ni
door nicknam Jun 17, 2017 om 18:53
Geldzaken & recht

Wat zijn uw ervaring met ondernemers die weigeren geld terug te geven?

Mets Jachthuis weigert terugbetalen geld mbt Harkila GoreTex schoenen, namelijk: De Harkila schoenen die ik bij Mets Jachthuis (Veilingweg 63, 3981 PB Bunnik, https://www.metsjachthuis.nl/) heb gekocht voldoen niet aan de Gore-Tex kwaliteitseisen. De schoenen zijn al meerdere malen vervangen en voldoen nog niet aan de eisen. Ik heb de schoenen teruggeven aan Mets Jachthuis, schriftelijk de koop ontbonden en verzocht voor geldteruggave van het aankoopbedrag, omdat ik recht heb op geldteruggave in voorgenoemde specifieke situatie en Mets Jachthuis heeft van Harkila/Seeland International A/S een compleet nieuw paar schoenen geaccepteerd/ontvangen! Harkila/Seeland heeft al 4x een schoenen claim 100% goedgekeurd. Mets Jachthuis traineert de claim afhandeling, traineert mijn consumenten rechten, schrijft dat schoenen in een halfjaar afgeschreven zijn, terwijl Harkila/Seeland 2 jaar garantie geeft en Mets Jachthuis van Harkila/Seeland een compleet nieuw paar schoenen heeft ontvangen/geaccepteerd! Mets Jachthuis weigert schriftelijk concreet en specifiek inhoudelijk op mijn schriftelijke argumenten te reageren. Mets Jachthuis heeft geen geld terugbetaald.

Wat zijn uw ervaring met ondernemers die weigeren geld terug te geven?

2417 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2017 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar heb ik geen ervaringen mee. Doe niet zo zielig, sleep ze voor de rechter.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 17, 2017 om 19:12
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Die ervaring heb ik niet omdat ik bijna alle grotere en dure stukken bij lokale ondernemers koop.
Ik.koop veel klein spul in China zoals.telefoons en onderdelen daarvan.
Maar de lokale middenstand mag op mij als klant rekenen en ik.heb daar ik nog nooit problemen mee gehad.

panter22
door panter22 - Jun 17, 2017 om 19:29
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat om jouw ervaring met schoenen die niet voldoen aan de goretex kwaliteitseisen.
Die schoenen zijn 4 keer teruggestuurd naar  Harkila en nu krijg je van Harkila een nieuw paar.
Het nieuwe paar ligt nu bij de verkoper, Mets Jachthuis, maar nu wil je ze niet meer.
Je wilt je geld terug. Dat is iets te voorbarig, Je kunt nu een nieuw paar schoenen krijgen. Als deze schoenen ook niet aan de kwaliteitseisen voldoen, dan kun je praten over geld terug.

Consuwijzer:https://www.consuwijzer.nl/kleding/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-ondeugdelijk-product
Ontbinding van de koopovereenkomst kan meestal niet meteen gebeuren. Dit doet u pas als de verkoper niet kan of wil repareren of geen nieuw product kan leveren. Of als dit niet van hem gevraagd mag worden. De wet zegt dat u allereerst recht hebt op levering van een goed, deugdelijk product. En dat de verkoper daar eerst voor moet zorgen.

getty
door getty - Jun 17, 2017 om 19:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Om wie gaat het?

diumenge
door diumenge Jun 17, 2017 om 19:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is mij ook niet helemaal duidelijk ;-) .

aurora1
door aurora1 - Jun 17, 2017 om 21:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat mijn ervaringen zijn doet niet ter zake, en u heeft ook niets aan de ervaringen van anderen. Het lijkt haast wel een enquête.
Misschien is het handiger als u vertelt wat er steeds mis is met al die paren schoenen en dat ze "nog niet" aan de eisen voldoen.
Heeft u al die paren een tijdje gedragen en voldoen ze volgens u niet "nog niet" aan de kwaliteitseisen en welke eisen zijn dat?
Waarom noemt u naam en adres (name and shame) van de ondernemer en blijft u zelf anoniem. Dat zou zomaar als smaad en laster opgevat kunnen worden.
Heeft u de spelregels wel gelezen?
Dus graag wat meer informatie als u reacties wilt waar u mogelijk mee verder kunt.

hansje klein
door hansje klein - Jun 18, 2017 om 10:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ziet er goed uit deze website, bedankt voor de tip, kende deze winkel nog niet!

