dit bedrag op een spaarrekening gestaan dan had het er nu nog gestaan...

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2020 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op een spaarrekening, bijvoorbeeld bij Leaseplanbank, heb je daar ook weer inlogcodes voor nodig, En er gaat nog een tijd overheen voordat het op je betaalrekening staat.

Misschien komt in die tussentijd dan ook het verstand weer terug,

@H
door @HENK@ Sep 7, 2020 om 00:39
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ TIJGER

Het was gewoon een vraag, niet iedereen is zo alwetend als jij en er is geen enkele reden om bij een normale vraag gelijk iemands verstand in twijfel te trekken !!!

@H
door @HENK@ Sep 7, 2020 om 00:43
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ DIUMENGE

tnx voor het (normale)  antwoord, naar mijn idee is het ook vaak veel te makkelijk om geld over te maken, ik persoonlijk vind het helemaal niet erg dat je er wat moeite voor moet doen maar dat lijkt steeds meer uit de mode te raken, met meer misbruik als gevolg.

Tr
door Trostomaat Sep 7, 2020 om 08:56
239 Antwoorden / Vragen

@@Henk@, het serieuze antwoord is al gegeven zie ik, o.a. door Diumenge. 'Veiligheidslaag', mooi woord daarvoor. Precies dat.

Als je bijv. slachtoffer wordt van skimming of iemand steelt je pas na je code afgekeken te hebben, kan men ook niet direct bij het geld op je spaarrekening, alleen de betaalrekening. Criminelen hebben haast en zullen proberen z.s.m geld op te nemen. Toegang tot je internetbankieren, vraagt mogelijk om meer informatie dan alleen pas en pincode. Overboeken e.d. kost nog meer tijd. Als er al aanpassingen kunnen worden gedaan in bijv. opnamelimieten, krijg je daarvan doorgaans bericht in email, etc. etc. Je geld is gewoon veiliger, als alleen dat wat je nodig hebt voor betalen van incasso's en boodschappen op je betaalrekening staat en de rest daarachter op de spaarrekening.

Je
door Jeff59761 - Sep 6, 2020 om 16:54
43 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou een andere gebruikersnaam kiezen iedereen op dit openbare forum ziet nu uw emailadres.

tenormin
door tenormin Sep 6, 2020 om 17:35
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, de "ING" weet zijn telefoonnummer ook plus hoeveel hij op de bank had staan. Alleen maar even dat geld safe wegzetten. Weg is het, maar safe?

Redacteur
door Redacteur - Sep 7, 2020 om 13:51
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Informatie over dit onderwerp uit Kassa-uitzending lees je in dit artikel.

Oprichters van het GIBO-platform roepen andere gedupeerden van spoofing ook op om zich te melden via een mail spoofing@oban.nl.

De redactie

Ma
door Maria Adegeest - Oct 10, 2020 om 21:39
1 Antwoorden / Vragen

Helaas ben ik vanmiddag 10-10-2020 ook slachtoffer geworden van spoofing bij de ING.
Ik werd gebeld door het nummer van de ing door de "werknemer" Hans Achterberg met de mededeling dat er €2000,- van mijn rekening zou worden afgeschreven en of ik daarvan op de hoogte was, hij kon dit voor mij tegenhouden door mijn geld op een tijdelijke veilige rekeningnummer te storten, hierna zou ik mijn geld weer terug kunnen laten storten.
om dit vlot te laten verlopen moest ik mijn limiet verhogen naar € 10.000 , na dit alles gedaan te hebben ben ik bijna €4000,- armer dit was alles wat ik had ben nu dus bankroet.
de persoon die mij belde wist mijn mobiele nummer en mijn naam waardoor ik echt geen flauw idee had dat ik werd beetgenomen.

ik kan donderdag terecht bij de politie voor aangifte, ben in afwachting van een telefoontje van de alarm lijn van ING zei zouden gaan kijken of de transactie nog tegengehouden kon worden.
Ben bang dat dit niet gaat gebeuren, kortom door goed vertrouwen in de ING zit ik nu diep maar echt heel diep in de ellende !

Maria Adegeest

ma
door marnix1 Oct 11, 2020 om 09:22
256 Antwoorden / 22 Vragen

au! wat een ellende,
mag ik vragen hoe u het INGnummer als zodanig herkende?
staat dat in uw telefoon?

