Waarom moet ik de bkr geld betalen voor inzage van mijn eigen gegevens?
Een tiental jaar gelden heb ik al eens een bkr registratie gehad. Toen ik inzage in mijn registratie kreeg, toen nog zonder te betalen. Bleek er een naamgenoot te zijn die in Den Haag woonde en zijn huur niet had betaald. De BKR maakt dus fouten.
Ik zou gaarne willen dat ik zonder te betalen kan inzien of ik correct bij ze sta geregistreerd.
Het moet niet zo zijn dat ze iedereen fout kunnen registreren en daar dan lekker geld mee kunnen verdienen.
Kan iemand iets doen tegen deze walgelijke organisatie.
Het is helemaal gek dat er nu al organisaties zijn die voor 450,- tot 750,- euro aanbieden om je registratie te gaan aanvechten.
Werk jij voor niets dan? Stel je vraag aan BKR https://www.bkr.nl/contact-algemeen/
Een eenmalig overzicht kost trouwens maar 4,95 + bezorg- en identificatiekosten https://www.bkr.nl/consumenten/opvragen-gegevens/bkr-basis/ en https://www.bkr.nl/consumenten/opvragen-gegevens/bezorg-identificatiemethodes/
Waarom zo een snauwerige reactie?
Ik vraag mij af hoe BKR aan alle financiele gegevens van burgers komt. Je zou dan denken aan belastingdienst, de overheid. En die worden al betaald om alles bijtehouden aan financiele gegevens. Dat ze dan geld gaan vragen voor een automatische uitdraai van financiele gegevens. En waar via electronisch geen hond meer aan te pas komt. Vind ik inderdaad walgelijk opportunisme.
Maargoed het gaat vast om een BV die niets met de overheid te maken heeft. Of wel? Want ik vraag ik mij nogsteeds af. Hoe komen zij aan al die financiele gegevens?
Het valt mij op dat op dit soort consumenten fora, vaak heel bijterig wordt gereageerd door lieden. Die kennelijk uit de financiele/bedrijfsleven zelf komen?
@obadiah. Kijk eens even naar de datum van dit topic. Maar uiteraard komen wij hier allemaal uit het financiële bedrijfsleven hoor.
En hoe ze aan die gegevens komen? Heel veel instellingen zijn verplicht die daar aan te leveren. Lees u eens in op Google bijvoorbeeld.
Dan stelt u 11 maanden later geen vragen als mosterd na de maaltijd.
Het is helemaal gek dat er nu al organisaties zijn die voor 450,- tot 750,- euro aanbieden om je registratie te gaan aanvechten.
Het is helemaal gek dat er mensen zijn die daar intrappen.
Ik zou gaarne willen dat ik zonder te betalen kan inzien of ik correct bij ze sta geregistreerd.
Tja, maar daar zijn nu eenmaal regels voor opgesteld.
Voor een luttel bedrag kun je je gegevens opvragen.
Mijn idee. Bij een toevoeging aan een topic op dit forum, krijgt men helemaal gratis een notificatie per e-mail toegestuurd. Zou bij deze BRK-club in Tiel eigenlijk óók standaard en geheel gratis moeten kunnen. Iedere verwijdering of toevoeging even aan de betroffene melden. Automatisch! Nog interessanter, wanneer er een melding gemaakt wordt (moet worden) van een ieder die in mijn dossier komt kijken. Maar dat zal al wel weer teveel verlangd zijn.....
Als consumentenvertegenwoordige zou je denken dat de Consumenenbond hier mee bezig zou (moeten) gaan. Maar ik heb op een gelijkluidende melding nooit meer iets gehoord. Klaarblijkelijk moet je eerst lid worden om een antwoord te krijgen. Misschien pakt de Vara dit eens op, alhoewel ik dáár óók niet lid van ben!
Sommige mensen stappen ieder jaar van Internetprovider over om geld te besparen. Zich niet realiserend dat ze niet meer bij hun oude mail kunnen, dat geeft problemen.
Natuurlijk zijn er zat mensen die een Gmail account hebben maar het gaat alsnog om tienduizenden mensen.
Ook bij de consumentenbond krijgt u niets voor niks. Klopt dat je lid moet zijn om iets van ze te krijgen.
Die emailnotificatie is helemaal niet gratis, NPO ontvangt miljoenen van ons belastinggeld! En iedere BKR wijziging krijg je automatisch gemeld als je een Premiumpakket afsluit.
Wellicht dringt het niet tot je door dat er bij de BKR personeel werkt dat graag betaald wil worden? Systemen onderhouden moeten worden? Pand en inrichting onderhouden moet worden?
Logisch dat je van de CB niets meer gehoord hebt, want het slaat nergens op.
