rebek
door rebek Feb 2, 2019 om 00:41
Geldzaken & recht

Waarde 20 jaar oud tuinhuisje

Voor hoeveel is een 20 jaar oud halfrot  tuinhuisje te verkopen?

4235 18 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 2, 2019 om 00:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar moet geld op toegelegd woorden voor het opruimen.

Ge
door Genee - Feb 2, 2019 om 00:47
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een gek er voor geeft.

rebek
door rebek Feb 2, 2019 om 00:51
228 Antwoorden / 97 Vragen

Juist, maar hoeveel is dat. Moet er de waarde van opgeven maar heb geen flauw idee. Ik gebruik t meer als rommelhok en de sporen van de houtworm zitten er nog in..

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 2, 2019 om 01:29
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Rebek,

Kun je een foto ervan tonen?

Is de prijs ook voor de grond of is er erfpacht?

rebek
door rebek - Feb 2, 2019 om 01:47
228 Antwoorden / 97 Vragen

De foto's krijg ik er helaas niet op. Het is puur het onhulzel. Het huisje zelf dat iemand van mij over zou kunnen kopen. De grond is huur
Tuinhuisje wordt als vastgoed gezien net als n boot of n privéauto (niet medisch of werk noodzakelijk)
5 bij 5 meter. 2.5 meter hoog 1 a 1,5cm dik hout destijds

panter22
door panter22 - Feb 2, 2019 om 09:08
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een volkstuin? Kijk dan in de reglementen.
Zonder toestemming van het bestuur mag je vaak niet een tuinhuisje aan de volgende huurder verkopen.

costnix
door costnix Feb 2, 2019 om 09:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Edit.

rebek
door rebek Feb 2, 2019 om 17:11
228 Antwoorden / 97 Vragen

Verkopen mag je waneer je wilt maar dan wordt er veel ruimer gekeken dan enkel de opstal. En daar gaat het in deze om. Wat is de waarde van de opstal. De grond is van de gemeente. Die huur je

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2019 om 09:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een tuinhuisje wordt als vastgoed gezien? Net als een boot of een auto?

Hoe komt u op het idee.

costnix
door costnix Feb 2, 2019 om 09:45
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als er een fundering is en het tuinhuisje nagelvast zit is het vastgoed. Volgens het Nederlandse Burgerlijk Wetboek: "Onroerend zijn de grond, de nog niet gewonnen delfstoffen, de met de grond verenigde beplantingen, alsmede de gebouwen en werken die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen of werken." (Nederlandse B.W., boek 3, art. 3, lid 1)

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2019 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees de rest. Net als die auto en boot met een fundering.

rebek
door rebek Feb 2, 2019 om 17:08
228 Antwoorden / 97 Vragen

Costnix heeft hier gelijk al klinkt het raar. Zo zijn de wetten nou eenmaal

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2019 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rebek

Een auto of boot wordt nooit als vastgoed gezien.

rebek
door rebek Feb 2, 2019 om 19:58
228 Antwoorden / 97 Vragen

Overige bezittingen (caravan , motor , tuinhuis ed)

costnix
door costnix Feb 3, 2019 om 09:23
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zegt het regelement van de (volks)tuinvereningen over de taxatie van het tuinhuisje?
Iedere vereniging heeft het hier uitgebreid over. Of staat dat huisje in uw eigen achtertuin?
Voorbeelden van taxatie methodes bij een paar volkstuinen:

http://www.atv-madestein.nl/wp-content/uploads/2016/02/Actueel-Taxatiereglement-17-11-2014-plus-bijlage-B.pdf

https://www.bondvanvolkstuinders.nl/bestanden/1taxatierapport-2014.pdf

https://www.tuinparknieuwelevenskracht.nl/bestanden/2016_Taxatie_richtlijn_bouwcommissie_per_01-04-2016.pdf

rebek
door rebek Feb 3, 2019 om 20:00
228 Antwoorden / 97 Vragen

Taxatie rond de €100,- in mijn achtertuin zijn enkel maar vogelnestjes ???? (flat)

ne
door neodutchio - Feb 2, 2019 om 09:24
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Halfrot en ook nog houtworm. U stelt een serieuze vraag, of bent u na het stappen fora gaan vervuilen?
Natuurlijk heeft dat geen waarde. Hooguit als er een fundering onder ligt dat dat wat kan opleveren om een nieuw huisje neer te zetten.

