Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 18, 2022 om 21:54
Geldzaken & recht
Wanneer is vuurwerk een explosief?

Geachte forumleden,

Ik erger mij,als vuurwerkliefhebber,als er op tv wordt gepraat over een "vuurwerkbom": dit is toch gewoon een explosief?

Alleen criminelen gebruiken vuurwerk als wapen zoals het gooien naar de politie.

Wanneer is vuurwerk een explosief?

2531 13 Rapporteer

sira
door sira - Nov 18, 2022 om 22:01
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben geen vuurwerkliefhebber.
Zodra mens en dier zich kapot schrikken, mag van mij dàt vuurwerk worden verboden. Ik noem dat overlastvuurwerk, veel mensen hebben daar een hekel aan en dat komt omdat men in oktober al aan het afsteken is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 18, 2022 om 23:41
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sira,

Maar denkt u niet ,dat een verbod op legaal vuurwerk averechts gaat werken?

Ik zie een enorme toename van het afsteken van illegaal vuurwerk.

sira
door sira Nov 19, 2022 om 09:27
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Of er nu wel of geen verbod op legaal vuurwerk komt, illegaal vuurwerk wordt toch wel gebruikt. Kijk maar eens hoeveel illegaal vuurwerk er inmiddels door de politie al in beslag is genomen. Waarom gaan er zoveel mensen de grens over om vuurwerk in te kopen?

gerbera
door gerbera - Nov 18, 2022 om 22:01
7358 Antwoorden / 14 Vragen

In princype valt, buiten kindervuurwerk, alle knal en siervuurwerk onder de categorie explosief i.v.m de kruitlading.

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2022 om 22:11
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Alle vuurwerk is een explosief, behalve siervuurwerk en "sterretjes", die onschuldige, maar niet heus, dingetjes voor kinderen. Maar ja, dat kan men een vuurwerkliefhebber natuurlijk niet duidelijk maken. En je statement dat alleen criminelen zoiets naar de politie gooien als wapen gebruiken? Begrijp ik niet. Iedereen die vuurwerk, naar wie dan ook gooit, expres of per ongeluk, je mag niet met vuurwerk gooien. Lang geleden is bij mijn flat een raket afgeschoten en moesten de bewoners 5 dagen elders verblijven, omdat alles in de fik stond. Vandaag de dag, als wij in onze kelders komen, zijn er nog steeds sporen van roet, ondanks alle schoonmaak werkzaamheden die er gedaan werden. Ik haat vuurwerk, dat moge duidelijk zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 18, 2022 om 23:54
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Ik begrijp misschien wat voor een "raket " u bedoelt:

Een lawine-pijl, die men vastbindt.

Maar lawine-pijlen zijn illegaal: ik noem het een explosief.

Laat er graag onderscheid zijn tussen vuurwerk en explosieven.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2022 om 22:21
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Daar zullen qua wetgeving wel regels voor zijn.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 18, 2022 om 22:21
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Een bom is bedoelt om te exploderen maar vuurwerk is om van te genieten bij feestelijke gelegenheden en om het oude jaar uit te luiden en het nieuwe te verwelkomen.
Het blijft wel oppassen geblazen omdat er bij verkeerd gebruik verwondingen kunnen ontstaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 18, 2022 om 23:46
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sjoppy,

Het ging juist de goede kant op de laatste jaren : verplichte afsteek-buisjes bij vuurpijlen (ik moest dit zelfs laten zien aan de verkoper bij het kopen van losse vuurpijlen)en de veiligheidsbril werd ook steeds normaler bij oud en nieuw.

Ook de veilige afsteeklonten werden steeds meer normaal.

sjjoppy
door sjjoppy Nov 19, 2022 om 03:00
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Geachte Geboren Amsterdammer,
het gaat inderdaad een stuk beter.
Hopelijk blijft dat zo.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 18, 2022 om 23:02
2042 Antwoorden / Vragen

Alle vuurwerk bevat een explosief, als in een explosief materiaal. Een vuurwerkbom is niet hetzelfde als vuurwerk, je merkt ook dat het een ander woord is, dus waar erger je je dan aan?
Verder moet het afsteken van vuurwerk door particulieren gewoon zo snel mogelijk verboden worden omdat er gewoon veel te veel ongelukken mee gebeuren. Zo nou heb je iets om je oprecht aan te ergeren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 18, 2022 om 23:50
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Zoals te verwachten weer een ongenuanceerd antwoord van u.

Het woord "vuurwerk" wordt,mijn inziens, misbruikt voor explosieven.

