Kassadegekste
door Kassadegekste Aug 1, 2022 om 10:21
Geldzaken & recht

Wat mag mijn oude huurbaas inhouden op borg?

Hallo,

Binnenkort ga ik in gesprek met mijn oude huurbaas over de borg die ik (nog steeds) van hem terug moet krijgen. Ter duidelijkheid: ik heb vier jaar hier gewoond. Ik voel de bui al hangen en verwacht dat hij een aantal dingen op mij gaat willen verhalen:

- Oven/magnetron combi -> de draaiknop is versleten waardoor hij niet goed in te stellen is. Hij doet het nog wel, alleen ben je je dus een ongeluk aan het draaien. Dit is gewoon door normaal gebruik en slijt gekomen.
- Schimmel aan de muur -> ik heb hem hier (telefonisch) over ingelicht. Hij vroeg toentertijd aan mij of ik het een erg probleem vond. Ik vond het maar een klein beetje schimmel, niets dat ik niet zelf met schimmelverwijderaar weg kan halen. Maar eens per jaar komt het wel terug.
- Kalkaanslag in de badkamer -> Tja, dat gebruikt vanzelf toch?

Goed. Mag hij dat soort dingen van de borg inhouden? Hoe wordt dat bedrag bepaald? Kan ik het beste zelf met wat schimmelverwijderaar aan de slag gaan wanneer hij voorstelt professionele mensen in te huren en dat bedrag wil gaan inhouden? Ik hoor het graag!

5383 10 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 1, 2022 om 10:45
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Weet zelf niet goed hoeveel borg een huurbaas mag inhouden dus hebt u hopelijk iets aan deze link.

https://baakjuristen.nl/hoe-krijg-ik-mijn-borg-terug/

atlas1302
door atlas1302 - Aug 1, 2022 om 11:11
341 Antwoorden / 13 Vragen

U valt de bui al hangen, dat is een slecht voorteken. Is er een opnamestaat gemaakt in het begin van de huurovereenkomst? foto's. Dat schimmel zou ik zelf even weghalen, en een middeltje voor kalk aanslag te verwijderen. Dan ziet het er een stuk frisser uit, vind u ook niet?

Dan maar afwachten hoe kritisch verder de verhuurder is, allebei hebben rechten en plichten.

Kassadegekste
door Kassadegekste Aug 1, 2022 om 11:54
Antwoorden / 5 Vragen

Er is een inspectie geweest door een makelaardij. Uiteraard heb ik de woning grondig schoongemaakt voor de oplevering, echter heb ik uit eigen initiatief verteld dat er sprake is van schimmel bij een van de stopcontacten. De schimmel is niet te zien want ik had deze uiteraard schoongemaakt, alleen is een schimmelverwijderdaar in mijn ervaring geen permanente oplossing.

atlas1302
door atlas1302 Aug 1, 2022 om 12:07
341 Antwoorden / 13 Vragen

Wat zegt die inspectie nu eigenlijk van de makelaar, conclusie?

sira
door sira - Aug 1, 2022 om 12:09
2322 Antwoorden / 24 Vragen

In uw geval had ik de kalkaanslag ook even weggehaald, dan ziet het er een stuk netter uit.
Als u er nog 4 jaar was blijven wonen, was de kalkaanslag dubbel zo erg geworden.

Tip voor uw nieuwe woning: na het douchen een trekker en een doekje over de tegels halen, scheelt een hoop werk.

jewee
door jewee Aug 1, 2022 om 12:25
61 Antwoorden / Vragen

Tip van poetsvrouwtje  Sira...
Uw toon is belerend. Hoe weet U nu wat er in de huurwoning wel/ niet wordt gedaan.??

sira
door sira Aug 1, 2022 om 12:37
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Nou, ik ben helemaal niet zo'n poetsvrouwtje, juist daarom droog ik de tegels in de douche altijd, scheelt werk in de toekomst en bovendien wil je toch je woning netjes achterlaten.

Maar u heeft nu commentaar op mij, kom eerst zelf met een advies vóór je een ander becommentarieerd, maar u doet dat blijkbaar vaker.

va
door vanlotjegetikt Aug 1, 2022 om 13:19
809 Antwoorden / Vragen

Na het douchen  even een wisser over tegels zorgt ervoor dat schimmel minder de kans krijgen om zich te ontwikkelen.

sira
door sira Aug 1, 2022 om 13:26
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Juist.

Ook de kalk krijgt minder kans, dus scheelt het je op termijn veel werk. Kwestie van vooruit denken en logisch denken. Daar hoef je geen poetsvrouwtje voor te zijn.

gerbera
door gerbera Aug 1, 2022 om 14:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@JEWEE, laat mij raden, u spaart de kalk in uw douche op en gaat daar later dan uw plavond mee witten. Komentaar leveren niet zo moeilijk maar net als @sira droog ik ook mijn douche inclusief de kraan af, dus geen kalkaanslag. En wat er in huurwoningen gedaan wordt dat wil u niet weten wat een ko...zooi sommige er maken.