Met uw vragen reizen er wel twijfels. Uw bijna aanrijding waar niets gebeurd is, het nootjesgedoe, een tweedehands zadel willen terug brengen, enz. De vragen worden over het algemeen in de nacht gestelt. Hoeft niets te betekenen, maar het roept wel twijfels op.

rebek
door rebek Feb 2, 2019 om 16:45
228 Antwoorden / 97 Vragen

Overdag ben ik altijd bezig. Sinds ik ploegendiensten gedraaid heb ben ik meer avond dan ochtendmens.
Ik peins er niet over mn huisje te verkopen maar gemeente vraagt ernaar ivm subsidie

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2019 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u bezig bijstand aan te vragen?

diumenge
door diumenge - Feb 2, 2019 om 09:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Meestal 2 keer de helft van de huidige waarde.

rebek
door rebek Feb 2, 2019 om 16:46
228 Antwoorden / 97 Vragen

Maar dat is nou juist het punt. Hoe bepaal je de huidige waarde...

costnix
door costnix - Feb 2, 2019 om 09:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het huisje zou zomaar eens eigendom van de volkstuinvereeniging zijn geworden door natrekking.
Of beter de eigenaar van de grond.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Natrekking

gerbera
door gerbera - Feb 2, 2019 om 11:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

5 bij 5 meter. 2.5 meter hoog 1 a 1,5cm dik hout destijds

Zo'n bouwmarkthuisje is geen stuiver meer waard, deze zijn binnen 10 jaar al afgeschreven, van de echte tuinhuisjes is de houtdikte minimaal 2,8 cm. Als ik de nieuwe huurder zou zijn is mijn eis, slopen en het perseel schoon opleveren. Tuinhuisjes worden alleen als vastgoed gezien als deze zijn voorzien van een of meerdere nutsvoorzieningen. Staat deze op een volkstuin dan is er een taxatiecommissie de de prijs bepaald,en ik denk dat u het met hun (prijs)advies, dus slopen, niet eens bent.

@costnix, U link gaat bij een volkstuin niet op.
Eigenaar van de grond is meestal de Gemeente en/of particulier en wordt door een volkstuinvereniging voor een bepaalde periode gehuurd. Vervolgens betalen het aantal tuinders evenredig aan de door hun toegewezen grond een deel van de huurprijs. In de bouwvoorschriften van de vereniging, welke vaak in overleg met de verhuurder worden opgesteld, staat wat er aan oppervlakte, op de toegewezen grond, gebouwd mag worden. Dit bouwsel blijft ten alle tijden eigendom van het lid van de vereniging. Wordt de grond tussentijds door de eigenaar opgeëist heeft de vereniging, lees leden, het recht een schadevergoeding te eisen voor de opstallen.

costnix
door costnix Feb 2, 2019 om 11:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat komt dan, omdat dit in de overeenkomst tussen de grondeigebaar en de volkstuin is geregeld.
Mijn vader had door natrekking een probleem mee tijdens de verkoop van zijn tuinhuisje. Dat werd niet toegestaan op basis van natrekking.
De nieuwe huurder heeft dit opgelost met een enveloppe met inhoud ;-) Maar de prijs van deze thuishuisjes is wat de gek er voor geeft.

rebek
door rebek Feb 2, 2019 om 16:54
228 Antwoorden / 97 Vragen

Bij verkoop wordt er ook gekeken naar wat je verder nog achterlaat in het huisje en de staat van de tuin maar in deze ziet de gemeente een volkstuinhuisje als vastgoed en dan gaat het enkel om het huisje. Niet de overige prijsverhogende zaken

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2019 om 12:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

We kunnen allemaal wel gissen over de waarde van dat halfrotte tuinhuisje met houtworm, maar om wat voor reden en aan wie moet u die waarde opgeven?

me
door mein33 - Feb 2, 2019 om 13:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een dergelijk, in verval geraakt, optrekje heeft geen commerciële waarde meer.

Dit zeker niet omdat het op huurgrond (volkstuincomplex ?? ) staat.
Als u uw lidmaatschap van de volkstuinvereniging opzegd dan wijst het bestuur de plaats toe aan een ander en als die persoon niet geïnteresserd is in uw bouwval dan kunt u nog wel eens voor de "ontruimingskosten" moeten opdraaien, zodat het perceeltje schoon kan worden opgeleverd.

Daarmee wil ik aangeven dat afstand doen wel eens goedkoper voor u kan uitpakken dan er een koopsom voor te vragen.

tenormin
door tenormin Feb 2, 2019 om 14:07
16823 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. De vraagsteller is laat naar bed gegaan, misschien komt er nog een antwoord waarom iemand voor een vermolmd huisje überhaupt geld zou willen geven. En of het inderdaad om iets gaat wat op een volkstuintje staat.

rebek
door rebek Feb 2, 2019 om 16:25
228 Antwoorden / 97 Vragen

Het huisje wil ik houden, al zou het nog meer inzakken maar gemeente ziet een volkstuinhuisje als vastgoed en verlangt van mij te weten watd e waarde er van is ivm recht op subsidies

panter22
door panter22 Feb 2, 2019 om 18:25
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt kwijtschelding van de gemeentelijke heffingen, En dan telt het tuinhuisje mee als vermogen.
Dan zul je wel met bewijs moeten komen,
Kan iemand van het bestuur van de volkstuinen je tuinhuisje taxeren?

panter22
door panter22 Feb 2, 2019 om 18:39
6599 Antwoorden / Vragen

Voldoe je wel aan de voorwaarden voor kwijtschelding? De voorwaarden wijken per gemeente niet veel af. Vraag bij je gemeente naar de voorwaarden,
https://kanadocumenten.amsterdam.nl/SRVS/Data/Amsterdam/KnowledgeBases/Kennisbank/document/Extern/Belastingen/toegestaan-spaartegoed-2019.pdf

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2019 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Recht op subsidies? U zult wel bedoelen een korting op de gemeentelijke lasten of zelfs vrijstelling daarvan.

