Ro
door Roos Bolink Jun 8, 2016 om 18:44
Geldzaken & recht

WAO en vervroegd met pensioen

Ik ben een vrouw van 60 jaar en sinds 2002 ben ik 40% arbeidsongeschikt verklaard. Daarom ontvang ik een (gedeeltelijke) WAO uitkering.
Daarnaast werk ik parttime.
Ik vraag me af wat er gebeurt als ik nu zou stoppen met werken en een (pre)pensioen aanvraag.
Stopt dan de WAO uitkering omdat ik stop met werken of loopt die uitkering "gewoon" door tot mijn AOW gerechtigde leeftijd ?

22951 6 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2016 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat die 40% WAO gebaseerd is op het feit dat u nog deels werkt. Als u uit uzelf stopt met werken, zal dat percentage WAO niet verhoogd worden, dus niet wijzigen, maar ook niet verminderen of stoppen.

Dus u kunt rustig prepensioen aanvragen, want dat pensioen komt dan in de plaats van uw inkomen uit werk.

En de WAO zal doorlopen tot u AOW krijgt.

Topantwoord

ja
door jackyh - Jun 8, 2016 om 19:45
953 Antwoorden / 4 Vragen

WAO loopt gewoon door.  Heeft namelijk niets met werkeloosheid van doen en ook niet met vervroegde pensioen.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jun 8, 2016 om 20:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je moet dit wel melden bij het UWV en dan zou het kunnen gebeuren dat je opgeroepen wordt voor herkeuring.

Topantwoord

uwv_webcare
door uwv_webcare - Jun 9, 2016 om 12:55
66 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Roos,

De invloed van (pre)pensioen op je WAO is afhankelijk van een aantal factoren die uit je vraag niet helemaal duidelijk worden. Zo maakt het uit vanuit welk dienstverband je pensioen is ontstaan en of je een toeslag op je uitkering hebt.

Actuele informatie over de invloed van het pensioen op de WAO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team

ma
door marie-louise hamelink - Apr 6, 2017 om 21:43
1 Antwoorden / Vragen

Heb WAO uitkering 100%, krijg binnenkort mijn prepensioen, wordt dit van mij WAO afgetrokken, weet het gewoon niet

marita5
door marita5 Apr 6, 2017 om 21:51
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marie-Louise -Hamelink , lees het antwoord eens boven u van UWV Webcare .

uwv_webcare
door uwv_webcare Apr 7, 2017 om 08:43
66 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie plaatsen lukt niet.

uwv_webcare
door uwv_webcare Apr 7, 2017 om 08:50
66 Antwoorden / 0 Vragen

Het lukt mij helaas niet om te reageren. Melding gemaakt bij het beheer.

marita5
door marita5 Apr 7, 2017 om 09:14
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@uwv-webcare , plaats dan een antwoord gericht aan @marie-louise-hamelink ., niet in een reactie .

costnix
door costnix Apr 7, 2017 om 09:15
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@uwv_webcare:
Gewoon uw bericht intypen en op "Reageer op dit antwoord" klikken. Wat is daar nu moeilijk aan?!

marita5
door marita5 Apr 7, 2017 om 09:21
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@costnix , en dat zal nou net hetgene zijn wat niet lukt .

reflecs
door reflecs Apr 7, 2017 om 09:28
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@uwv webcare. Ik zie twee reacties :) Als het erom gaat dat de linken niet meer werken, dan kunt u onder de oorspronkelijke vraag in het tekstvak een "antwoord" geven gericht aan @marie-louise hamelink en hier als "reactie" daarnaar verwijzen.

uwv_webcare
door uwv_webcare Apr 7, 2017 om 13:08
66 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marie-Louise, Ik ga een tweede poging ondernemen. :-) Uit je verhaal begrijp ik dat je binnenkort prepensioen ontvangt naast de WAO-uitkering van UWV. In deze situatie moet je rekening houden met het volgende: Als het pensioen voortkomt uit werk dat je deed naast de WAO, dan blijft de WAO-uitkering hetzelfde. Dit komt omdat het inkomen (uit werk) al door ons werd verrekend met de WAO-uitkering. Wij blijven de WAO-uitkering met hetzelfde bedrag verrekenen zodra je (pre)pensioen ontvangt. Komt het (pre)pensioen niet voort uit werk naast de WAO-uitkering? Dan heeft het (pre)pensioen geen invloed op de WAO-uitkering. Alleen als je naast de uitkering ook een toeslag ontvangt van UWV, dan kan het wel gevolgen hebben voor de hoogte van de toeslag. Voor meer informatie, zie hier: https://www.uwv.nl/particulieren/veelgestelde-vragen/wao-uitkering/detail/heeft-mijn-pre-pensioen-gevolgen-voor-mijn-wao-uitkering Vergeet niet om wijzigingen met betrekking tot je inkomen altijd aan UWV door te geven. Dit kun je doen d.m.v. een digitaal wijzigingsformulier, zie hier: https://www.uwv.nl/particulieren/formulieren/doorgeven-wijzigingen-wia-wao-waz-wajong-uitkering.aspx Met vriendelijke groet, Erik UWV Webcare Ps. Eerder ging het nodige fout met het plaatsen van een link achter een tekst. Daardoor ontstond er een onleesbaar geheel. Kennelijk pakt het forum mijn witregels/enters niet. Dit laat ik verder graag over aan het beheer van het forum.

reflecs
door reflecs - Apr 7, 2017 om 09:29