im
door imk May 17, 2017 om 16:43
Geldzaken & recht

Wat te doen bij telefonisch äfgesloten"abonnement

ik ben herhaaldelijk opgebeld door de Leeuwarder Courant met de vraag of ik een abonnement wil. Je krijgt de mooiste verhalen te horen over een maand op proef e.d. Ik had een proefabonnement voor de krant op zaterdag gedurende de maand april afgesloten. Dat heb ik voor eind april opgezegd (per telefoon). Nu krijg ik acceptgirokaarten toegestuurd,voor twee periodes, de afgelopen periode en de komende maand. Zij ( de abonnementenacquisitie)
doen zo'n beetje alles per telefoon. Mijn telefoontjes naar hun zijn nergens te vinden.De Leeuwarder Courant hanteert laakbare methodes, ze spreken mensen ook op straat aan, of ze komen langs de deur. En zonder dat dit je bedoeling is, wordt een abonnement genoteerd. Als je dan uiteindelijk door de knieen gaat voor een proefabonnementje van een maand, word je rigoureus afgestraft. Ja mevrouw, dan had u maar... enz. Hun telefoontjes zijn z.g. altijd te traceren en af te luisteren, de telefoontjes van de "klant" zijn nimmer ontvangen.
Ben ik tegenwoordig als consument gedwongen te reageren als er een partij meent met mij een contract te hebben afgesloten zonder dat ik het hiermee eens ben. Is de wet dusdanig veranderd dat men eenzijdig iemand een contract kan opleggen!? Vreemd hoor. Mag de Leeuwarder Courant mij op deze manier in het nauw drijven? Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n beste krant. Ik heb een abo op het NRC, dus die berichtjes in het fries voegen voor mij niets toe. Dat alles heb ik ze ook gezegd. Ik ben 75 jaar en daar maken ze volgens mij ook misbruik van. Ik zit volgens hen als een vis in hun netje, en betalen zal ik!
Mevr. I.M. Koetsier.

2953 11 Rapporteer

ne
door neodutchio - May 17, 2017 om 16:54
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat voor abonnement had u? Was dit echt alleen maar voor de maand april, of was de eerste maand gratis bij een (half)jaar abonnement?

Hoe bedrijven aan hun klanten komen doet niet ter sprake. Menig bedrijf staat op straat of komt aan de deur. Pas zodra er een getekend contract is, is het juridisch rond.

Dus even uw relaas aan de kant geschoven, wat voor contract heeft u met de krant?

im
door imk May 17, 2017 om 17:35
0 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had een z.g. proefabonnement voor een maand, de maand april. Ik heb niets getekend of bevestigd.

ne
door neodutchio May 17, 2017 om 20:47
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ook een een proefabonnement (als u die al heeft) moet u ergens voor akkoord geven, voorwaarden accepteren en een bevestiging krijgen. Daar staat namelijk in wat u heeft.

aurora1
door aurora1 - May 17, 2017 om 16:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat heeft uw leeftijd met e.e.a. te maken?
U hoeft die mensen toch niet te woord te staan? Er staat toch niemand met een pistool u te dwingen zo'n abonnement te nemen? Als ze bellen is: nee dank u wel en een groet + opleggen voldoende.

jo
door jorisw May 17, 2017 om 16:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Leeftijd heeft er inderdaad helemaal niks mee te maken. Zeker niet als je, zoals TS, pas 75 bent. Charlie Watts wordt binnenkort 76 en die speelt binnenkort gewoon weer in de Arena en Gelredome....

Ma
door Marimelda May 17, 2017 om 17:06
58 Antwoorden / 11 Vragen

Pas 75? Dan beginnen de jaren toch wel te tellen. Ik vraag me af hoe oud u bent. (...???)

Als men ouder is, is men kwetsbaar. Er bestaan verkoopmethoden, die verre van beleefd zijn en soms ontziet men niets en niemand. Daar zijn verhalen genoeg over die men ziet bij Kassa of bij Opgelicht. Ooit een overtuigende verkoper meegemaakt? Die blijven doorgaan en dan is de kunst af te kappen en de "nee = nee-methode" te hanteren (deze methode komt rechtstreeks uit de Bijbel met een schat aan raadgevingen: "u nee moet nee zijn, de rest is uit den boze wat er nog bijkomt").

