ma
door marjan1961 Mar 1, 2012 om 18:28
Geldzaken & recht

Waar moet je zijn voor hulp bij schulden

goeden avond,

ik ben op zoek naar een instantie die mij het beste kan helpen om van mijn torenhoge schulden af te komen.
Heb het geprobeerd alleen te doen maar dat werkt van geen kanten. Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen waar ik terecht kan

6957 31 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 1, 2012 om 18:37
16828 Antwoorden / 108 Vragen

De eerste stap zou naar het Sociaal Loket van de Gemeente moeten zijn. Een schuldsanering loopt via de rechter voor een eventuele toewijzing, dus eerst maar eens langs de Gemeente.

ltmvz
door ltmvz - Mar 1, 2012 om 22:57
949 Antwoorden / 18 Vragen

Ja, marjan1961, ga naar het Maatschappelijk Werk in uw gemeente en niet naar zo'n particulier budgetteringsbureau zoals die er tegenwoordig steeds meer zijn. Via het Maatschappelijk Werk wordt u verder geholpen in de goede richting.

amj2008
door amj2008 - Mar 2, 2012 om 12:19
13 Antwoorden / 5 Vragen

let op daar gaan we;

Stap 1 maak een budget en blijf binnen je budget...
Stap 2 wat je over houdt los daarmee je schulden af
stap 3 eerst sparen en dan pas aanschaffen
stap 4 verknip al je credietkaarten en betaal voor taan CASH

kredietkaarten zijn net drugs, juist ja een verslaving...

Daaraan zijn we nu in een crisis geraakt in de westerse wereld....

tr
door troofezog - Mar 2, 2012 om 12:22
5 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst wil ik weten hoeveel schulden en of je werk hebt.
Ik heb mijn zoon ook geholpen en dat ging goed.
Ik ben geen officieel buro maar wil je wel helpen.
Wim

xi
door xilaxus - Mar 2, 2012 om 12:24
20 Antwoorden / 5 Vragen

Vraag hulp bij de thuisadministratie van Humanitas, ze helpen je kosteloos, geven je tips en helpen om je papieren op orde te krijgen. Eventueel kunnen ze helpen bij de schuldhulpsanering.

br
door brabantberk - Mar 2, 2012 om 12:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar schuldhulpverlening in je gemeente. De meeste hebben een zogenaamd inloopspreekuur waar je dus zo kunt binnenlopen zonder afspraak. Vervolgens krijg je iemand te spreken en dan kan het balletje gaan rollen. Ik werk zelf bij de gemeente en heb al heel wat mensen gezien die fantastisch verder worden geholpen. Schuldsanering via de rechter komt pas aan de orde als schuldhulpverlening zelf niet met alle schuldeisers tot een akkoord kan komen.

zwemmer
door zwemmer - Mar 2, 2012 om 12:42
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Pas echter op met de schuldhulpverleners waarnaar je verwezen wordt. Er zit kaf tussen het koren. Misschien is het handig om in dit verband hier bij 'discussies' het topic "schuldhulpverlening onder keurmerk brengen?" er eens op na te lezen.

Zwemmer

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 13:56
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=amj2008 schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 12:19]let op daar gaan we;

Stap 1 maak een budget en blijf binnen je budget...
Stap 2 wat je over houdt los daarmee je schulden af
stap 3 eerst sparen en dan pas aanschaffen
stap 4 verknip al je credietkaarten en betaal voor taan CASH

kredietkaarten zijn net drugs, juist ja een verslaving...

Daaraan zijn we nu in een crisis geraakt in de westerse wereld....

Aan deze tips heeft de TS nu net helemaal niets want er zijn al torenhoge schulden. En je pinpas (credit-card) doorknippen is natuurlijk helemaal geen advies als je wekelijks je geld (nog) mag pinnen. Maar dit alles zit er voorlopig niet in want mocht TS in een hulpsanering terecht mogen komen dan word het geld haar cash in de hand gegeven zodat zij er zelf niet meer over kan beschikken. Tot alle schulden zijn afbetaald.

