ja
door jaapdegroene Jan 12, 2021 om 08:34
Geldzaken & recht

Wao

Hallo allemaal

ik heb wao sinds 2004 het uwv is gegevens vervolg loon kwijtgeraakt schreef het uwv dit omdat ik alle gegevens op heb gevraagt
wel de berekening dat van dagloon toen 77 euro was en bleef over 51 euro per dag.
gezien indexering zou dit nu 65 euro zijn 2021.
mijn wao bedraagt nu 1450 bruto en komt op 1140 netto ongeveer voorheen kreeg ik toeslag van uwv
(heb mijn vrouw in 2017 leren kennen en had na haar scheiding geen uitkering of inkomen)
december 2019 kreeg mijn vrouw een pensioen van haar ex man 250 bruto per maand waar zei volgens ex geen recht op had omdat ze in 40 jaar huwelijk nooit gewerkt had ,maar mocht nooit werken wel 2 kinderen opvoeden of dat geen werk is ??
maar terug op de uitkering ,van uwv kregen wij geen toeslag meer vanwegen het pensioen.
ik dacht dan heeft ze eindelijk iets voor haar zelf maar nada,terwijl op website van uwv stond wat teld niet mee voor uw uitkering onder andere pensioen van uw partner!!! toen ik bericht kreeg dat toeslag gestopt was en gebeld had ,gaf medewerkster dit toen en hebben ze dit veranderdert met de tekst geld niet wanneer u een toeslag ontvangt van het uwv. maar voor de wao dus niet en toch word pensioen verrekend en ontvang ik 1140 p/mnd klopt dit wel ??

1351 8 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jan 12, 2021 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Je kreeg een toeslag omdat je inkomen voor 2 personen onder het sociaal minimum lag. Nu heeft je vrouw een eigen inkomen in ligt jullie gezamenlijk bruto inkomen boven het sociaal minimum. €1450 + €250 = €1700 bruto.
Het  bruto sociaal minimum op 1 januari 2021 is €1684,76. Dus daar zit je boven,
https://www.uwv.nl/particulieren/bedragen/detail/sociaal-minimum
W
ijzigingen, in dit geval het pensioen van je vrouw, moet je altijd doorgeven. Het UWV beslist,
Dat er niet specifiek pensioen staat op de website van het UWV, maakt niet uit.  Er staat:
Geef wijzigingen in inkomsten van u of uw partner of een daarmee gelijkgestelde persoon altijd aan ons door binnen 1 week nadat de wijziging bekend is of had kunnen zijn. Het gaat bijvoorbeeld om de volgende inkomsten:
Dan kunnen ook met andere inkomsten rekening worden gehouden, En onder aan de pagina:
Let op: Dit is een overzicht van de meest voorkomende inkomsten. Het is geen volledige lijst. Heeft u andere inkomsten? Geef ze altijd aan ons door. De arbeidsdeskundige beoordeelt uw aanvraag en controleert of de opgegeven inkomsten van belang zijn.
https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/toeslag-van-uwv/detail/mijn-plichten-bij-toeslag-uwv/wijzigingen-die-u-moet-doorgeven-bij-een-toeslag-van-uwv/wijzigingen-in-de-situatie-van-uw-medebewoners

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 12, 2021 om 09:56
16827 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.uwv.nl/particulieren/bedragen/detail/sociaal-minimum (de laatste W verwijderd omdat de link mogelijk niet werkt door die toevoeging.

Donuts
door Donuts Jan 12, 2021 om 11:09
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De link van @panter22 werkt uitstekend! U zit dag en nacht op dit forum, u zou dus moeten weten dat dit bug nr. 4000 is van deze brakke site.

1paul
door 1paul - Jan 12, 2021 om 09:14
3132 Antwoorden / 0 Vragen

toeslag moet je zien als een soort van "bijstand"  omdat je uitkering te laag is, als je nu inkomen krijgt dan gaat deze toeslag naar beneden, kan naar nul zijn maar ook gedeelteliojk....

Donuts
door Donuts - Jan 12, 2021 om 09:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote "het uwv is gegevens vervolg loon kwijtgeraakt schreef het uwv dit omdat ik alle gegevens op heb gevraagt"  Die gegevens heeft u ook ontvangen en u had er verstandig aan gedaan deze documenten te bewaren.

Het is overigens voor het stopzetten van de toeslag niet relevant, zoals @panter22 al schrijft, door het pensioen van uw vrouw zit u boven het sociaal minimum en dan vervalt de toeslag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 12, 2021 om 09:46
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Eeerst even iets anders: Uw vrouw krijgt een pensioen van haar ex man ad. € 250,00 per maand waar zij volgens haar ex geen recht op zou hebben?

