Va
door VanessaMaria May 11, 2018 om 10:13
Geldzaken & recht

Wat kan ik doen als de bovenbuur vrouw de politie belt voor mijn hondje?

Goedenmorgen iedereen,
Ik stel deze vraag niet voor mezslf maar voor mijn schoonzusje. Zij heeft een klein hondje dat niet alleen kan wezen, dus wanneer zij twee uurtjes naar haar werk gaat blaft deze. Toen was er al 3 keer politie gebelt, zonder dat deze mevrouw ook maar 1 keer zelf even naar haar toe is gekomen voor overleg.
In november zijn ik en mijn vriend onder mijn schoonzusje komen te wonen en hebben ook een hondje en ze kon haar dus altijd bij ons brengen sinds dien. Wij dachten dat het zo opgelost was en hebben al deze tijd dus ook geen politie meer aan de deur gehad.
Maar gister konden wij niet oppassen en was er geen andere oplossing dan haar heel even alleen te laten en u raad het al, deze ochtend alweer politie aan de deur, deze agent leek zich ook nogal ongemakkelijk te voelen van de situatie en leek het ook allemaal gezeur te vinden.(ookal zei hij dit niet hij liet het wel merken) hij vroeg ook of er sprake is van buren ruzie omdat er dus al 5 keer is gebelt voor blaffen. Maar mijn schoonzusje heeft in het hele jaar dat ze hier woont nog nooit contact gehad met buren.En wij ook in dat halfjaar nooit.
Al hebbe  wij wel vernomen van de huurbaas wie de klager is, ze doet het heel stiekem want voor wij het hadden gevraagt hadden we geen idee.
Nu word mijn schoonzusje bang dat ze straks haar hondje van haar afpakken.
Ik weet niet of dit mag maar dat zou echt vreselijk zijn want ze heb al een vreselijk jaar achter de rug.
Mijn vraag is nu meer van hoe kunnen wij dit oplossen? Is er iets dat wij kunnen doen om deze buurvrouw te laten stoppen met het bellen van de politie?
Want die hebben denk ik zwz wel belangerijkerw singen aan hun hoofd dan elke keer hierheem te rijden voor een hondje die overdag eventjes blaft.

11771 30 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 11, 2018 om 10:31
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een lastige kwestie vooral nu het er op lijkt dat het hondje niet alleen kan zijn en dan gaat en blijft blaffen.

Ontzettend vervelend in deze is dat de buurvrouw niet zelf hierover contact heeft opgenomen met uw schoonzusje. Dat is in haar nadeel en het lijkt mij dat men van politiezijde daar ook op kan aandringen dat er wel zelf onderling overleg is. Meestal zijn er vormen van buurtbemiddeling aanwezig.

Of dat dan resutaat heeft? Waarschijnlijk niet omdat, zoals u zelf zegt het hondje kennelijk niet alleen kan zijn en dan zitr er niets anders (m.i.) op dan dat dat gedrag middels een training wordt afgeleerd. Afgezien daarvan zullen er meer bewoners hinder hebben van voortdurend geblaf.

Fiet is en blijft dat voordurend geblaf wordt gezien als hinderlijke overlast en de oorzaak bij de eigenaren van de 'blafkous'ligt.

2 uur achtereen blaffen is niet eventjes blaffen!.

Va
door VanessaMaria May 11, 2018 om 10:50
Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap dat dit niet maar eventjes is, daarom hebben we ook de oplossing dan maar bij ons ala zij er niet is.
Ik zal overleggen en kijken of dat er bij ons in de buurt sprake is van biirt bemiddeling.
Ik vind het alleen heel erg dat de buurvrouw eigenlijk niet eerst even naar ons toe komt, maar gelijk belt.

