fl
door flessebon Jul 10, 2014 om 17:25
Geldzaken & recht

Wat te doen bij ongewenste verkoop n.a.w. gegevens?

Beste Forumleden,

Waar moet je zijn als een goed doel ongevraagd belt (cold calling) en deze instelling niet wil zeggen waar ze je adres gekocht hebben?
Wil graag weten wie de n.a.w gegevens verkocht heeft zodat ik dit probleem bij de bron kan aanpakken.

5008 28 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Jul 10, 2014 om 17:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Nooit een enquete of prijsvraag ingevuld en daarbij niet hebt uitgevinkt dat "geselecteerde partners" contact met je mogen opnemen? Dat is nog altijd de meest gebruikte manier om aan NAW gegevens te komen omdat die volledig legaal is.

fl
door flessebon - Jul 10, 2014 om 17:39
418 Antwoorden / 7 Vragen

Kan mij dat niet herinneren.
Wij krijgen nooit dergelijke telefoontjes. Ze verwezen naar het belmeniet register. Maar daar gaat het mij niet om. Aangezien we nooit dergelijke telefoontjes krijgen wou ik graag weten hoe ze aan die gegevens kwamen. Zou het niet verplicht moeten worden om dat te melden als daar om gevraagd wordt?

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2014 om 17:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo flessebon,

En wie zegt dat ze je gegevens (?) gekocht hebben?
Neem een telefoonboek, controleer of het nummer in het Bel-me-niet-register staat en zo niet: bellen.
Trouwens: zo'n juf in het callcenter weet echt niet waar je nummer/adres vandaan komt. Die heeft alleen een lijst met te bellen nummers.

fl
door flessebon - Jul 10, 2014 om 17:53
418 Antwoorden / 7 Vragen

Gekocht of gekregen, maakt niet uit. De meneer die belde wou het niet zeggen. Dat is wat anders dan het niet weten. Maar goed. Vroeg mij dus af of het CBP de enige is waar je terecht kunt en of er regels voor zijn (kennelijk niet) om mee te werken als je de bron vraagt.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2014 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier is een tijdje terug een stukje over geweest in Kassa. Weliswaar over geadresseerde post, maar daar ging Kassa ook achterheen. Ging volgens mij over een uitnodiging van een hoortest, terwijl die mevrouw geen klant was van die zaak. Nooit geweest ook.

Die adressen werden ook verkocht, maar ergens kon je dat laten blokkeren.

fl
door flessebon - Jul 10, 2014 om 19:01
418 Antwoorden / 7 Vragen

Staat me iets bij van die uitzending, was dat niet n.a.v. iets dat 10-12 jaar geleden was ingevuld? Dat zou natuurlijk kunnen. Heb een uitgever deze week gevraagd om de gegevens niet aan derden te verstrekken. Kijken of het nu stopt. Zit niet op rare regels te wachten zoals de cookiewetgeving (is nog erger dan de kwaal). Maar het stoort mij wel dat ze niets willen zeggen.

costnix
door costnix - Jul 11, 2014 om 13:06
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In een geval van cold calling reageer ik uiterst sacherijnig tegen de beller en hou zelf het initiatief. Degene die mij belden hebben mij nooit meer terug gebeld.
In het geval van een buitenlands gesprek blijf ik gewoon Nederlands praten. De tegenpartij hangt dan zelf op.
Ze hoeven niet eens gegevens te hebben om u te bellen. Ze maken gebruik van een telefoonnummergenerator (27 maal woordwaarde)

eclipse
door eclipse - Jul 11, 2014 om 15:21
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=costnix schreef op vrijdag 11 jul 2014, 13:06]In een geval van cold calling reageer ik uiterst sacherijnig tegen de beller en hou zelf het initiatief. Degene die mij belden hebben mij nooit meer terug gebeld.
In het geval van een buitenlands gesprek blijf ik gewoon Nederlands praten. De tegenpartij hangt dan zelf op.
Ze hoeven niet eens gegevens te hebben om u te bellen. Ze maken gebruik van een telefoonnummergenerator (27 maal woordwaarde)
@ hallo Costnix, als ik het allemaal goed begrijp op de Vodafone site betaal je wel degelijk mee als je wordt gebeld uit het buitenland..
Ik heb alle blanco oproepen laten blokkeren, op de huistelefoon terwijl ik een GEHEIM nummer heb van upc, rara hoe dat weer ken. bent U en heeft U komen er hier niet in , en het is geheel MIJN mening en gedachtengoed, maar als je bij een callcenter gaat werken ben je een waardeloze student, een irritante betweter, want je weet en beseft voor de volle 100% dat je mensen ga irriteren en lastig vallen voor financieel gewin.

