ju
door julius Jul 5, 2018 om 20:36
Geldzaken & recht

Weigeren smartphones in mijn privéomgeving

Ik zou graag wat meer informatie willen over mijn rechten na het maken van foto('s) en/of opname(s) door bijvoorbeeld een reparateur van mijn woningbouwvereniging.
Ik woon in een 3-etagewoning dus dit kan ongezien gebeuren mits ik de hele tijd meeloop.
Ik wil dit niet en wil weten hoe ik dat kan afdwingen.
Het is reeds gebeurd in een recent verleden.

5941 16 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 5, 2018 om 20:57
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Een reparateur die foto's maakt voor? Een reparatie o.i.d.? Is heel gewoon. Wees wat meer preciezer en beschrijf of dit binnen is gebeurd en naar aanleiding waarvan. Tegenwoordig worden er altijd foto's gemaakt "als bewijs van" of wat dan ook. Net als bij mij vanmorgen: de verzekering kwam mijn beschadigde bank ophalen en maakte eerst foto's van de beschadiging. Heb daar geen moeite mee, integendeel. Net als foto's na botsing, enfin, noem maar op. Zolang het niet openbaar gemaakt wordt en u niet herkenbaar in beeld bent is er niets mis mee.

gerbera
door gerbera - Jul 5, 2018 om 21:55
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als het gaat om opnames gaat die betrekking hebben op uitgevoerde of te verwachte reparaties  mogen deze gewoon gemaakt worden. Dit wordt vaak gedaan, zeker als de werkzaamheden nog gedaan moeten worden om een overzicht hiervan te krijgen. Anders is het als van uw inboedel opnames gemaakt worden, dat hoeft u niet goed te vinden. Maar het zal wel om het eerste gaan en denk ik dat u wat wantrouwend en achterdochtig bent t.o.v. de reparateur.

Het is reeds gebeurd in een recent verleden.
Wat is er gebeurt, is uw huis daarna leeg gehaald?

ne
door neodutchio - Jul 6, 2018 om 07:39
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik kreeg onlangs het overzicht van mijn auto die bij de garage stond voor een beurt. Werkelijk elk onderdeel was gefotografeerd. Bandenprofiel, oliepijlstok, schade, etc. Enkel als bewijs. Zo gaat het thuis ook. Als er ergens schade van is wordt dit vastgelegd zodat een offerte opgevraagd kan worden zodat overwogen kan worden of er gerepareerd of vervangen moet worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 6, 2018 om 10:04
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Men mag foto's en dergelijke waar u of familie of andere privé zaken opstaan niet publiekelijk publuceren zonder uw toestemming. Voor eigen gebruik geldt dat niet. Een reparateur mag ten behoeven  van uw verhuurder dus foto's maken.

aurora1
door aurora1 - Jul 6, 2018 om 17:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat kunt u niet weigeren en dat kunt u al helemaal niet afdwingen.
Als u toch meeloopt weet u bijna precies wat gefotografeerd is. U kunt zelfs dan zelf foto's maken.
Waarom wilt u dit niet?

mo
door mof - Jul 9, 2018 om 13:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U mag dit weigeren, maar een reparateur hoeft dan niet te repareren. Deze man/vrouw bepaalt met welk gereedschap hij/zij werkt. Als hij een telefoontje wilt gebruiken om foto s te maken dan is dat zijn keuze, zijn manier om uw probleem op te lossen.

ju
door julius - Jul 9, 2018 om 16:07
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb in mijn vraag nergens een verband gemaakt tussen opnames maken ten dienste van een klus/reparatie of andere doeleinden/opdrachten.
Het gaat mij hier specifiek om mijn recht op privacy achter mijn voordeur.
Met een smartphone worden zomaar een fototoestel en een camera van iemand anders, zonder specifieke toestemming, binnengelaten in mijn privéomgeving.
Naar mijn mening zou ik dat moeten kunnen weigeren.

