pe
door petram Sep 24, 2011 om 19:36
Geldzaken & recht

Waarom huurtoeslag minderen tewijl belastingaftrek wel mogelijk blijft?

Waarom moeten mensen die geen huis kunnen kopen huurtoeslag inleveren,terwijl mensen die de mogelijkheid hebben om te kopen niet gekort worden op het belastingvoordeel.Dit is toch krom???

4639 28 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 24, 2011 om 20:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Neem contact op met de regering in Den Haag om om uitleg te vragen.

Dit wordt een zinlose discussie, want er verandert toch niets aan. Als er weer gestemd kan worden: stemmen en de goede partij kiezen.

Vladja

stacey
door stacey - Sep 24, 2011 om 20:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=petram schreef op zaterdag 24 sep 2011, 19:36]Waarom moeten mensen die geen huis kunnen kopen huurtoeslag inleveren,terwijl mensen die de mogelijkheid hebben om te kopen niet gekort worden op het belastingvoordeel.Dit is toch krom???

Waarschijnlijk omdat die ballen die het verzinnen zelf een koophuis bezitten en geen huurhuis.............
En die verdienen sowieso al teveel voor huurtoeslag dus dat is voor hun niet van belang.
Je kunt natuurlijk niet jezelf en je vriendjes gaan benadelen als je iets bedenkt om nog meer geld
van die burger melkkoeien voor die Grieken, EU en andere kul binnen te slepen...

simonlebon
door simonlebon - Sep 27, 2011 om 14:42
51 Antwoorden / 1 Vragen

Ook al heb ik zelf een koophuis, vind ik dat korten niet terecht. Waarschijnlijk wordt het huurwaardeforfait (=belasting over je koopwoning) weer verhoogd.

Zo blijven ze van de hra af, maar snoepen er weer wat van af.

Wat mij betreft mag de hra afgebouwd/afgeschaft worden; eerst plafond (=maximum) aanbrengen, en dan stapsgewijs elk jaar 5% er vanaf halen. Duurt dan 20 jaar wat volgens mij lang genoeg is om eraan te wennen.

eva369
door eva369 - Sep 27, 2011 om 14:54
308 Antwoorden / 2 Vragen

ik kon geen huis huren, was 21 en dus vrijwel geen recht op huurtoeslag. maar wel op hra. kopen was voor mij goedkoper dan huren. en geen geld om te kopen, misschien de eisen wat bijstellen. zelfs in den haag kun je voor 75K wat kopen. je moet alleen met minder genoegen nemen.

pe
door petram - Sep 27, 2011 om 19:18
33 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=eva369 schreef op dinsdag 27 sep 2011, 14:54]ik kon geen huis huren, was 21 en dus vrijwel geen recht op huurtoeslag. maar wel op hra. kopen was voor mij goedkoper dan huren. en geen geld om te kopen, misschien de eisen wat bijstellen. zelfs in den haag kun je voor 75K wat kopen. je moet alleen met minder genoegen nemen.Toen ik 20 jaar was moest mijn moeder borg voor ne staan voor 1 afbraakflat in een verpouwberde buurt.Ik was toen hoogzwanger.
Het heeft niks met eisen te maken.Misscien heeft het met provincie te maken.Als ik nu wil kopen krijg ik te renoveren woning met tuin en drie slaapkamers en geen zolder, een koopsom tussem de 80.000 en 110.000 kk dan moet ik uitwijken naar beek sittard brunnsem of kerkrade.En dan moet ik afwacten of ik een eventuele starterslening in die regio krijg.De huizenmarkt in limburg is qua kopen heel gering voor ons zou in maastricht enkel appartement of flatje zij.dus weer noodgedwongen in je veel te dure huurhuis met huursverhogingen van zowel de bouwvereniging als regering.ben maar blij dat je kon kopen schheelt veel in de beurs.

pe
door petram - Sep 27, 2011 om 19:31
33 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=simonlebon schreef op dinsdag 27 sep 2011, 14:42]Ook al heb ik zelf een koophuis, vind ik dat korten niet terecht. Waarschijnlijk wordt het huurwaardeforfait (=belasting over je koopwoning) weer verhoogd.

Zo blijven ze van de hra af, maar snoepen er weer wat van af.

