jc
door jcaspers Sep 1, 2007 om 20:36
Geldzaken & recht

Waarde auto valt onder Vermogen belasting?

Stel iemand heeft 50.000 euro. Dan valt 29.000 onder de vermogensrendementheffing en daarmee vervalt bv de huurtoeslag. Als die persoon nu een auto koopt van 30.000 euro, betekent dit dan dat dit van het vermogen afgaat, immers er is over het bedrag van de aanschaf van deze auto geen voordeel meer uit sparen en beleggen ??(echter bij verkoop is er wel weer kapitaal...)

Nu moet deze persoon om de verliezen te dekken (laag inkomen, huurwoning) de rente van het geld benutten. Echter een grote hobby is camperen. Wellicht kan dit nog niet eens zo slecht uitpakken als het vermogen daardoor vermindert????

Graag uw reacties

16847 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 1, 2007 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jcaspers,

Ik snap er geen jota van!

Groetjes, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2007 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read als jij helemaal geen verstand hebt van belastingen, dan kun je beter gewoon niet antwoorden.

Vraag is dus of een auto meetelt in de waarde van het vermogen.
Dus zou normaal gesproken het gemiddelde vermogen van spaarrekeningen op 1-1-07 10.000 en 31-12-2007 100.000 zijn dan is het gemiddelde vermogen 50.000

Koop je een auto van 50.000 dan is de waarde op 1 jan 10.000 en eind dec 50.000 dus gemiddeld 40.000 - 21.000 heffingvrije vermogen is 19.000 x 1,.1% belasting anders is het gemiddeld 50.000- 21,000 is 29.000 x 1.1 %.

MAAR ik weet niet of de waarde van de auto meegerekend wordt. Dat is dus mijn vraag.
Als mensen dit niet weten of snappen kunnen ze beter het overlaten aan mensen die wel verstand hebben van belastingen.

V

ve
door verwijderd - Sep 1, 2007 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te beginnen; cf. de wet AWIR (Algemene Wet Inkomensafhankelijke Rijksbijdragen) vervalt elke toeslag (huur, zorg, kinderopvang en ook straks de kindertoeslag ingaande per 1.1.2008), omdat je inkomen hebt (boven de vrijstelling van) box 3.

Een auto die volledig eigendom is, heeft een vrijstelling cf. artikel 5.8 wet Inkomsten Belasting 2001, als deze niet als renderend vermogen wordt aangehouden maar als kunst en eigen gebruik, d.w,z. hij wordt puur voor eigen gebruik benut, daar wordt de waarde op nihil gesteld in box 3. Dit is van toepassing op bijvoorbeeld hele dure auto's  (Jaguar e.d.).

Verder gelden er gezien de gezinsamenstelling en de leeftijd aanvullende vrijstellingen, namelijk 2700 euro per kind en als het om iemand van 65+ gaat geldt tot een inkomen van 18836 een vrijstelling van max. 26494 extra.

Overigens de algemene vrijstelling per persoon is 20014 (dus per koppel 40028!!), bovenop bovengenoemde vrijstellingen.

Dus het is varaiabel, afhankelijk van je situatie

ve
door verwijderd - Sep 1, 2007 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals jcaspers,

Je schrijft:

Read als jij helemaal geen verstand hebt van belastingen, dan kun je beter gewoon niet antwoorden. Als mensen dit niet weten of snappen kunnen ze beter het overlaten aan mensen die wel verstand hebben van belastingen.

Het probleem is hier, dat ik wèl verstand van belastingen heb, maar jij de intelligentie mist om binnen het contextuele geheel een heldere vraag te formulerem.

Met vriendelijke groet, Read2.

Groetjes, Read2,

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 02:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jcaspers,

Ik had al een (pasklaar en volledig verhelderend) antwoord voor u klaar, doch uw reactie aan collega Read doet mij inzien dat u ook niet helemaal weet wat u vraagt. Nog buiten het feit dat uw reactie er een is die niet getuigt van enig besef van wat wij experts hier doen (gratis advies geven). Read vraagt simpelweg om een verduidelijking van uw vraag en uw reactie is simpelweg bot!