Mijn idee. Bij een toevoeging aan een topic op dit forum, krijgt men helemaal gratis een notificatie per e-mail toegestuurd. Zou bij deze club in Tiel óók standaard en geheel gratis moeten kunnen. Iedere verwijdering of toevoeging even aan de betroffene melden. Automatisch! Nog interessanter, wanneer er een melding gemaakt wordt van een ieder die in mijn dossier komt kijken. Maar dat zal al wel weer teveel verlangd zijn.....
Als consumentenvertegenwoordige zou je denken dat de Consumenenbond hier mee bezig zou (moeten) gaan. Maar ik heb op een gelijkluidende melding nooit meer iets gehoord. Klaarblijkelijk moet je eerst lid worden om een antwoord te krijgen. Misschien pakt de Vara dit eens op, alhoewel ik dáár óók niet lid van ben!
Grrrrrr......@Carola, slecht of helemaal niet geslapen? Jonge jonge, wat een negatieve energie vandaag!!
Wanneer per wet deze inrichting wordt geïnstalleerd, zou ik denken, dat de gebruikers aandelig betalen en niet de betroffen 'objecten'! Dus kletskoek.
De redactie Geldgids van de Consumentenbond had om ideeën m.b.t. de BRK gevraagd overigens! Nog eens een misser! Ik wens in deze toon ook verder niet meer met u te discussiëren vandaag......! Concentreert u zich beter maar op de vraagsteller.
De vraag van TS heb ik allang beantwoord. En ik vind het kletskoek dat iets weer gratis zou moeten zijn.
@carola: +10
@hansje
Waarom sleept u overal de Consumentenbond bij? Ze moeten dit doen van u, ze moeten dat doen van u. Word lid, dan hebt u misschien invloed.
Om die andere consumentengerelateerde en concurrerende organisaties te noemen/citeren is me te suspect: TROS, MAX e.a.
Ik zie ook steeds verwijzingen voorbij komen naar Klachtenkompas.nl en dat is een zusje van de CB. Neem ik toch aan, dat hier enige sympatie voor werd opgebracht, zèlfs leden aanwezig zijn. Niet dus? Ik ben ook vaker op goede blogs van Independer gestoten, is dat dan wèl toegestaan, alhoewel het een Achmea-dochter is? Wat is er vandaag aan de hand, de zelfbenoemde moeders van dit forum willen de 'kinderen' terrechtwijzen of in de hoek zetten? Ik denk overigens, dat de Consumenten méér invloed heeft, maar helaas géén zendetijd.
Van Klachtenkompas kan men geen lid zijn. Maar u wilt steeds iets van de Consumentenbond, maar dat is aan de leden.
CB-CITAAT (ook voor niet-leden): "De Consumentenbond Community is dé plek waar consumenten met elkaar en met de Consumentenbond in gesprek zijn en ervaringen uitwisselen. Want samen staan we sterker en weten we meer". Op dit forum verzamelen de redacties materiaal om in één van de CB-gidsen te verwerken......èn discussiëren consumenten zoals op V&B. Misschien toch maar muren opwerpen en terug naar een zuilen-maatschappij? Nee toch....ik voel me niet betrapt en niet schuldig, maar hoop meer informatie te kunnen verbreiden. Linksom èn rechtsom.
Wonderlijke gesprekken zijn dat dan die u met hen voert. Alles komt blijkbaar van een kant.
Zoals ik schreef, de CB-redactie, CB-medewerkers, leden en niet-leden stellen vragen, geven antwoorden, ervaringen en commentaar. Uiteindelijk worden hier een redactioneel artikel over geschreven. Opener gaat niet en hoezo komt dan alles van één kant? Het dient tenslotte méér informatie aan alle consumenten en invloedname op consumentenzaken. Ok bij Independer krijgt men, klant of niet-klant netjes antwoorden op gestelde vragen. Ook niets mis mee en tesamen meer competentie voor alle consumenten. Beide genoemde organisaties geven tenslotte dus informatie m.b.t. het onderwerp BRK.......niets mis mee dit te betrekken. Er is een poll ingericht en ik neem zomaar als voorbeeld één reactie mee: 'Ik ben op zich ben ik niet tegen registratie. Waar ik wel sterk voorstander van ben is dat je kosteloos bij je eigen gegevens kan komen bijvoorbeeld via je DigiD en dat je niet langs een bank hoeft die wel kosteloos bij BKR-gegevens kan. Betalen om bij je eigen gegevens te komen vind ik absurd''. Misschien heeft de oorspronkelijke vraagsteller hier wèl iets aan.....
Maar u schrijft zelf dat u van hen nooit meer iets gehoord hebt, en in een ander topic had u het, als ik mij wel herinner, er ook over dat u CB aangeschreven had zonder antwoord.