ltmvz
door ltmvz - Mar 2, 2012 om 14:13
949 Antwoorden / 18 Vragen

Geachte tenormin,

Als je op dit moment in de problemen zit helpt dit advies inderdaad niet veel ten opzichte van de huidige situatie maar volgens mij wel degelijk om problemen in de toekomst te voorkomen. En dat laatste geldt voor iedereen, dus ook voor wie op dit moment in de problemen zit.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 14:25
16828 Antwoorden / 108 Vragen

ltmvz, dat is waar. Als ik dan de kranten moet geloven moeten er miljoenen pasjes worden doorgeknipt. ;-)

pierre60
door pierre60 - Mar 2, 2012 om 16:21
132 Antwoorden / 14 Vragen

Als je er echt niet meer uit komt is schuldsanering het beste. In vorige antwoorden zie je hoe je het moet doen. Indien de rechter beslist dat je in de schuldsanering terecht komt krijg je een bewindvoerder toegewezen. Het eerste wat zo iemand beslist is dat je je auto moet verkopen en dan wordt er gekeken of je waardevolle spullen heb die je eventueel van de hand moet doen. Schuldsanering duurt liefst drie jaar. De bewindvoerder beslist of je zelf geld over moet maken of dat hij alle gelden beheert. Je post gaat ook al die jaren naar de bewindvoerder. Dit alles heb ikzelf mee gemaakt en ben er nu al drie jaar vanaf en ik heb nu zelfs een mooi spaarboekje en zal nooit meer in het rood komen te staan. Je leert er echt heel veel van. Succes ermee.

ro
door rockroll - Mar 2, 2012 om 16:51
7 Antwoorden / 3 Vragen

piere60 geeft het juiste antwoord, heb het van dichtbij meegemaakt en het was precies zo, na drie habben ze alles nu weer op de rij en zijn weer een gelukkig gezin zonder zorgen

ar
door ariet - Mar 2, 2012 om 17:34
58 Antwoorden / 13 Vragen

Marjan,

Ik heb in het zelfde schuitje gezeten. Dit bureau heeft mij prima geholpen. Kijk eens hier: http://afs-groep.com/index.html

Suc6, ariet

loreleigil
door loreleigil - Mar 2, 2012 om 18:17
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 13:56] En je pinpas (credit-card) doorknippen is natuurlijk helemaal geen advies als je wekelijks je geld (nog) mag pinnen. Nu nog het verschil begrijpen tussen een creditcard en een pinpas en dan zijn we er.... Dan snap je het belang van een creditcard doorknippen.

Cookies
door Cookies - Mar 2, 2012 om 18:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=loreleigil schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 18:17][quote=tenormin schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 13:56] En je pinpas (credit-card) doorknippen is natuurlijk helemaal geen advies als je wekelijks je geld (nog) mag pinnen. Nu nog het verschil begrijpen tussen een creditcard en een pinpas en dan zijn we er.... Dan snap je het belang van een creditcard doorknippen.

Inderdaad.

hans515
door hans515 - Mar 2, 2012 om 18:35
250 Antwoorden / 117 Vragen

Ik hoorde juist deze week van iemand, met ook torenhoge schulden, dat je na een evt. schuldsanering toch vorderingen kunt blijven verwachten van leveranciers. Dus m.a.w. blijf je betalen tot alles afgelost is................

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 19:04
16828 Antwoorden / 108 Vragen

loreleigilcarola.83tjongejongewateenopmerkingsgaveennogverkeerdook.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 2, 2012 om 23:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Stop je internetabonnement.
Verkoop je computer.
Zeg die extra onnodige kabelabonnementen op, alleen het basisabonnement.
Als je geen internet meer hebt kun je geen dure aankopen doen.
Dat is besparing nummer 1.
Vertel eerst maar eens beste vraagstelster hoe en waar je "torenhoge" schulden hebt gemaakt.
Ik vind het een moeilijk verhaal om te beoordelen Marjan.
Als je ergens schulden maakt en niet betaalt heb je al snel een BKR registratie of proces aan je broek.
Hoe maakte jij dan torenhoge schulden ?
En als je torenhoge schulden hebt dan heb je allang te maken gehad met een deurwaarder.
En dan heb je na veroordeling allang de weg gevonden naar schuldhulpverlening.
Ik vind het een bizar verhaal met gaten.

ro
door ron530 - Mar 2, 2012 om 23:41
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat een onzin, alle basis behoeften de deur uit doen lossen de schulden niet op. Zelfs een internetaansluiting is voor mail verkeer onontbeerlijk geworden. In de schulden raken kan iedereen overkomen, je bouwt een carrière op met een navenant salaris tot dat het in die sector bergafwaarts gaat en middels een reorganisatie sta je op straat. Vind dan maar werk in de eigen specialisatie. Vingertje wijzen naar die gene doen we zo graag, maar wat als het jou overkomt "huisje boompje beestje" en dan baan foets.
Raak je in die situatie is de gemeente de enige oplossing, een commercieel bedrijf is vragen om een bankroet.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 3, 2012 om 03:06
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ron, beste Ron,

je hebt iets gemist in mijn tekst : als je je internet wegdoet kom je niet meer in de verleiding om onverantwoorde aankopen te doen !
En verzeild raken in "torenhoge" schulden is toch echt je eigen schuld.
Want je hebt schuld, en je hebt toooooorenhoge schuld.
Want iedereen kan rekenen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