Over uw rekenkunde (als we toch elkaar niet serieus nemen): als iemand op 1-1 een vermogen heeft van 10.000 en op 31-12 100.000, dan is de grondslag nog altijd 55.000 ((10.000 + 100.000)/2).

Zo ook bij 10.000 en 50.000 (=60.000/2= 30.000).

Ik zal u toch, we zijn de lulligsten niet hier, een antwoord geven: roerende zaken die niet ter belegging aangehouden worden, tellen niet mee voor de grondslag van box 3.

Nu wilde ik een vergelijk plaatsen tussen de renteopbrengst van een spaarrekening en de belasting in box 3 en de huurtoeslag (waaruit alles duidelijk wordt), maar als u even googlet en de site van de fiscus leest, dan kunt u na lang puzzelen die vraag ook wel oplossen. U heeft blijkbaar zelf al de wijsheid in pacht, gezien uw antwoord richting Read en uw (bijna correcte) berekening van box 3.

Gezien uw botte reactie richting Read houd ik het hierbij.

Salut, C.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 08:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Breedspleet hartelijk dank voor dit voortreffelijke antwoord.

Het kan dus wel, read. Mijn onaardigheid kwam omdat ik zie dat er een antwoord is wat niks zegt.

Canacampo: renteopbrengst spaarrekening is 4,25%; belasting in box 3 is 1,1% en huurtoeslag is vervallen gezien het eigen vermogen.

Uiteraard als iemand op de grens zit, zal het dus eigenlijk beter zijn het geld om te zetten in een nuttig onroerend goed voor eigen gebruik. Een euro boven de vermogensgrens laat huurtoeslag van wellicht wel 160 per maand vervallen. Dat haal je niet snel terug, dan moet je al een behoorlijk bedrag hebben staan!

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

De belasting in box 3 (vermogensrendementsheffing) bedraagt per saldo 1.2% (30% belasting over 4% rendement van het gemiddelde vermogen). Dat een roerende zaak wel of niet in box 3 valt ligt er aan of deze hoofdzakelijk ter belegging wordt aangehouden. De bewijslast hiervan ligt bij de inspecteur.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

valt er niet onder !!!! krijgt iemand een uitkering dan treed er een anderverhaal op

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vooruit dan:

Belasting in box 3 is 1,2%.

Het vergelijk komt hier op neer:

50.000 x 4,25% rente is jaarlijks € 2.125. Daar gaat 1,2% box III heffing af over (50.000 - 21.000) = € 348. Resteert aan rendement derhalve € 1.777.

Nu koopt deze persoon een auto van 30.000. Los van het feit dat je die in 8 jaar volledig afschrijft (al aan gedacht?), dan rendeert de rest ad 20.000 tegen 4,25%. Opbrengst: € 850 (geen box 3 meer).

Het verschil is dus € 927 minder opbrengst! Ik weet niet hoe hoog de huurtoeslag is, maar dat maakt het verschil van 927 natuurlijk nooit goed!

Lijkt mij een inkopper: vooral niet doen!

salut, C.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

even een tegenvraag, wanneer je een auto kan kopen van € 30.000 wat moet je dan nog met huurtoeslag? die heb je dan toch niet meer nodig

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste Tiberivs

Dat is nu juist de vraag! Door het vermogen van 50.000 is er nu geen recht op huurtoeslag. Na aankoop auto wel.

En zo gek is de vraag niet: denk aan een gescheiden man of vrouw met alleen een uitkering of alimentatie, die wel 50.000 heeft gekregen als overbedeling in de echtscheiding. Komt vaker voor dan je denkt!

Salut, C.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2007 om 08:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Huurtoeslag is € 1920 per jaarr, zorgtoeslag € 432,-

Ik heb een laag inkomen door ziekte (WAO) en nu 60.000 ontvangen van een erfenis. Resultaat is dat de rente van het eigen vermogen nodig is om de gemiste toeslagen te dekken.