Voor de afwikkeling van reclamaties bestaan spelregels en die worden duidelijk en juist gevolgd.

Mets Jachthuis in Bunnik, wil natuurlijk ook niet op/met uw (niet waterdichte?) schoenen blijven zitten.

"Geld terug" komt pas later aan de orde wanneer Mets Jachthuis ook geld terug krijgt.

ni
door nicknam - Jun 19, 2017 om 07:34
4 Antwoorden / 4 Vragen

Update:

Zover bekend mag een consument refereren aan/benoemen van (publieke) ondernemer Kamer van Koophandel gegevens, overigens gegevens die een ondernemer zelf ook vermeldt op zijn website. Kassa Vara refereert aan/benoemt (in haar programma) ook voorgenoemde ondernemers gegevens.

Ik verzoek de lezer van dit schrijven kennis te nemen van de jurisprudentie op de rechtspraak website inzake artikel 10 lid 3 van het Burgerlijk Wetboek 7 (art. 7:10 lid 3 BW).

Conform de geldende wet en regelgeving en jurisprudentie is het onjuist dat voor de consument geld terug pas aan de orde komt wanneer een ondernemer van een fabrikant geld terug krijgt. Een consument kan de koop ontbinden op goede gronden.

In voorgenoemd specifieke situatie heeft de consument recht op geld terug, omdat de Harkila Gore-tex schoenen meer dan eens zijn vervangen. De consument heeft geleden en lijdt door het herhaaldelijk vervangen van schoenen herhaaldelijk disproportionele schade. Tevens hanteert ondernemer Mets Jachthuis na de koop en na claimgoedkeuringen aanvullende/beperkende voorwaarden aan door haar verkochte jagers/wandel -schoen, waartegen de consument bezwaar maakt en waarmee de consument niet akkoord gaat:

- Mets Jachthuis stelt schriftelijk dat door haar verkochte schoenen na een halfjaar zijn afgeschreven;

- Mets Jachthuis informeert de consument niet, in onderhavige geval en naar de consument mag aannemen ook in toekomstige Gore-Tex probleem gevallen, waardoor concreet en specifiek het probleem met de Gore-Tex schoenen is ontstaan. De consument heeft in onderhavig geval herhaaldelijk verzocht voor informatie;

Tevens laat Mets Jachthuis na de consument te informeren dat fabrikant Harkila/Seeland de productie van jagers schoen modellen heeft gediscontinueerd!

ConsuWijzer casuïstiek quote “… U moet het product teruggeven aan de verkoper als u het product nog hebt. En u hebt er recht op dat u uw geld terugkrijgt. … Soms wil een verkoper een tegoedbon geven, en geen geld. U kunt dan zeggen dat u uw geld terug wilt. Want daar hebt u recht op. …

Rechtbank jurisprudentie quote “De rechtbank wijst echter op artikel 7:10 lid 3 BW, dat bepaalt dat bij een ontbinding de risico’s van het product voor rekening van de verkoper blijven.”

Rijdende rechter jurisprudentie quote “Afschrijving gaat pas spelen als hetgeen wat aangeschaft is buiten de garantietermijn kapot gaat.

Harkila / Seeland geeft 2 jaar garantie o.a. op Harkila Gore-Tex schoenen.

Tevens is ondernemer Mets Jachthuis door de fabrikant Harkila/Seeland ruimschoots gecompenseerd, omdat Mets Jachthuis heeft van de fabrikant Harkila/Seeland een nieuw paar schoenen geaccepteerd/ontvangen! De waarde van het nieuw paar schoenen is door prijsstijging hoger dan den tijde van de aanschaf door de consument!

