Gi
door Ginny97 Jan 26, 2021 om 11:21
Geldzaken & recht
Wat zijn onze rechten bij de woningbouw met de tuin?

Mijn vriend is in oktober in een huur woning komen wonen. Het is een hoekwoning. Toen hij voor het eerst in het huis ging kijken was het een mooie groene tuin en was er overal een erfafscheiding. Soms een heg en op sommige plekken schutting. Toen hij er echter echt inkwam hadden ze de hele tuin overhoop gehaald. (Alle bomen en planten eruit) en ook alle erfafscheiding. Toen we met de woningbouw hadden gebeld zeiden ze dat als hij een schutting of iets dergelijks wilde hij dat zelf moet betalen. Het is echter een gigantische tuin en dus komen daar ook echt flinke kosten bij kijken. Dit terwijl hoe de tuin was perfect was. Dit zijn dus allemaal kosten waar hij geen rekening mee had gehouden. Bovendien is het een huur woning dus willen we ook niet investeren in een schutting van duizend euro terwijl we uiteindelijk samen een huis willen kopen.
Ik wil nu heel graag weten waar we recht op hebben. Of dat de woning bouw echt zomaar zonder communicatie de hele tuin had mogen leegtrekken.

23821 22 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Jan 26, 2021 om 11:28
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie het steeds vaker gebeuren dat de woningbouw keurig onderhouden tuinen sloopt en helemaal kaal bij de volgende huurder oplevert. De reden ervan ontgaat mij volkomen.

U zult op eigen kosten de tuin weer moeten inrichten, de woningbouw hoeft deze kosten niet voor haar rekening te nemen.

rj
door rjw Jan 26, 2021 om 11:53
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik om me heen kijk willen de meeste Nederlands een volledig betegelde tuin hebben. Zie het als een service van de woningbouw dat ze als die groene rommel vast weg halen. Scheelt ook weer een hoop geklaag over blaadjes in de herfst [/cynische modus]

va
door vanlotjegetikt - Jan 26, 2021 om 11:36
809 Antwoorden / Vragen

Ohh wat naar is dit. Wat was de reactie van de vorige huurder of heeft u daar geen contact mee gehad.
Schuttingen oid is inderdaad rekening huurder maar wie heeft opdracht gegeven voor het slopen van de tuin?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 26, 2021 om 11:42
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ginny,

Dit kan echt niet door de beugel....

Neem contact op met de woonbond voor advies.

Heeft u de vorige bewoners gesproken bij bezichtiging?

rj
door rjw Jan 26, 2021 om 11:55
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Op basis van welke informatie concludeer jij dat dit niet door beugel kan? Staat in het huurcontract dat de huurder een mooie tuin erbij krijgt? Staat ergens dat de vorige bewoner de tuin in de staat moest achterlaten zoals de nieuwe huurder het heeft gezien?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 26, 2021 om 12:05
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Kijk eens naar de foto's.

Welk nut heeft het om een mooie tuin zo te vernielen?

Gelukkig heeft TS foto's gemaakt van de tuin als bewijs....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 26, 2021 om 12:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je moet opleveren zoals je de woning  zelf ook kreeg.
Achterlaten mag  na  overname  overeenkomst  met volgende huurders.

Of dit nu mooie tuin of  gordijnen zijn maakte niets uit.
Dat 99%  heel veel achter laat is nog geen recht voor  volgende... en wel foto maken maar niets vragen?
jammer dan.

Donuts
door Donuts Jan 26, 2021 om 13:08
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@GA: het doet er natuurlijk helemaal niet toe wat u of ik of ieder ander van een dergelijk handelen vindt. De wbv is de eigenaar van de tuin en bij huurderswisseling mogen ze er mee doen wat zij willen.

