fr
door fred_a Nov 2, 2012 om 23:30
Geldzaken & recht

Waardering inboedel voor erfbelasting

Wat is een redelijke waardering voor een inboedel? Die waardering van de goederen moet wel realistisch zijn. Het gaat hier om oude huisraad, boeken, lp's, verzameling beeldjes, sieraden.

Ik heb begrepen dat het niet abnormaal is om voor oude huisraad een bedrag van € 0 te nemen, al was het maar omdat er meestal nog kosten gemaakt moeten worden voor afvoer/transport.

Zaken als boeken, lp's, verzameling beeldjes, sieraden, zullen ook niet veel waard zijn, dus een lage schatting (verkoopbedrag) zou hiervoor meer dan genoeg moeten zijn. Voor de belastingdienst is het sowieso niet interessant.

Iemand nog aanvullingen hierop?

46931 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2012 om 09:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals ik in uw andere topic al antwoordde, zijn deze zaken voor de erfbelasting helemaal niets waard.
U zult nog moeite moeten doen om voor oude lp's 25 cent per stuk te krijgen en over hoeveel lp' s hebben we het dan? Hetzelfde geldt voor oude boeken en beeldjes.

Deze zaken waren "waardevol" voor uw ouders, maar kunt u allemaal rustig vergeten voor het erfrecht.

Hoe hoog is de waarde van de nalatenschappen eigenlijk zonder genoemde zaken?

Zoals ik al eerder stelde, u maakt het zich veel te moeilijk.

er
door erik-m - Nov 7, 2012 om 15:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger1 wekt de indruk dat inboel rustig vergeten kan worden voor de erfbelasting. Dat dit onzin is zal voor zich spreken. Erfbelasting is verschuldigd over Al dat wordt verkregen krachtens erfrecht. Dit naar de waarde die daar in het economisch verkeer kan worden toegekend.

Dat er kosten gemaakt dienen te worden gemaakt voor afvoer of taxatie is niet relevant. Dit zijn geen kosten die aftrekbaar zijn.

Wel deel ik de mening dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken. Gewoon een redelijke inschatting maken wat het totaal aan biedingen zou zijn van de meest biedende gegadigden, onder de best mogelijke omstandigheden, en dat aangeven.

Wat de (emotionele) waarde voor de erflater was, of welke (emotionele) waarde de erfgenamen aan de erfenis verbinden is niet van belang.

Tip: kijk eens op marktplaats wat er geboden wordt voor soortgelijke items.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2012 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Erik-m

De waarde in het economisch verkeer van een doodgewone inboedel van een bejaard echtpaar kun je rustig op 0 stellen.
Als je iemand laat komen om het huis leeg te halen, een opkoper in tweedehands spulletjes of zo, dan gaat dat meestal met gesloten beurzen. De waarde van enkele items die nog wat opleveren, valt weg tegen de kosten van het leeghalen en afvoeren. U denkt toch niet dat de belastingdienst geïnteresseerd is in de opbrengst van 100 lp's à € 0,25 op marktplaats of zo. Of dat gekeken moet worden naar de waarde van nog bruikbare handdoeken en beddengoed, kopjes en bestek?

Als je de spullen op laat halen door een goede doelen organisatie levert het helemaal niets op.

De belastingdienst verwacht echt niet van je dat je alle items te koop zet op marktplaats of een kraam huurt op een rommelmarkt om € 500 opbrengst te realiseren.

In een ander item dat Ts geopend had, heb ik al gezegd dat dat natuurlijk niet van toepassing is werkelijk waardevolle zaken als antiek of kostbare verzamelingen. En een grote sieraden colletie.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2012 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Collectie

er
door erik-m - Nov 7, 2012 om 17:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou zomaar kunnen dat een inboedel van een bejaard echtpaar geen waarde heeft in het economisch verkeer. Maar dit zou zomaar ook anders kunnen zijn.

De opkoper die er niets voor de inboedel geeft vind ik niet zo relevant. Immers de definitie van waarde in de economisch verkeer luidt:
De prijs die bij aanbieding van de zaak ten verkoop op de meest geschikte wijze na de beste voorbereiding door de meestbiedende gegadigde daarvoor zou zijn besteed.

Een opkoper, of een goed doel, zal vaak niet de meest biedende gegadigde zijn. Vandaar mijn knipoog naar Marktplaats.

Het laten afvoeren, of weggeven, van de spullen is een keuze van de erfgenamen. Je kunt pas iets laten afvoeren, of weggeven, wanneer je het eerst hebt gehad. Het is nu net hetgeen wat je hebt verkregen waarover je belasting over moet betalen.

