na
door nataliehhh Jan 22, 2023 om 23:31
Geldzaken & recht

Waarom geen recht op basisbeurs ookal heb ik geen studievertraging?

Ik ben nu 2 jaar bezig met een dubbele master. Allebei de studies duren normaal 2 jaar, maar mijn universiteit (Radboud) biedt een 3-jarig programma aan waarin je in één keer beide studies haalt. Nu kwam ik er dit jaar achter dat ik volgend jaar geen recht heb op de basisbeurs, terwijl ik dacht dat ik dat wel zou krijgen omdat ik geen studievertraging heb opgelopen. Het blijkt dat Radboud dit dubbele master programma gewoon registreert als twee losse studies bij DUO, en dus ziet DUO het zo dat ik maar voor één van de twee studies recht heb op een prestatiebeurs (waar de basisbeurs onder valt) en dus krijg ik niets meer volgend jaar. Ik heb contact opgenomen met een studiedecaan bij het Radboud en die vertelde me dat hij dacht dat er vast weinig mensen waren die zouden denken dat ze recht hebben op 3 jaar prestatiebeurs en dat het dus ook zo zou blijven... oftewel, dat ik fout zat.
Toen ik met de dubbele master begon werd er nergens aangegeven dat de financiering zo wordt geregeld binnen het programma, en ik vind daarom dat ik niet goed genoeg ben geïnformeerd over de situatie en geen goede keuze heb kunnen maken. Ik vind het ook heel vreemd dat het op die manier wordt geregeld, want het stimuleert mensen niet echt om een dubbele master te gaan doen. Dus: waarom heb ik eigenlijk geen recht op een basisbeurs volgend jaar?

2478 8 Rapporteer

justmeagain
door justmeagain - Jan 23, 2023 om 00:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

Volgens mij heeft u zelf al het antwoord gegeven. Duidelijk is dat u het er niet mee eens bent wat ik terecht vind. Iemand die kiest om 2 Masters doet in 3 jaar moet tenminste dezelfde rechten hebben als de student die het volgens de geldende DUO regels doet.

na
door nataliehhh Jan 23, 2023 om 14:01
Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet precies wat u bedoelt met het stuk over 'de student die het volgens de geldende DUO regels doet', vindt u dat de regels niet worden gevolgd in mijn situatie? Ik begrijp niet helemaal waarom, maar ik hoor graag waarom u dit denkt. Toch zal ik alvast iets meer over de dubbele master uitleggen, misschien dat dit helpt om wat dingen te verduidelijken.
Radboud zelf biedt het dubbele master programma aan, en ik heb goedkeuring moeten krijgen om de dubbele master te kunnen doen. Er zit dus een soort selectieprocedure aan vast, die niet bij de losse twee studies gebruikt wordt. Dat proces heb ik gewoon doorlopen zoals er werd verwacht en ik ben toen binnengelaten. Ik denk dat het een andere situatie is als ik er zelf voor kies om twee studies tegelijkertijd te doen, omdat ik het dan zelf zou regelen, en er ook geen selectieprocedure bij het Radboud is in deze situatie. Ook is er een verschil omdat Radboud specifiek wil dat er 60 studiepunten overlap tussen de masters is waar de dubbele master uit bestaat (daarom is de dubbele master ook een jaar korter, in plaats van 2*2 = 4 jaar doe je er door dat jaar overlap maar 3 jaar over). Het is dus echt een specifiek programma en niet hetzelfde als de situatie waarin een student twee studies tegelijkertijd zou doen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 23, 2023 om 00:21
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Natalie,

Kunt u ,ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om wat voor studies gaat het?

Waarom kom u er nu pas achter?

Hoe kwam u er achter?

pino123
door pino123 Jan 23, 2023 om 10:35
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat doet het ertoe wat voor studies het zijn?
Waarom komt u er nu pas achter? Hoe kan je daar nu een zinnig antwoord op geven?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 23, 2023 om 12:26
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino,

Vindt u het geen vreemd verhaal?