Waarom geen alcohol-verbod?
Hierdoor vallen ook veel slachtoffers in het verkeer met name.

justmeagain
door justmeagain Nov 18, 2022 om 23:59
623 Antwoorden / 8 Vragen

@ga Er hangt teveel af van alcohol en sigaretten. Alcohol is dodelijker en veel schadelijker als roken.
Maar de regering heeft de btw en accijnzen hard nodig dus een verbod zal er niet komen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 19, 2022 om 10:47
2042 Antwoorden / Vragen

En waar denk jij dan dat het explosief vandaan komt dat ze in die bom stoppen, uit de explosieven winkel? Babyolie wordt niet gemaakt van babies. Een vuurwerkbom wordt gemaakt met vuurwerk of het kruit dat je uit dat vuurwerk haalt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 18, 2022 om 23:58
1759 Antwoorden / 31 Vragen
tenormin
door tenormin Nov 19, 2022 om 01:49
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Je vraag gaat over vuurwerk. Wat wil je nu? Dat vuurwerk veel minder slachtoffers eist dan verkeer/alcohol?
Niet van je onderwerp afwijken. Iedereen weet wat alcohol/verkeer voor consequenties hebben. Verdraaid jammer dat ik niks kan tonen via een screen hoeveel slachtoffers er vallen door vuurwerk. Mijn, toen nog zoon van 14 jaar kreeg een "heel onschuldig" rotje in het oog en is sindsdien blind aan dat oog. : Gewoon omdat hij buiten was. Was niet bewust "gedaan" door de 'feestvierder', maar toch: in 1 seconde was ook dat gepiept.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 19, 2022 om 01:55
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Ik snap nu uw afkeer van vuurwerk.

Maar dat was vroeger, toen er nog weinig aan veiligheid werd gedacht zoals de veiligheidsbril.

Klik op de volgende link :

https://nos.nl/l/2266153

sira
door sira Nov 19, 2022 om 09:29
2326 Antwoorden / 24 Vragen

GA dat was niet alleen vroeger, dat gebeurt nog steeds.

tenormin
door tenormin Nov 19, 2022 om 13:03
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, hier is de jeugd al weer weken bezig met knallen. Dan bedoel ik kids rond de 10/12 jaar. Zonder bril. Ik zie hoe ze nonchalant, zonder opletten, de rotjes weggooien. Bleef het maar rond de dagen van Oud-en Nieuw.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 19, 2022 om 13:27
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Als het harde knallen zijn ,dan is het illegaal vuurwerk.

Rotjes zijn nu verboden.

tenormin
door tenormin - Nov 19, 2022 om 01:41
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Kom ik nog eens een keer terug @GA. Voor mij, en velen met mij, mag vuurwerk afgeschaft worden. Ten eerste is het nooit veilig, wat men ook afschiet. Zie ieder jaar het nieuws: ogen, handen en brandwonden. Ten tweede: wat voor de meeste mensen onbelangrijk is: spreek alleen over leeftijdgenoten: schrik me telkens het lazerus: die knallen doen me aan de oorlog denken, nogmaals: ouderen. En toen mijn hond nog leefde: was een verschrikking. Is het nog steeds voor dieren. Andere landen hebben ook hun Nieuwjaars ceremonie. Waarom kan dat ook niet in Nederland? Zie wat er jaren geleden gebeurde in Scheveningen: enorme, illegale pallets in de fik, veel gewonden en noem maar op. Toen kwam corona: dus even rust. Hier beginnen ze al in Oktober met melkbussen vol buskruit: je schrikt je iedere keer de touwtjes. Dat je van vuurwerk houd: prima maar ook: er zijn heel veel mensen, vooral met huisdieren die juist deze tijd van het jaar verfoeien. En zoek maar eens op hoeveel huisdieren er in Nederland zijn. Gewoon in de steden, zoals Rotterdam een lichtshow van vuurwerk afsteken. Net als Sydney en de rest van de wereld. Goede morgen, by the way.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 19, 2022 om 01:50
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Wij zijn echte "nachtbrakers".....;<))

Maar ontopic :

Ik snap uw punt zeker.

Maar 1 x per jaar oud en nieuw vieren met vuurwerk moet kunnen.

Tip voor u : blijf lekker binnen tussen 6 uur 's avonds en 2uur 's nachts.

ne
door neodutchio Nov 19, 2022 om 07:37
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ben geen oudere, maar heb exact dezelfde gedachte. Af en toe lijkt het of er sluipschutters zitten of bommen afgaan. Als kind ben ik in een oorlogsgebied terecht gekomen en dat heeft behoorlijke indrukken nagelaten. Ik denk niet dat de mensen die buiten de wettelijke tijden om doorhebben wat zij aanrichten met hun plezier.

sira
door sira Nov 19, 2022 om 09:37
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Tel ook de huisdieren mee die vermist raken, omdat er zo'n zogenaamde lolbroek vuurwerk afsteekt op een moment dat het nog helemaal niet mag.
Verbieden die rotzooi en flink bekeuren als het toch wordt afgestoken. Gewoon 1x per jaar een groots vuurwerk laten afsteken door de gemeente.