eclipse
door eclipse - Jul 11, 2014 om 15:22
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=costnix schreef op vrijdag 11 jul 2014, 13:06]In een geval van cold calling reageer ik uiterst sacherijnig tegen de beller en hou zelf het initiatief. Degene die mij belden hebben mij nooit meer terug gebeld.
In het geval van een buitenlands gesprek blijf ik gewoon Nederlands praten. De tegenpartij hangt dan zelf op.
Ze hoeven niet eens gegevens te hebben om u te bellen. Ze maken gebruik van een telefoonnummergenerator (27 maal woordwaarde)

Helaas , leer ermee leven, wordt wel weer wat anders verzonnen , de figuren die U bellen hebben alleen maar een todo lijsttje

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2014 om 15:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@eclipse

Als u gebeld wordt, door iemand in Nederland, of door iemand uit het buitenland, betaalt u NIET zelf mee.

eclipse
door eclipse - Jul 11, 2014 om 15:57
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 11 jul 2014, 15:51]@eclipse

Als u gebeld wordt, door iemand in Nederland, of door iemand uit het buitenland, betaalt u NIET zelf mee.
@ Hallo Tijger, op de site staat bellen en gebeld worden in het buitenland gratis bij een blox Europa 2 eurp per dag.
er staat niet bij of het huistelefoon of mobiel is . van die callcenter.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 11, 2014 om 16:27
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@eclipse "bellen en gebeld worden in het buitenland" je bent in Nederland; a. bel je dan in het buitenland? b. word je gebeld in het buitenland?

wimmi20
door wimmi20 - Jul 11, 2014 om 16:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De overheid verkoopt uw gegevens ook.
De RDW verkoopt alle gegevens van autobezitters aan wie ze maar wil kopen.
Voor geld heeft de overheid maling aan de privicy wet.
De ledenlijst van een club kun je niet eens opvragen bij de secretaris ivm die wet.
Dat je gebeld wordt wil niet zeggen dat je nummer is gekocht.
Waarom zouden ze je telefoonnummer kopen als je in de gids staat ?
En optie 2 : de telefonist belt u niet, dat doet de computer, de computer genereert zelf nummers.

karelstromph
door karelstromph - Jul 11, 2014 om 17:32
95 Antwoorden / 5 Vragen

Daar kun je niets aan doen, behalve het gesprek "afkappen" - NAW is NIET VAN JEZELF maar een publiek domein. Gelukkig maar, omdat je vindbaar moet zijn voor anderen.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2014 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@eclipse

Dat is van toepassing als u met een Nederlands mobieltje in het buitenland bent en dan gebeld wordt.

Maar als u in Nederland bent met uw mobieltje of uiteraard uw vaste lijn en u wordt gebeld, kost u dat niets.

ro
door ron530 - Jul 11, 2014 om 17:47
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als u geen geheim nummer heeft dan mag ik u bellen, van verkochte databestanden is dus geen sprake. Voorbeeld ik zoek bij een telefoonnummer site op postcode dan heb ik legio nummers en ik kies u er uit dan bel ik u gewoon. Als u opneemt mag ik toch een vraag stellen, het is aan u wat u er mee doet.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2014 om 18:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Ook een geheim nummer mag u gewoon bellen hoor.

costnix
door costnix - Jul 11, 2014 om 19:26
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@eclipse
Ik heb er geen probleem mee. Ik moet er altijd hartelijk om lachen als zo'n callmedewerker verslagen afdruipt :-D

costnix
door costnix - Jul 11, 2014 om 19:32
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@eclipse
Ik werk niet meer. Waar u die onzin vandaan haalt, dat ik bij een callcentrum werk?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 11, 2014 om 19:46
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=karelstromph schreef op vrijdag 11 jul 2014, 17:32]Daar kun je niets aan doen, behalve het gesprek "afkappen" - NAW is NIET VAN JEZELF maar een publiek domein. Gelukkig maar, omdat je vindbaar moet zijn voor anderen.
Vertel dan maar eens wat is jouw naam, adres en telefoonnummer..

Gaat het lampje al branden?

boppe1943
door boppe1943 - Jul 11, 2014 om 19:51
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Uw NAW-gegevens zouden gekocht kunnen zijn. Klik.

bo
door boosje - Jul 12, 2014 om 04:06
80 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=karelstromph schreef op vrijdag 11 jul 2014, 17:32]Daar kun je niets aan doen, behalve het gesprek "afkappen" - NAW is NIET VAN JEZELF maar een publiek domein. Gelukkig maar, omdat je vindbaar moet zijn voor anderen.

Wat u zegt klopt niet. Niets wordt zo goed bewaakt als NAW-gegevens. Vraag maar eens bij een gemeente naar het adres van iemand die u zoekt. Dat krijgt u niet, zelfs als u een zeer geldige reden hebt waarom u een bepaald persoon zoekt. Gelukkig (ook al heb ik er kort geleden last van gehad ivm een sterfgeval) bestaat er goede privacywetgeving die ervoor zorgt dat NAW-gegevens goed beschermd zijn.