Waarom informeert TS niet eerst bij de universiteit?

na
door nataliehhh Jan 23, 2023 om 13:50
Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben het met Pino eens dat het er niet toe doet welke studies het zijn, ook omdat ik graag ook wat anonimiteit wil behouden.
Waarom ik er pas dit jaar achter kwam dat ik geen recht heb op de basisbeurs door de huidige regeling is omdat de basisbeurs pas volgend jaar geïntroduceerd wordt. Bij DUO krijg je vaak pas een paar maanden van tevoren een beeld van hoe het met de financiering voor het volgende jaar zit omdat je je dan inschrijft voor het volgende studiejaar. Ik wilde toen checken hoeveel ik van de basisbeurs zou kunnen ontvangen vanaf September 2023. Het viel me toen op dat ik volgens DUO alleen nog voor dit studiejaar recht heb op prestatiebeurs (dus ook de basisbeurs die daaronder valt). Ik dacht eerst dat dit een fout was en, zodra ik me voor het studiejaar 2023-2024 zou inschrijven, dat het dan weer een jaartje verlengd zou worden. Toch wilde ik wel zeker weten hoe de situatie nou eigenlijk zat. Toen ik dit ging navragen bij de universiteit bij de studiedecaan en ook bij de faculteit zelf, bleek het dat ik het verkeerd had begrepen en ze het dubbele masterprogramma niet op die manier zien.
Ik hoop dat het verhaal zo wat duidelijker is geworden! Anders hoor ik het graag.

Me
door Meindo Jan 23, 2023 om 16:14
63 Antwoorden / Vragen

Daar is ie weer, de geboren Amsterdammer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2023 om 10:10
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Naast al gegeven antwoorden, dit lijkt mij iets waarvoor u misschien wel hulp kunt krijgen van de Nationale Ombudsman.
U volgt nota bene een programma dat gelijktidig 2 maastsres oplevert in plaats van 1. Merkwaardig dat dat kennelijk een regeling is waar DUO zichg op baseert.

na
door nataliehhh Jan 23, 2023 om 14:04
Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de tip, ik zal kijken of zij mij kunnen helpen.
Het schijnt zo te zijn dat studenten vaak een andere studie beginnen net voordat ze de eerste hebben afgerond, omdat universiteiten dan het lagere collegegeldtarief blijven rekenen (dus ~2000 euro in plaats van 10.000+ euro per jaar). Waarschijnlijk bestaat er daarom bij DUO een regeling om ervoor te zorgen dat studenten niet ook voor die tweede studie onbeperkt studiefinanciering kunnen krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 23, 2023 om 14:29
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, helaas is het mij wel bekend dat de regeling 'akelig' vereenvoudigd lijkt. Al met al, het zijn twee studies maar men biedt die bij de Radboud Universiteit aan als één. Ik ben benieuwd wat men bij de Nat. Ombudsman voor u kan doen. Niet uit te sluiten is dat men bij DUO toch een eigen interpretatie / invulling geeft aan de regeling zoals helaas wel meer geveurt bij aan overheid gelieerde organisaties.

pino123
door pino123 - Jan 23, 2023 om 10:38
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien even bij DUO informeren? Dit is een vrij ongewone situatie waar zij simpelweg de systemen nog niet op hebben aangepast. Het kan ook zo zijn dat het niet mogelijk is.
Nog wel een vraag, betaalt u nu voor twee studies of is het een samengevoegde studie waar je studiegeld voor betaalt?

na
door nataliehhh Jan 23, 2023 om 14:10
Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb twee keer met DUO contact opgenomen over deze situatie. De eerste keer snapten ze helemaal niet wat een dubbele master was, ook nadat ik uitlegde wat het precies is. Het leek erop dat ze nog nooit hadden gehoord van zo'n soort programma... de tweede keer kreeg ik te horen dat Radboud zelf hiervoor verantwoordelijk was en dat ik daar dus moest vragen om duidelijkheid. Dat heb ik ook geprobeerd maar helaas heeft Radboud erg weinig gedaan, noch om het probleem op te lossen of tenminste duidelijk te maken waarom de situatie zo in elkaar zit.
Bij een dubbele master wordt er alleen het wettelijke collegegeld gevraagd. Ik hoef dus niet elk jaar twee keer collegegeld te betalen. Dit is hetzelfde als wanneer een student zich zelf inschrijft voor twee losse studies en ik denk dat DUO de situatie op die manier beschouwt.