Wat mij betreft mag de hra afgebouwd/afgeschaft worden; eerst plafond (=maximum) aanbrengen, en dan stapsgewijs elk jaar 5% er vanaf halen. Duurt dan 20 jaar wat volgens mij lang genoeg is om eraan te wennen. wij betalen als huurder ook ontr goed belasting ik betaal voor 1 jaar 600 € de bv betaald de helft dit jaar zijn we 70 verhoogd..

stacey
door stacey - Sep 27, 2011 om 19:55
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=petram schreef op dinsdag 27 sep 2011, 19:31] wij betalen als huurder ook ontr goed belasting ik betaal voor 1 jaar 600 € de bv betaald de helft dit jaar zijn we 70 verhoogd..

--Eigenarenbelasting en gebruikersbelasting
Tot 2006 werd er zowel een eigenarenbelasting opgelegd als een gebruikersbelasting.
Sinds 2006 is de gebruikersbelasting voor woningen komen te vervallen.
De OZB bestaat sinds die tijd alleen nog maar uit de eigenarenbelasting.
Huurders van woningen betalen dus geen OZB meer.
Voor niet-woningen, zoals bedrijfspanden, geldt de gebruikersbelasting nog wel. --Info

moeder56
door moeder56 - Sep 27, 2011 om 22:04
483 Antwoorden / 2 Vragen

Onderhoud, opstalverzekering, bij inkomensdaling zelf uitzoeken. Appels met peren vergelijken.

eva369
door eva369 - Sep 28, 2011 om 08:31
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=petram schreef op dinsdag 27 sep 2011, 19:18][quote=eva369 schreef op dinsdag 27 sep 2011, 14:54]ik kon geen huis huren, was 21 en dus vrijwel geen recht op huurtoeslag. maar wel op hra. kopen was voor mij goedkoper dan huren. en geen geld om te kopen, misschien de eisen wat bijstellen. zelfs in den haag kun je voor 75K wat kopen. je moet alleen met minder genoegen nemen..De huizenmarkt in limburg is qua kopen heel gering voor ons zou in maastricht enkel appartement of flatje zij..

en dat is te min? dan blijf ik er toch bij dat het een keus is.

pino123
door pino123 - Sep 28, 2011 om 08:50
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom moeten mensen die geen huis kunnen kopen huurtoeslag inleveren,terwijl mensen die de mogelijkheid hebben om te kopen niet gekort worden op het belastingvoordeel.Dit is toch krom???

Bij de stemming heeft de meerderheid (ondanks gedoogsteun) voor deze constructies gekozen. Een advies, anders gaan stemmen!

conny2
door conny2 - Sep 28, 2011 om 09:20
256 Antwoorden / 4 Vragen

Pinoi, zeker vergeten dat de PvdA ook bezuinigde in voorgaande periodes op de huurtoeslag en zelfs wijken in de randstad op wilde opknappen door geld bij andere verhuurders weg te halen (zodat andere huurders benadeeld werden)?

robtien
door robtien - Sep 28, 2011 om 09:39
269 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=petram schreef op zaterdag 24 sep 2011, 19:36]Waarom moeten mensen die geen huis kunnen kopen huurtoeslag inleveren,terwijl mensen die de mogelijkheid hebben om te kopen niet gekort worden op het belastingvoordeel.Dit is toch krom???

omdat de overhied in mijn ogen de arme armer wil hebben en de rijker rijker waardoor er een grote kloof zal gaan ontsaan.

simonlebon
door simonlebon - Sep 29, 2011 om 06:10
51 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=petram schreef op dinsdag 27 sep 2011, 19:31][quote=simonlebon schreef op dinsdag 27 sep 2011, 14:42]Ook al heb ik zelf een koophuis, vind ik dat korten niet terecht. Waarschijnlijk wordt het huurwaardeforfait (=belasting over je koopwoning) weer verhoogd.

Zo blijven ze van de hra af, maar snoepen er weer wat van af.
.... wij betalen als huurder ook ontr goed belasting ik betaal voor 1 jaar 600 € de bv betaald de
helft dit jaar zijn we 70 verhoogd..

Zoals Stacey al zei, het gebruikersdeel van de OZB is afgeschaft, het eigenarendeel is er nog wel. Ik zou eens even goed kijken wat er op de aanslag staat:"aan de eigenaar" of "aan de bewoner"? Je huisbaas moet de OZB betalen.

Het huurwaardeforfait is een heffing die aan de hand van de waarde van het huis berekend wordt; Bij een huis van anderhalve ton is dat €1.125,-(0,75%). Bij dat huis betaal je jaarlijks ca € 7.500 aan rente (5%) aan de bank . Afhankelijk van je inkomen krijg je ca € 2.400 per jaar terug van de belastingdienst. Alleen aan rente betaal je voor een koophuis van 150.000 ca € 425,- netto per maand Let wel op dat is alleen rente, dus daar komen nog bij: Aflossing/opbouw, verplichte levensverzekering, opstalverzekering, onderhoud etc.. Ook andere lasten zijn zwaarder bij het bezit van een koopwoning: waterschap, gemeentelijke belastingen etc.