=ron530 schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 23:41: Wat een onzin, alle basis behoeften de deur uit doen lossen de schulden niet op. Zelfs een internetaansluiting is voor mail verkeer onontbeerlijk geworden. In de schulden raken kan iedereen overkomen, je bouwt een carrière op met een navenant salaris tot dat het in die sector bergafwaarts gaat en middels een reorganisatie sta je op straat. Vind dan maar werk in de eigen specialisatie. Vingertje wijzen naar die gene doen we zo graag, maar wat als het jou overkomt "huisje boompje beestje" en dan baan foets.
Raak je in die situatie is de gemeente de enige oplossing, een commercieel bedrijf is vragen om een bankroet.

mari45an
door mari45an - Mar 3, 2012 om 03:24
3 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Marjan,
Inderdaad eerst maar eens bij de gemeente langsgaan. De meeste gemeentes hebben schuldhulpverleners. Die kunnen je al een eind op weg helpen en eventueel doorsturen naar budgetbeheer of een bewindvoerder. Sanering is de laatste stap, maar er is ook nog een tussenweg. Ik weet niet hoe hoog je schulden zijn en of je daar nog voor in aanmerking zou kunnen komen, maar er is ook beschermingsbewind. Dat zit in tussen schuldhulpverlening en sanering. budgetbeheer gaat niet via de rechter, maar beschermingsbewind en sanering wel. Maar kijk wel goed uit met budgethulpverleners. Ik heb er nu 3 gehad en door hun toedoen ben ik alleen maar verder in de schulden gekomen omdat ze rekeningen niet betaalden. Nu heb ik een bewindvoerster en die helpt me gelukkig wel heel erg goed.
Voor welke weg je ook kiest, ik wens je alle wijsheid, succes en sterkte.
Marian

ra
door rana51 - Mar 3, 2012 om 08:51
5 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt dieschuld zelf vooroorzaakt.weet door scheiding ziekte werkeloos is het best allemaal moeilijk.maar wat is nou 3 jaar op een heel leven??
Heb in de jaren 70 ook een kostganger moeten nemen om mee te kunnen eten met me gezin mijn man was afgekeurd en me huur was hoger dan de uitkering.
Altijd eerst de rekeningen en dan de rest.geen mobieltjes geen snoep en chips geen clubjes op straat kunnen kids ook spelen .koppen bij elkaar en leuke dingen organiseren die bijna niets kosten spelletjes buiten met de buurt. kan je ook buurt budget voor aanvragen tegen woordig.weet best wat moeilijk hebben is ben ziek me uitgaven voor medicijnen vliegen de pan uit en heb ook maar een w a o tje ook dit betalen we met ze,n allen schuldsanering.weet dat het moeilijk is maar wat moet dat moet al is het zwaar maar waar een wil is is een weg en die is niet altijd makkelijk

geld_wolf
door geld_wolf - Mar 3, 2012 om 10:14
90 Antwoorden / 0 Vragen

Als je hulp zoekt voor schuldhulpverlening kan je kijken op NVVK Hier tref je alle info aan welke instantie in jouw gemeente de schuldhulpverlening verzorgt.

=pierre60: Indien de rechter beslist dat je in de schuldsanering terecht komt

Er bestaat ook nog schuldbemiddeling en. Je komt niet zomaar in de schuldsanering.
=pierre60: krijg je een bewindvoerder toegewezen. Het eerste wat zo iemand beslist is dat je je auto moet verkopen en dan wordt er gekeken of je waardevolle spullen heb die je eventueel van de hand moet doen.

Een bewindvoerder is alleen in de Wsnp. Een bewindvoerder beslist helemaal niet als eerste dat je je auto moet verkopen. Uberhaupt, daar kan hij niet eens. Hij kan de waarde van de auto liquideren, das heel wat anders. Daarbij kan een auto noodzakelijk zijn voor het verwerven van inkomsten.
=pierre60: Schuldsanering duurt liefst drie jaar.