Ik weet uit ervaring dat dat best moeilijk is. En als je al wat ouder bent en niet meer zo snel en wellicht wat klachten heb, dan kan men zich gemakkelijk laten overrulen. Niet iedereen is even sterk. Maar men kan het wel alsnog leren. En hulp vragen is ook een zeer goede optie.
We zijn er immers om elkaar te helpen, nietwaar?

tijger1
door tijger1 May 17, 2017 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marimelda. "Niet zo snel en klachten, niet even sterk" Men hoeft niet op de vuist. Nee zeggen is simpel. Ook zonder de bijbel.

im
door imk May 17, 2017 om 17:45
0 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat om het feit, dat je wanneer je de deur opent of de telefoon opneemt, zonder meer (en zonder ergens voor te tekenen) klaarblijkelijk een abonnement in de maag gesplitst kan krijgen.
Ik kan me niet voorstellen dat dit tegenwoordig een "normale"verkoopmethode zou zijn.

aurora1
door aurora1 May 17, 2017 om 19:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@marimelda, mijn leeftijd gaat u helemaal niets aan. Treurig dat u met uw ca 58 jonge jaren al klaagt.
Mijn reactie was voor vraagsteller en niet voor u.
Vraagsteller heeft overigens zo'n 7 jaar geleden ook al zoiets aan de hand gehad, ze was toen nog maar 68 jaren jong.
Bovendien heeft vraagsteller geen enkel probleem met een account aanmaken en hier in niet mis te verstane proza haar verhaal te vertellen, dus het valt allemaal nogal mee. Een bijbel is er ook helemaal niet voor nodig, maar dat is u dacht ik al vaker gezegd.

aurora1
door aurora1 May 17, 2017 om 19:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@jorisw, ja leve Charlie en zijn maten. Nog steeds on tour, wel met pauzes tussendoor, maar ze zijn nu eenmaal dol op geld...
En laten we The Who niet vergeten, vergelijkbare leeftijden, maar die treden al jaren alleen op om geld in te zamelen voor goede doelen. Die vinden (met Iron Maiden) dat ze al veel te veel geld hebben wat ze in vele levens niet op zouden kunnen maken.

Cookies
door Cookies May 18, 2017 om 12:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Charlie Watts wordt binnenkort 76 en die speelt binnenkort gewoon weer in de Arena en Gelredome.... Dat doet niets af aan het feit dat het gewoon oude mannen zijn. Is het zo erg dan om oud te zijn? Mensen boven de 65 jaar ontvangen ook niet voor niets 'ouderdomspensioen'.

reflecs
door reflecs May 18, 2017 om 12:41
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@marimelda, "kwetsbaar" en ook "verward" zijn modewoorden die tegenwoordig te pas en te onpas worden misbruikt om, naar mijn mening, groepen mensen in het hokje hulpbehoevend weg te zetten. Erg irritant en onterecht.

Cookies
door Cookies May 18, 2017 om 12:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@reflecs: maar ik zie hier genoeg reacties/vragen van ouderen die speciaal hun leeftijd vermelden als excuus.

reflecs
door reflecs May 18, 2017 om 13:19
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@carola.83, daar kiezen ze dan zelf voor. En natuurlijk zijn er altijd mensen die meer hulp nodig hebben dan anderen. Het klakkeloos aannemen dat dat voor iedereen geldt stuit mij tegen de borst. Als ik meemaak dat wanneer er een bejaarde en een jongere begeleider ergens komen en het gesprek wordt, door sommigen, automatisch boven het hoofd van de oudere gevoerd, dan ontplof ik.

Cookies
door Cookies May 18, 2017 om 13:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Reflecs, dat laatste vind ik ook 'niet kunnen', maar je ziet het overal gebeuren. Lag ooit in het zkh met als mede-patiënt een 75+ man, die door herseninfarct niet goed meer kon communiceren. Hoorde van zijn dochters dat hij als specialist had gewerkt. De manier waarop die verpleegkundigen hem als een onnozel kind aanspraken/behandelden, walgelijk. Recent nog Koos Postema in uitzending van Pauw gezien: al die aan zijn leeftijd refererende opmerkingen (z.g. leuke grapjes) van de jongere gasten, bah.

