So
door Sofie88 May 28, 2020 om 16:26
Geldzaken & recht

Weigering opzeggen sportschoolabonnement

Hallo, gister liet Rutte weten dat de sportscholen mogelijk op 1 juli open kunnen, ipv op 1 september. Dat zie ik echter totaal niet zitten. Naast de gezondheidsrisico's (hoe klein ook), ben ik door de crisis financieel ook heel hard geraakt en kan ik het abonnement sowieso niet bekostigen (het gaat om een premium sportschool abonnement van €105,- per maand!)

Daarom heb ik al eerder geprobeerd mijn abonnement bij de sportschool op te zeggen. Daarbij heb ik gewezen op de gezondheidsrisico's en mijn financiële benarde situatie, maar omdat ik een jaarabonnement heb wordt mijn opzeg niet geaccepteerd en wordt aangegeven dat ik dit jaar vol moet maken 'ongeacht welke omstandigheden dan ook'. Daarop heb ik een heel uitgebreide email gestuurd waarin ik uitleg dat de weigering volgens mij niet correct is en dat er sprake is van een 'onvoorziene omstandigheid' die het toelaat het contract op te zeggen. Ook heb ik gevraagd op welke grondslag de sportschool meent mijn opzegging te kunnen weigeren. Ik kreeg hierop enkel een heel korte reactie dat ik niet mocht opzeggen, zonder enige onderbouwing. Ook gaven ze aan dat ze weer lidmaatschapsgeld gaan innen vanaf het moment dat ze weer open mogen.

Heeft de sportschool gelijk door mij aan mijn contrat met hun te houden? Zouden de concrete omstandigheden niet kwalificeren als 'onvoorziene omstandigheid' die het toelaat te kunnen ontsnappen aan het conctract?

Bij de gedachte dat ik het abonnement in deze tijd moet doorbetalen, en wel zonder dat ik gebruik wil maken van de diensten, krijg ik het al benauwd en voor mijn gevoel klopt de harde opstelling van de sportschool niet.

Alvast veel dank,
Sofie

6565 20 Rapporteer

ne
door neodutchio - May 28, 2020 om 16:35
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik het goed begrijp wordt er nu niets geïncasseerd. De sportschool gaat straks weer open en dat wil zeggen dat u weer gebruik kan maken van de faciliteiten. Om die reden zal het lastig zijn om te kunnen ontbinden. Dat u niet meer wilt sporten vanwege angst en de financiële situatie is de sportschool niet aan te rekenen. Deze wil zich aan de overeenkomst houden.

alfatrion
door alfatrion May 28, 2020 om 22:36
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is er gebeurt met menselijk zijn en bijzondere omstamdigheden vragen om bijzondere omstamdigheden? Ik schreef toen al in amtwoord op jou dat de sportschool consumenten niet zouden helpen als de rollen om gedraaid zijn en zie hier.

ne
door neodutchio May 29, 2020 om 07:57
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Die discussie was er omdat geadviseerd werd om de sportschool door te betalen tijdens de sluiting. Dat is hier niet aan de orde, TS hoefde de laatste weken niets te betalen. Dus gewoon heel netjes te noemen van de sportschool. Geen compensatie achteraf, geen klagende klanten, enkel betalen als de sportschool open is.

En dat gaat weer gebeuren. De sportschool gaat weer open en iedereen kan weer gebruik maken van de faciliteiten. Dan kom je weer terug in de oude situatie. Er is een overeenkomst en de klant wil deze ontbinden. Dan zouden er dus goede redenen moeten zijn om dan kosteloos te gaan ontbinden.

En heel eerlijk gezegd, als je een dergelijk duur abonnement neemt, moet je wel zeker weten dat je deze kan betalen. Zonder financiële buffer en bij de eerste tegenslag al in het nauw komen is natuurlijk niet de schuld van de sportschool. Natuurlijk mag de sportschool zich coulant opstellen, maar dat hoeft niet.