Kopen lijkt goedkoper, totdat je alles bij elkaar optelt. Maar aan het eind van de rit heb je dan toch je stenen doos, net als de rest van de baby boomers, dus dan is je huis geen drol meer waard. Of je zit nog met een restschuld.

Het kromme van de hra is dat je hoe meer je verdient, hoe meer je terugkrijgt, niet gek dat VVD en CDA er niet aan willen komen.....

anglo
door anglo - Sep 29, 2011 om 12:15
95 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=conny2 schreef op woensdag 28 sep 2011, 09:20]Pinoi, zeker vergeten dat de PvdA ook bezuinigde in voorgaande periodes op de huurtoeslag en zelfs wijken in de randstad op wilde opknappen door geld bij andere verhuurders weg te halen (zodat andere huurders benadeeld werden)?

Conny...

PINO bedoelde waarschijnlijk niet de PVDA maar de SP

pino123
door pino123 - Sep 29, 2011 om 12:20
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Is niet zo belangrijk welke partij. Het gaat erom dat er gekozen is geworden voor de VVD, deze hadden de hypotheekaftrek hoog in het vaandel staan. Er zullen dus op andere manieren bezuinigingen moeten worden toegepast, zie hier het resultaat.

an
door ankhor - Sep 29, 2011 om 13:32
122 Antwoorden / 0 Vragen

Goh waarom was deze maatregel, de omschrijving was, scheefwonen.
Men woont namelijk in een huis dat eigenlijk voor starters was bedoeld.
Maar gebeurd dat ook niet bij koopwoningen, waar mensen nog in
een woning zitten maar eigenlijk een duurdere woning zouden kunnen betrekken?
En huur verhogen? De koopwoning markt stort in, lagere koopprijzen dus, dus
moeten we niet eens gaan denken aan huurverlagingen?(Ik woon al twintig jaar in deze woning, heb ik hem niet een beetje afbetaald?)

Tevens, scheefshoppen, ook zoiets, regelmatig zie ik in supermarkten dat mensen,
die genoeg geld hebben, zomaar de goedkope artikelen kopen, terwijl ze duidelijk zich ook de duurdere kunnen veroorloven, grijpt een minima straks mis, want die kunnen zich die duurdere niet veroorloven. Dus ik vind dat wettelijk bepaald moet worden dat ze die duurdere produkten kopen, kom nou zeg. ;o)

Ik bedoel, VVD is dus bezig de (lagere) arbeiders uit te knijpen, en de eigen achterban cadeautjes te geven. Met dat 'scheef' dit en dat klinkt het geloofwaardig maar mijn shoppen voorbeeld geeft dus aan dat het niet zo hoeft te zijn.

Tevens, wonen is meer dan alleen huur of hypotheek betalen, sociale cohesie van de vertrouwde buurt/omgeving en kennissen is ook belangrijk, maar het lijkt steeds meer dat we niet meer zijn dan een monetaire rekeneenheid die statisch moet kloppen met economische rekenmodellen. Slaven van het geld dus. )O+->

1paul
door 1paul - Sep 29, 2011 om 15:37
3135 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon Sp stemmen en een hoop van je wensen zllen uitkomen zoals het niet aanschaffen van een veels te duur toestel en de aftrek hypotheekrente afgelopen der mee...

Dit brengt op zich voldoende op trouwens om de huidige bezuinigingen op te vangen dus ja het is inderdaad maar welke keus maak je als partij, ga je voor een paar rijken of voor de gehele bevolking!!!

an
door andrevvl - Oct 1, 2011 om 10:32
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik snap best dat ze de huurtoeslag willen verlagen.
Er gaat nog altijd meer geld naar huurtoeslag dan naar hypotheekrente aftrek.
Dus huurtoeslag afbouwen brengt meer geld in het laadje dan de hypotheekrente afbouwen.

Ik vind trouwens wel dat ze aan beide kanten tegelijk moeten snijden.
Hypotheekrente afschaffen is ook huurtoeslag afschaffen en andersom.

pe
door petram - Oct 1, 2011 om 12:38
33 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=andrevvl schreef op zaterdag 1 okt 2011, 10:32]Ik snap best dat ze de huurtoeslag willen verlagen.
Er gaat nog altijd meer geld naar huurtoeslag dan naar hypotheekrente aftrek.
Dus huurtoeslag afbouwen brengt meer geld in het laadje dan de hypotheekrente afbouwen.