Bedankt voor u antwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft May 11, 2018 om 19:29
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: hinderlijk en mogelijk zijn er nog wel andere termen te bedenken over het gegeven dat de buurvrouw niet zelf even contact opneemt.
Maar het zij zo. Dat hoort kennelijk helaas een beetje meer of minder bij deze tijd.

sc
door schijf01 May 14, 2018 om 22:24
13 Antwoorden / 1 Vragen

Wat kan helpen is, zorg dat wanneer je weggaat de hond op een plaats is waar hij niet kan zien dat je weggaat.
Bij ons hielp dat echt.

tijger1
door tijger1 - May 11, 2018 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij zijn er cursussen om het hondje te trainen in alleen zijn en niet te blaffen. Laat uw schoonzus dat eens navragen bij de dierenarts.

Va
door VanessaMaria May 11, 2018 om 10:48
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal het zo het even aan haar voorstellen wanneer zij bij ons is
Dank u wel

marita5
door marita5 - May 11, 2018 om 11:03
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo VanessaMaria ,

Wat bij mij heeft geholpen , was het hondje aanleren in een bench met doek erover, ook had ik een gedragen pyjama van mij erbij gelegd .
De deur uitgaan voor een aantal minuten , en dan bij terugkomst belonen , geleidelijk aan de tijd opvoeren .

he
door henk51 - May 11, 2018 om 11:38
90 Antwoorden / 0 Vragen

Goede morgen u schrijft dit niet voor u zelf maar schrijft steeds van wij hebben dus ik vorm eigenlijk. Ik neem aan dat u niet overal zelf bij bent zoals het feit van de reactie van de politie zoals u dit omschrijft.Meer een horen zeggen van verhaal?
De politie neemt dit zeker wel serieus er zijn gemeentes waar na zoveel meldingen de hond(en) meegenomen worden. Je kunt er voor naar de rechter stappen.
Het is heel irritant als een hond constant blaft als baasje er niet is. Die twee uurtjes zullen ook wel iets langer zijn vermoed ik. Wij hebben ook zulke bewoners gehad in de flat zijn nu ergens anders moeten gaan wonen na tig waarschuwingen door medebewoners politie en woningbouw.

groeten Henk

dokun
door dokun May 14, 2018 om 15:11
152 Antwoorden / 0 Vragen

De politie neemt nooit zomaar een hond mee ook niet bij blaf-overlast! Als er ernstige blaf-overlast is moet dat via de rechter worden aangtoont alleen de rechter kan verplichten de hond uit huis te plaatsen...

emcede
door emcede - May 11, 2018 om 11:49
959 Antwoorden / 4 Vragen

Als je hondje niet alleen kan zijn, moet je deze dus niet alleen laten. Je kunt moeilijk de buren met jouw probleem opzadelen. Vrij simpel lijkt me.

En als je het hondje niet mee kunt nemen (bijvoorbeeld bij werk) dan moet je een andere oplossing zoeken.

Vervelend dat de buurvrouw de politie belt, maar wat moet ze dan doen? Je bent op de hoogte van het probleem en laat toch het hondje weer alleen. Ik zou als buurvrouw jou ook niet (meer) aanspreken.

Wellicht moet je zelf een contact zoeken met de buurvrouw. Biedt een bloemetje aan voor de overlast, drink een kop koffie met elkaar en leg het probleem uit. Misschien is het wel een hondenliefhebber die af en toe op wil passen!

gerbera
door gerbera - May 11, 2018 om 12:29
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U loopt nu wel af te geven op de buurvrouw maar wordt het niet eens tijd de hand in eigen boezem te steken. Kan mij voorstellen dat de buurvrouw de politie belt als je veelvuldig naar het geblaf van een hond moet luisteren. Waar moet zij anders naar toe, uw  schoonzus is niet thuis en neemt ook niet de moeite contact met de buurvrouw op te nemen. En zowel uw schoonzus en u horen dat geblaf niet. Er zijn 2 redenen dat een hond blaft, 1- om aandacht te trekken 2- om zich te verweren tegen mogelijke belagers. In dit geval gaat het om 1 en dat kan zeer irritant zijn. Dat uw schoonzus een vreselijk jaar achter de rug heeft geeft haar nog niet het recht overlast te bezorgen.
Mijn vraag is nu meer van hoe kunnen wij dit oplossen? Is er iets dat wij kunnen doen om deze buurvrouw te laten stoppen met het bellen van de politie?
Uw schoonzus zal actie moeten ondernemen om de overlast tegen te gaan. Dat kan o.a. met behulp van een oppascentrale waar de hond in die tijd kan worden ondergebracht. Ook zijn er trainingen waarbij honden van hun ongewenst gedrag, want dat is dit, afgeholpen kunnen worden. En dat eventje blaffen, volgens u 2 uur, zou zeggen ga eens luisteren, krijgt u misschien begrip voor de buurvrouw.