MisterrMix
door MisterrMix May 29, 2020 om 08:33
18 Antwoorden / Vragen

Neo, jij bent echt niet meer serieus te nemen.

Mensen moeten maar doorbetalen anders komt een bedrijf in financiele nood.
Maar als een mens in financiele nood zit, moeten de bedrijven maar schijt hebben aan?

En dan nog niet eens te spreken over al die aanames die jij maakt in bovenstaand bericht, en in zo veel anderen.

Ja, je doet toffe dingen, met je webwinkel lijst enzo. Maar daar is alles ook wel mee gezegd.

ne
door neodutchio May 29, 2020 om 09:36
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het advies dat gegeven werd is om lopende abonnementen door te betalen welke later gecompenseerd zouden worden. En daar is, in mijn ogen, niets mis mee. Het contract is er, die kosten had je sowieso al. Je kreeg eerst minder waar voor je geld, daarna meer. Toen is ook al naar buiten gebracht dat als er dringende redenen waren je kon opzeggen.
Maar dat heeft niets te maken met deze situatie. Het is weer eens een trucje van Alfatrion om door het verdraaien van woorden de discussie een draai te geven. TS heeft tijdens de sluiting niets hoeven te betalen. Nu gaat de sportschool weer open en gaat het abonnement weer door. De situatie nu is dat TS geen geld meer heeft om een duur abonnement uit te zingen. Welke reden kunt u verzinnen waardoor TS onder de overeenkomst uit kan? Je gaat doelbewust een overeenkomst voor een jaar aan. En of je nu een auto leased voor een jaar, een sportschoolabonnement aangaat, een telefoonabonnemt neemt of de Donald Duck neemt, een jaar is een jaar.

De sportschool kan en wil zich aan de overeenkomst houden. Coulance is een gunst, geen recht. Je kan de sportschool dus niet verplichten mee te werken aan de wensen van de klant. Sterker, het zijn zelfs uw eigen woorden dat onder het contract uitkomen lastig is.

mpbraaksma
door mpbraaksma May 29, 2020 om 12:40
48 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel simpel. Sportschool en klant zijn een overeenkomst aangegaan voor een jaar.  Klant wilt dit nu eenzijdig opzeggen om bepaalde redenen. Sportschool heeft het recht om daar wel of niet akkoord mee te gaan. Sportschool is al netjes geweest om tijdens de sluiting niet te innen. Daar kunnen andere sportscholen van leren. Maar sportschool wilt dat beide partijen zich aan de afgesloten overeenkomst houden zodra de sportschool weer open gaat. Je kan wijzen naar menselijke aspecten en dergelijke maar daar heeft de sportschool niets mee te maken. Hoe vervelend ook.

edrick3
door edrick3 - May 28, 2020 om 16:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

en kan ik het abonnement sowieso niet bekostigen
Dat is natuurlijk heel vervelend, maar daar heeft die sportschool geen boodschap aan. Je hebt een overeenkomst afgesloten en daar houden ze je aan. Neem wel aan dat je de maanden dat de boel gesloten is geen abonnement hoeft te betalen. = Ook gaven ze aan dat ze weer lidmaatschapsgeld gaan innen vanaf het moment dat ze weer open mogen.

marita5
door marita5 - May 28, 2020 om 16:49
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sofie88  ,

Heeft de sportschool gelijk door mij aan mijn contract met hun te houden?

Ja , de sportschool kan de dienst leveren . Dat u er geen gebruik van wil maken / of financiëel niet haalbaar is , is niet het probleem van de sportschool .

Opzeggen tijdens de vaste abonnementsperiode mag meestal niet

Hebt u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan zit u daaraan vast. U kunt het bedrijf vragen of u eerder mag stoppen. Maar u hebt hier geen recht op.

