an
door andrevanthof Oct 23, 2005 om 15:08
Geldzaken & recht

Wat is de economische levensduur van een wasmachine

Wat is de economische levensduur van een wasmachine?

We hebben een AEG machine van net iets meer dan vijf jaar oud en daarin is een module stuk gegaan. Een reparatie van dik tweehonderd Euro. AEG beroept zich op het feit dat de machine meer dan vijf jaar oud is en wil ons niet tegemoetkomen. Volgens de reparateur is het mankement een vaak voorkomend iets in een bepaalde serie machines, maar AEG weet hier natuurlijk niets van, zeggen ze.

Wat zijn mijn rechten?

31715 6 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Oct 23, 2005 om 15:24
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Andre,

Om te beginnen wil ik u melden dat de wettelijke garantie op basis van de economische levensduur helaas niet opgaat voor een wasmachine van 5 jaar. Deze wet is namelijk pas sinds 1 mei 2003 in werking en producten gekocht voor deze datum vallen hier dus niet onder. AEG hoeft u dus niet tegemoet te komen in deze.

Overigens moet u klachten en defecten met de winkel waar u de machine gekocht heeft afhandelen en niet direct met AEG.

Mocht u werkelijk geinteresseerd zijn in de economische levensduur van uw wasmachine, dan kunt u dit het beste navragen bij de afdeling consumentenbelangen van AEG/Electrolux via:

Bedrijfsnaam:Electrolux Home Products (Nederland) B.V.
Straat:Posbus 120, 2400 AC Alphen aan den Rijn
Telefoonnummer:+31 (0) 172 468 172
Telefaxnummer: +31 (0) 172 468 470

Brynnar

scroogy
door scroogy - Oct 23, 2005 om 17:26
367 Antwoorden / 20 Vragen

De economische levensduur van een wasmaschine is 3 jaar. De technische levensduur is echter langer.

De economische levensduur wordt vaak gebruikt als er sprake is van een vergoeding in geld. De technische levensduur is van belang bij reparatie.

vr
door vroegevogel_1 - Oct 23, 2005 om 17:40
59 Antwoorden / 2 Vragen

Ik begrijp je reactie.

Heb zelf sinds kort een andere aangeschaft, een Zanussi, gekocht bij de Mediamarkt. Zeer goed geholpen en te woord gestaan. Wij hadden een Bauknecht van 4,5 jaar van Fl. 1799,-. Toch geld. Verkoopster raadde ons een Bauknecht absoluut af.

Na 3 reparaties de afgelopen 2 jaar heb ik hem naast 3 broers van hem geplaatst bij de Kringloop.

Als je dan 4 machines, identiek, naast elkaar ziet staan dan vraag je je af of de kwaliteit en Deutsche grundlichkeit wel bewezen is op deze manier. We hadden vroeger een Miele van 22 jaar. Maar ook daar was de prijs wel naar.

Tussen haakjes, we zijn een volwassen gezin van drie personen. Mijn vrouw draait vier programma's per week.

Ik vind 4 of 5 jaar wel heel erg kort gezien de prijs/kwaliteitverhouding.

groeten, Wim

vladja
door vladja - Oct 23, 2005 om 18:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Scroogy,

Wat is economische levensduur? Als je pech hebt moet je dan elke drie jaar een nieuwe machine kopen?

Vladja

la
door ladylaaf - Oct 23, 2005 om 19:15
57 Antwoorden / 5 Vragen

hallo

ik weet niet wat je rechten zijn,maar een jaar of drie geleden was toen mijn wasmachine (miele) ook kapot gegaan,ben toen naar de harendse smid gegaan en gevraagd  om een wasmachine maar niet meer in die prijsklasse van miele,toen kregen we over de levensduur en de man zei ongeveer 10 jaar dus heb bij aanschaf maar extra garantie bijgenomen ,want ja het is toch iets wat iedere dag aanstaat en de verkoper zei dat alle elektonische apparatuur bijna na 10 jaar aan vervanging toe is,waar dit aan ligt is me een raadsel. maar hij hebwel gelijk ik ben inmiddels aan mijn 2e wasmachine 2e tv 2e magnetron dus er kan wel iets van waarheid in zitten en het heeft ook met het gebruik te maken .

groetjes marloes

ad
door addepat - Oct 24, 2005 om 19:16
6 Antwoorden / 5 Vragen

Wel ik zit momenteel met eenzelfde probleem.

Ik heb een Frigidaire koelkast van 3 jaar oud. Zaterdag ging hij in eens kapot. Ik ELECTROLUX benaderd, ook dit apparaat valt onder hun. Nou ik kan dus beter een nieuwe aanschaffen voor de prijs waar ze het voor willen gaan repareren. Ik ga hier ook niet mee akkoord en hoop dat er iemand hier op het forum is die ons goed uit kan leggen wat onze rechten zijn in deze en wat het beste te doen.

alvast bedankt.