Ar
door AriEllis Jul 9, 2018 om 16:33
57 Antwoorden / Vragen

Beste Julius, natuurlijk kunt u dat weigeren! Dat is uw goed recht.  De vraag is dan wel of de visite ook buiten de deur blijft.
Of gaat het toch om een reparateur of klusser?

ju
door julius Jul 9, 2018 om 18:30
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Arielles,
Visite ken en vertrouw ik. Mocht dit niet zo zijn dan tref ik mijn maatregelen wel.
Reparateur/klusser is slechts als voorbeeld gebruikt.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2018 om 16:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het toch zelf over een reparateur? Die kwam toch niet ongevraagd koffieleuten of zo? En liep daarna door uw hele woning om foto’s te maken?

Wees nou een beetje duidelijker in uw vraag.

gerbera
door gerbera - Jul 9, 2018 om 16:19
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb in mijn vraag nergens een verband gemaakt tussen opnames maken ten dienste van een klus/reparatie of andere doeleinden/opdrachten.

het maken van foto('s) en/of opname(s) door bijvoorbeeld een reparateur van mijn woningbouwvereniging.
En wat staat hier dan? Die man komt dan zeker gezellig even langs om, bij u binnen, een paar foto's te maken van uw inboedel.

En hoe vaak stapt u een winkel of bij andere mensen binnen in hun privéomgeving, laat u dan ook uw telefoon cq camera thuis.?

Met een smartphone worden zomaar een fototoestel en een camera van iemand anders, zonder specifieke toestemming, binnengelaten in mijn privéomgeving.

Wij noemen dat spijkers op laag water zoeken.

tenormin
door tenormin - Jul 9, 2018 om 16:25
16823 Antwoorden / 108 Vragen

U maakt wel degelijk, zie uw openingszin de opmerking van opname(s) door b.v. een reparateur van uw woningvereniging. Die persoon zal toch werkelijk niet bij u zijn binnengedrongen? U heeft iemand besteld, kan niet anders. Via de Woningvereniging. En maak toch niet zo'n punt van privacy schending. Jaja, ik weet dat u dit woord niet noemt, maar zo leest het immers. Er is u iets "overkomen" in een recent verleden. Zag u ineens uw foto in een winkel hangen of zo? Dat mag dan weer niet. Maar zo heet zal die soep niet zijn opgediend, neem ik aan.

ro
door ron503 - Jul 9, 2018 om 18:48
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zonder toestemming mag een reparateur geen foto's van uw woning maken en zal er ook toestemming voor vragen. Ik lees dat het in een recent verleden is geweest maar als dat voor ingang van de privacywet is geweest dan had u er toen niets tegen kunnen ondernemen. Het is eigenlijk wel de bedoeling dat u met een reparateur meeloopt als die door de woning heenloopt want een reparateur weet niet in welke ruimte de reparatie plaats dient te vinden.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2018 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus die reparateur was alleen maar een voorbeeld. Hij is niet echt binnengeweest en heeft niet echt foto’s gemaakt.

panter22
door panter22 - Jul 9, 2018 om 19:23
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet ook de hele tijd meelopen met een monteur. De klus is vaak klein en voor je het weet staat de gereedschapskist op je lichte vloerkleed, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Maar ik begrijp dat er een monteur is geweest en die heeft een foto gemaakt. Niet van de klus, maar van iets waar hij niet  voor kwam.
Een paar wietplanten misschien? En daar kreeg je later een brief over?

vu2615
door vu2615 - Jul 10, 2018 om 17:58
81 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo,

Tegenwoordig is het gemeengoed om een smartphone te hebben. Ook de oude mobiele telefoons beschikten meestal over een kamera. Uit je vraag begrijp ik dat jij niet wilt dat er iemand binnenkomt met fotografische apparatuur ivm jou privacy. Dat is je goed recht, net zoals het bij je hebben van een smartphone ook een goed recht is. De oplossing is heel simpel: hang een bordje bij de voordeur met de mededeling dat het mee naar binnen nemen van fotografische apparatuur niet geoorloofd is en zet een bak bij de voordeur. Privacy heb je dan gegarandeerd.

aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2018 om 19:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U maakt het wel erg spannend: the plot thickens.
Zuigt u iets uit uw duim en vindt u dat wat u uit uw duim gezogen heeft verboden moet worden?
Is uw echte naam misschien A.  Christie?