Bron : Consuwijzer.nl

Bekijk ook dit filmpje , klik op de rode regel .

https://www.youtube.com/watch?v=ORiRAjGp6EE&t=0s&list=PLpTdirA-TKB_uh03DSJieMwAOkdTRiX1G&index=1

So
door Sofie88 May 29, 2020 om 12:00
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie, Maritas. Ik denk er toch echt anders over :)

Zie hier één van de brieven van mijn jurist. “Laat ik voorop stellen dat cliënt het heel netjes vindt hoe [sportschool] omgaat met de crisis en aan leden de optie biedt om de betaling op te schorten zolang [sportschool] dicht is.

T.a.v. het ontbinden van het lidmaatschapscontract, cliënt begrijpt volledig dat het [sportschool] diep kan raken indien deze optie wordt geboden aan de leden. In tegenstelling tot de stelling van uw jurist, is een beroep op ontbinding m.i. echter wel gerechtvaardigd onder deze omstandigheden.

In uitgangspunt geldt het principe 'pacta sunt servanda' (afspraken moeten worden nagekomen); een rechtsbeginsel dat heel belangrijk is in het overeenkomstenrecht. Niettemin heeft de wetgever ook ingezien dat dit principe niet altijd onverkort kan gelden. In dat kader zijn er verschillende leerstukken/uitzonderingen in de wet opgenomen die ervoor kunnen zorgen dat je onder een afgesloten overeenkomst uit kan komen. Eén van die leerstukken heet ‘onvoorziene omstandigheden' en is neergelegd in artikel 6:258 BW:

‘1. De rechter kan op verlangen van een der partijen de gevolgen van een overeenkomst wijzigen of deze geheel of gedeeltelijk ontbinden op grond van onvoorziene omstandigheden welke van dien aard zijn dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst niet mag verwachten. Aan de wijziging of ontbinding kan terugwerkende kracht worden verleend.

2. Een wijziging of ontbinding wordt niet uitgesproken, voor zover de omstandigheden krachtens de aard van de overeenkomst of de in het verkeer geldende opvattingen voor rekening komen van degene die zich erop beroept.

3. Voor de toepassing van dit artikel staat degene op wie een recht of een verplichting uit een overeenkomst is overgegaan, met een partij bij die overeenkomst gelijk.’

Bij de toepassing van dit leerstuk moeten twee stappen worden genomen: 1. Is er sprake van ‘onvoorziene omstandigheden’ in de zin van artikel 6:258 BW?; 2. is de nakoming van het contact onaanvaardbaar naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid?

Ad 1.

M.i. kwalificeert de huidige Corona crisis als een ‘onvoorziene omstandigheid’ in de zin van artikel 6:258 lid 1 BW. Allereerst moet worden opgemerkt dat sprake is van een omstandigheid die niet in het contract is voorzien.

Vervolgens moet worden vastgesteld dat de huidige crisis inhoudelijk valt onder de definitie van ‘onvoorziene omstandigheden’. Zo wordt in de Parlementaire geschiedenis als voorbeeld van onvoorziene omstandigheden gewezen op een natuurramp [Par. Gesch. Boek 6, p. 969]. Verder wordt in de Asser t.a.v. het leerstuk van onvoorziene omstandigheden opgemerkt: ‘Een dergelijke omstandigheid kan zijn gelegen in gebeurtenissen waarbij grote groepen zijn betrokken (oorlog, schommelingen in de economische verhoudingen), maar ook op incidentele gevallen betrekking hebben’ [Asser/Sieburgh 6-III Algemeen overeenkomstenrecht, nr. 436]. De Corona crisis lijkt mij een omstandigheid bij uitstek die in dit rijtje zou passen. De wereld is niet meer hetzelfde is als vóór het virus. Alleen vanochtend al verscheen hierover weer een nieuw artikel in de NOS waarin wordt gesproken over blijvende veranderingen in reisgedrag en thuiswerken. Het bedrijfsmodel van een sportschool is hét voorbeeld van een model dat zeer moeilijk veilig uitgevoerd zal kunnen worden in deze nieuwe wereld: een groep zwetende mensen op een kluitje in een ruimte met sterke ventilatie, of nog erger: in de sauna of in het zwembad. Men zou er toch niet meer aan moeten denken.