aurora1
door aurora1 - May 11, 2018 om 12:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe mogelijk op te lossen? Dierenarts en hondendeskundige vragen. Dus eventueel ook een cursus om de hond op te voeden, het blaffen bij alleen zijn  dus af te leren. Als honden bij buren alsmaar blaffen of keffen word je  er knetter van. U stelt het te eenvoudig dat daarvoor geen politie ingeschakeld zou mogen worden. De huisbaas heeft overigens ook nog iets over die overlast te zeggen. U doet alsof het aan de buur/buren ligt die die overlast hebben maar zo is het niet. U kunt de indruk die u van de agent meent te hebben ook totaal fout zien. Een keertje 2 uren klopt natuurlijk niet. Dat zal vaker en langduriger zijn. U wilt het probleem kleiner maken dan het is en naar mijn indruk de verantwoordelijkheid van uw schoonzus bij anderen neerleggen. Aardig van u maar daar is niemand mee geholpen.

audb
door audb - May 11, 2018 om 12:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien kan een antiblafband de oplossing zijn.

Deze geven een stroomstoot* af waardoor de hond zal schrikken en misschien wel even gaan gillen maar zo dra ze door hebben dat als ze gaan blaffen ze een schok krijgen zullen ze het wel laten.

* er zijn ook banden die een geur afgeven maar die werken een stuk minder goed omdat de hond aan de geur gaat wennen.

Wel is het verstandig om een band te kopen die in sterkte instelbaar is immers zou een grote hond meer kunnen verdragen dan een kleintje.

Is de hond eenmaal gewend om niet meer te blaffen dan is het nog steeds aan te raden om de band om te doen als ze weg gaat al hoeft deze dan niet op de hoogste stand te staan.

Eenmaal goed gewent dan kan de band uit blijven staan maar dan zou de er wel goed aan doen om een beveiliging camera neer te zetten die ook geluid op kan nemen.

Gaat de boven buurvrouw dan klagen omdat de hond geblaft zou hebben dan kan ze aantonen dat het niet klopt.

Helaas zijn mensen zoals de boven buurvrouw nou eenmaal type`s die graag klagen ben ik bang voor (vervelen hun of hebben geen sociale contacten)

gerbera
door gerbera May 11, 2018 om 16:28
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas zijn mensen zoals de boven buurvrouw nou eenmaal type`s die graag klagen ben ik bang voor (vervelen hun of hebben geen sociale contacten)

Natuurlijk, het ligt aan de buurvrouw. Een hond hoeft niet te blaffen als deze alleen is, heeft alles met opvoeden te maken. Zou adviseren vraag het adres eens op en ga even bij de buurvrouw zitten als de hond blaft.

rf
door rfrijhoff May 14, 2018 om 15:19
41 Antwoorden / Vragen

Het gebruik van electrisch anti-blafbanden is niets anders dan dierenmishandeling en worden alleen gebruikt door mensen die niet weten hoe ze een hond moeten opvoeden.

wi
door wil45 - May 11, 2018 om 12:46
19 Antwoorden / 2 Vragen

De enige oplossing is,zorg dat de hond niet meer blaft.
een ander hoeft geen last te hebben van een ander zijn huisdier,is bijzonder irritant een blaffende hond.

rf
door rfrijhoff May 14, 2018 om 15:22
41 Antwoorden / Vragen

"De enige oplossing is,zorg dat de hond niet meer blaft." is uiteraard geen oplossing, maar een doel. Oplossen is de manier waarop er voor gezorgd kan worden dat de hond niet meer blaft.

billieboy
door billieboy - May 11, 2018 om 13:10
84 Antwoorden / 29 Vragen

Omdat de politie een paar keer is gebeld wegens overlast van het blaffen van een hondje zou de eigenaar van het hondje ook contact kunnen zoeken met de naar de politie bellende buurvrouw. Mocht dit op niets uitlopen dan kan zij  contact opnemen met Buurtbemiddeling. Dat is gratis en laagdrempelig. De vrijwilligers van Buurtbemiddeling zijn neutraal, brengen mensen voor overleg bij elkaar op neutraal terrein opdat mensen samen zelf hun probleem oplossen.
Sukses ermee

lo
door lovewinnie - May 11, 2018 om 13:23
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Een hond moet je leren alleen te zijn. Puppies zijn lief en schattig, mogen overal mee naar toe of ze zijn zielig en eenmaal groter kunnen ze niet meer alleen zijn. Verpest dus.  Raad ook echt aan voor wie een hondje aanschaft, ga op training of lees je goed in.

Mijn oom had zelfde probleem, 2 honden en plafte zodra hij maar naar toilet ging. Na tig keer politie kwam de gemeente er mee bemoeien. Uiteindelijk zijn ze herplaatst naar een boerderij. Helaas moest hij dus zijn hond ruimen. Hij is 100% afgekeurd en was enkel ff weg voor boodschappen of afspraken etc.
Eenmaal klagende buurvrouw dood voor nieuwe hond gegaan. En ja hoor weer hond met nog ergere verlatingangst. Hij heeft er niks van geleert. Heeft hij afspraak komt de hond naar mijn ouders of naar hier. Hij wil absoluut niet weer een maatje afgeven.

Ga dus kijken of iemand de hond kan leren alleen te zijn, training etc. Bel rond, vraag na want een klagende buurman/vrouw kan genoeg zijn dat de hond weg moet

jo
door jorisw - May 11, 2018 om 13:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Eerlijk gezegd zou ik ook de politie bellen als een hond zich zo gedraagt. Misschien is er wel wat met zo'n hond aan de hand. Dan wil je toch dat die geholpen wordt.

me
door mein33 - May 11, 2018 om 14:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maar mijn schoonzusje heeft in het hele jaar dat ze hier woont nog nooit contact gehad met buren.En wij ook in dat halfjaar nooit.

Blijkbaar heeft uw schoonzus evenals u zelf nog niet de moeite genomen zelf eens kennis te gaan maken met de buren.
De buurvrouw kan toch niet verweten worden dat zij nog geen contact met u heeft gezocht (als nieuwkomers).
Dan wordt het misschien wel eens de hoogste tijd om kennis te gaan maken met deze buurvrouw, kan er gelijk even uitleg worden gegeven waarom en waardoor die hond zoveel blaft, want dat kan echt uiterst irritant zijn.
Als je iemand kent en het contact is vriendelijk, zonder overdreven te zijn, dan zijn mensen veel eerder geneigd om enige (over) last van anderen te accepteren.

Over iemand praten is veel eenvoudiger dan "met" iemand praten en niet praten lost nooit niets op. ;-((

Annet v E
door Annet v E - May 11, 2018 om 22:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Sowieso kijken of ze in gesprek kunnen met de buren, die stap kun je immers ook zelf maken. Meeste onenigheid ontstaat imo door onbegrip, als je elkaars kant van het verhaal hoort, zal het misschien anders zijn en kun je misschien samen naar een oplossing kijken. Eventueel met de (wijk-) agent erbij, die zijn er ook voor dit soort dingen.

En ik zou ook kijken naar extra opvang voor het hondje, ik snap ook dat ze bellen en het lijkt me ook zielig voor het hondje

ko
door korenbloem2000 May 15, 2018 om 09:32
33 Antwoorden / Vragen

Voor een hond(je) is het niet zielig, twee uur alleen te zijn.
Hondje boft! Hele volksstammen laten hun hond meer dan tien uur alleen!