1paul
door 1paul - Jan 23, 2023 om 11:36
3135 Antwoorden / 0 Vragen

neem eens kontakt op met duo!

mo
door mof - Jan 23, 2023 om 12:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Of het stimuleert of niet dat mensen een dubble master gaan doen is irrelevant. Wat relevant is, is 1) hoe bent u geinformeerd voordat u besloot de dubbele master te gaan volgen, 2) hoe heeft u uzelf geinformeerd omtrent de dubbele master en 3) wat was gangbaar ten tijde dat u de dubbele master bent gestart omtrent de kosten van dubbele masters.

Als ten tijde van uw start het normaal was dat bij dubbele masters u maar voor 1 master studiefinanciering ontvangt en nergens is vermeld dat dat in uw geval anders zou zijn dan is dat dus het uitgangspunt. Dat de Radboud een dubbele master aanbiedt en u dat programma volgt betekent dus dat van u verwacht wordt dat u beide masters over drie jaar uitsmeert, dan had u
wel nog uw studiefinanciering behouden voor 1 van beide studies en daarmee de andere kunnen afronden. Het lijkt er nu op dat u de studies niet parallel maar sequentieel volgt en daar lijkt het scheef te gaan. 1 studie afgerond dan geen beurs meer voor de 2de. Heeft u dit aangekaart bij de Radboud Universiteit?

na
door nataliehhh Jan 23, 2023 om 14:26
Antwoorden / 2 Vragen

Voor de punten die u relevant noemt, heb ik de volgende reacties:
1) De universiteit geeft hier geen informatie over op de pagina waar de dubbele master wordt omschreven. Ook ben ik zelf nooit daarvoor gewaarschuwd tijdens mijn correspondentie over de dubbele master. Wel is het zo dat ik in deze correspondentie niet heb gevraagd naar de studiefinanciering binnen de dubbele master.
2) Op het moment dat ik de dubbele master begon was ik onder de verontstelling dat het programma hetzelfde was als een 3-jarige master. Misschien dat dit niet heel kritisch was, maar zoals ik al bij 1) zei is mij ook nooit iets verteld waardoor ik deze opvatting in twijfel ging trekken. Ook is het zo dat er zelfs nu nergens duidelijk informatie te vinden is (wat ik bij punt 3 verder zal toelichten) waar ik zelf uit zou kunnen halen dat dit de situatie is. Alleen als ik specifiek had gevraagd aan de coordinator van de dubbele master of ik een prestatiebeurs (waaronder de basisbeurs valt) zou kunnen krijgen in het laatste jaar van het programma was dit misschien duidelijk geworden. De precieze vorm van de basisbeurs is pas redelijk recent bekend gemaakt en zo veel duidelijkheid was er nog niet over in het jaar dat ik ben begonnen met de dubbele master (2021-2022), dus daar heb ik niet bij stilgestaan.
3) Er is erg weinig informatie beschikbaar waaruit men als een gewone burger kan opmaken wat hierbij gangbaar is. Ten eerste bieden weinig universiteiten een dubbele bachelor of master aan, laat staan een dubbele master waarbij men (doordat er overlap kan worden gecreeërd tussen de twee studies waaruit de dubbele master bestaat) een jaar minder over het programma doet dan wanneer men zelf had gekozen om de twee studies te doen. Vaak worden dubbele programma's binnen de duur van één van de twee studies aangeboden, dus bijvoorbeeld een 3-jarige dubbele bachelor die bestaat uit twee bachelors van drie jaar. Ook kon ik niks vinden over hoe de studieifinanciering bij deze dubbele programma's geregeld wordt. Er zijn weinig van dit soort programma's en ik denk dus dat het een unieke situatie is waar nog geen duidelijk regeling voor is.

Ik volg de studies niet sequentieel maar parallel, er zijn zelfs vakken die ik volg die als studiepunten worden gerekend voor beide masters. Ik heb het probleem aangekaart bij Radboud maar zij waren niet bereidwillig om het voor me uit te zoeken.

mi
door mips - Jan 23, 2023 om 13:35
5 Antwoorden / 3 Vragen

Neem contact op met studenten vakbond

na
door nataliehhh Jan 23, 2023 om 14:27
Antwoorden / 2 Vragen

Dank u voor de suggestie, ik zal kijken of zij mij kunnen helpen.