Tot slot; in de literatuur die nu gestaag op gang komt en de Corona crisis vanuit overeenkomstenrechtelijk perspectief bespreekt, wordt ook unaniem geoordeeld dat de Corona crisis kwalificeert als een ‘onvoorziene omstandigheid’.

Ad 2.

M.i. brengt de derogerende werking van de redelijkheid en billijkheid met zich mee dat cliënt niet in redelijkheid vast gehouden kan worden aan een contract dat risico’s meebrengt voor de gezondheid; en zeker ook in de situatie waarin de overheid alsnog groen licht zal geven tot het weer openen van de sportscholen, hetgeen onvermijdelijk een beslissing zal zijn die is gebaseerd op een kosten/baten analyse tussen economie en gezondheid. Als individu moet cliënt de keuze blijven houden om te oordelen wat wel of niet goed is voor de gezondheid en cliënt houden aan een contract dat is afgesloten in een andere tijd en risico’s meebrengt voor de gezondheid (waarvan bovendien niemand weet wat die precies zijn en wat precies veilig is) is derhalve in strijd met de redelijkheid en billijkheid.

Zie in dit kader tot slot nog Asser/Sieburgh 6-III Algemeen overeenkomstenrecht, nr. 439-440 voor een bespreking van rechtspraak waarin telkens een geslaagd beroep op dit leerstuk werd aangenomen in veel minder heftige situaties dan de huidige Corona crisis; namelijk in zuiver vermogensrechtelijke omstandigheden waarbij geen sprake was van enig gezondheidsrisico o.i.d.

Overigens ben ik in bovenstaande nog niet eens ingegaan op het feit dat cliënt door de wetgever aangemerkt wordt als consument en in die zin extra bescherming geniet. Ik kan dit nog verder uitwerken, maar ik denk dat bovenstaande op zichzelf voldoende is.”

Thecla58
door Thecla58 May 29, 2020 om 12:19
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Sophie88

ik heb je reactie gelezen waarin je een brief van je jurist hebt geplakt. Bij jij komt dan de vraag naar boven geen geld voor sportschoolabonnement, maar wel geld voor een jurist? Of heb je een rechtsbijstandverzekering?
Verder lijkt me dat je per se gelijk wilt hebben. Volgende keer maar een abonnement per maand afsluiten, maar ik vraag me af of er sportscholen zijn die dat doen. De mijne in ieder geval niet, maar die heeft mij de keuze gegeven wat voor compensatie ik wil voor het geen gebruik kunnen maken van de sportschool. Erg netjes van ze.

Succes met je actie.

panter22
door panter22 - May 28, 2020 om 18:24
6599 Antwoorden / Vragen

Lees deze blog eens:
https://www.legal8.nl/contractenrecht-een-beroep-op-onvoorziene-omstandigheden/
Je maakt niet veel kans en de sportschool wil niet meewerken. Met een maand kun je weer sporten.
Wil je niet in de financiele problemen komen, dan zul je moeten bezuinigen.
Er zijn vast wel zaken waarop je kunt bezuinigen, Netflix, mobiel, uitgaan, een paar maanden geen kleding kopen of makeup, niet naar de kapper. Als huur betalen een probleem wordt, contact opnemen met de verhuurder voor een regeling.
Kortom, spartaans leven tot je het abonnment uitgediend hebt.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - May 28, 2020 om 19:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Op welke grondslag meen jij te kunnen opzeggen?

"Ook heb ik gevraagd op welke grondslag de sportschool meent mijn opzegging te kunnen weigeren."

alfatrion
door alfatrion May 28, 2020 om 22:31
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Onvoorziene omstandigheden, deze staat in boek 6.