La
door Ladyday21 Aug 1, 2022 om 14:35
17 Antwoorden / 3 Vragen

Ja en u wil ook niet weten in wat voor abominabele staat sommige huurbazen hun woningen voor de hoofdprijs verhuren.....De vraag is of de huurbaas borg mag inhouden voor kalkaanslag in de douche.....nou nee, dat is nou niet echt een "gebrek". Overigens vindt er volgens mij ook vaak een voorinspectie plaats, waarin je ook nog de kans krijgt om bepaalde dingen nog even te doen. Dan zou er misschien wel gezegd kunnen worden, dat het fijn zou zijn als de badkamer nog even schoongemaakt wordt. Kwestie van fatsoen ook. Maar (op zich zelf) geen reden tot inhouden borg. Schimmel bij een stopcontact? Wat is de oorzaak van de schimmel? Als het met vocht in de muur te maken heeft, dan zou de huisbaas er goed aan doen om dit eens nader te onderzoeken. Maar lijkt me in principe ook niet iets, dat de huurder aan te rekenen valt.

sira
door sira Aug 1, 2022 om 14:50
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Jewee is denk ik een man. Die laat het schoonmaken over aan zijn vrouw, alhoewel de roos in de foto weer meer op een vrouw duidt, tenzij hij rozenkweker is ;-))

Ik droog zelfs mijn wastafel na gebruik af. Ik heb namelijk donkerblauwe wastafels, douchebak, wc + fonteintje en veel last van kalk. Als ik die niet afdroog, heb ik binnen enkele dagen kalkvlekken. Op de tegels valt het uiteraard minder op, maar je voelt de kalk wel.

Toch ben ik verre van een poetsvrouw. Kwestie van alles op z'n plaats laten staan, dan valt de stof niet op
Vrouw emoticon knipogen Stockfoto | Winking emoji, Clipart smiley, Funny  emoji faces

La
door Ladyday21 - Aug 1, 2022 om 15:06
17 Antwoorden / 3 Vragen

De dingen die u opnoemt, zijn mijns inziens geen reden tot inhouden borg.

Kalkaanslag - netter was natuurlijk om het (zoveel) mogelijk schoon te maken, maar reden tot inhouden borg...nee

Schimmel op de muur - u heeft het gemeld en de huisbaas vond het kennelijk niet nodig de oorzaak van de schimmel te achterhalen, dus nee ook geen reden om borg in te houden.

Magnetronknop - nee, is gewoon slijtage door gebruik. Ik neem aan, dat u ook voor het gebruik van de magnetron betaald heeft in de huur. De magnetron is ook minstens 4 jaar oud.

Maar als u "problemen" verwacht, misschien een bedrag in uw hoofd nemen, wat u zelf redelijk vindt.... Zeg, 50 euro, voor schoonmaakmiddel + een uurtje poetsen op de kalkaanslag, voor de huisbaas. Als hij honderden euro's wil inhouden, terwijl er verder dan de dingen, die u noemt niets is, dan is dat sowieso buiten proportie.

mo
door mof - Aug 1, 2022 om 16:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Schimmel en kalkaanslag: koop wat goedkope verwijderaars zodat het op de dag van keur en sleuteloverdracht er goed uit ziet. Wat er daarna gebeurt is dan uw zaak niet meer.
Vwb. de knop van de magnetron: bij mijn magnetron thuis doet die het ook na 7 jaar nog gewoon goed. Of dit normale slijtage is weet ik niet. Maar als het een apparaat is dat u heeft meegehuurd had u dit eerder moeten aangeven, op het moment dat u zich realiseerde dat de knop niet meer goed werkt. U hurt het apparaat van uw huisbaas mee dus die is in principe verantwoordelijk voor het onderhoud danwel vernieuwing. U bent/wordt verantwoordelijk voor de schade die is ontstaan door het niet melden. Dat kan een discussie opleveren.
Voor de vervanging van de magnetron mag de huisbaas een bedrag achterhouden.

panter22
door panter22 - Aug 1, 2022 om 16:34
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet het huis keurig achterlaten. Ramen lappen en vooral de kranen blinkend poetsen. Keukenkastjes soppen.
Schimmel verwijderen en kalkaanslag ook.
Heb je de sleutel al ingeleverd of heb je nog de kans de gebreken zelf te verhelpen.
Voor de schimmel: Koop een bus HG schimmelreiniger schuimspray. Werkt als een tierelier.
Voor de kalkaanslag, ook van HG voegenreiniger. En voor de vloer ook een reiniger.
Alles voor totaal een paar tientjes te koop in de supermarkt.
Je hebt dus de knop van de combimagnetron vernield. Die moet je laten repareren tenzij de combimagnetron al jaren oud en versleten is.
Kleine onderhoudsgebreken zijn voor de huurder.

1paul
door 1paul - Aug 1, 2022 om 16:45
3132 Antwoorden / 0 Vragen

er moet normaal gesproken een eindinspectie zijn als u de huur opzegt en bij deze inspectie moet u, op papier, de gebreken krijgen, die kunt u dan vervolgens zelf opknappen of dit laten doen.

heeft deze inspectie niet plaatsgevonden dan zijn de kosten voor de huurbaas!

normqle slijtage valt hier trouwens niet onder!

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/verhuurder-betaalt-borg-niet-terug-dit-zijn-de-regels/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 1, 2022 om 17:26
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie dit nu pas en nast al gegeven adviezen, om discussie en eventuele nadere problemen te voorkomen die  wanneer de verhuurder afdoende aanleiding ziet om op uw kosten te repareren zelf aan de slag te gaanmet het verwijderen van de schimmel en kalkaanslag. Dat behoeft niet zo ingewikkeld te zijn.

De oven-magnetron is een andere kwestie omdat daar inderdaad sprake kan zijn van ontstaan door ouderdom. Dat is dan wel afhankelijk van de redelijk te hanteren 'levensduurtermijn' en zie dan https://oven-magnetron.nl/levensduur-magnetron/ . Wel is van belang of u daar al eerder melding van heeft gedaan.

Zo er toch problemen zouden komen dan : Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl of https://www.woonbond.nl/landelijk-kantoor met aantekening dat voor wat betreft de laatste wel naar een lidmaatschap zal worden gevraagd.