jv
door jvdleeuw@gmail.com Mar 28, 2016 om 16:52
Geldzaken & recht

WAO en pensioen

Ik ben nu 63 en sinds 2000 geniet ik een WAO uitkering, als ik 66 word ga ik volgens mijnpensioenoverzicht.nl AOW ontvangen en als ik 67 word ga ik met pensioen. Het is me helemaal niet duidelijk wat me de komende jaren financieel boven het hoofd hangt. Loopt de WAO uitkering door tot het bereiken van de AOW leeftijd of tot het moment dat ik met pensioen ga? Als de WAO uitkering stopt op het moment dat ik AOW ga ontvangen ontvang ik dus ook nog geen pensioen en moeten we met € 762,00 AOW rond zien te komen. Bestaat er een vangnet vanuit de overheid of moet ik met mijn pensioenfonds afspraken proberen te maken om dit gat te dichten?

2597 5 Rapporteer

fr
door frans56 - Mar 28, 2016 om 17:24
230 Antwoorden / 9 Vragen

Uw WAO uitkering stopt pas op het moment dat uw AOW ingaat, dit sluit naadloos aan, dus in uw geval op uw 66e. en dan op de datum dat u verjaart,  dus voorbeeld, bent U jarig op de 15e krijgt U in de betreffende maand een halve maand WAO en een halve maand AOW.
Een maand of 4 voor uw AOW leeftijd krijgt U per post bericht om de AOW aan te vragen.  meer info nodig??  kijk op SVB.NL
AOW is voor iemand met een partner, en is dat nu E 783,-  zonder partner is dat E  1075,-   problemen zouden hier niet moeten kunnen ontstaan omdat de WAO en de AOW op elkaar aansluiten.  Voor de exacte ingangsdatum van uw pensioen en de hoogte hiervan, zie inderdaad mijnpensioenoverzicht.nl,  voor zover ik weet staat daar ook een ingangsdatum bij, en anders informeer bij het derbetreffende pensioenfonds.

marita5
door marita5 - Mar 28, 2016 om 17:44
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jvdleeuw ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/aow-leeftijd/

Cookies
door Cookies Mar 28, 2016 om 18:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT @marita: jij doet niet mee?

Tijger2
door Tijger2 - Mar 28, 2016 om 18:15
302 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt uw pensioen eerder laten ingaan.  U komt niet in aanmerking voor het vangnet van de overheid.

jantje7
door jantje7 - Mar 28, 2016 om 18:26
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Bijna alle pensioenen zijn omgerekend naar 67. Als u eerder uw AOW leeftijd bereikt wordt uw pensioen hierop aangepast en wordt herberekend vanaf die nieuwe datum. Uw pensioen zal hierdoor iets lager zijn dan wat er nu in het pensioen overzicht staat, maar iets hoger als dat u met uw 65 met pensioen zou zijn gegaan. Neem hier het tussenliggende bedrag en u weet uw pensioen.

uwv_webcare
door uwv_webcare - Mar 29, 2016 om 14:00
66 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jvdleeuw, Dat is niet prettig dat je pensioen later ingaat dan je AOW. Je WAO-uitkering loopt door tot het moment dat je de AOW-leeftijd bereikt. Dit kun je hier (http://bit.ly/1oj3aid) nalezen. Vanuit de overheid bestaat geen vangnet om je pensioengat tijdens dit jaar op te vangen. Misschien kun je in overleg met je pensioenfonds om je pensioen eerder te laten starten. Met vriendelijke groet, Martijn [url=www.uwv.nl/webcare]UWV Webcare Team[/url]