ge
door george159 Apr 20, 2016 om 20:22
Geldzaken & recht

Waarschuwing van het UWV.

Ik ontvang ivm. een derde hernia sinds 1999 een gedeeltelijke WAO. uitkering van 25/35%. Heb in die afgelopen jaren bij diverse werkgevers gewerkt, bij iedere wisseling netjes werkbriefje ingeleverd en nooit geen problemen gehad.
Medio mei 2014 kreeg ik een hart aanval waardoor ik een aantal maanden uit de running was, idem hartproblemen medio augustus 2014 en juni 2015. Ik ben gedotterd en er werd een stent in de hartslagader gezet.
Een aantal weken geleden kreeg ik van de dienst uitkeringen van het UWV. een brief dat ik in gebreken was, men had geconstateerd dat mijn loon in die periode varieerde en ik had dat niet bij hun gemeld. Heb meteen naar de dienst gebeld en uitgelegd dat ik een hartaanval gehad had en dat ik minder loon had gekregen omdat in die periode geen nachttoeslag betaald werd aan mij. Volgens de medewerker had ik dat moeten melden, (iets wat trouwens sinds juni 2015 niet meer hoeft). Omdat het maar een paar tientjes per maand betrof had het verder geen effect op mijn uitkering, maar ik kreeg wel een waarschuwing met een proeftijd van twee jaar. Dat ik in de periode september 2015 nog telefonisch contact had gehad met een medewerker van de dienst uitkeringen en met deze meneer alles door gesproken had en dat die meneer mij toe bevestigde dat er niet aan de hand was en ik gewoon dezelfde uitkering bleef houden deed niet ter zaken en dat ik meer bezig was met het hart (aanval) te verwerken deed niet terzaken, Ik had het moeten melden. In mijn ogen is het zeer onfair dat ik nu te boek sta als overtreder! Moet ik dit pikken of kan ik met succes bezwaar indienen?

4640 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2016 om 20:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u krijgt een reprimande en aantekening omdat u niet meldt dat u minder inkomen uit werk hebt? Treurig.

Het UWV is een log bureaucratisch monster. Logisch denkvermogen, om maar niet te spreken van enig mededogen, ontbreekt daar geheel.

Uiteraard hebt u het recht een klacht in te dienen, want u hebt volkomen gelijk. Maar als ik u was, zou ik het er bij laten zitten. Het zal u sowieso nog veel meer ergernis bezorgen en dat lijkt me, voor uw gezondheidstoestan, niet bevorderlijk. Dan zult u uiteindelijk een ambtelijk excuusbriefje krijgen, daar wordt u echt niet wijzer van.

zoekster1
door zoekster1 - Apr 20, 2016 om 23:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou het er niet bij laten zitten, want nu staat u als de bonte hond te boek. Bovendien krijgt u nu ook nog een proeftijd van 2 jaar.  (waar gaat dit over, een veroordeling van een crimineel??)

Ga er tegen in bezwaar, als u dit bezwaar wint, dan bedenken ze zich nog wel een keer om u zo fors aan te pakken. Als u een laag inkomen heeft kunt u ook nog tegen geringe kosten een advocaat inschakelen en doet u dat via het juridisch loket krijgt u ook nog weer korting op de eigen bijdrage van de advocaat.  En met nog meer geluk krijgt u dan ook nog eens proceskosten vergoed (dat kan ook bij een bezwaarprocedure dus zonder een gang naar de rechter) en gaat u er financieel nog op vooruit ook.

Ik denk wel dat u er snel bij moet zijn, meestal binnen 6 weken nadat u schriftelijk is medegedeeld dat u 'fout' bent geweest, in hun ogen dan. Wilt u er wat aan doen, dan morgen meteen naar het juridisch loket, of afspraak maken.

Maar goed, dat is mijn insteek, u moet maar doen waar u zich goed bij voelt.

ma
door maarten heest - Apr 21, 2016 om 12:13
463 Antwoorden / 0 Vragen

Niet bij laten zitten maar schriftelijk aan de bel trekken. Die waarschuwing moet van tafel.

ge
door george159 - Apr 21, 2016 om 20:33
41 Antwoorden / 11 Vragen

Bedankt voor jullie reactie zover,
heb het juridisch loket gebeld, maar hun vonden het niet raadzaam en niet nodig om bezwaar aan te tekenen omdat ik immers geen straf opgelegd had gekregen.
Op mijn vraag, stel dat om welke reden dan ook er iets misgaat in de communicatie tussen mij en het UWV. de komende twee jaren ik meteen op de bon ga, ik sta nu immers (onterecht) als overtreder te boek. Hun antwoord was dat ik dan maar in bezwaar moest aantekenen??? Maar ja ik hoef dan niet meer met dit verhaal aan te komen, is dan immers verjaard! Nou ja kwam er op neer dat ik dan maar bezwaar aan moest tekenen als ik het nodig vond!