De burgers die vuurwerk afsteken, moeten ook niet klagen dat ze na het salaris nog een stuk maand overhouden en daardoor niet rond kunnen komen.

ne
door neodutchio - Nov 19, 2022 om 07:44
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammer, er zit een verschil tussen gewoon vuurwerk (wat je de laatste 3 dagen van het jaar mag kopen), een vuurwerkbom (wat zelf in elkaar geknutseld word of illegaal de grens over komt) en criminelen die het als wapen gebruiken.
In feite is het heel simpel, vuurwerk moet in Nederland aan regels voldoen en mag alleen afgestoken worden tussen oudjaarsdag 18:00u en nieuwjaarsdag 1:00u.
Alles wat buiten de vastgestelde tijden afgestoken word of buiten de regelgeving valt is illegaal (tenzij een vergunning is afgegeven). En aangezien vuurwerk kruid bevat en tot ontploffing gebracht word is dat allemaal een exposief.

Buiten mijn eigen mening dat vuurwerk compleet onnodig is mogen ze er van mij veel strenger op controleren. Zelfs een rotje afsteken buiten de vastgestelde tijd is voor de rechtelijke macht al voldoende om een straf op te leggen. Zo onschuldig als u het doet voorkomen is het dus niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 19, 2022 om 11:57
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Het gaat mij er meer om ,dat men op tv praat over "vuurwerkbom",terwijl het om een explosief gaat (misschien gemaakt met vuurwerk).

ne
door neodutchio Nov 19, 2022 om 12:41
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En u doet na een dergelijke uitspraak onderzoek om te weten wat van vuurwerk gemaakt is en wat een ander explosief is? Of is het uw onderbuikgevoel?

Topantwoord

ro
door ronny530 - Nov 19, 2022 om 09:16
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Een vuurwerkbom is meer een samenstelsel van meerdere stukken vuurwerk met elkaar verbinden en tegelijkertijd te laten exploderen, niet voor het leuke maar om een bepaald doel te bereiken. Goedgekeurd knalvuurwerk heeft een andere samenstelling en is bij juist gebruik niet echt gevaarlijk omdat het knalvuurwerk zo weinig explosiekracht heeft maar wel een knalgeluid geeft. Op illegaal vuurwerk is geen controle en vooral de nitraat bommen zijn favoriet want als er bijvoobeeld tien van die nitraat bommen in een behuizing gepropt worden en tegelijkertijd ontsteken is de schade niet te overzien. Op zich ben ik tegen een vuurwerkverbod omdat er weer een traditie om zeep wordt gebracht waar men vroeger in de maand december al rekening mee hield want toen werden de rotjes die overgebleven waren al afgestoken om voor de nieuwe voorraad plaats te maken. Daarbij is ook het sociale aspect een reden om het afsteken van vuurwerk bij de jaarwisseling niet te verbieden omdat buren elkaar weer eens ontmoeten en in gesprek gaan. Grote vuurwerkshows organiseren heeft geen enkele zin want oud en nieuw is een feest die thuis met familie en vrienden geviert wordt en die vuurwerkshow laten voor wat het is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2022 om 09:33
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Alle vuurwerk bestaat uit explosief materiaal! (Kruit of zwaarder) Zelfs 'sterretjes'. Als ook al uitbereid gezegd door o.a.Tenormin.

Bij bijv. geldautomaatovervallen wordt vaak vuurwerk benut waarin veel zwaarder explosief materiaal is verwerkt.

Ziue o.a. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwerk

va
door vanlotjegetikt - Nov 19, 2022 om 09:59
809 Antwoorden / Vragen

Vuurwerk is altijd een explosief, alleen de hoeveelheid buskruit  bepaald de kracht.

Topantwoord

rj
door rjw - Nov 19, 2022 om 11:19
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij is het vrij simpel:

- explosieven worden gemaakt met als doel spullen te vernietigen (al dan niet als vorm van geweld, het wordt immer ook gebruikt om rotspartijen op te blazen voor bouwwerkzaamheden, of voor de sloop van grote betonnen constructies

- vuurwerk wordt gemaakt voor de show maar de componenten kunnen gebruikt worden om zwaardere "vuurwerkbommen" te maken die enkel als doel hebben om iets gewelddadig kapot te maken. Het heeft verder geen enkel nut.