Tr
door Trostomaat May 29, 2020 om 01:33
239 Antwoorden / Vragen

Afgewezen door de sportschool.

So
door Sofie88 May 29, 2020 om 11:58
Antwoorden / 1 Vragen

Zie hier één van de brieven van mijn jurist. “Laat ik voorop stellen dat cliënt het heel netjes vindt hoe [sportschool] omgaat met de crisis en aan leden de optie biedt om de betaling op te schorten zolang [sportschool] dicht is.

T.a.v. het ontbinden van het lidmaatschapscontract, cliënt begrijpt volledig dat het [sportschool] diep kan raken indien deze optie wordt geboden aan de leden. In tegenstelling tot de stelling van uw jurist, is een beroep op ontbinding m.i. echter wel gerechtvaardigd onder deze omstandigheden.

In uitgangspunt geldt het principe 'pacta sunt servanda' (afspraken moeten worden nagekomen); een rechtsbeginsel dat heel belangrijk is in het overeenkomstenrecht. Niettemin heeft de wetgever ook ingezien dat dit principe niet altijd onverkort kan gelden. In dat kader zijn er verschillende leerstukken/uitzonderingen in de wet opgenomen die ervoor kunnen zorgen dat je onder een afgesloten overeenkomst uit kan komen. Eén van die leerstukken heet ‘onvoorziene omstandigheden' en is neergelegd in artikel 6:258 BW:

‘1. De rechter kan op verlangen van een der partijen de gevolgen van een overeenkomst wijzigen of deze geheel of gedeeltelijk ontbinden op grond van onvoorziene omstandigheden welke van dien aard zijn dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst niet mag verwachten. Aan de wijziging of ontbinding kan terugwerkende kracht worden verleend.

2. Een wijziging of ontbinding wordt niet uitgesproken, voor zover de omstandigheden krachtens de aard van de overeenkomst of de in het verkeer geldende opvattingen voor rekening komen van degene die zich erop beroept.

3. Voor de toepassing van dit artikel staat degene op wie een recht of een verplichting uit een overeenkomst is overgegaan, met een partij bij die overeenkomst gelijk.’

Bij de toepassing van dit leerstuk moeten twee stappen worden genomen: 1. Is er sprake van ‘onvoorziene omstandigheden’ in de zin van artikel 6:258 BW?; 2. is de nakoming van het contact onaanvaardbaar naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid?

Ad 1.

M.i. kwalificeert de huidige Corona crisis als een ‘onvoorziene omstandigheid’ in de zin van artikel 6:258 lid 1 BW. Allereerst moet worden opgemerkt dat sprake is van een omstandigheid die niet in het contract is voorzien.

Vervolgens moet worden vastgesteld dat de huidige crisis inhoudelijk valt onder de definitie van ‘onvoorziene omstandigheden’. Zo wordt in de Parlementaire geschiedenis als voorbeeld van onvoorziene omstandigheden gewezen op een natuurramp [Par. Gesch. Boek 6, p. 969]. Verder wordt in de Asser t.a.v. het leerstuk van onvoorziene omstandigheden opgemerkt: ‘Een dergelijke omstandigheid kan zijn gelegen in gebeurtenissen waarbij grote groepen zijn betrokken (oorlog, schommelingen in de economische verhoudingen), maar ook op incidentele gevallen betrekking hebben’ [Asser/Sieburgh 6-III Algemeen overeenkomstenrecht, nr. 436]. De Corona crisis lijkt mij een omstandigheid bij uitstek die in dit rijtje zou passen. De wereld is niet meer hetzelfde is als vóór het virus. Alleen vanochtend al verscheen hierover weer een nieuw artikel in de NOS waarin wordt gesproken over blijvende veranderingen in reisgedrag en thuiswerken. Het bedrijfsmodel van een sportschool is hét voorbeeld van een model dat zeer moeilijk veilig uitgevoerd zal kunnen worden in deze nieuwe wereld: een groep zwetende mensen op een kluitje in een ruimte met sterke ventilatie, of nog erger: in de sauna of in het zwembad. Men zou er toch niet meer aan moeten denken.