Een minnelijke schuldregeling duurt tussen de 1 en maximaal 60 maanden. De Wsnp net eender. Veelal wordt de termijn van 36 maanden aangehouden. Gedurende 36 maanden moet je rondkomen op bijstandsniveau.Het meerdere aan inkomsten wordt gereserveerd voor de schuldeisers of ingezet voor de aflossing van een saneringskrediet. Een termijn van 36 maanden wordt aangehouden omdat na 36 maanden te moeten rondkomen op bijstandsniveau er nieuwe schulden ontstaan, de zogenaamde overlevingsschulden.
=pierre60: De bewindvoerder beslist of je zelf geld over moet maken of dat hij alle gelden beheert.
De bewindvoerder beheert helemaal niks. Hij controleert enkel de boedelafdracht en het Vtlb (vrij te laten bedrag, het bedrag waar je maandelijks van moet rondkomen, wordt doorgestort een de saniet. Tevens controleert de bewindvoerder of de saniet zich aan de uit de Wsnp voortvloeiende verplichtingen houdt. Je maakt een verwarring met een beschermingsbewindvoerder.
=pierre60: Je post gaat ook al die jaren naar de bewindvoerder.
In beginsel is er postblokkade van 13 maanden. Dit is bedoeld om alle schulden en inkomsten in beeld te krijgen. De bewindvoerder controleert de post en stuurt deze gewoon door aan de betrokkene.
=pierre60: en zal nooit meer in het rood komen te staan.
Euhmm, dus jij kunt nu al in de toekomst kijken. Je weet niet wat er op je pad komt en misschien ben je wel een keer genoodzaakt om rood te staan.
=hans515: Ik hoorde juist deze week van iemand, met ook torenhoge schulden, dat je na een evt. schuldsanering toch vorderingen kunt blijven verwachten van leveranciers. Dus m.a.w. blijf je betalen tot alles afgelost is................

Dat is mogelijk na een Wsnp en niet na een minnelijk traject. Bij een minnelijk traject wordt finale kwijting verleend, dus kwijtschelding. Bij de Wsnp worden de schulden omgezet in een natuurlijk verbintenis. De schulden bestaan nog wel, maar zijn niet meer van rechtswege invorderbaar. Indien je na de Wsnp één schuldeisers alsnog betaalt, dan dien je ze allemaal te betalen. Het zogenoemde gelijkheidsbeginsel.

En dan alle opmerkingen van “doe je hier op bezuinigen en daar op…………..”
Praat alsjeblieft niet zo dom. Je kan lopende verplichtingen niet zo maar opzeggen. Abonnementen dienen te worden uitgezeten. Als een contract van 1 januari tot 31 december loopt en je krijgt op 1 maart van dat jaar ontslag, dan zal je het met aanzienlijk minder inkomsten moeten doen, maar je verplichting kan je pas per 1 januari van het nieuwe jaar beëindigen waarmee je dus minder lasten hebt en je budget kan aanpassen.

ed
door edwin169 - Mar 3, 2012 om 10:34
32 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=geld_wolf schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 10:14]Indien je na de Wsnp één schuldeisers alsnog betaalt, dan dien je ze allemaal te betalen. Het zogenoemde gelijkheidsbeginsel.

Waar haal je deze onzin vandaan. Het gelijkheidsbeginsel is na het einde van de wsnp helemaal niet meer van toepassing.

ka
door kaalsa43 - Mar 3, 2012 om 10:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Marjan, Als het mogelijk is zou ik eerst een "maatje" zoeken om jouw probleem me te bepraten want gedeelde smart is halve smart. Als je dat maatje zoekt bij, bijvoorbeeld, Humanitas snijdt het mes aan twee kanten. Namelijk zij helpen jou, belangeloos, met het in kaart brengen van de schulden en mogelijk is dan een "plan van aanpak" op te stellen wat gaat lijden tot een betere financiële verhouding in inkomsten en uitgaven. Sukses en sterkte, kaalsa43

geld_wolf
door geld_wolf - Mar 3, 2012 om 10:54
90 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edwin169 schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 10:34][quote=geld_wolf schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 10:14]Indien je na de Wsnp één schuldeisers alsnog betaalt, dan dien je ze allemaal te betalen. Het zogenoemde gelijkheidsbeginsel.

Waar haal je deze onzin vandaan. Het gelijkheidsbeginsel is na het einde van de wsnp helemaal niet meer van toepassing.