Als je dus net boven de vermogensgrens zit, dan word je al snel ARMER door geld te ontvangen. Op zich logisch, maar wel zuur.

Als je dan bv een camper koopt waarmee je leven een stuk aangenamer en rijker word (door ziekte kan ik moeilijke op een andere manier reizen) dan kost dit uiteraard geld, maar hoeft het niet zoveel te zijn als in eerste instantie lijkt.

Nu ga ik niet zo'n dure auto kopen dat ik geen vermogen meer heb, wil dat niet, de winst is dus 1,2% minder vermogensrendementheffing over het gemiddelde bedrag (1-1 en 31-12) dat valt in het niet bij de overige kosten maar is wel iets om mee te nemen.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2007 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik las vandaag in het AD dat bij zorgtoeslag alleen gekeken wordt naar het inkomen.

Dit haalt hetgeen breedspleet aangaf 'Om te beginnen; cf. de wet AWIR (Algemene Wet Inkomensafhankelijke Rijksbijdragen) vervalt elke toeslag (huur, zorg, kinderopvang en ook straks de kindertoeslag ingaande per 1.1.2008), omdat je inkomen hebt (boven de vrijstelling van) box 3' onderuit.
\

Ook op de site van de belastingdienst staat NIET dat zorgtoeslag vervalt bij EV.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2007 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jaspers uw probleem is dat u plotseling een <Quote

Huurtoeslag is € 1920 per jaarr, zorgtoeslag € 432,-

Ik heb een laag inkomen door ziekte (WAO) en nu 60.000 ontvangen van een erfenis. Resultaat is dat de rente van het eigen vermogen nodig is om de gemiste toeslagen te dekken. einde Ouote. De oplossing haal de €60000.00 zo snel mogelijk van uw rekening .Stop het in een plastic zak met niemand meer over praten !! Doei fiscus ?? Zo zo u dat wel willen ,maar zo werkt het niet u zult net als werkenden gewoon moeten betalen .

ve
door verwijderd - Oct 30, 2007 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Duimpje, ik weet niet waar je het over hebt. Natuurlijk betaal ik mijn huur nu volledig.

Alleen mijn inkomen is bijzonder laag, en zorgtoeslag wordt berekent aan de hand van inkomen.  Dat was mijn verbetering of vraag. Niet alle toeslagen verdwijnen.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2007 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goede vriend , Meer dan de helft van de Experts begrijpen niet wat u bedoelt  Ik wel .U wilt van twee walletjes smullen , succes

ve
door verwijderd - Oct 30, 2007 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik reageer nog 1 keer en dan laat ik het erbij:

Je schrijft een auto in 10 jaar doorgaans volledig af (= 5000 per jaar). Daar kun je niet tegenop met alle toeslagen die NL rijk is. Is over 10 jaar al het geld op en dan????

Salut, C.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2007 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor alle duidelijkheid: ik ben (terminaal) ziek en heb een lage WAO uitkering en nu een bedrag ontvangen. Als ik een kampeerauto koop zal dat mijn leven een stuk veraangenamen. Ik weet echter niet hoe lang ik nog te leven heb of wat mijn toekomst brengt. Ik heb besloten geen andere auto te kopen en betaal gewoon netjes alles zelf. raak toeslagen kwijt, rente eigen geld wordt gebruikt voor huur en zorg. Ik blijf dus op 900 euro per maand zitten.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2007 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees net je reactie jcaspers, en het spijt mij dit te moeten lezen. Hopelijk kunt u er mee overweg en gaat het u ondanks alles goed.

Ik denk dat ik in uw geval sowieso de camper wel had gekocht. Precies om de reden die u aangeeft!

Ik wens u veel plezier met de camper toe en hopelijk geniet u er nog lang van.

Hartelijke groet

Cannacampo