Voorgenoemde handelen/nalaten door Mets Jachthuis dient te worden opgevat als onrechtmatige daad, een wanprestatie.

panter22
door panter22 - Jun 19, 2017 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Schrijf nu eens in gewone taal op wat er aan de hand is.
Je probeert er een juridisch verhaal van te maken, maar helaas, dat is het niet.
Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je zo'n 1,5 jaar geleden bij MJ een paar schoenen hebt gekocht.
Je had een klacht over die schoenen en bent naar MJ teruggegaan.
MJ heeft contact opgenomen met de fabrikant H en je hebt nieuwe schoenen gekregen. Intussen al 4 keer,
Deze laatste keer is de 4e keer en nu wil je je geld terug.
In totaal heb je 2 jaar garantie op de schoenen. Elke keer dat je nieuwe schoenen krijgt, krijg je niet weer opnieuw 2 jaar garantie.
De garantie blijft doorlopen vanaf de aankoopdatum.
Je hebt intussen al 1,5 jaar op die schoenen gelopen, je kunt nooit het volledige aankoopbedrag terug krijgen.

reflecs
door reflecs - Jun 19, 2017 om 13:44
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het programma Kassa maakt gebruik van hoor en wederhoor. En de naam van een bedrijf wordt ook op dit forum genoemd.
Maar u noemt de naam nu al 15+ keer! Heeft u nu werkelijk geen benul wat dit op internet betekent?
Ik zal ze zo een mailtje sturen, dan krijgen ze in ieder geval de kans om te reageren.

Verder ben ik het helemaal eens met wat panter22 hierboven schrijft.
Dat Härkila met de productie zou stoppen doet er niet toe. Als de schoen uit de handel wordt genomen wordt het wat anders.

Cookies
door Cookies - Jun 19, 2017 om 14:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TS is totaal niet geïnteresseerd in antwoorden, maar gebruikt dit platform (en andere) alleen om een shop in kwaad daglicht te stellen in de hoop zijn zin te krijgen.

Een 'stoere' vent, die wel in staat is om dieren overhoop te knallen, maar niet tegen een paar natte voeten kan. Bah!

aurora1
door aurora1 - Jun 19, 2017 om 16:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Al dat knippen en hier lappen tekst plakken slaat nergens op. Geeft eens antwoord op gestelde vragen en in normaal Nederlands. Of bent u bang dat u dan geen gelijk zult krijgen?
Als u de spelregels leest (maar kennelijk wilt u dat niet ofvindt u dat te moeilijk) dan leest u dat op deze site/dit forum/bij deze rubriek het niet is toegestaan om namen neer te zetten.
Is het uw bedoeling om dit bedrijf in een kwaad daglicht te stellen?

be
door bertwolf - Jun 19, 2017 om 17:02
28 Antwoorden / Vragen

"Ik verzoek de lezer van dit schrijven kennis te nemen" ik verzoek u gewoon even normaal te doen en niet als het u niet bevalt de ondernemer aan de schandpaal te nagelen.

Voor nu als u het wetboek zo goed kent, start een rechtzaak. Maar ik durft te wedden dat de ondernemer gaat winnen.

ni
door nicknam - Jun 21, 2017 om 19:18
4 Antwoorden / 4 Vragen

UPDATE:

Brief aan Harkila/Seeland International A/S (Greve Main 3, DK-2670 Greve, Denmark) quote “Dear, I have a complain about a reseller of your products, namely Mets Jachthuis, Veilingweg 63, 3981 PB Bunnik, The Netherlands, https://www.metsjachthuis.nl/. The Harkila boots I bought by Mets Jachthuis are not according to the Gore-tex quality requirements. The boots are replaced more than ones and are not according to the requirements. I gave the boots back to Mets Jachthuis, disbanded the sale and required my full purchasing amount back, because it is my right to get my money back in former specific situation and Mets Jachthuis accepted from Seeland a complete new pair of boots. Mets Jachthuis is frustrating the boots claim handling, frustrating my consumer rights, writes that boots are written off in a half year, whilst Seeland gives a 2 year warranty en Mets Jachthuis received from Seeland a complete new pair of boots! Mets Jachthuis refuses to write a specific reaction upon my written specific arguments and refuses to give me money back. I do not trust Mets Jachthuis because they frustrating my consumer rights.

Due to Harkila boots which where four times not according to requirements I had and I have damage, e.g. I had to abandon and I could not and I cannot properly enough take part in activities of outdoor working groups.

I ask Seeland to as soon as possible take action upon Mets Jachthuis to respect my consumer rights, give me money back.

Best regards,”

Cookies
door Cookies Jun 21, 2017 om 19:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Start lekker je eigen blog.