Bel maandag ff naar de Bureau Wsnp 0900 202 66 20, ik hoor het wel wat het antwoord is op je vraag.

sonjaatje
door sonjaatje - Mar 3, 2012 om 11:22
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het meest juiste en volledig antwoord is hier gegeven door Geld_wolf.

En zoals al eerder gezegd, ga naar de afdeling schuldhulp van je gemeente.

hi
door hipppo - Mar 3, 2012 om 12:38
303 Antwoorden / 2 Vragen

Marjan1961,
Je geeft zo weinig informatie dat een houtsnijdende reactie erg moeilijk wordt. Ben je alleenstaande? Heb je kinderen? Woon je duur of goedkoop? etc. etc.
Je hebt het over torenhoge schulden. Wat is torenhoog? Hoe hoog is je inkomen en hoe verkrijg je dat? Heb je een baan of een uitkering? Aan wie heb je schulden? Vanaf wanneer heb je schulden? Heb je nooit bijgehouden wat je binnenkreeg en uitgaf? Kortom, wat zijn je mogelijkheden. Natuurlijk kan je doen wat diverse mensen je hebben aangeraden, dus hulp zoeken bij de gemeente. Maar ik denk dat je zelf ook het e.e.a. kan doen. De eerste vraag is natuurlijk of je alle schulden volledig zou moeten terugbetalen. Denk hier bijv. aan de krankzinnig hoge rentes die sommige creditcardfirma's eisen bij roodstaan, die wellicht als eerste in aanmerking komen om niet of slechts gedeeltelijk te betalen. Kan een andere instantie voor jou regelen dat je een deel niet terug hoeft te betalen? Zo ja, laat ze het regelen, zo niet, kijk dan wat je zelf kunt doen. Maak eerst een overzicht van alle vaste lasten die je hebt. Vervolgens reken je uit wat je, uitgaande van je huidige inkomsten, overhoudt.
Bepaal dan wat je strikt nodig hebt voor eten en drinken en eventueel voor andere zaken zodat je ziet wat je kunt overhouden om schulden af te betalen. Wees streng voor jezelf. Uitgaven die ook maar enigszins de schijn wekken dat ze niet nodig zijn om te overleven laat je dus achterwege. Kijk ook eens of je kans ziet om wat bij te gaan verdienen, al is het maar een krantenwijk. Vraag kwijtschelding aan van gemeentelijke belastingen en waterschaps/hoogheemraadschapsbelasting. Kijk waaop je kunt bezuinigen. Stookkosten (houtkachel i.p.v. c.v., hout is met een beetje moeite gratis verkrijgbaar en in ieder geval de thermostaat een stuk lager zetten), vervoer (lopen en fietsen i.p.v. auto en openbaar vervoer) geen krantenabonnement, want gratis kranten verkrijgbaar, geneer je niet om te zien wat er van je gading is bij wat mensen aan grof vuil op straat zetten, (ik heb al heel wat gescoord wat ik al weer jaren gebruik of direct verkocht heb via Marktplaats) etc.
Kotom, probeer je inkomen te vergroten en je uitgaven tot een uiterst minimum te beperken.

ltmvz
door ltmvz - Mar 3, 2012 om 13:18
949 Antwoorden / 18 Vragen

Wie slim c.q. verstandig leeft hoeft niet streng voor zichzelf te zijn en al helemaal niet als het om "eten en drinken" gaat. Kom nou.

ed
door edwin169 - Mar 3, 2012 om 13:39
32 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=geld_wolf schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 10:54][Bel maandag ff naar de Bureau Wsnp 0900 202 66 20, ik hoor het wel wat het antwoord is op je vraag.[/quote

Bel zelf even en geef dan precies en onderbouwd aan waar dat staat in de wet.

ed
door edwin169 - Mar 3, 2012 om 13:55
32 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=geld_wolf schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 10:14]Indien je na de Wsnp één schuldeisers alsnog betaalt, dan dien je ze allemaal te betalen. Het zogenoemde gelijkheidsbeginsel.

[quote=
Bel maandag ff naar de Bureau Wsnp 0900 202 66 20, ik hoor het wel wat het antwoord is op je vraag]

Artikel 277

1. Schuldeisers hebben onderling een gelijk recht om, na voldoening van de kosten van executie, uit de netto-opbrengst van de goederen van hun schuldenaar te worden voldaan naar evenredigheid van ieders vordering, behoudens de door de wet erkende redenen van voorrang

Dit heeft betrekking op de slotuitdeling na de wsnp.

Nadat een eventuele restschuld is overgegaan in een natuurlijke verbintenis geldt dit niet meer.