Ca
door Cassie020 Jan 27, 2021 om 13:49
6 Antwoorden / 0 Vragen

Je gaat een huis huren en stopt geld in het huis/tuin. Na verloop van tijd ga je verhuizen en neem je dus je eigen dingen weer mee. En lever je alles af in de staat zoals je het ook hebt ontvangen.
Misschien had de nieuwe huurder kunen vragen of er eventueel goederen waren die overgenomen konde worden.

ma
door marnix1 - Jan 26, 2021 om 11:48
256 Antwoorden / 22 Vragen

De woningbouw geeft aan de spullen verwijderd te hebben?
Of heeft misschien vorige huurder de boel in oude staat moeten opleveren?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 26, 2021 om 12:10
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij  een koopwoning koop je als gezien.....

Maar bij huur woning mag ik de Blokhut en Schutting die mijn eigendom zijn gewoon meenemen!
Ook de  luxe  sier bestrating mag ik elders leggen en de soms niet bepaald goedkope planten en bomen.

Hoge bomen die schaduw geven gelijk omhalen komt ook  voor
Een gat achterlaten  van  weggehaalde vijver  mag niet.

Mijn tuin achterlaten zoals ik hem kreeg?
Ga echt geen Brandnetels planten  en  onkruiden zaaien.. mag je lekker zelf doen!
Ja, ook ik was ook Ooit  een huurder enkele jaren....

audb
door audb Jan 27, 2021 om 11:52
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas is dat een grote vergissing.

Alles wat vast staat in een tuin zoals een schuting wordt na het plaatsen eigendom van de eigenaar en dat is hier dus de woningbouw vereniging.

Alleen als in een contract is opgenomen dat je de schutting enzo mee mag nemen en de boel weer in orde maakt zoas bij het betrekken van de woning pas dan mag je dat doen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 27, 2021 om 17:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je mag een  schutting ook door een Heg vervangen of andersom....

En de palen met metalen punten  haal je  er makkelijker uit....
Ik investeerde in  dure schutting omdat zodra  mijn huis klaar was deze mee kon verhuizen.
Had bewust achter  in de tuin extra delen staan, wist de maten al...

Een tijdelijke huurwoning,   hoef je geen dubieuze mag niets kosten zooi te plaatsen.
Ook de bomen,  vele in cement kuipen voor makkelijker  uittrekken en geen graven en steken....

En ik zie op de foto  een mooi recht pad van  3 tegels dus 90cm breed volgens voorschift,
vele mooie tuinen met kronkel paden is ramp voor Motorrijder die deze achter het huis wilde zetten.
Net als te smalle poort of is mijn BMW iets te breed?

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 26, 2021 om 12:18
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Als uw vriend tijdens de bezichtiging blijk heeft gegeven met de mooie tuin ingenomen te zijn had hij te horen moeten krijgen dat de tuin in kale staat opgeleverd zou worden, dan had er nog iets afgesproken kunnen worden.
Reken er maar wel op dat te maken kosten voor hem zijn.

sw
door swat1500 - Jan 26, 2021 om 13:40
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het sterke vermoeden dat de vorige huurder de tuin op eigen kosten heeft ingericht en bij zijn vertrek zijn eigendommen heeft meegenomen.
Heeft uw vriend geen (overigens niet verplicht) overname bod gekregen.
Woningbouw lijkt mij niet verplicht te voorzien in een ingerichte tuin. Net als dat de woningbouwvereniging niet je woning hoeft in te richten.

mi
door miennaamishaaz - Jan 26, 2021 om 15:02
725 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft uw vriend ook iets overgenomen uit het huis? zoals een laminaat vloer?
indien hij ook de tuin heeft overgenomen zoals de schuttingen, en dit op papier staat, zoals die is bij bezichtiging. dan is de woningbouw verantwoordelijk voor de schade. en zou deze moeten vergoeden

panter22
door panter22 - Jan 26, 2021 om 15:24
6599 Antwoorden / Vragen

Het is wel even schrikken, de tuin voor en na.
Als ik zo naar de foto's kijk, vraag ik mij af of die zijtuin, die zo mooi ingericht was, wel bij de woning hoort.
Het gebeurt wel vaker dat bewoners een stuk van de gemeentetuin of gezamenlijke tuin van de woningbouw bij hun tuin trekken.
Kijk eens op de andere hoeken van de straat hoe groot die tuinen zijn. En vraag eens aan de buren wat er met jullie tuin is gebeurd.
En in die tuin tussen de schutting van de buren en jullie hok is weer het originele tegelpad aangelegd.
Mogelijk hoeven jullie dan alleen het gedeelte van de tuin met het pad aan te leggen.
Je kunt er gras laten groeien of lage onderhoudsvrije beplanting, net wat je wilt. Of zelf tegels leggen, de je later als je gaat verhuizen weer mee kunt nemen.