Ik vind trouwens wel dat ze aan beide kanten tegelijk moeten snijden.
Hypotheekrente afschaffen is ook huurtoeslag afschaffen en andersom.

daar heb je zeker 1 punt.maar dan moeten ze ook de huren aanpassen naar de inkomens.iemand met een jaarsalaes van 126.000 en iemand van 133.000 krijgen allemaal socale woningen en dezelfde toeslagen helaas zit ik in een te dure woning waardoor het geen fijn woongenot meer is.ja verhuizen zou een optie kunnen zijn maar dat kost ook weer hopen geld

ma
door marnix1 - Oct 1, 2011 om 13:50
256 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=petram schreef op zaterdag 1 okt 2011, 12:38][quote=andrevvl schreef op zaterdag 1 okt 2011, 10:32]Ik snap best dat ze de huurtoeslag willen verlagen.
Er gaat nog altijd meer geld naar huurtoeslag dan naar hypotheekrente aftrek.
Dus huurtoeslag afbouwen brengt meer geld in het laadje dan de hypotheekrente afbouwen.

Ik vind trouwens wel dat ze aan beide kanten tegelijk moeten snijden.
Hypotheekrente afschaffen is ook huurtoeslag afschaffen en andersom.

daar heb je zeker 1 punt.maar dan moeten ze ook de huren aanpassen naar de inkomens.iemand met een jaarsalaes van 126.000 en iemand van 133.000 krijgen allemaal socale woningen en dezelfde toeslagen helaas zit ik in een te dure woning waardoor het geen fijn woongenot meer is.ja verhuizen zou een optie kunnen zijn maar dat kost ook weer hopen geld
Petram, mensen met de inkomens die u noemt, krijgen geen sociale woning(?) en al helemaal geen toeslagen.

pe
door petram - Oct 1, 2011 om 18:17
33 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=marnix1 schreef op zaterdag 1 okt 2011, 13:50][quote=petram schreef op zaterdag 1 okt 2011, 12:38][quote=andrevvl schreef op zaterdag 1 okt 2011, 10:32]Ik snap best dat ze de huurtoeslag willen verlagen.
Er gaat nog altijd meer geld naar huurtoeslag dan naar hypotheekrente aftrek.
Dus huurtoeslag afbouwen brengt meer geld in het laadje dan de hypotheekrente afbouwen.

Ik vind trouwens wel dat ze aan beide kanten tegelijk moeten snijden.
Hypotheekrente afschaffen is ook huurtoeslag afschaffen en andersom.

daar heb je zeker 1 punt.maar dan moeten ze ook de huren aanpassen naar de inkomens.iemand met een jaarsalaes van 126.000 en iemand van 133.000 krijgen allemaal socale woningen en dezelfde toeslagen helaas zit ik in een te dure woning waardoor het geen fijn woongenot meer is.ja verhuizen zou een optie kunnen zijn maar dat kost ook weer hopen geld
Petram, mensen met de inkomens die u noemt, krijgen geen sociale woning(?) en al helemaal geen toeslagen.
bedoel natuurlijk min die 1 dus 33.500 0f 26.500 daar ligt ook nog veel verscil in

f.weele
door f.weele - Oct 1, 2011 om 19:15
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Er zijn linkse politici die rechts hebben gestemd! Ze hebben een koophuis!
m.vr.gr.

1paul
door 1paul - Oct 1, 2011 om 19:29
3135 Antwoorden / 0 Vragen

Scheefwonen is al zo oud als er huurwoningen zijn, komt natuurlijk door de carriere die sommigen maken of als men gaat samenwonen, maar niet willen verhuizen omdat men prettig woont en op zich is daar iets voor te zeggen.

Toch kan men daar iets aan doen als men dat wil dit is namelijk gewoon een bepaalt percentage van je inkomen verwonen verplicht waar je ook woont...

Uiteraard moet hier een max ingebouwd worden en voor minima moet er goed gekeken worden wat nu nog verantwoord is, toch is dit volgens mij een simpele en goede methodiek die tegelijk de hursubsidie en dus ambtenaren overbodig maakt immers bij de belasting dienst kan men zo zien wat iemand verwonen "moet" op deze manier...

pe
door petram - Oct 1, 2011 om 20:15
33 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=1paul schreef op zaterdag 1 okt 2011, 19:29]Scheefwonen is al zo oud als er huurwoningen zijn, komt natuurlijk door de carriere die sommigen maken of als men gaat samenwonen, maar niet willen verhuizen omdat men prettig woont en op zich is daar iets voor te zeggen.