Tot slot; in de literatuur die nu gestaag op gang komt en de Corona crisis vanuit overeenkomstenrechtelijk perspectief bespreekt, wordt ook unaniem geoordeeld dat de Corona crisis kwalificeert als een ‘onvoorziene omstandigheid’.

Ad 2.

M.i. brengt de derogerende werking van de redelijkheid en billijkheid met zich mee dat cliënt niet in redelijkheid vast gehouden kan worden aan een contract dat risico’s meebrengt voor de gezondheid; en zeker ook in de situatie waarin de overheid alsnog groen licht zal geven tot het weer openen van de sportscholen, hetgeen onvermijdelijk een beslissing zal zijn die is gebaseerd op een kosten/baten analyse tussen economie en gezondheid. Als individu moet cliënt de keuze blijven houden om te oordelen wat wel of niet goed is voor de gezondheid en cliënt houden aan een contract dat is afgesloten in een andere tijd en risico’s meebrengt voor de gezondheid (waarvan bovendien niemand weet wat die precies zijn en wat precies veilig is) is derhalve in strijd met de redelijkheid en billijkheid.

Zie in dit kader tot slot nog Asser/Sieburgh 6-III Algemeen overeenkomstenrecht, nr. 439-440 voor een bespreking van rechtspraak waarin telkens een geslaagd beroep op dit leerstuk werd aangenomen in veel minder heftige situaties dan de huidige Corona crisis; namelijk in zuiver vermogensrechtelijke omstandigheden waarbij geen sprake was van enig gezondheidsrisico o.i.d.

Overigens ben ik in bovenstaande nog niet eens ingegaan op het feit dat cliënt door de wetgever aangemerkt wordt als consument en in die zin extra bescherming geniet. Ik kan dit nog verder uitwerken, maar ik denk dat bovenstaande op zichzelf voldoende is.”

mpbraaksma
door mpbraaksma May 29, 2020 om 12:46
48 Antwoorden / 0 Vragen

Je jurist gaat niet ver komen. Sportschool doet wat je van een sportschool mag verwachten. Ze innen niet omdat ze gedwongen gesloten zijn maar willen zodra ze weer open mogen gaan dat beide partijen zich aan de overeenkomst houden. Dat wil zeggen, jij kan weer sporten en zij mogen weer innen.
Als jij door andere omstandigheden dan de Corona crisis ook het financieel kon bekostigen zouden zij ook de kosten blijven innen.

aurora1
door aurora1 May 29, 2020 om 13:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom komt u met dat verhaal van "uw jurist"? Die lange riedel ga ik ook niet lezen en er zeker niet over in discussie. Het zou een rare toestand worden als iedereen zomaar aangedane contracten niet nakomt als men geen zin meer heeft. En als u met "uw jurist" het menen beter te weten: waarom hier dan nog vragen?

sw
door swat1500 - May 28, 2020 om 20:10
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt alleen opzeggen onder de voorwaarden die daarover in het contract zijn opgenomen. U kunt niet zomaar zelf een voorwaarde verzinnen waar u aan zou voldoen en opzeggen.

alfatrion
door alfatrion May 28, 2020 om 22:30
1659 Antwoorden / 1 Vragen

En waarom kan er geen beroep gedaan worden op de wet?

Tr
door Trostomaat May 29, 2020 om 01:34
239 Antwoorden / Vragen

Alles kan, maar het lijkt me een kansloze missie.

So
door Sofie88 May 29, 2020 om 11:59
Antwoorden / 1 Vragen

Exact Alfatrion. Zie hier één van de brieven van mijn jurist. “Laat ik voorop stellen dat cliënt het heel netjes vindt hoe [sportschool] omgaat met de crisis en aan leden de optie biedt om de betaling op te schorten zolang [sportschool] dicht is.

