ka
door karel159 Mar 25, 2017 om 09:21
Geldzaken & recht

Waarover betaal je erfbelasting WOZ-waarde of verkoop

Ik heb een huis geërfd wat ik graag wil verkopen dit huis heeft een WOZ waarde van €140.000,- en ik val in de categorie:
- (Overige erfgenamen met overledene (zoals broer en zus, ouders) Aanverwanten Andere relatie.

Hieronder een rekenvoorbeeld:
Stel ik verkoop het huis voor €140.000,- (dit valt in de categorie 40% erfbelasting).
€140.000,- (- 40% = €56.000,- erfbelasting) hiervan blijft dan €84.000,- over.

Stel ik verkoop het huis voor €122.000,- (dit valt in de categorie 30% erfbelasting).
€122.000,- (-30% = €36.600,- erfbelasting) hiervan blijft dan €85.400,- over.

Mag ik het huis voor €122.000,- verkopen, zodat ik eindelijk €1.400,- meer overhoud?
Is er een bepaald percentage dat je onder de WOZ-waarde mag verkopen of moet dit dan getaxeerd worden?
En waarover betaal je uiteindelijk erfbelasting, over de WOZ-waarde of over de verkoopprijs?

Hieronder een overzicht van de belastinfdienst.

Waarde erfenis
(2017)

Partner
Samenwoner
(Pleeg)kind
Kind met een handicap

Kleinkinderen en
verdere afstammelingen

Overige erfgenamen
Aanverwanten
Andere relatie met overledene
(zoals broer en zus, ouders)

€ 0 - € 122.268

€ 122.269 en meer

6345 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2017 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U betaalt erfbelasting over de WOZ waarde. Maar als u het met de hoogte van die WOZ waarde niet eens bent, mag u als erfgenaam alsnog bezwaar aantekenen ook al zou de termijn verlopen zijn.

Ook mag u als erfgenaam kiezen tussen de WOZ waarde van verleden jaar of dit jaar.

Overigens is uw som niet helemaal juist, want u betaalt slechts 40 procent over het bedrag dat boven het bedrag van € 122.269 uitkomt. En u hebt ook nog een kleine vrijstelling van ruim € 2.000, wat eerst afgetrokken wordt.

Hier kunt u het uitrekenen.

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/erfbelasting/

E
dit. U mag kiezen voor de WOZ kiezen tussen dit jaar en volgend jaar, dus niet verleden jaar. Maar als u voor dit jaar kiest, dat is dan de waarde per 1-1-2016, mag u, als u die te hoog vindt, alsnog bezwaar indienen.

Ge
door Genee - Mar 25, 2017 om 09:36
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Gebruik de rekenhulp Erfbelasting op de site van Belastingdienst.
U betaalt over de eerste €122.268 30% en over de rest 40%.
Er wordt uitgegaan van de WOZ waarde.

ma
door malhy2 - Mar 26, 2017 om 12:49
309 Antwoorden / 13 Vragen

Als tip wil ik U nog meegeven dat te betalen erfbelasting af te trekken is in BOX-3 als belastingschuld.
Stel U heeft in 2017 een te belasten vermogen in box-3 ( veroorzaakt door het al dan niet verkochte geerfde huis ). Dan mag U van dit BOX-3 vermogen de te betalen erfbelasting aftrekken.
Neem dit mee als tip voor Uw aangifte 2017.
Verder heeft Tijger helemaal gelijk met de te hanteren WOZ waarde. U mag de laagste hanteren danwel die van 2016 of 2017.

Ed

tijger1
door tijger1 Mar 26, 2017 om 22:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is alleen van toepassing als het huis geerfd is in 2016.