Klopt géén reactie, maar men probeert toch altijd invloed te nemen, zèlfs wanneer men NIET-lid is. Bij het thema BRK werden ook meerdere vragen gesteld die na terugkoppeling via de Consumentenbond en de BRK-webcare naderhand op de website duidelijker werden verklaard. Het werkt dus. maar niet altijd wanneer de betreffende instantie NIET wil meewerken. Dus vrije toegang en notificaties komen er niet, want geen antwoord en interesse. Toch kan men op V&B gewoon meediscussiëren en nieuwe ideeën opdoen wanneer iemand hier een vraag over stelt.
Hier discussiëren is niet de bedoeling, ook al ziet u dit, wilt u dit anders en doet u anders. Erg vermoeiend. Dit is vraag en beantwoord zoals u weet.
U heeft het wel zwaar met de Consumentenbond, wat hebben ze u toch gedaan?
@Aurora1. U heeft helemaal gelijk, maar terwijl ik uitvoerig rechercheer om de vraagsteller van informatie te voorzien, maken andere deelnemers hier een Beantwoord & Vraag-show van en gaan in dicussie met reageerders i.p.v. met de vraagsteller. Soms gaat een one-liner niet en is uitleg nodig. Vermoeiend? Ik hoop, dat de TS nog met een reactie terug komt, dan zullen we ervaren wat hij ervan vindt. Bij voorbeeld van 'zijn' gegevens kunnen ophalen met Digi-D. Het BRK wordt gebruikt door financiële instanties enz. om de klant in de gaten te houden. De klant heeft hier niet om gevraagd, maar wil zeker zijn, dat niemand foute informatie laat registreren. Ik vind dit een eenzijdige betutteling, maar het schijnt noodzakelijk te zijn. Zoiets als: PAS OP, u kunt deze verpakking niet nuttigen.
@hansje. Het lijkt nuttig, uitvoerig rechercheren. Maar de Ts is alleen maar pissig, en kletst ook nog onzin, want een huurachterstand wordt niet geregistreerd.
Hij zal wel een lening willen hebben en voor de controle bij het BKR moeten betalen, wat hem niet bevalt. En dat u iets aankaart bij de CB, is dat de Ts van informatie voorzien? Dacht het niet. Hij kan, als hij dat wil, alles op de site van het BKR nalezen.
En anderen maken er hier een show van en gaan in discussie? Wat dacht u van uzelf met uw voortdurende verwijzingen naar de CB en uw activiteiten in die richting?
De BKR registreert alleen maar aangeleverde gegevens. Zij verzinnen niets zelf.
Walchelijke opmerking van u "walchelijke organisatie".
En registratie kunnen helemaal niet worden aangevochten, dus als iemand zo stom is om daar in te trappen, is het zijn eigen schuld als hij daarvoor geld kwijt is.
Als uw gegevens niet correct zijn, kunt u van de partij, die die registratie heeft laten plaatsen, eisen dat het verbeterd wordt.
De BKR heeft op haar website de mogelijkheid om uw registratie in te zien https://www.bkr.nl/consumenten/. Je moet wel eerst inloggegeven aanmaken, maar dan kun je waarschijnlijk zien waar het fout is gegaan.
Maar ook daar moet je betalen natuurlijk. Wel zo logisch.
Voor een overzicht betaalt u € 4,95 en daarnaast ook verzend- & identificatiekosten. Hoe hoog deze kosten zijn, hangt af van uw keuze. Versturen naar uw thuisadres kost € 12,70. Versturen naar een postagentschap kost € 8,15. Ophalen bij BKR in Tiel is gratis. Lees hier welke mogelijkheden er zijn en wat exact de kosten zijn.
Als u fout geregistreerd staat verdient het BKR daar niets aan.
U weet toch zelf wel of u staat geregistreerd bij het BKR.
1 mobiele telefoon bij abonnement genomen twv €250 of hoger is registratie.
2 achterstand bij telecomprovider. zorgverzekeraar of woningbouwvereniging is registratie
5 private lease auto is registratie
Hier heeft u het BKR toch niet voor nodig.
Niet alleen het rood staan, maar het rood mogen staan is het criterium.
Creditcards en hypotheken doen ook mee.
Prima en nuttige organisatie. Niets walgelijks aan (hoe verzint u het). Kan mensen en organisaties berschermen voor het aangaan van verplichtingen die niet kunnen worden nagekomen.
Voor niets gaat de zon op.
Het is natuurlijk heel dom als mensen organisaties voor hoge bedragen inschakelen om iets aan te vechten wat niet door ze aangevochten kan worden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft
heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer