c.
door c.kamphues Sep 24, 2010 om 13:26
Geldzaken & recht

Wat mag huurbemiddeling kosten?

ik kan een appartement huren via een internetbemiddelingsbureau, aanbieding = appartement huurprijs: 680,-- (exclusief)
dit heb ik bezichtigd en wil het graag huren - contract moet ik nog tekenen

op de site staat:
Als je de woonruimte wilt huren, stellen wij je voor aan de verhuurder. Na akkoord van de verhuurder betaal je aan (naam bemiddelingsbureau) een bemiddelingsvergoeding. Deze is doorgaans gelijk aan één maandhuur. Na ondertekening van de huurovereenkomst ontvang je de sleutels en kun je verhuizen.

maar nu krijg ik de rekening gepresenteerd: 2635,-- vooruit te voldoen

1 maand huur 680,-- + servicekosten 110,-- vooruitbetalen, vind ik normaal
borgsom: 1 maand huur maar ik moet ook servicekosten 110,-- als borg betalen dus totaal 790,--
1 maand huur bemiddelingskosten, vind ik normaal, echter, men wil van mij 790,-- (= huur 680,-- + servicekosten 110,--) + 19% btw = 941,--
bovendien worden contractkosten in rekening gebracht van 95,-- + 19% btw = 113,05
deze kosten voor borg en contract worden niet bij de huurdersinformatie op de site vermeld
alleen bij het maken van de internetaccount stond vermeld dat bemiddelingskosten 1 maand huur excl btw bedragen

vragen op grond van bovenstaande gegevens:
- mag er een borgsom worden verlangd? bij mijn huidige verhuurder heb ik deze nl. niet behoeven te betalen
- mogen servicekosten worden toegevoegd aan de borgsom en bemiddelingskosten?
- mogen contractkosten worden berekend? bij mijn huidige verhuurder heb ik die niet betaald
- mag er apart btw aan mij als huurder worden berekend? doet mijn huidige verhuurder niet
- hoe bindend zijn de gegevens op de website van bemiddelaar?
- ben ik misleid?
- zo ja, hoe stel ik me dan op tegenover de bemiddelaar?
- waar kan ik me in dat geval op beroepen?

4779 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je de verhuurder ontmoet?

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de voorwaarde staat dat de bemiddelings kosten 1 maandhuur bedragen. Hierin staat niets vermeld over servicekosten. Volgens mij wil dit bedrijf er een leuk slaatje uit slaan.

Daarnaast zijn bemiddelingskosten wel wat anders als contractkosten, staat hier wel wat over in de algemene voorwaarde, of helemaal niets?

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hmmmm voor dit enorm hoge bedrag kunt u wel heel erg veel advertentie'tjes in de plaatselijke krant plaatsen..... .....en waarschijnlijk durven ze ook nog inschrijfkosten te vragen, toch?!

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

c.kamphues

Het lijkt mij geen goede zaak om via dit internetbemiddelingsbureau een huurkontrakt af te sluiten. Normaal bedraagt de "provisie" niet meer dan 10% van de jaarhuur (all-in) en dan kom je dus op een bedrag uit van rond de 800 euro.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leg de rekening eens neer bij de verhuurder/eigenaar en vraag of hij op de hoogte is van deze poot-uitdraaierij.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

met de bemiddelaar wordt het huurcontract opgesteld - zij verhuren voor de eigenaar - die zal ook wel moeten betalen voor de bemiddeling - aan de bemiddelaar moet maandelijkse huur en servicekosten worden betaald - dus borg + bemiddelingskosten + contractkosten vind ik dan toch wel raar

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

c.kamphues schreef op vrijdag 24 sep 2010, 16:51: met de bemiddelaar wordt het huurcontract opgesteld - zij verhuren voor de eigenaar - die zal ook wel moeten betalen voor de bemiddeling - aan de bemiddelaar moet maandelijkse huur en servicekosten worden betaald - dus borg + bemiddelingskosten + contractkosten vind ik dan toch wel raar

Ik denk niet dat de eigenaar op de hoogte is van deze geldklopperij. Anders had het wel luid en duidelijk op de site gestaan wat er allemaal in rekening gebracht wordt.

Er zullen afspraken zijn tussen de eigenaar en verhuurder. En als verhuurder buiten zijn boekje gaat, dan is de eigenaar de enige die hem kan corrigeren.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 27, 2010 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zie maar af van huren via dit bedrijf en raad eens wat, ik moet nu kosten betalen t.h.v. Euro 250,00 terwijl over het betalen van dit soort kosten nergens iets is terug te vinden!

ve
door verwijderd - Sep 27, 2010 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

En wat is de specificatie van die kosten?

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 27, 2010 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om welke website gaat het?

ve
door verwijderd - Sep 27, 2010 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb telefonisch afgezegd en het bedrag is toen meegedeeld, de rekening moet nog komen, maar ik zal die schriftelijk en aangetekend niet erkennen op grond van het ontbreken van voor-informatie; het gaat om nederwoon.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2010 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang sociale huur woningen massaal in de verkoop worden gedumpt word de krapte op de woningmarkt alleen maar opgefokt en kan je lang wachten op een woning of je word gedwongen dan maar te kopen. Zo ontstaan ook dat soort bemiddelingsburo,s al dan niet in samenwerking met verhuurders die er ook een slaatje uit slaan, kortom die hele verhuursektor is een crimminele bende waar onze regering nog aan meewerkt ook. Uitschieters? Denk maar aan Holeeder en endstra en nog meer, maar ja, daar in Den Haag steken ze hun kop in het zand.
Huurbemidelling mag niet eens bestaan.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Sep 28, 2010 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat nergens op de (onduidelijke) website vermeld dat er inschrijf- of annuleringskosten zouden zijn. De enige kosten die vermeld worden zijn 'Na akkoord van de verhuurder betaal je aan NederWoon een bemiddelingsvergoeding'. Er is geen akkoord, dus ook geen kosten!

ve
door verwijderd - Sep 28, 2010 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps, ik zie net dat bij het inschrijfformulier dat de eenmalige registratiekosten zijn 29.75 Euro. Daaronder 'No cure, no pay'. U dient dus 29.75 Euro te betalen!

Sorry, de Kassa-website is ontworpen door iemand die een edit-knop te ingewikkeld vindt.... #$#^$%$##&*^(&%^$

ve
door verwijderd - Oct 9, 2010 om 08:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou er maar helemaal van afzien.
Het contract laten ontbinden.
Dit is wel een hoop geld.
Lijkt wel iets van de DSB bank.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2010 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

tja - er is wel een passende woning aangeboden dus cure & pay - maar, er staat nog meer: no cure, no pay bemiddelingsvergoeding: één maandhuur exclusief btw - dat spreekt elkaar geheel tegen

die inschrijvingskosten zijn al betaald - anders krijg je geen woningaanbod te zien - als je je inschrijft moet je akkoord gaan met hun voorwaarden en die heb ik blijkbaar niet goed gelezen:
-----
De opdracht komt tot stand door ondertekening van het inschrijfformulier door opdrachtgever.
De opdracht heeft een looptijd van één jaar en eindigt bij een geslaagde bemiddeling.
Bij ondertekening van de opdracht is opdrachtgever aan NederWoon administratiekosten verschuldigd van € 29,75 inclusief 19,0% BTW.
De inschrijving is één jaar geldig. Administratiekosten worden niet aan opdrachtgever gerestitueerd.
Opdrachtgever is aan NederWoon een bemiddelingsvergoeding verschuldigd indien uit de bemiddeling door NederWoon tijdens de looptijd van de opdracht een huurovereenkomst tot stand komt. Bij huur van een (onzelfstandige)woonruimte bedraagt de bemiddelingsvergoeding één maandhuur, vermeerderd met 19% BTW.
Indien in de maandhuur bijkomende leveringen en diensten zijn inbegrepen, wordt de bemiddelingscourtage hierover berekend.
De bemiddelingsvergoeding dient uiterlijk één dag na acceptatie van de woonruimte, contant aan NederWoon te worden voldaan.
Bij annulering van een bemiddeling is opdrachtgever aan NederWoon een annuleringsvergoeding verschuldigd van € 250,00 vermeerderd met 19% BTW.
Indien de huurovereenkomst wordt opgemaakt door NederWoon is opdrachtgever hiervoor aan NederWoon een vergoeding verschuldigd van € 80,00 vermeerderd met 19% BTW.
De opdrachtgever is gehouden voor ondertekening van genoemde overeenkomst aan NederWoon een kopie te verstrekken van een geldig identiteitsbewijs.
De vergoeding dient bij ondertekening van de huurovereenkomst, contant aan NederWoon te worden voldaan.
NederWoon is niet aansprakelijk voor de wijze waarop verhuurder, na ondertekening van de huurovereenkomst, zijn verplichtingen die daaruit voortvloeien nakomt.
ik neem de woning niet en zit nu vast aan die annuleringskosten van 250 plus btw omdat ik er op het laatste moment van af heb gezien - vreselijk stom maar volgens mij moet ik dit wel betalen.

wat ik dan wel weer vreemd vindt is dat er geen inkomenscheck is - hoe weten ze of je de huur kan betalen?

ve
door verwijderd - Feb 28, 2012 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af hoe dit is afgelopen?
Wij zitten met een soortgelijke situatie. De woning afgezegt voordat het contract getekend was.