Nou ja niet echt iets opgeschoten.

marita5
door marita5 - Apr 21, 2016 om 20:44
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@George159 ,

Hier kunt u zich aanmelden voor een gratis juridisch advies , inloopspreekuur regelrecht bij een advocaat . klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.inloopspreekuuradvocaat.nl/?gclid=COeE68qwoMwCFQEMcwodVJ4D6A

aurora1
door aurora1 - Apr 22, 2016 om 00:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een waarschuwing en 2 jaar proeftijd vind ik persoonlijk wel een straf.
Mij lijkt het in ieder geval verstandig dat u uw verhaal schriftelijk kenbaar maakt (al dan niet in de vorm van een formeel bezwaar, uw keuze), dan zit dat in ieder geval in uw dossier.
Ik zou zulke zaken trouwens nooit via de telefoon afhandelen en al helemaal niet in reactie op een formele brief over in gebreke zijn geweest.

ge
door george159 - May 11, 2016 om 16:22
41 Antwoorden / 11 Vragen

Heb jullie advies opgevolgt en juridisch loket gebeld. Volgens medewerker kon ik wel klacht indienen omtrent de twee jaar proeftijd en ik zou dan wel een veronderschuldiging mogen verwachten, maar volgens Juridisch loket kon ik het beter maar laten, had verder toch weinig zin en de waarschuwing had weinig consequenties voor mij.
Heb toch mijn beklag ingediend, afgelopen maandag gebeld door het UWV. dat ik het niet zo zwaar moest vatten en dat het allemaal wel meeviel. Medewerker vertelde dat ik een waarschuwing had gekregen omdat: voor het geval dat ik wel in overtreding zou zijn en ik een boete zou hebben gekregen. Dus ik vroeg hem dat hoe hij het zou vinden, door de politie staande worden gehouden om niets maar wel een waarschuwing krijgen met een proeftijd van twee jaar voor het geval dat je wel eens in de toekomst een ovetreding zou kunnen begaan. Hij was even stil en toen atwoordde hij dat het bij hun anders was. Hoezo anders, een waarschuwing en proeftijd voor het geval dat het onderzoek wel uitgewezen had dat ik in overtreding was??? Nou ja kwam er op neer dat hij zou kijken of hij de proeftijd ongedaan zou kunnen maken, maar hij wist niet of dit zou lukken??? Dus nog even afwachten, jammer. Bedankt voor jullie hulp en advies!

aurora1
door aurora1 - May 11, 2016 om 16:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor de update. Ik begrijp dat u schriftelijk uw beklag ingediend heeft en dat daarop door het UWV telefonisch is gereageerd. Slordig dat ze niet schriftelijk (bijv. per mail) hebben gereageerd. In ieder geval zit uw verhaal nu in uw dossier. Zo ziet u maar, niet over zulke zaken bellen, want zulke gesprekken verdwijnen als mist, dat blijkt ook uit dat u niets hebt gehad aan het telefoongesprek periode september 2015 waarbij gezegd werd dat er niets aan de hand was.
Nog even afwachten dus waar ze mee komen. Ik ben benieuwd of ze e.e.a. terug zullen draaien. Melden ze zoiets telefonisch dan zou ik zelf dat (inhoud gesprek) per mail (met ontvangstbevestiging erbij) bevestigen.

ge
door george159 - May 11, 2016 om 16:45
41 Antwoorden / 11 Vragen

Yep, idd. afwachten en ik heb idd. niets op zwart/wit staan dus maar even afwachten. Groet

Peter172
door Peter172 - May 11, 2016 om 16:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

Wat belachelijk! Zeker een klacht indienen. Als een advocaat te duur wordt het met het juridisch loket regelen.

zoekster1
door zoekster1 - May 11, 2016 om 16:53
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U moet staan op een schriftelijke afhandeling!  Daar heeft u recht op. Van zo'n telefoongesprek herinnert zich later niemand  meer iets. Ik vind het ook raar dat zo iemand mededeelt dat hij zal kijken wat hij kan doen. Onprofessioneel. Een bezwaarschrift moet gewoon netjes afgehandeld worden. En officieel! Dat kan alleen maar schriftelijk, want u kunt zich later niet beroepen op wat een medewerker van het UWV heeft gezegd aan de telefoon, zelfs niet als u het heeft opgenomen.

Het advies van het juridisch loket om het erbij te laten zitten vind ik onbegrijpelijk. Waardeloos advies.

ge
door george159 - Jun 16, 2016 om 05:37
41 Antwoorden / 11 Vragen

Ik kreeg gisteren een telefoontje van een medewerker van het UWV. dat mijn klacht gegrond was verklaard en dat zowel de waarschuwing als de proef periode van twee jaar waren ingetrokken. zou dat as. week ook nog schriftelijk ontvangen. Bedankt voor de positieve hulp die ik van sommige van jullie hieromtrent heb gehad!!!

marita5
door marita5 - Jun 16, 2016 om 09:47
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@George159 ,

Fijn om te horen dat het is opgelost , nu nog de schriftelijke bevestiging .
Zo ziet u maar weer de aanhouder wint .
Bedankt voor het terugmelden .

zoekster1
door zoekster1 - Jun 16, 2016 om 09:53
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hartstikke mooi! Goed dat u nu alles op schrift krijgt. Dat voelt toch een stuk rustiger?

Bedankt voor het terugmelden en sterkte met uw gezondheid!

(Het juridisch loket heeft naar mijn mening een behoorlijke flater geslagen.)

aurora1
door aurora1 - Jun 16, 2016 om 18:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mooi dat het nu in orde is/komt en dank voor het melden.
Als die schriftelijke bevestiging toch alsmaar niet komt, dan er toch weer achteraan gaan, want die zou u uiterlijk binnen 2 weken moeten ontvangen.
Dat dan ook weer per mail doen waarin u formuleert wat in het telefoongesprek gezegd is en dat u de toegezegde schriftelijke bevestiging nog niet heeft ontvangen.

ge
door george159 - Jun 16, 2016 om 20:22
41 Antwoorden / 11 Vragen

Vandaag schriftelijk bevestigd gekregen dat waarschuwing en proefperiode ingetrokken zijn!

marita5
door marita5 - Jun 16, 2016 om 20:44
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@George159 ,

Gelukkig dat u nu ook een schriftelijke bevestiging heeft gekregen .
Bedankt voor het terugmelden .

aurora1
door aurora1 - Jun 17, 2016 om 00:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gelukkig, geen zorgen meer daarover en dank voor het melden.