Ma
door Marimelda - May 17, 2017 om 16:58
58 Antwoorden / 11 Vragen

Beste mevr. Koetsier, Alles schriftelijk doen, dan heeft u alles zwart op wit. Mocht dat voor u bezwaarlijk zijn, vanwege uw leefttijd, misschien kan dan een familielid, een zoon of dochter, of broer of zus, u helpen hiermee.Tegenwoordig is men dikwijls kliphard in het zakenleven. En kwetsbare mensen zijn dan vaak de dupe van laakbare verkoopmethoden. Neem nooit een contract, want als u dat bijvoorbeeld niet op tijd opzegt, kan dat veel problemen opleveren.

jo
door jorisw May 17, 2017 om 17:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Vroeger waren mensen altijd lief voor elkaar. Vandaar dat de laatste decennia allerlei beschermingsmaatregelen voor consumenten wettelijk zijn ingevoerd. Omdat er daarvoor nooit iemand werd opgelicht natuurlijk.... [/sarcasm off]

Ma
door Marimelda May 17, 2017 om 17:09
58 Antwoorden / 11 Vragen

Die beschermingsmaatregelingen blijken soms niet afdoende te werken. Maar vroeger gebeurde er heus ook wel eens wat. Volmaakt zal het in deze wereld ook nooit worden. "Het leven is hard en bonkig." :-/

aurora1
door aurora1 May 17, 2017 om 19:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@marimelda, zo jong en u heeft het al over "vroeger"? Niet te geloven. Wat een treurnis is het toch met u.

Ma
door Marimelda - May 17, 2017 om 17:23
58 Antwoorden / 11 Vragen

Tegenwoordig als je naar bedrijven of instanties belt, nemen ze aan de andere kant wel eens gesprekken op, meestal voor trainingsdoeleinden. Zo wilde een bedrijf mij een goedkoper abonnement aanbieden. Later vertelde men dat het gesprek dan zou worden opgenomen. Een soort contrôle, maar ik had er toen al geen zin meer in. Hoewel het een voor mij geen onbekend bedrijf was/is, maar gezien eerdere ervaringen met andere onbekende bedrijven, kap ik dan toch liever af. Men kan het ook per e-mail regelen, dat gaat evengoed sneller als een brief en het staat dan zwart op wit. Maar op de een of andere manier schijnt dat zeker niet goed te werken.
Met een smarthpone, zo u die heeft, kan men ook gesprekken opnemen. Als u dat doet met dit soort dingen, dan heeft u zelf een bewijs, dat u wel getelefoneerd heeft, als ze moeilijk gaan doen. Als men daar namelijk niet noteert wat u heeft gezegd, kan men naar elk bewijs fluiten. Soms merk ik dat men soms zo achteloos met de dingen omgaat. Het meest gevaarljike is om te zeggen: "Dat noteer ik straks wel." En dan gebeurt het soms helemaal niet, omdat er weer wat tussenkomt.
Beste mevrouw, Koetsier, Waarschijnlijk heeft u geeneens zo'n ding, want het is best ingewikkeld. Ik ben zelf al metzo'n smartphone gestopt en ik ben een stuk jonger dan u. En ik zit zelf dus nog een tijdje vast aan juist dat contract met een provider. Mijn eigen schuld, maar ik leer er ook weer van, dat ik niet zo snel moet toehappen met dergelijke aanbiedingen. Ik hoop dat het gauw voor u opgelost wordt! Fijne avond! Marimelda.

r.kemperman
door r.kemperman May 18, 2017 om 10:50
423 Antwoorden / 4 Vragen

Telefoongesprekken kan je niet opnemen met een iPhone

Cookies
door Cookies May 18, 2017 om 12:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je op je 58e niks van een smartphone begrijpt, kon je dat ook op je 48e niet. Niets met leeftijd te maken.

marita5
door marita5 - May 17, 2017 om 17:34
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Imk ,

Ik zie geen proefabonnement voor 1 maand , wel voor 6 weken € 1,70 p/week ,  klik op de rode regel .

https://abonneren.lc.nl/proefabonnementen/

Stopt mijn proefabonnement automatisch ?

Ja. U sluit uw proefabonnement voor een bepaalde periode af. Zodra die periode voorbij is, stopt het proefabonnement automatisch. Wanneer uw proefabonnement bijna afloopt, ontvangt u bericht van ons met een aanbod voor een doorlopend abonnement. Lees de volledige voorwaarden.

im
door imk May 17, 2017 om 17:49
0 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb het gezien. Het is de vraag of dit eind maart ook al op die site stond. Ik vermoed van niet want dan had ik dat wel gekopieerd.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2017 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een echt "proefabonnement" hoeft helemaal niet opgezegd te worden, maar loopt automatisch aan het einde van die periode af.

Dat mensen op straat aangesproken worden, of dat ze langs de deuren komen, zijn natuurlijk helemaal geen "laakbare methoden". Ze willen gewoon verkopen. En dat is niets nieuws maar van alle tijden.