Toch kan men daar iets aan doen als men dat wil dit is namelijk gewoon een bepaalt percentage van je inkomen verwonen verplicht waar je ook woont...

Uiteraard moet hier een max ingebouwd worden en voor minima moet er goed gekeken worden wat nu nog verantwoord is, toch is dit volgens mij een simpele en goede methodiek die tegelijk de hursubsidie en dus ambtenaren overbodig maakt immers bij de belasting dienst kan men zo zien wat iemand verwonen "moet" op deze manier...Dacht je dat???

Nou niets is minder waar sinds dat huurtoeslag via belasting wordt geregeld is de zeik begonnen.Ze gaan uit van een toetsingsinkomen en dit is niet altijd de juiste.gevolg onjuiste huurtoeslag.En zeg niet daar ben je zelf bij ik ben elk jaar bij de belasting mijn toetsinginkomsten aan het verhogen en nog krijg ik dat ik moet terug betalen of huur en zorg dusdanig dichtgedraaid dat er geen leefgeld is omdat je te veel zou hebben ontvangen.De belasting een vuile gore oplichtingsbende was het nog maar vrom daar had ik nooit deze problemen.En ik heb altijd me kunnen redden maar vrees helaas voor het ergste .

ma
door mario47 - Oct 2, 2011 om 10:50
56 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vindt dat een goede maatregel.Veel huurders hadden al lang doorgestroomt moeten zijn.Eigenlijk zouden veel meer mensen geen huursubsidie mogen krijgen.En de belasting vrijstelling van de gemeenten,gelijk afschaffen.Een bezitter van een eigenhuis,die al zijn spaarcenten en vakanties in zijn huis heeft gestopt,wordt toch ook niet beloond

pe
door petram - Oct 2, 2011 om 21:20
33 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=mario47 schreef op zondag 2 okt 2011, 10:50]Ik vindt dat een goede maatregel.Veel huurders hadden al lang doorgestroomt moeten zijn.Eigenlijk zouden veel meer mensen geen huursubsidie mogen krijgen.En de belasting vrijstelling van de gemeenten,gelijk afschaffen.Een bezitter van een eigenhuis,die al zijn spaarcenten en vakanties in zijn huis heeft gestopt,wordt toch ook niet beloond
mensen die onterecht in een huurwoning wonen daar zijn sociale huurders de dupe van.natuurlijk moet het niet zo zijn dat mensen hun SPAARCENTJES OF VAKANTIEGELD in hun huisje duwen en de rest moet worden afgeschaft.erg krom want er bestaat ook zoiets als werkende mens met minimainkomen die nooit spaarcentjes of wat dan ook hebben die mensen zijn de dupe.want blijkt wel weer hoe krom de mensheid in elkaar zit

conny2
door conny2 - Oct 3, 2011 om 09:22
256 Antwoorden / 4 Vragen

De banken hebben belang bij de hypotheekaftrek, aan de ene kant verdienen ze steeds meer omdat de hypotheek die mensen nodig hebben om een huis te kopen steeds hoger wordt en zorgen de stijgende prijzen ervoor dat ze hun eigen onroerend goed (ze hebben vaak een dochter die belegt in woningen) steeds duurder kunnen verkopen en verhuren. Plus dat ze de hypotheken weer doorverkopen, dat kan alleen als elk jaar de prijzen blijven stijgen. Dus niet teveel bouwen en de aftrek in stand houden zodat de prijzen blijven stijgen.

to
door tovileon - Mar 15, 2012 om 13:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen huurtoeslag als koopwoning en vind ook dat beiden niet zomaar aangetast moet worden. Als je gaat snijden in de huurtoeslag voor mensen die straks de huren niet kunnen opbrengen, veranderd is de kosten op langer termijn extreem hoger naar bv huisvesting, criminaliteit, zorg en minder tot geen respect voor andere in de samenleving. De hypotheek is nooit bedoeld geweest voor mensen die een vermogen verdienen en een huis kopen bv van 1 miljoen, ik ben hier ook voor verandering dat alleen mensen die tot 60.000 verdienen een hypotheekaftrek krijgen jaarlijks , tenslotte is het bedoeld voor starters.
Door hebberigheid van ons allen, zijn de prijzen van de woningen uit zijn voegen gestegen. De prijzen zijn in mijn ogen nog veel te hoog in bepaalde steden, waardoor iemand met een modaal niets kan kopen, want de corperaties van woningen plunderen onze portemonee ook met niet al te beste woningen.