Bl
door Blank Mar 4, 2019 om 13:30
Geldzaken & recht

Waarborgsom huur wordt niet terugbetaald

In 1962 een waarborgsom betaald van fl. 100,- (een honderd gulden). De huurwoning is recentelijk opgezegd, opgeleverd in goede staat en de sleutels overgedragen. Vooralsnog weigert Metterwoon Vastgoed B.V. de waarborgsom terug te betalen. Ik heb heden een ingebrekestelling gestuurd met de claim van de wettelijke rente. Heeft dit kans van slagen in een juridisch gevecht?

1377 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2019 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u bewijs hebt van die betaling? En waarom weigert Metterwoon dat terug te betalen?

edrick3
door edrick3 - Mar 4, 2019 om 15:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Vooralsnog weigert Metterwoon Vastgoed B.V. de waarborgsom terug te betalen.

En wat geven ze als reden op?
Je hebt je oorspronkelijke huurcontract nog en bewijs dat je die waarborgsom betaald hebt?

claim van de wettelijke rente.
??? Waar slaat dat nou op.

Heeft dit kans van slagen in een juridisch gevecht?
Je bent nog al wat van plan.

costnix
door costnix Mar 4, 2019 om 15:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien heeft de vragensteller een familielid, die advocaat is.
Dat helpt wel en die dat met doet het afzien van het honorarium :-)

costnix
door costnix Mar 4, 2019 om 16:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Hfl. 100 uit 1962 komt overeen met €283,24
http://www.iisg.nl/hpw/calculate2-nl.php
En dat is zonder de wettelijke rente :-)

Gaan we de wettelijk rente er over berekenen komen we op €1844 uit.
http://www.wettelijkerente.net/renteberekening.aspx
Het dus wl om een behoorlijk bedrag.

De vragesteller zal dit nooit krijgen. Mijn inschatting is, dat deze €45,38 (Hfl. 100,00) krijt.

Er zitten wel en hoop appels en peren in deze berekening.

aurora1
door aurora1 Mar 4, 2019 om 17:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gebakken peren?

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2019 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Meestal staat er bij zo’n waarborgsom vemeld dat er geen rente wordt vergoed.

costnix
door costnix Mar 4, 2019 om 18:01
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@aurora: appel en peren vergelijking :-:-D
@tijger1: Dat klopt, je krijgt geen rente over een waarborgsom.
De verhuurder mag het wel, maar moet het niet..

Het was was een theoretisch gedachtenexprimnt van mij.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 4, 2019 om 15:17
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Vraagt u eens naar de reden dmv dit formulier:
http://www.metterwoon.nl/contact.html

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2019 om 16:33
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, indien u de juridische weg kiest heeft u m.i. 100% kans van slagen gelet op de wetgeving. De intermediair die u noemt is één van de intermediairs waarvan bekend is dat zij zich vaker niet houden aan de wetgeving en er dan maar vanuit gaan dat ze er mee weg komen omdat procedren meer kost dan € 100.
In beginsel is het zenden van een ingebrekestelling al een aanzet voor een procedure. U zou in ieder geval voor nadere actie een advies kunnen vragen bij een gerechtsdeurwaarder. (Of een incassobureau dat acteert op basis van 'no cure no pay' maar bij slagen wel een 'fee' rekent.

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2019 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Fl. 100,00 gaat het over.

ro
door ron503 - Mar 4, 2019 om 17:27
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft destijds 100 gulden waarborgsom betaald en dat bedrag hoort u bij het verlaten van de woning ook terug te krijgen. Het is niet zo dat u al die jaren rente over dat bedrag heeft opgebouwd want het bedrag is als zekerheid in bewaring genomen en wordt terugbetaald als u de woning in goede staat heeft achter gelaten. Pas als Metterwoon in gebreke blijft kunt u vanaf dat moment over die 100 gulden wettelijke rente in rekening brengen. Procederen voor 45 euro nog wat zal meer een principekwestie zijn maar houdt er rekening mee dat principes heel erg duur kunnen zijn.

costnix
door costnix - Mar 4, 2019 om 20:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is ook op het Radar forum gesteld.

Bl
door Blank - Mar 19, 2019 om 15:16
1 Antwoorden / 2 Vragen

Als reactie op dit artikel kan ik u melden dat Metterwoon, nadat het Algemeen Dagblad dit een nieuwswaardig item vond en slechts een telefoontje nodig had om de zaak aan het rollen te brengen, de zaak heeft afgehandeld. Een bloemetje voor de schrik en het destijds betaalde bedrag van honderd gulden werd overgemaakt zijnde koopkrachtwaarde anno 2019. Al met al is deze zaak met vereende krachten tot een goed einde gebracht.

tijger1
door tijger1 Mar 19, 2019 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, opgelost dus.