Ma
door Maria Adegeest Oct 11, 2020 om 15:42
1 Antwoorden / Vragen

Door het nummer na te kijken via de ING site en dat klopte

Florian M
door Florian M - Oct 10, 2020 om 22:04
1 Antwoorden / Vragen

Hallo. Mij is gisteren precies hetzelfde overkomen. Ook 20k maar gelukkig ca de helft door snel handelen nog kunnen stopzetten. Andere helft weg.
wat te doen?
waarom vergoed de Rabo dit wel en INg en ABN niet???

justmeagain
door justmeagain Oct 11, 2020 om 01:15
623 Antwoorden / 8 Vragen

Waarom moet een ander uw schade betalen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 10, 2020 om 22:19
2042 Antwoorden / Vragen

Ik wordt hier gewoon stil van. Zo simpel is het dus iemand zijn eigen geld over te laten maken. Er moet zsm een bankservice komen die mensen onder curatele laat bankieren want dit kan toch zo niet langer.

Iv
door Ivo W Oct 11, 2020 om 09:31
729 Antwoorden / Vragen

Zolang men zich voor allerlei zaken gaat/laat informeren nadat het leed al geleden is, blijven dit soort gevallen voorkomen. Of het nu gaat om mensen die zomaar even telefonisch geld over boeken, mensen die de duurste slotenmaker bellen of een zeer prijzige rioolontstoppingsdienst...
Of de inmiddels welbekende WhatsApp fraude.. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Triest voor de slachtoffers. Maar waarom kunnen deze mensen achteraf toch zo goed de forums als deze vinden? En niet vooraf?

diumenge
door diumenge Oct 11, 2020 om 10:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Ivo W, die vraag leeft bij mij ook. Mensen weten binnen een of twee dagen na de oplichting kennelijk dit forum te vinden, en alle meldingen komen ook nog een nadat in de uitzending er weer aandacht voor was, maar daarvoor hebben ze er niets over gelezen of gehoord? Wonderlijk.

panter22
door panter22 Oct 11, 2020 om 11:07
6599 Antwoorden / Vragen

Mensen kijken niet meer naar het journaal, actualiteitenrubrieken etc. En het gaat ook nog om enorme bedragen.

rj
door rjw Oct 11, 2020 om 11:33
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Zal dit niet het gevolg zijn van jarenlange betutteling en consumentenbescherming? Niemand maakt zich meer ergens druk om, want het wordt toch allemaal wel geregeld. En als het fout gaat, mag je komen huilen in een TV-programma en dan zal de bankdirecteur wel overal de schuld van krijgen.

Donuts
door Donuts Oct 11, 2020 om 12:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Naar journaal e.d. kijken, is niet eens nodig. Het web staat vol met waarschuwingen, maar ook die leest men niet.

gerbera
door gerbera - Oct 11, 2020 om 11:11
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wat mij verbaasd is dat mensen blijkbaar de waarschuwingen, ook van de ING, niet lezen. Dit staat al geruime tijd op de inlogpagina van de ING;

Er zijn oplichters actief die bellen en zeggen van ING te zijn. Zij vragen om geld over te maken. Dat vragen wij nooit. Maak geen geld over, hang op en bel ING.
Ook wordt geregeld per nieuwsbrief gewaarschuwd door de ING.
Natuurlijk is het pijnlijk als je er op die wijze bent ingeluist en je al je spaarcentjes bent kwijgeraakt maar blijft bij mij de vraag hoe gaat men om met inlogcodes en gebruikersnamen.

ne
door neodutchio Oct 11, 2020 om 18:22
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Zo'n nieuwsbrief zou pas effect hebben als deze ook daadwerkelijk werden gelezen. Gezien het aantal vragen van mensen die 'ineens' een verhoging van de maandelijkse bankkosten zien of een duurder abonnement wordt dit zeer selectief gelezen.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2020 om 11:00
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkt dus dat mensen soms heel weinig de berichten lezen of hun rekening controleren, want ook als je bent ingelogd heb je een melding dat er een of meerdere berichten zijn. (ING)

ma
door manwijf - Oct 11, 2020 om 12:16
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik dacht dat het nu wel eens bekend was, dat je helemaal nooit door een bank gebeld wordt. Als je contact wilt, dan bel je hun.