Deze opmering bevreemd mij omdat normaliter een ex echtgenote eerst een pensioenuitkering ontvang van haar ex indien dit bij het betrokken pensioenfonds is geregeld na overlijden van die ex. (resp. doen van afstand). Die ex kan dan nooit bezwaar maken.

U wordt nu gekort en dat betekent volgens mij dat u de uitkering toch echt wel ontvangt. Een andere merkwaardige opmerking is de opmerking dat het UWV uw loongegevens kwijt zou zijn. Uw uitkering is sedert 2004 altijd gebaseerd geweest op de toen aangeleverde gegevens en vervolgens met regelmaat aangepast en op basis van die aanpassingen is uw uitkering nu gebaseerd. De genoemde aanpassingen zijn gebaseerd op de verhogingen van het minimumloon (en dat is niet de prijsindex) zie: https://arnhem.nieuws.nl/nieuws/20201230/aanpassingen-bedragen-van-aow-uitkeringen-en-kinderbijslag/

Helaas lijkt het mij dat het pensioen dat uw vrouw ontvangt inderdaad van invloed is op uw uitkering  https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wao-uitkering/geldzaken-tijdens-wao/detail/inkomsten-naast-mijn-wao-uitkering. Het lijkt mij zeer zinvol dat u over deze kwestie nader contact zoekt met een instelling voor sociaal en maatschappelijke hulpverlening die u mogelijk nader kan informeren en u nadere uitleg te geven en nader adviseren.

(en zie dan bijv. nog deze https://schulinck.nl/downloads/Normen.pdf waaruit u ook kunt afleiden dat het korten volgens geldende wetgeving is).
Op het moment dat u zelf uw pensioen gaat ontvangen verandert dit uiteraard.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2021 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw WAO wordt ook niet gekort door het pensioen van uw vrouw. Wat gekort wordt is de toeslag die u extra kreeg omaan he tsociaal minimum te komen.

Nu de ex van uw vrouw oudedagspensioen gaat krijgen, heeft zij recht op haar aandeel. Daar hoeft zij niet voor gewerkt te hebben.

leonie carree
door leonie carree - Jan 12, 2021 om 09:59
8 Antwoorden / 4 Vragen

Onregelmatigheid toeslag eindigt na 2 jaar WAO via het UWV.

Ook na meerdere bezwaren .

Klopt ,ook WAO gat aanvulling van een pensioen fonds word overal mee gerekend,/

Toeslag is geen recht maar bijstandhulp.

Pensioen van een ex partner krijg je pas na overlijden.

UWV is hele dossiers kwijt, kan ook in voordeel werken .

Succes en sterkte .

gerbera
door gerbera Jan 12, 2021 om 10:52
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Pensioen van een ex partner krijg je pas na overlijden.

Klopt niet, je ontvangt een deel van het pensioen als de ex met pensioen gaat en dat met het pensioenfonds is geregeld. Verder gaat het niet over onregelmatigheid toeslag maar over een aanvulling op de WAO.

justmeagain
door justmeagain Jan 12, 2021 om 23:12
623 Antwoorden / 8 Vragen

Beetje brutaal om het Kassa logo te gebruiken. Er zullen gebruikers zijn die hierdoor denken dat u van de redactie bent.
Misleiding voor nieuwkomers en minder oplettende gebruikers.

leonie carree
door leonie carree Jan 13, 2021 om 11:52
8 Antwoorden / 4 Vragen

Excuses het Kassa logo was niet de bedoeling!

Niet bij nagedacht, ik wou iets snel veranderen.

leonie carree
door leonie carree Jan 13, 2021 om 11:53
8 Antwoorden / 4 Vragen

De info over de onregelmatigheids toeslag was een aanvulling, uit ervaring.

leonie carree
door leonie carree Jan 13, 2021 om 12:24
8 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ik probeer ik kan de afbeelding niet veranderen !!!!

Th
door Theawaalen - Jan 12, 2021 om 18:20
113 Antwoorden / 5 Vragen

Alleen de toeslag wordt verminderd niet de wao uitkering

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 12, 2021 om 20:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je partner  heeft na 40 jaren  recht op die €250,-  en  werken hoeft niet,  samen wonen was voldoende,   hij  heeft recht op haar deel,
en dat is €0,00 en  zij op  een deel van hem....

Omdat zij daar recht op heeft  of eigen AOW als ze ouder is en zelf pensioen vangt vervalt de aanvulling voor U helaas.
U kreeg deze €1140 netto  voor alleenstaande.
En is dit het  2020 bedrag of heb je  2021 al binnen,  dat moet ietsje hoger zijn, niet zoveel....