En kon men dan door de telefoon zien dat u al 75 bent? Lijkt me niet en juist iemand van 75 jaar zou wat levenservaring moeten hebben en zich niet moeten laten dwingen tot een abonnement.

En hebt u dan tot nu toe nog steeds die krant ontvangen?

Als u zeker weet dat het een proefabonnement voor één maand was, zou ik weigeren te betalen, anders maar betalen en nooit iets meer afsluiten door de telefoon.

panter22
door panter22 - May 17, 2017 om 20:31
6599 Antwoorden / Vragen

Zo te lezen heeft u geen proefabonnement genomen, maar een gewoon abonnement. Misschien met de mededeling  dat u een maand kon proberen en binnen 1 maand opzeggen als het niet bevalt.
Dan moet je wel die maand betalen met een opzegtermijn van 1 maand.
Dat zou kunnen kloppen.
Heeft u helemaal niets op papier gekregen van de LC? Ook geen kopie  toen de verkoper op straat uw gegevens invulde en u een handtekening hebt gezet?

marita5
door marita5 May 17, 2017 om 21:28
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , dit proefabonnement is afgesloten via de telefoon , niet op straat , zie topic titel .

panter22
door panter22 - May 18, 2017 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

U hoort een bevestiging van de LC te hebben gekregen met daarin de wettelijke bedenktijd van 14 dagen, zodat u nog gratis van het abonnement af kon. U heeft daar geen gebruik van gemaakt, want u heeft eind april, dus na de bedenktijd het abonnement opgezegd.Kijk op deze website:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/online-telefonische-aankopen/online-telefonische-aankopen#no3

marita5
door marita5 May 18, 2017 om 08:43
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , de vraag vind ik verwarrend , als Ts een proefabonnement had , hoeft hij/zij niet op te zeggen dit gebeurd automatisch .

panter22
door panter22 May 18, 2017 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Precies. Mevrouw zegt wel op en dan nog binnen 1 maand.
Wat er afgesproken is, staat in de brief of de mail. Dat moetze even nazien.
Het is een proefabonnement van 6 weken dat automatisch stopt, of een gewoon abonnement met 14 dagen bedenktijd.

Cookies
door Cookies - May 18, 2017 om 11:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Alles wijst er toch echt op dat u geen proefabonnement heeft afgesloten. En heeft u dan geen schriftelijke bevestiging ontvangen?

costnix
door costnix - May 18, 2017 om 11:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij hoort zo'n cold caller alleen maar: "KLIK, TUUT, TUUT, TUUUUUUT!"  :-D

tijger1
door tijger1 May 18, 2017 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar bent u al 75?:-))

Cookies
door Cookies May 18, 2017 om 12:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@costnix: blijkbaar ben je dus ook niet in staat om te volstaan met: nee, bedankt geen belangstelling.

costnix
door costnix May 18, 2017 om 13:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: dat duurt nog 12 jaar.
@carola83: dat vindt ik verspillende moeite. Die koude bellers vindt ik tuig van de bovenste richel.

Cookies
door Cookies May 18, 2017 om 13:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tuig van de bovenste richel? Jeetje zeg, die mensen zijn ook voor hun geld aan het werk. Dat mensen niet adequaat op een vlotte babbel kunnen reageren, is niet aan hen te verwijten.

costnix
door costnix May 18, 2017 om 14:04
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn manier van handelen heeft er wel voor gezorgd, dat ik niet meer lastig wordt gevallen en daar gaat het bij mij om.
Niet meer lastig worden gevallen. Ik sta blijkbaar op een zwarte lijst :-D

reflecs
door reflecs - May 18, 2017 om 12:15
1859 Antwoorden / 4 Vragen

U heeft zo te lezen de brief of mail die het (proef)abonnement bevestigt niet (meer).
Stuur ze een mailtje met uw kant van het verhaal; dat u van mening bent dat u een proefabonnement heeft afgesloten en vraag om een kopie.
Maar zoals al meerdere keren is aangegeven: een proefabonnement eindigt automatisch. Dus waarom heeft u dan gebeld?

Als u het zo lastig vindt om nee te zeggen, meldt u dan aan bij het Bel-me-niet-register:https://www.bel-me-niet.nl/
Let op: bedrijven waarvan u klant bent (geweest) mogen u nog steeds bellen. In dat geval kunt u na afloop van het gesprek alsnog uw telefoonnummer invoeren.