va
door vanlotjegetikt - Jan 26, 2021 om 17:20
809 Antwoorden / Vragen

Mijn verhuurder neemt in het huurcontract op dat de huurder zijn/haar tuin netjes bijhoudt. Dus je gaat hiervoor tekenen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 27, 2021 om 17:29
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ja mag  ook  aardappels  planten of wortels zaaien voor 't Konijn...  ik noem die geen Flappy...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2021 om 17:33
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn primaire vraag aan u is, betreft dit een woning in de sociale sector en van een corperatie / wongbouwstichting?
Zo ja, dan kunt u mogelijk terecht bij de Huurdersbelangen Organisatie die iedere corperatie dient te hebben.

Ook is mijn vraag of het niet zo is dat de vorige bewoner de tuin heeft leeggehaald en ook de erfafscheiding heeft verwijderd.  Dat is heel goed mogelijk omdat m.i. een corperatie maar ook een andere verhuurder geen kosten voor verwijdering zal maken indien de nieuwe bewoner daar niet om heeft gevraagd.

Daarmee is de conclusievraag: heeft de verhuurder dit werkelijk gedaan en dus daarvoor kosten gemaakt en zoja, wat is dan d reden. (Bijv. is er toch sprake van gemeentegrond?)

ro
door ronny530 - Jan 26, 2021 om 18:04
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Het is nu wel een trieste aanblik maar als uw vriend voor de goederen in de tuin geen overname som heeft betaald of heeft kunnen betalen omdat de huurder van zins was de goederen mee naar een andere woning te nemen dan mag die huurder dat doen. Aan de foto is ook te zien dat de huurder alles uit de tuin verwijderd heeft wat nieuw gras heeft ingezaait en de troep heeft laten liggen. Normaliter zal een WBV een goed aangelegde tuin niet vernietigen maar wel een uitzondering voor de tuin in het huurcontract opnemen dat de WBV niet voor het onderhoud aansprakelijk gesteld kan worden. De grond aan de zijkant van de woning kan gemeente grond zijn en daar heeft de WBV geen invloed op. Eigenlijk heeft uw vriend nergens recht op want die huurt de woning met een stuk grond die als tuin gebruikt kan worden en naar eigen inzicht ingedeeld kan en mag worden.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jan 27, 2021 om 10:44
104 Antwoorden / Vragen

In uw vraag geeft u zelf al het antwoord. U wilt niet investeren in een tuin bij een huurhuis omdat u een huis wil kopen. De vorige bewoners hadden misschien dezeelfde gedachte. Die gingen misschien naar een ander huis en hebben "hun" spullen meegenomen. Net zoals u schrijft is een nieuwe schutting een kostbare zaak. Uiteraard is het een beetje hufterig maar wel een harde leerschool. Bij het betrekken van een bewoond huurhuis wordt er vaak met de bestaande huurders gesproken over het overnemen van goederen. Misschien is die vraag ook aan u gesteld en heeft u daar afwijzend op geantwoord. U kunt wel contact opnemen met de verhuurder en vrage wat er minimaal aan afscheiding moet staan. Mocht dat een schutting zijn of paaltjes dan kan de verhuurder de vorige huurders veerplichten om het een en ander in orde te maken.

carcassonne
door carcassonne - Jan 27, 2021 om 10:48
29 Antwoorden / 10 Vragen

Volgensmij is het gewoon zo.
dat je een woning van de woningbouw kaal opleverd. Of te wel dat alleen de kleuren op de muur voor de nieuwe huurder is.

En dat bijvoorbeeld een vloer alleen voor de volgende huurder is. Als de oude huurder de vloer wil afstaan en de nieuwe huurder de vloer ook wil overnemen of kopen. Voor gratis of een bedrag afgesproken met elkaar. Dus de tuin is van de oude huurder. Die mag alles zolang het van hem is. Mee nemen voor zijn nieuwe woning. Echter zolang er niets is afgesproken over de tuin met de oude huurder of woningbouw. Mag het gewoon kaal opgeleverd worden en mag dus de woningbouw het leeg trekken de tuin. Of te wel zolang het niet jouw woning is. Is het ook niet jouw tuin.
en mag de woningbouw het dus leegtrekken.
bijvoorbeeld toen ik mijn woningkreeg. Had ik met de oude huurder. Kunnen afspreken. Dat ik de vloer en de Rollgordijnen overnam voor een bedrag. Maar dat moest ik met hem afspreken. Als ik dat niet deed had hij de vloer en de rollgordijnen eruit moeten trekken. Of te wel ik moest met hem afspreken of ik de vloer en de gordijnen wilde hebben. Anders moet hij het er nog uitrekken als ik het niet wilde hebben.

danielle1960
door danielle1960 - Jan 27, 2021 om 11:00
19 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een vriendin van mij heeft vidomes het ook gedaan in alle tuinen alles verwijdert en ze willen zelfs niet zeggen waarom. En daar woont zelfs iedereen nog, er staat daar niets leeg.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 27, 2021 om 17:33
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een oude groezelige schutting wil ik ook weg hebben...
en  giftige planten weiger ik,  zowel mijn oude  demente Kater als Kleinkinderen kunnen besjes gaan eten.

Vidomes heeft gelijk,  bij  twijfel, ruimen.

panter22
door panter22 Jan 27, 2021 om 17:44
6599 Antwoorden / Vragen

Kwam je vriendin thuis uit haar werk en trof ze een lege tuin aan?

ka
door kaartendraak - Jan 27, 2021 om 11:29
171 Antwoorden / 2 Vragen

Het is als eerste de vraag of de vorige huurder het leeg heeft gehaald of zelfs leeg moest halen van de verhuurder of dat de verhuurder dit gedaan heeft. Daarnaast is de vraag of je een verklaring getekend hebt dat je ook de tuin, waar je OOK huur voor betaald, over zou nemen zoals die was en of je er zelfs een x bedrag voor betaald hebt ter overname, dit kan bijv ook met zonneschermen gedaan worden.

Heb je die verklaring niet, dan heb je geen enkel recht en zal je alles zelf moeten betalen om neer te zetten. Heb je die wel, dan is de vraag wie het leeg gehaald heeft en of die persoon dan idd voor de kosten op kan draaien.
Voorbeeld: toen wij in onze huurwoning kwamen kijken zei de vorige bewoner over het bad dat als wij die niet wilden, hij het weg moest halen en de douchecel zoals die was toen hij erin kwam terug moest zetten. Wij gingen ermee akkoord, omdat we vonden dat hij daar geen extra kosten voor hoefde te maken. Dit was OOK in het contract opgesteld en dan mag ook de verhuurder het niet weghalen. Had die dat wel gedaan, dan had die het op hun kosten terug moeten plaatsen als wij dit wilden. Hadden we dat laten zitten, dan hadden wij zelf alles moeten betalen als we later dan toch een bad wilden hebben.

Dus, in het kort, staat er niks op papier dan heeft je vriend pech. Er rest nog wel de juridische vraag in hoeverre schuttingen enz weggehaald kunnen worden ivm direct zicht in woningen daardoor.

lo
door lovewinnie - Jan 27, 2021 om 11:40
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Oud huurders moeten het in staat terug brengen waarin ze het huis gekregen hebben. Wellicht daardoor door woningbouw op onnodige kosten gebracht zijn  . Wellicht dachten hun, wij nemen dan ook alles mee voor onze nieuwe woning ook wat we betaald hebben. Dat mag uiteraard ook.
Enige optie is zelf terras aanleggen en schutting plaatsen. Dat is geen verplichting vanuit de woningbouw
Gaten achterlaten mag niet maar voor de rest mogen ze alles meenemen. En snap dat als woningbouw eist dat je binnen alles der uit moet slopen , goede vloerbedekking tot aan laminaat dat je dan ook denkt, fuck IT dan ook geen mooie tuin voor jullie. Dan ook alles mee

Tenzij je hebt getekend voor overname tuin etc. Dan mochten ze het niet slopen

borg queen
door borg queen - Jan 27, 2021 om 12:15
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, dat hadden wij ook bij het betrekken van onze huurwoning 14 jaar geleden. Alleen in de tuin was al gesloopt toen wij kwamen kijken. Op 1 grote boom na was alles afgezaagd en verbrand. De brandplaats in de tuin was behoorlijk groot. Tuinafscheiding was er ook niet, alleen wat asbestplaten achterin de tuin, waarvan wij hebben gezegd dat de woningbouw deze moest verwijderen, want dat accepteerde wij niet. Wij hebben de tuin de eerste jaren gelaten voor wat hij was en diverse struiken zijn gewoon weer opgekomen.

Helaas gebeurd dit vaker. De vorige bewoner heeft ook het recht om de door hen geplante struiken en geplaatste schutting mee te nemen als hij dat wil. Hij heeft er perslot zelf voor betaald. Jij bent verantwoordelijk voor het onderhoud en aanplant van de tuin, maar het wordt geen eigendom van de woningbouwvereniging. Eigenlijk had hij met de vorige huurder en de woningbouwvereniging af moeten spreken dat hij de tuin over zou nemen zoals hij was.Meestal wil een woningbouwvereniging het huis en tuin in oorspronkelijke staan opgeleverd hebben, ten zij anders afgesproken.

mo
door mof - Jan 27, 2021 om 13:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag. De woningbouw is eigenaar, als niets in het huurcontract staat dan waren de planten en schutting ws nog van de vorige bewoners. Als uw vriend deze niet heeft overgenomen van de vorige bewoners danwel dit niet op papier is vastgelegd en bij de womingbouw is gemeld, dan mogen ze het gewoon weghalen, moeten het zelfs weghalen, want dan behoort het niet tot het gehuurde.

Ca
door Cassie020 - Jan 27, 2021 om 13:54
6 Antwoorden / 0 Vragen

Als nieuwe huurder had je natuurlijk ook kunnen vragen of er goederen etc ter overnamen zouden zijn. Alles wat je als huurder aan een woning en of tuin veranderd blijft ten alle tijden eigendom van de huurder. Het is dan ook niet meer als normaal dat als je de woning weer verlaat je alles terug brengt in oude staat zoals ontvangen of er zijn afspraken dat het anders is. Bijvoorbeeld dat de nieuwe huurder dingen overneemt en dan daar verantwoordelijk voor zal worden bij het op termijn verlaten van de woning.
Ook erg simpel om te denken dat je geen extra kosten zou hebben bij een huur woning en dat de verhuurder je tuin even opknapt.

gerbera
door gerbera - Jan 27, 2021 om 14:41
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk moest de vorige bewoner de boel in oude staat opleveren en heeft dat met de tuin ook letterlijk gedaan. Ja en als u niet wil investeren in de tuin, dan maar gewoon zo laten alhoewel u een zelf geplaatste schutting t.z.t. kan meenemen naar uw koopwoning. Tussentijds kunt u in het voorjaar wat wildbloemen zaaien (komen tegen die tijd in voordeelaanbieding bij de Aldi) goed voor de bijen, vlinders, vogels en staat nog leuk ook.

1paul
door 1paul - Jan 28, 2021 om 09:43
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als de oude bewoners dit allemaal aangeschaft en geplaatst hebben mogen ze dit meenemenen, was het de eigenaar die dit geplaatst heeft moet het terug komen uiteraard, zoek dus uit wie de eigenaar was....

in ieder geval moet er dat liggen welk er al lag bij aanvaarding door de eerdere huurder moet dit dan ook achtergelaten worden....