Gr
door Grunn1 - May 12, 2018 om 12:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Al is het maar een uur aaneengesloten geblaf per week dan kan dat verschrikkelijk irritant zijn. Het is dus niet de buurvrouw die voor overlast zorgt maar de eigenaar van de hond. Gelukkig zijn er steeds meer wbv die honden verbieden in appartementen/flats ivm de overlast die dit kan geven.

gr
door groenetip - May 12, 2018 om 22:06
3 Antwoorden / 2 Vragen

waarom nemen jullie niet zelf contact op met de buren als juliie hondje overlast geeft lijkt mij dat de eerste stap om te nemen
en ja het lijkt mij vreselijk om uren honden geblaf aan te moeten aanhoren
is wel een vorm van burenoverlast

Ge
door Genee - May 13, 2018 om 15:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Uw schoonzus moet, als zij gaat werken niet de hond bij u brengen maar in haar woning laten.
Kunt u eens ondervinden hoe het is om dat hondje 2 uurtjes te horen blaffen.

nancy du grand
door nancy du grand - May 14, 2018 om 12:55
16 Antwoorden / Vragen

Als je een hond neemt moet je thuis blijven. En niet de buurt opzadelen met geblaf. Zo simpel is het.

me
door mein33 May 14, 2018 om 13:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mag ze a.u.b. nog wel even met het hondje naar buiten als het moet worden uigelaten ?   ;-))

De
door De Cynist - May 14, 2018 om 13:18
4 Antwoorden / Vragen

Als je snel overprikkeld bent en je hoort constant het zeer vervelende herhalende snerpe geluid van zo'n keffertje, dan wil je het liefst het beestje op de meest gruwelijke manier het stilzwijgen opleggen. Je kan er letterlijk gek van worden. Het is alleen zo dat niet het diertje hier wat aan kan doen, maar het is net als bij mensen de opvoeding en het gebrek hiervan. Het baasje van het hondje is in deze volledig verantwoordelijk voor dit geblaf.

er
door ernie eduard - May 14, 2018 om 13:19
21 Antwoorden / 0 Vragen

De hond muilkorven als je weg gaat. Kijk twee uur naar het blaffen van een hond te luisteren is wel heel erg lang en zou ik ook niet erg leuk vinden. Kijk zeker niet nu dat het mooier weer er aan komt staan natuurlijk boven luikjes open bij bijna iedereen en dan wordt het nog luider dat geblaf. Je moet je zelf afvragen hoe je het zou vinden dat de boven buren de weker laten aflopen twee uur lang op moment dat jij thuis bent, ik denk dat je zelf ook erg geiriteerd wordt van die wekker en dan misschien de politie gaat bellen zeker als dit iedere keer gebeurt als de buren even twee uurjes weg zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 14, 2018 om 13:23
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, ik kom nog even terug: er is een gezegde: als de berg niet naar Mohammed komt moet Mohammed naar de berg gaan.
Ergo, een pging om zelf een gesprek met de buurvrouw kan m.i. geen kwaad. In het 'ergste'geval zou zij zelfs wel eens bereid kunnen zijn opm bij afwezigheid op het hondje te passen. Je weet het maar nooit al lijkt het erg optimistisch.

(Er zijn legio wijken waar het nog steeds de gewoonte is dat indien iemand er nieuw komt wonen die dan kennis maakt met de buren en zelfs buren dat soms - zelfs vaak wel - verwachten).

ma
door marleenvanh - May 14, 2018 om 13:30
451 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, u woont dus onder uw schoonzusje en de klagende buurvrouw woont boven haar. Kan het hondje wel samen met uw hond alleen blijven in uw flat? Vaak is een hondenmaatje ook al een hulp? In elk geval zit er dan een etage tussen en zal de 'overlast' minder zijn. Er zijn inderdaad trainingsmethoden (vraag de dierenarts!) om een hond aan te leren niet te blaffen wanneer de baas/bazin niet thuis is. Dat heeft al naar gelang het ras en ook de leeftijd van het dier meer of minder succes. Ik vraag me wel af of er in dat flatgebouw geen kinderen zijn die af en toe (regelmatig) herrie maken en vervelend zijn. Of is die buurvrouw er zo een van het type wat alleen 'last' heeft van dieren...? Heel veel succes in elk geval, een Blij Kindvrije 'Hondenmoeder'.