Het is dus zeer wel denkbaar dat een (voor de erfgenamen waardeloze) inboedel een positieve waarde heeft en dus in de aangifte moet worden opgenomen. Ik weet ook wel dat de Belastingdienst geen capaciteit heeft om hier intensief aandacht aan te geven. En het fiscale belang wil ik ook zeker niet overdrijven. Maar dit betekent niet dat je daarom, in strijd met de regels, een onjuiste aangifte mag doen. De rol van de Belastingdienst is in deze zeer klein. Het is de Wet en de rechtspraktijk die bepaalt. Die is voor zowel de Belastingdienst als belastingplichtige gelijk.

De kosten die door de erfgenamen worden gemaakt, zoals het afvoeren of een taxatie, zijn echt niet aftrekbaar. Deze schulden behoorden simpelweg niet tot het vermogen van erflater. Wanneer de opbrengst gesaldeerd wordt met de afvoerkosten (gesloten beurs) is er dus fiscaal nog steeds sprake van een positieve waarde. Immers de in de saldering begrepen afvoerkosten zijn niet aftrekbaar terwijl de opbrengst wel belast is.

Het maakt de belastingdienst inderdaad niet uit of de spullen op een rommelmarkt worden verkocht, op markplaats worden aangeboden of worden weggegooid. Allemaal omstandigheden na overlijden die niet relevant zijn voor de erfbelasting. Enkel de verkrijgingen op het moment van overlijden, en de daaraan gekoppelde waarde in het economisch verkeer, zijn van belang.

Bij het invullen van de aangifte zitten we op een moment dat ligt vóór het moment dat de aangifte bij de inspecteur op zijn bureau ligt. De belastingplichtige zal aan de hand van de wet de aangifte moeten invullen. Vanuit die gedachte heb ik geschreven.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2012 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Erik-m

Ik ben het helemaal met u eens dat een tweedehands inboedel nog een geldelijke waarde kan vertegenwoordigen, maar in verhouding zijn dat peanuts. Echter de vader van Ts is verleden jaar overleden en zijn moeder begin dit jaar. Hij is nu aan de aangiften bezig. Bij elke regel in het aangiftebiljet voor het erfrecht ziet hij leeuwen en beren op zijn weg. In eerdere antwoorden op zijn vragen, ook in andere topics, heb ik hem geadviseerd het allemaal niet zo zwaar op te nemen. Gewone tweedehands boeken, lp's en beeldjes en zo laat je niet taxeren. Neem een fictief bedrag en klaar. De wet vereist niet van hem, dat hij dat tot op de cent gaat uitzoeken. Zo streng is de belastingdienst gelukkig niet.

er
door erik-m - Nov 7, 2012 om 17:53
3 Antwoorden / 0 Vragen

Zeker met je laatste aanvulling begrijp ik je antwoord zoals je dat gaf.

Jij iets te kort door de bocht wellicht en ik wellicht te pietepeuterig. Maar wel begrijpelijk (voor ons beiden). Uiteindelijk zouden wij (denk ik) tot de conclusie komen dat we het helemaal met elkaar eens zijn.

Gezond verstand is het belangrijkste dat telt bij het doen van aangifte. Zeker voor de erfbelasting.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2012 om 18:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Erik-m

Ben het helemaal met je eens.

fr
door fred_a - Nov 7, 2012 om 21:08
124 Antwoorden / 20 Vragen

Interessante discussie. Het gaat inderdaad om de economische waarde, zonder afvoer- en transportkosten mee te tellen. En in dit geval zou deze waarde nihil zijn, behoudens '(economisch) waardevolle zaken'.

Overigens ben ik het niet eens met de uitspraak "bij elke regel in het aangiftebiljet voor het erfrecht ziet hij leeuwen en beren op zijn weg". Ik beschouw een aangifte als een serieuze zaak, en vandaar mijn vragen over (een aantal regels van) de aangifte. Met als resultaat dat het duidelijk is hoe bijv. de waardering inboedel werkt.

En nog bedankt voor alle reacties. Ik, en anderen die met hetzelfde te maken hebben, hebebn er veel aan.

dearagain
door dearagain - Nov 8, 2012 om 18:01
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*informeer eens bij een fiscalist, wat in zo'n geval gebruikelijk is

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2012 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dearagain

Op dit advies zat Ts. Echt te wachten. Hulde.

fr
door fred_a - Nov 8, 2012 om 20:56
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik zat er niet echt op te wachten, maar ik zal wel als alle gegevens bekend zijn, even een deskundige er naar laten kijken.

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2012 om 21:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het was ironisch bedoeld hoor.