De
door DennisValk Mar 18, 2017 om 13:48
Geldzaken & recht

Wat doe ik als de invoerrechten veel te hoog berekend zijn en DHL niet reageert?

Een hoesje voor mobiel in usa besteld. Dan komen er invoerrechten en BTW terwijl dat volgens de informatie van de belastingdienst niet nodig is, want het bedrag van het hoesje is te laag. Maar dan nog berekent DHL dat ik voor een hoesje van $40,- en $17,65 verzendkosten, wordt Nederlandse BTW (VAT) a Euro 27,30 brekend. Ze geven aan dat 21% btw gerekend wordt over van hoesje en de verzendkosten. dat zou dan €11.45 zijn en niet 27,30. Heel bijzondere berekening.

Verder meldt DHL

Berekening administratieve kosten (payment deferment)

DHL heeft de door u te betalen kosten reeds aan de Douane betaald. Voor deze service berekent DHL 2% administratieve kosten, met een minuimum van € 14,50.

Dat vind ik ook heel erg veel voor ongevraagd uitvoeren van een dienst voor mij en daar ook nog eens zo'n hoog bedrag voor vragen, absurd eigenlijk.

Dus met nog eens extra administratiekosten moet ik € 44,85 invoerrechten betalen voor een hoesje dat $40 kost, dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Nadere uitleg en specificatie wordt door DHL niet gegeven, ze komen met een standaard antwoord. Volgens mij is hier een fout in de berekening gemaakt, maar zij dreigen nu met incasso.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik verder nog tegen doen?

27734 15 Rapporteer

ti
door tilpend - Mar 18, 2017 om 14:01
132 Antwoorden / 0 Vragen

Is het bedrag van EUR 27,30 inclusief de inklaringskosten van EUR 14,50 of komt dat er nog bovenop?
De waarde van het hoesje is boven de EUR 22 maar onder de EUR 150, in dat geval bent u dus wel BTW verschuldigd maar geen invoerrechten, zie
Moet ik belastingen bij invoer betalen?

De BTW wordt berekend over de kosten van het product en de verzendkosten dus over $57,65.
U kunt op http://www.invoercalculator.nl/ de kosten ruwweg berekenen en dan komt je uit op ongeveer EUR 11,63 BTW (afhankelijk van de gehanteerde USD-kosten) plus de inklaringskosten van DHL (EUR 14,50) dus ongeveer EUR 26,13.
Het bedrag dat DHL van u vraagt klopt dus.

En nee, daar kunt u niets meer aan doen.

sc
door schijf01 Mar 20, 2017 om 13:11
13 Antwoorden / 1 Vragen

Berekening klopt volgen mij inderdaad :
57.65 dollar is ongeveer  € 63
21% Btw = € 13.23
Administratiekosten € 14.50
Totaal dus ongeveer € 27.73

fa
door familyman - Mar 18, 2017 om 14:16
888 Antwoorden / 1 Vragen

Niet in NL gekeken of u daar ook een hoesje kon kopen? Had wellicht goedkoper geweest.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2017 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zij voeren voor u niet ongevraagd een dienst uit, maar dat is hun plicht.

Maar wat je ver haalt is lekker en soms duur.

edrick3
door edrick3 - Mar 18, 2017 om 14:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat kan ik verder nog tegen doen?
Niets, want de kosten kloppen. Een volgende keer eerst maar eens de bepalingen lezen vwb het invoeren van een produkt.
Vaak blijkt dan dat je het produkt beter hier kunt kopen.
21% BTW wordt gerekend over $ 57,65 en dat maakt ca  11,25 en daarbij dan nog de adm.kosten van DHL van - in dit geval - € 14,50

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 18, 2017 om 14:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Is het hoesje van 24 karaat goud? Duurste hoesje wat ik ooit in China kocht was 4 euro inclusief verzending.

jo
door jorisw May 2, 2017 om 09:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En wat is de relevantie van het feit dat jouw duurste hoesje 4 euro was? Ik kan ook wel zeggen dat omdat ik altijd Van Bommel schoenen heb iedereen die dat niet draagt gek is... Slaat ook nergens op.

De
door DennisValk - Mar 18, 2017 om 15:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het bedrag wat dhl in tekening brengt is €44, dat herken ik niet uit de reacties, die komen niet verder dan 27.

panter22
door panter22 Mar 18, 2017 om 16:42
6599 Antwoorden / Vragen

Dat bedrag van € 27 klopt wel, dat is de btw over die 40 dollar inclusief verzendkosten en  de administratiekosten van de DHL.
Maar de verzendkosten zelf moet je ook nog betalen,  17,65 dollar. Die komt nog bij de €27 op.
Dan zit je rond de €44. voor de kosten.

edrick3
door edrick3 Mar 18, 2017 om 17:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@panter22: juist!