Re
door Reinier182 - Oct 11, 2020 om 12:30
154 Antwoorden / Vragen

Wat bizar is dat de oplichters zoveel gegevens hebben over hun slachtoffers dat het niet anders kan dat er van binnenuit bij de banken informatie gelekt wordt? De banken mogen hun personeel wel goed controleren. Anders is dit niet mogelijk. Een buitenstaander weet niet wie veel of weinig op zijn rekening heeft.

diumenge
door diumenge Oct 11, 2020 om 12:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uitzending gezien gisteren?

Slachtoffer kreeg eerst een nep SMS met inlogcode. Slachtofffer klikt daadwerkelijk op die link, de oplichters loggen in op rekening van het slachtoffer en hebben dus gegevens, diezelfde oplichters bellen dan zogenaamd namens de fraudelijn van ING dat ze fraude detecteren, slachtoffer realiseert zich een fout te hebben gemaakt door op een link in een SMS te klikken en de val slaat dicht.

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2020 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan zet men ook nog vaak het telefoonnummer en/of mailadres op het openbare net, met de naam erbij.

En dan vraagt men zich af, hoe het komt dat men bekend is.

Net als deze Ts, mailadres als gebruikersnaam. Volledige naam er onder.

Advies wijzig uw gebruikersnaam. Doet men dat? Welnee.

Maakt Kassa het onmogelijk om je mailadres als gebruikersnaam te nemen? Welnee, veel te ingewikkeld.

diumenge
door diumenge Oct 11, 2020 om 18:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een simpele detectie van van apenstaartjes en punten in de gebruikersnaam kan dit al voorkomen. Ook het plaatsen van telefoonnummers kan eenvoudig gedecteerd worden.

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2020 om 19:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens de moderatie is dat technisch heel moeilijk.:-((

Donuts
door Donuts Oct 11, 2020 om 19:26
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens de mod(d)eratie is alles moeilijk. Een fatsoenlijk opgebouwd platform, lukt ze ook al niet. Het is zoals @Diumenge schrijft, redelijk simpel op te lossen. Misschien kan Radar eens een uitzending wijden aan dit krakkemik platform. Altijd maar kritiek leveren op andere organisaties, maar naar zichzelf kijken doen ze liever niet.

Donuts
door Donuts Oct 11, 2020 om 19:36
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: En dan vraagt men zich af, hoe het komt dat men bekend is. En dan te bedenken dat ze hun naw-gegevens bij bosjes achterlaten bij allerlei zgn. winacties, fake enquêtes etc. etc.

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2020 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat mag allemaal niet gezegd worden tegen die "slachtoffers".

Je bent volgens mij pas een slachtoffer als je bijvoorbeeld een klap op je hoofd krijgt en je portefeulle wordt gestolen. Of er wordt bij je ingebroken en je portemonnee is foetsie.

Niet als je vrijwillig al je gegevens door de telefoon gaat verstrekken en op die manier je bankrekening wordt leeggehaald.

pm schulze
door pm schulze - Nov 14, 2020 om 09:56
1 Antwoorden / Vragen

Bovenstaande is mij ook overkomen.Ben op deze wijze 25.000 euro verloren. Heb ook aangifte gedaan maar er bestaat geen urgentie.Ing heeft verder nooit contact met mij opgenomen terwijl zij dat wel hadden toegezegd.Voor zover mij betreft tonen ze bijzonder weinig begrip.Wellicht had de regering destijds,toen ing in de problemen zat, wat minder van ons belastinggeld in deze bank moeten steken of wellicht doet dit ze tot een wat meedenkender opstelling komen.

pmschulze

ti
door tilpend Nov 14, 2020 om 10:13
132 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe vervelend het ook voor u is, u heeft zelf het geld overgemaakt naar een andere rekening. ING (en de andere banken) waarschuwen hier regelmatig voor en toch bent u er in getrapt. Er is geen enkele reden waarom de ING hier voor op zou moeten draaien.

Oh ja en op de staatssteun aan ING heeft de Nederlandse staat 15 miljard winst gemaakt.

diumenge
door diumenge Nov 14, 2020 om 10:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als de Nederlandse regering de ING had laten vallen dan waren de problemen veel groter geweest.

panter22
door panter22 Nov 14, 2020 om 10:44
6599 Antwoorden / Vragen

Er komt wel een rechtzaak over. Maar even afwachten.
https://www.emerce.nl/nieuws/mogelijk-rechtszaak-tegen-ing-vanwege-spoofing