Met ongewenste bellers ben ik snel klaar: ik heb nummerweergave op mijn telefoontoestel. Daarmee doe ik het volgende:

1- Nummers die 'onbekend' of 'afgeschermd' laten zien neem ik in het geheel niet op. Callcenters bellen meestal vanaf geheime nummers. Pech voor eventuele kennissen die geheime nummers hebben, die moeten maar een sms op mijn mobiel sturen of de voicemail inspreken.
2- Als een nummer begint met een landnummer kijk ik eerst vanuit welk land er gebeld wordt. Een landnummer begint met 00. Als het een land is waar ik niemand ken dan neem ik niet op. De laatste tijd ben ik gebeld vanuit 0042, dat is Tsjechië, Slowakije of Liechtenstein. 0040 is Roemenië. Als ik een nummer zie dat daarmee begint neem ik niet op, na 5x rinkelen is het voorbij.

Krijg ik desondanks toch een ongewenst gesprek binnen, dan zeg ik meteen dat ik
a- niet geïnteresseerd ben
b- ze mijn nummer uit hun lijst moeten verwijderen
c- aangifte doe wegens huisvredebreuk als ze nog eens durven te bellen
Daarna druk ik af.

Dat van die nummergenerator is mij vroeger ook wel eens verteld, maar daar heb ik geen boodschap aan, gelukkig word ik niet erg vaak gebeld, maar elke keer is er één teveel.

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2014 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boosje

U maakt wel een toestand van een telefoontje.

Er zal maar een vriend of familielid op vakantie zijn in Tsjechië zonder dat u dat weet en die heeft een probleem en belt u.

Nou jammer dan voor hem. Niet opnemen, veel te gevaarlijk zo'n telefoontje, wie weet wat er allemaal niet kan gebeuren als je de telefoon opneemt.

audb
door audb - Jul 12, 2014 om 10:08
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bij UPC is kort geleden zo 60.000 geheime nummers toch in het "telefoonboek" terecht gekomen en om over een "telefoonboek of telefoonnummer generator" terug te komen deze zijn gewoon digitaal opgeslagen en dus ook voor iedereen in te zien,
http://www.detelefoongids.nl/ voor bedrijven & callcenters is het mogelijk om deze gehele bestand in te kopen vandaar dat je ook gebeld kunt worden.
En niet alleen studenten kunnen bij een callcenter werken ik kreeg zelfs een dame van hoge leeftijd aan de telefoon.
Maar vooral jongeren zijn doordrammers maar zeg het zelf, voor €50,- krijgen per persoon die wel zielige kindjes wil helpen of een crème die zo goed is dat zelfs de rimpels bij een Shar-pei zou verdwijnen ja dan wil je wel iemand wat aansmeren.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 12, 2014 om 14:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Boosje dreigt met aangifte van huisvredebreuk als een call centre opbelt.
Dat kan niet Boosje, het heeft niets met huisvredebreuk te maken.
Dreigt u ook met aangifte als iemand door uw raam naar binnen kijkt ?

na
door nad53 - Jul 14, 2014 om 03:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dit doe ik bij ongewenste bellers die je met een verkoopverhaal of zogenaamde enquête willen lastig vallen:
Zodra dat blijkt zeg ik heel vriendelijk 'oké' en meteen daarna 'heeft u een ogenblikje?'
Daarna leg ik de telefoon neer en reageer niet meer. De eikel aan de andere kant maar contra productief wachten en de telefoonkosten maar oplopen. Wie heeft nou wie?
Dat geeft nou nog eens voldoening, haha.

fl
door flessebon - Jul 14, 2014 om 09:25
418 Antwoorden / 7 Vragen

Volgens de voorwaarden van verschillende uitgevers (zoals Elsevier en Reformatorisch Dagblad) kunnen je gegevens aan derden worden verstrekt. Als je dat niet wilt dan moet je zelf aan de bel trekken. Bij het afsluiten van een abonnement ga je daar autmatisch mee akkoord. Het is niet mogelijk om dat aan te geven als je een abonnement aanvraagt. Opvallend is bovendien dat Erdee media hierop aangesproken is door het CBP maar dat je op het formulier alleen aan kunt geven dat je emailadres niet aan derden verstrekt mag worden.

Cookies
door Cookies - Jul 14, 2014 om 09:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 12 jul 2014, 09:42]@boosje

U maakt wel een toestand van een telefoontje.

Er zal maar een vriend of familielid op vakantie zijn in Tsjechië zonder dat u dat weet en die heeft een probleem en belt u.

Nou jammer dan voor hem. Niet opnemen, veel te gevaarlijk zo'n telefoontje, wie weet wat er allemaal niet kan gebeuren als je de telefoon opneemt.

Zie de 'toestand' niet waar jij het over hebt. Geblokkeerde nummers neem ik ook niet op, evenals telefoontjes uit het buitenland. Heel simpel. Kan ik niet 'een toestand' noemen. Antwoordapparaat staat altijd aan, dus mocht het een bekende zijn, kunnen ze inspreken.