U kunt wel het huren van een volkstuin betalen, maar niet de gemeentelijke lasten?

Geef maar op dat het brandhout is.

rebek
door rebek Feb 2, 2019 om 16:58
228 Antwoorden / 97 Vragen

Als ik vermogend genoeg was geen vrijstellingen te krijgen had ik allang een nieuw huisje laten plaatsen. Maar ook uitkeringsgerechtigden krijgen vakantiegeld en die gebruik ik voor de huur.

Cookies
door Cookies Feb 2, 2019 om 17:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn veel mensen die hun vakantiegeld gebruiken om hun financiële verplichtingen na te komen.

aurora1
door aurora1 Feb 3, 2019 om 03:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Veel mensen kunnen zich het huren van een volkstuin niet veroorloven. En u heeft het over subsidies? Wonderlijke gang van zaken.

ro
door ron503 Feb 3, 2019 om 09:46
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees dat u inmiddels in ploegendienst werkzaam bent en dat levert qua inkomen waarschijnlijk meer op bijstandsniveau. Als dat zo is dan heeft het indienen helemaal geen zin want u zit boven de kwijtscheldingsnorm. Sec gezien mag u geen nagel aan de kont te krabben hebben om voor kwijtschelding in aanmerking te komen maar ik vraag me wel af of het hebben van een tuinhuisje op een volkstuintje in welke staat dan ook als vermogen wordt meegeteld.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2019 om 09:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron503

De Ts heeft in ploegendienst gewerkt, nu niet meer.

me
door mein33 - Feb 2, 2019 om 18:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De reden van uw vraag wordt al iets duidelijker. Met mij zaten de meeste panelleden inmiddels op een andere route, nl. verkoop.
U wilt niet verkopen, maar moet een taxatiewaarde opgeven i.v.m. uw aanvraag voor toeslagen en/of vrijstelling.
Het huisje geldt als vermogen/bezit en dan zal een natte vinger schatting niet voldoende blijken.
Denkelijk vraagt de Gemeente als bewijs een officieel taxatierapport en zult u uw opstalletje moeten laten taxateren door een erkend taxateur.

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2019 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat wordt dan lollig, gezien de kosten. :-))

rebek
door rebek Feb 2, 2019 om 19:32
228 Antwoorden / 97 Vragen

Van de tuin heb ik begrepen dat er kosten aanhangen. Enig idee hoe hoog die zijn?

aurora1
door aurora1 Feb 3, 2019 om 03:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mij kunnen ze niet streng genoeg zijn en vooral mogen ze van mij alles controleren.

rebek
door rebek - Feb 2, 2019 om 23:33
228 Antwoorden / 97 Vragen

Weet iemand hoeveel je moet betalen om je volkstuinhuisje te laten taxeren??

aurora1
door aurora1 Feb 3, 2019 om 03:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Internet, bijv. Google, is uw beste  vriend om dat te weten te komen.

ne
door neodutchio Feb 3, 2019 om 09:10
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe gaat u die taxateur betalen? Of denkt u dat daar ook een potje voor is? Zelf niets kunnen betalen, maar wel de hobby betaald willen hebben door anderen?

panter22
door panter22 Feb 3, 2019 om 10:24
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eerst eens naar je spaargeld. Dat mag in totaal maar €246,68 zijn.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 3, 2019 om 09:52
7179 Antwoorden / 3 Vragen
rebek
door rebek - Feb 3, 2019 om 14:40
228 Antwoorden / 97 Vragen

De vraag is beandeoord door het bestuur van de volkstuin. Verkoopwaarde €0,- aangezien het enkel een paar op elkaar gespijkerde planken zijn wat ook klopt. Wat de 2e reactie ook was. Wat de gek ervoor geeft.

ne
door neodutchio Feb 3, 2019 om 15:02
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dus u heeft ons wederom eens nutteloos aan het werk gezet. Fijne zondag verder.

me
door mein33 Feb 3, 2019 om 15:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is maar de vraag of de Gemeente genoegen zal nemen met deze natte vinger zondagmorgen taxatie.
Denkelijk zal er een taxatierapport, zwart op wit, worden gevraagd !

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2019 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stuur foto’s mee van het krot.

rebek
door rebek Feb 3, 2019 om 19:56
228 Antwoorden / 97 Vragen

Foto's meesturen is idd aangeraden en taxatie zou zo'n €100,- zijn

sjjoppy
door sjjoppy Feb 3, 2019 om 20:30
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Fijn dat het nu is opgelost, dank voor de melding.