On
door Onbegr1p Aug 5, 2022 om 14:13
Geldzaken & recht

Waarom moet je apart de oplader voor hoortoestel betalen

Veel nieuwe hoortoestellen zijn oplaadbaar. Maar waarom hoort die oplader dan niet bij de prijs van die hoortoestellen? Bij verscheidene leveranciers (o.a. Specsavers) moet je de oplader apart/zelf  betalen.Oók als je die kosten nog 'over' hebt uit je aanvullende verzekering.
Als je een auto koopt hoort de accu er toch ook bij.
Oplaadbare hoortoestellen kan je niet gebruiken zonder oplader, dus hoort die er toch gewoon bij.
Maar toch wordt zo'n oplader niet meegeteld bij de totale kosten van 2 oplaadbare hoortoestellen.
Bovendien zijn die opladers onwaarschijnlijk duur, tot aan meer dan 200,- euro !
In het ongunstigste geval moet je je volledige eigen risico á 385,- + de oplader rond 180,- zelf betalen.

6909 9 Rapporteer

sira
door sira - Aug 5, 2022 om 14:17
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Inderdaad raar. Denk dat dit met een extra verdienmodel te maken heeft.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 5, 2022 om 14:20
2039 Antwoorden / Vragen

Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk te stellen dat een beslissing of de oplader door de verzekering wordt vergoed niet door Specsavers maar door uw verzekeraar is genomen. Ik neem aan dat het om draadloos laden gaan en dat zijn die laders natuurlijk wel duurder. Afhankelijk van het protocol kun je natuurlijk dan ook een lader via AliExpress laten komen voor 10% van de prijs maar dat is niet voor iedereen.
Overigens werden de batterijen vroeger toch ook niet door de verzekeraar vergoed?

mahadma
door mahadma - Aug 5, 2022 om 14:44
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Tegenwoordig krijg je bij een nieuwe smartphone ook niet meer ALTIJD een inclusief/gratis lader. Het is dus niet vreemd dat hoorapparaten net zo gaan. Uw vergelijk met een autoaccu gaat 100% mank. Die wordt tijdens het rijden opgeladen, uw hoorapparaat moet dagelijks opgeladen worden. En met al die zogenaamde "gratis" hoorapparaten zal de verkoper zeker een beetje willen verdienen. Die laders zijn preciecie dingen, dus ja, kosten ping ping.

rj
door rjw - Aug 5, 2022 om 15:37
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Bedoel je met lader de adapter die je in de muur stopt of het doosje waar je de oortjes in doet? Maar goed, wees blij dat een groot gedeelte nog wel vergoedt wordt. Als je de pech hebt om slechte ogen te hebben mag je alles zelf ophoesten (of via een aanvullende verzekering een heel klein beetje vergoedt krijgen, de premie is vaak meer dan wat je terug kunt krijgen).

Thecla58
door Thecla58 Aug 5, 2022 om 16:11
853 Antwoorden / 3 Vragen

@RJW
quote
of via een aanvullende verzekering een heel klein beetje vergoedt krijgen, de premie is vaak meer dan wat je terug kunt krijgen).
unquote

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik krijg eens in de twee jaren mijn bril (varifocaal) volledig vergoed of met een kleine bijbetaling, maar dat laatste ligt aan de prijs van het montuur).
Kan natuurlijk te maken hebben met het soort aanvullende verzekering die ik heb via mijn gemeente.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 6, 2022 om 02:27
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Onbegrip,

Ik heb nog een interessant artikel gevonden over het systeem van de verkoop van hoorapparaten.

Klik op de volgende link :

https://www.maxvandaag.nl/blogs/een-gehoorapparaat-hoeft-niet-zo-duur-te-zijn/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 6, 2022 om 10:10
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Het is toch echt aan u en mede afhankelijk van waravoor u bent verzekerd bent of u een dergelijk hoortoestel koopt mmet al of niet apart betalen voor de oplader.

