RJ
door RJMN Mar 10, 2016 om 16:01
Geldzaken & recht

Wat zijn je rechten tijdens een onderhandeling met een makelaar/verkoper huis

Wat er gebeurde:

Ik heb vorige week donderdag 3 maart een pand in Den Bosch bezocht met een lokale NVM makelaar uit Den Bosch. Na de bezichtiging heb ik nog even na staan praten en daar gaf de makelaar aan dat de eigenaar een maximaal bod voor ogen heeft (hij noemde dit bedrag niet) en gaf aan dat zelfs op € 2.000,- na de vorige bieding afgeketst is. Op zondag 6 maart heb ik een schriftelijk bod gedaan en hierop is een terugkoppeling gekomen dat dit het bedrag niet is volgens de makelaar. Ik heb hem letterlijk gevraagd wat ze dan voor ogen hebben en daar zou hij op terug komen. Dat heeft hij ook keurig gedaan op maandag 7 maart en wel per mail. Ik heb dus een schriftelijk tegenbod gehad en daar van terug gekoppelt dat ik het e.e.a. rondom financiering ga uitzoeken. Formeel volgens de regels van NVM ben ik dus in onderhandeling (ik doe een bod en krijg schriftelijk een tegenbod = onderhandeling).

Gisteren ochtend echter belt de makelaar met de mededeling dat hij “vergeten” was dat de de gegadigden waarbij het afgeketst is op € 2.000,- tot vandaag de tijd hebben om zich te beraden (en gaf een collega en ziekte de schuld). En u snapt het al, ze gaan het alsnog doen. U zult begrijpen dat ik hier een zeer vervelende nasmaak van heb. De makelaar heeft aangegeven dat het een menselijke fout is, ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat dit niet kan gebeuren, maar wel met vervelende gevolgen voor mij. Ik was al nagenoeg rond met alles om het tegenbod te accepteren (Ik was aan zet), gisteren zou een laatste gesprek met de financierder plaatvinden. En het is een droomplek om te wonen.

Ik ben van mening dat op het moment dat ik een bod doe en ik van de makelaar namens de verkoper een tegenbod krijg we ook daadwerkelijk in bieding ben. Dat mag je van een gerenommeerde NVM makelaar toch ook verwachten? De concrete vraag is nu wat onze rechten zijn aangezien deze makelaar blijkbaar met twee gegadigden gelijktijdig in onderhandeling is. Naar ons idee is dat tegen de regels van NVM. En misschien ook gewoon de gedragscode van een makelaar.

Maar na overleg met de NVM blijkt dat dit dus mag. Ik werd gewezen op: https://www.nvm.nl/service/vraagenantwoord

Dus met andere woorden is de NVM een organisatie die zijn leden de hand boven het hoofd houd en regels heeft gemaakt om de makelaar in te dekken. Verkopen wat je verkopen kunt….

Zijn er nog wegen te bewandelen om mijn recht te halen?

3385 5 Rapporteer

ch
door chrisd1 - Mar 10, 2016 om 16:26
21 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt gewoon geen optie genomen??

uwjurist
door uwjurist - Mar 10, 2016 om 16:42
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nee. En al zou u iets af kunnen dwingen, dan kan de verkoper bij de volgende stap dwarsliggen, het schriftelijkheidsvereiste: Zowel de particuliere verkoper als particuliere koper, die na eerdere overeenstemming weigert mee te werken aan het vervolg, dus o.a. het tekenen van een koopovereenkomst van een woning, kan daartoe niet kan worden gedwongen, omdat de wet hem niet daartoe verplicht. Zie ook de uitspraak van de Hoge Raad: [url]http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2011:BU7412[/url]. Heel soms is er een uitzondering mogelijk. Maar dat is een zeldzaamheid.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2016 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In nog geen week rond met de financier? Uiterst ongebruikelijk en ook een beetje ongeloofwaardig, maar u hebt geen rechten.

Ma
door Mat Matheij - Mar 10, 2016 om 17:54
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat lijkt mij sterk. Zowel u als uw voorganger waren in onderhandeling. Toch lijkt het verstandig een jurist hierover te raadplegen. Of dat echter de mogelijk inmiddels getekende koopakte kan laten herzien is maar de vraag. De meeste 'beroepsverenigingen' houden hun leden inderdaad de hand boven het hoofd. Zij zijn dan ook niet onafhankelijk.
Wel bestaat er mogelijk een geschillencommissie waaraan de NVM zich conformeert. Ook kunt u informeren bij Consuwijzer een onderdeel van de Autoriteit Consument en Markt.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 11, 2016 om 01:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waarom steeds die dikke letters gebruiken. Dit is vervelend, irritant en onnodig.
Diewilik

Jo
door Jonkvrouwe dr. mr. Claudia PhD MSc - Mar 11, 2016 om 02:40
10 Antwoorden / 1 Vragen

De vorige gegadigde had een optie tot een deadline en die is op dat moment preferrent aan uw (tegen)bod op het pand.

Vind of vond de communicatie onderling tussen de makelaars dan zeer belabberd en onjuist jegens uzelf.

U kunt aanvullende clausules, met wederzijdse instemming, laten opnemen in het (voorlopig) koopcontract.