Po
door Pontiac - Mar 18, 2017 om 16:11
131 Antwoorden / 5 Vragen

voortaan in China uw inkopen doen , duurt wel wat langer maar is veel prijs voordeliger.

newmikey
door newmikey - Mar 18, 2017 om 16:46
830 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt hier niets tegen doen, is ook helemaal niet nodig om er "iets tegen te doen". Volgende keer maar even de site van de BD raadplegen of even op hun FB pagina vragen. Alle vervoerders zoals PostNL, DHL, UPS etc. zijn verplicht aangifte te doen als de waarde van een zending boven de €22 ligt, da's gewoon Europese regelgeving sinds 1993. Dat doen ze uiteraard niet gratis (waarom zouden ze?).

ti
door tilpend - Mar 18, 2017 om 16:51
132 Antwoorden / 0 Vragen

Na het bekijken van de site van DHL (zie hun Site, onderaan bij Advance Payment) en uw verhaal nog eens goed te hebben gelezen, lijkt het alsof de door u genoemde administratiekosten niet de inklaringskosten zijn zoals ik eerder dacht maar een extra post omdat ze het BTW-bedrag reeds hebben betaald aan de Douane, oftwel:

-21% BTW over de kostprijs+verzendkosten
-Inklaringskosten ongeveer EUR 15) en daar bovenop
-Administratiekosten van 2% (min. EUR 14,50) omdat ze de douane reeds betaald hebben.

Dan kom je (afhankelijk van de gehanteerde wisselkoers) zo ongeveer uit op het bedrag van EUR 44

sc
door scorpio69 - Mar 20, 2017 om 13:02
15 Antwoorden / Vragen

Is bekend dat DHL (maar ook andere vervoeders, zoals Post.nl, etc.) veel te hoge extra inklaringskosten en administratiekosten
berekenen bovenop de al torenhoge invoerbelasting ad. 21%.
Heb zelf tot treurens toe geprotesteerd en gereclameerd, maar vergeefs.

Probleem kan omzeild worden bij aankopen van lage waarden, maar die toch net iets boven de US $20 liggen liggen, om de leverancier / afzender te vragen of deze op de CN22 (of CN23 bij pakketjes) aan wil geven dat het om goederen / gift gaat van slechts (max.) US $ 20. !!!

Nooit meer last gehad van die belachelijke inklaringskosten !  (Ze vragen er zelf om, toch ..... )

marita5
door marita5 - Mar 20, 2017 om 13:12
11508 Antwoorden / 15 Vragen
mo
door mof - Mar 20, 2017 om 13:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kun je weinig tegen doen. De transporteur wordt door de leverancier ingehuurd, niet door u. U moet de leverancier aanspreken en die de transporteur.
Ws heeft DHL dit in zijn voorwaarden vermeld en gaat de leverancier met de kosten akkoord die vervolgens op u worden geschoven.

U kunt natuurlijk altijd het pakket weigeren.

ne
door neodutchio Mar 20, 2017 om 14:16
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dit heeft niets te maken met voorwaarders van wie dan ook. Bij import buiten de EU zijn strikte regels verbonden. Dat heeft niets met de transporteir te maken. Deze verleend enkel een dienst om de inklaring op zich te nemen. Daarnaast kan ts het pakketje wel weigeren, maar dan is hij zijn geld kwijt.

ma
door marcel1nq - Mar 20, 2017 om 13:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

De inklaringskosten van de vervoerders voor lage waarde pakketen zijn veel te hoog.

an
door andrey - May 2, 2017 om 09:07
1 Antwoorden / Vragen

Soortgelijke ervaring hier met DHL. Ze moeten hun klanten vooraf informeren over de admin. kosten maar dat doen ze niet.

Wat een verlakkerij!

Gr
door Grunn1 May 2, 2017 om 09:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hoe zou DHL je vooraf moeten informeren als je misschien een pakketje in het buitenland besteld.
Als je slim genoeg bent om op buitenlandse sites te zoeken en daar wat te bestellen ben je, lijkt mij, ook slim genoeg om op te zoeken wat de kosten kunnen zijn. Waarom moet je overal vooraf over worden geïnformeerd alles is duidelijk te vinden.

ne
door neodutchio May 2, 2017 om 10:03
5148 Antwoorden / 12 Vragen

@Andrey, u bent geen opdrachtgever van DHL, maar dat is de belastingdienst. Niemand hoeft er dus met u contact op te nemen om deze kosten te bespreken. U importeert zelf iets, dan behoort u de regelgeving te kennen.

lo
door lovewinnie - May 2, 2017 om 10:15
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Boven de 22 Euro zit altijd btw wat je nog moet afdragen.  Daarnaast inklaringskosten van a 14.50 dat staat er los van

Btw wordt gerekend op totaal bedrag. Hoesje + verzendkosten

Kopen ik buitenland is geen probleem maar zorg altijd dat u onder de 22 blijft en geen nep artikelen koopt. Die boetes van nep lopen in 100de euro