Opmerkelijk is dat u voor een gehoorapparaat dat niet oplaadbaar is u de accu's / batterijen ook zelf moet kopen.
Wel is het frappant dat naar ik aanneem er alsdan wel een goede, voor het apparaat geschikte oplader moet worden bijgekocht omdat er indien dat niet het geval zou zijn een garantieprobleem zou kunnen ontstaan. Nu is het wel zo dat voor alle oplaadbare apparaten er diverse soorten goed en eenvoudig instelbare adapters te koop zijn ( qua uitvoer volgage en wattage)  en dan vaak relevant goedkoper zijn.

john devries
door john devries Aug 10, 2022 om 11:54
216 Antwoorden / Vragen

Hoorapparaten worden in zijn geheel in de oplader geplaatst ,dus je moet een bijpassende peperdure lader kopen.

john devries
door john devries - Aug 10, 2022 om 11:48
216 Antwoorden / Vragen

Er zijn tegenwoordig meer oplaadbare apparaten (smartphones) die zonder adapter verkocht worden.Je kan ook kiezen voor de goedkopere niet oplaadbare hoortoestellen. Voor het verschil in prijs kan je heel wat batterijen kopen . Je later nog besluiten om er oplaadbare batterijen met lader voor te kopen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 10, 2022 om 15:22
2039 Antwoorden / Vragen

Je kunt een toestel dat met van die knoopcelletjes werkt niet later van oplaadbare batterijen voorzien, dat is echt een ander type. En reken met twee hoortoestellen (links en rechts) op iets van €150 per jaar aan die knoopcelletjes.

john devries
door john devries Aug 12, 2022 om 15:06
216 Antwoorden / Vragen

Je bent schijnbaar geen expert in het gebruik van hoortoestellen. In mijn Oticon Sya 2 zitten momenteel 2 losgekochte oplaadbare 312 accu's die ik dagelijks oplaad met een losgekochte voor deze batterijen geschikt acculader. Te koop bij o.a. Bol en nog een 10 tal andere

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 12, 2022 om 21:17
2039 Antwoorden / Vragen

Nee, enkel gebruiker, absoluut geen expert en ik had inderdaad nog nooit gehoord dat ze oplaadbare batterijtjes kunnen maken ter groote van die knoopcelletjes. Weer wat geleerd.

br
door brammms - Aug 2, 2023 om 13:44
1 Antwoorden / Vragen

De opbouw van de prijs/prijzen van hoortoestellen is best complex verhaal.

Heb jaren terug bij een audicien gewerkt en toen was de opbouw al best complex en kon per verzekering de opbouw nog verschillen.

In die jaren veranderde die regels ook nog geregeld. Nu zo veel jaar verder zullen de regels vast nog weer anders zijn.

De prijs opbouw heeft vooral te maken met regelgeving van uit Den Haag en prijsafspraken tussen de zorg verzekeraars en de audiciens.

Per audicien en per zorgverzekeraar kunnen dus nog verschillen zitten (dit was tenminste toen ik er werkte het geval).

Dat de prijzen best stevig kunnen zijn heeft niet alleen te maken met de prijs van het hoortoestel zelf maar ook met de kosten die gemaakt worden om het hoortoestel aan te passen. De tijd die de audicien nodig heeft om te zorgen dat het hoortoestel voor iemand optimaal is ingesteld. Ook zit er bij die prijs tegenwoordig 5 jaar garantie bij. 5 jaar zal het hoortoestel worden hersteld als het stuk is.

Ik ben er te lang uit om te weten waarom een lader niet standaard bij de prijs is in begrepen. Maar dit zal naar alle waarschijnlijkheid te maken hebben met het feit dat er "prijs afspraken" zijn voor de hoortoestellen en de vergoeding. (catogorie 1 t/m5 en een vrije catogorie). Een hoortoestel is ingedeeld in 1 van die catogorieën en dat kan er 1 zijn met losse batterijen of 1 met accu. De batterijen worden ook appart op de bon gezet. en ik neem aan dat dit de rede is dat dit bij de lader ook zo is.

Maar zoals ik al zei het het is best complex hoe de prijs is opgebouwd.  Een audicien levert veel werk vooraf en in aftersales dat zit allemaal in de prijs zeg maar.

(tja, wel jammer dat er mega veel relcame's gemaakt worden door al die audiciens wat natuurlijk ook veel geld kost. Je zou denken als we hier mee stoppen kan het goedkoper).