rf
door rfrijhoff - May 14, 2018 om 15:28
41 Antwoorden / Vragen

Er zijn een aantal mogelijkheden, maar van deze weet ik dat hij kan werken en is dier en mensvriendelijk: muziek aanzetten. In principe is minder dan normaal volume al voldoende. Mijn buurvrouw heeft dit ook zo gedaan en na een tijdje hoefde de muziek zelfs niet eens meer aan en de honden bleven gewoon stil.

ge
door gewicht May 16, 2018 om 19:43
170 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, muziek ,ook zacht kan heel goed werken. Een van mijn honden is doodsbang van knallen en vooral omweer.
Als er tientallen kilometers verder onweer is hoort dat beest dat, overdags gaat nog wel maar `s nachts is het een ramp.
Sinds enige tijd zetten we de radio zachtjes aan, gewoon de hele nacht door en het helpt geweldig, tenzij het onweer vlak boven ons is maar dan worden we toch wakker. ( Weet u dat de veel boeren vroeger in de stal altijd de de radio aan hadden, dat gaf de koeien rust.)

mesjeu
door mesjeu - May 15, 2018 om 08:09
6 Antwoorden / Vragen

Wat een goede adviezen zitten ertussen in de reacties.
Er is er maar één die moet stoppen en diegene is niet de buurvrouw. Blijft over dat irritante hondje. Doe hem/haar op een cursus of verhuis naar een plek zonder buren. Anders wordt het een typisch gevalletje Rijdende Rechter. Ik verheug me al op de uitzending.

ko
door korenbloem2000 - May 15, 2018 om 09:28
33 Antwoorden / Vragen

Misschien zelf contact opnemen met de klagende buurvrouw? Desnoods met u er bij?

Grunnen.
door Grunnen. - May 15, 2018 om 12:23
509 Antwoorden / Vragen

Er is maar oplossing en dat is er voor zorgen dat de hond niet blaft.Wie de klager is doet niet terzake,maar dat ze klaagt en de politie belt is volkomen terecht. Hou er rekening mee,dat constant overlast bij de buren veroorzaken , voor de woningbouw een reden kan zijn om de huur op te zeggen. De buurvrouw verbieden te bellen bij overlast is belachelijk

simon55
door simon55 - May 15, 2018 om 12:57
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Geef de buurvrouw n kat kado , en de hond heeft wat om mee te spelen

Pe
door PeterKeuning - May 15, 2018 om 13:08
1 Antwoorden / Vragen

Ik vraag me ernstig af of dit wel een legitieme vraag is. Het komt allemaal zó stereotypisch "tokkie" over dat ik het gevoel heb een slechtgeschreven artikel van De Speld te lezen.

Mocht het daadwerkelijk een legitieme vraag zijn: Inmiddels moge wel duidelijk zijn dat jouw schoonzusje toch echt wel hard bezig moet om het beestje op te voeden. Wij hadden hier in de buurt ook een hond die de hele godganze dag aan het blaffen was, maar nadat wij er wat van gezegd hebben hebben de eigenaren direct actie ondernomen in de vorm van training en zelfs een blafband. Dat zou ook het uitgangspunt van jouw verhaal moeten zijn; niet "Hoe kan ik voorkomen dat de buurvrouw (terecht!) de politie belt?".

Overigens heb ik op dat laatste nog wel een suggestie: Maak die hond af, ben je ook van het gezeur af ;)

mo
door mof - May 15, 2018 om 13:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is helemaal geen lastige kwestie: het hondje blaft als er niemand in huis is. Daar heeft de bovenbuurvrouw last van en belt daarom de politie, immers, er is niemand in huis en zij belt wanneer ze last heeft.
Uw schoonzusje moet ervoor zorgen dat het hondje wordt (her)opgevoed. Niet de zaak omdraaien en net doen of het de schuld van die gemene bovenbuutvrouw is. Zelf verantwoordelijkheid nemen voor het huisdier!

pi
door pierre1962 - May 15, 2018 om 19:48
10 Antwoorden / 11 Vragen

als de hond alleen thuis blijft en regelmatig blaffen , is de beste optie.. de radio aanzetten.. dan voelt de hond niet alleen