T.a.v. het ontbinden van het lidmaatschapscontract, cliënt begrijpt volledig dat het [sportschool] diep kan raken indien deze optie wordt geboden aan de leden. In tegenstelling tot de stelling van uw jurist, is een beroep op ontbinding m.i. echter wel gerechtvaardigd onder deze omstandigheden.

In uitgangspunt geldt het principe 'pacta sunt servanda' (afspraken moeten worden nagekomen); een rechtsbeginsel dat heel belangrijk is in het overeenkomstenrecht. Niettemin heeft de wetgever ook ingezien dat dit principe niet altijd onverkort kan gelden. In dat kader zijn er verschillende leerstukken/uitzonderingen in de wet opgenomen die ervoor kunnen zorgen dat je onder een afgesloten overeenkomst uit kan komen. Eén van die leerstukken heet ‘onvoorziene omstandigheden' en is neergelegd in artikel 6:258 BW:

‘1. De rechter kan op verlangen van een der partijen de gevolgen van een overeenkomst wijzigen of deze geheel of gedeeltelijk ontbinden op grond van onvoorziene omstandigheden welke van dien aard zijn dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst niet mag verwachten. Aan de wijziging of ontbinding kan terugwerkende kracht worden verleend.

2. Een wijziging of ontbinding wordt niet uitgesproken, voor zover de omstandigheden krachtens de aard van de overeenkomst of de in het verkeer geldende opvattingen voor rekening komen van degene die zich erop beroept.

3. Voor de toepassing van dit artikel staat degene op wie een recht of een verplichting uit een overeenkomst is overgegaan, met een partij bij die overeenkomst gelijk.’

Bij de toepassing van dit leerstuk moeten twee stappen worden genomen: 1. Is er sprake van ‘onvoorziene omstandigheden’ in de zin van artikel 6:258 BW?; 2. is de nakoming van het contact onaanvaardbaar naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid?

Ad 1.

M.i. kwalificeert de huidige Corona crisis als een ‘onvoorziene omstandigheid’ in de zin van artikel 6:258 lid 1 BW. Allereerst moet worden opgemerkt dat sprake is van een omstandigheid die niet in het contract is voorzien.

Vervolgens moet worden vastgesteld dat de huidige crisis inhoudelijk valt onder de definitie van ‘onvoorziene omstandigheden’. Zo wordt in de Parlementaire geschiedenis als voorbeeld van onvoorziene omstandigheden gewezen op een natuurramp [Par. Gesch. Boek 6, p. 969]. Verder wordt in de Asser t.a.v. het leerstuk van onvoorziene omstandigheden opgemerkt: ‘Een dergelijke omstandigheid kan zijn gelegen in gebeurtenissen waarbij grote groepen zijn betrokken (oorlog, schommelingen in de economische verhoudingen), maar ook op incidentele gevallen betrekking hebben’ [Asser/Sieburgh 6-III Algemeen overeenkomstenrecht, nr. 436]. De Corona crisis lijkt mij een omstandigheid bij uitstek die in dit rijtje zou passen. De wereld is niet meer hetzelfde is als vóór het virus. Alleen vanochtend al verscheen hierover weer een nieuw artikel in de NOS waarin wordt gesproken over blijvende veranderingen in reisgedrag en thuiswerken. Het bedrijfsmodel van een sportschool is hét voorbeeld van een model dat zeer moeilijk veilig uitgevoerd zal kunnen worden in deze nieuwe wereld: een groep zwetende mensen op een kluitje in een ruimte met sterke ventilatie, of nog erger: in de sauna of in het zwembad. Men zou er toch niet meer aan moeten denken.

Tot slot; in de literatuur die nu gestaag op gang komt en de Corona crisis vanuit overeenkomstenrechtelijk perspectief bespreekt, wordt ook unaniem geoordeeld dat de Corona crisis kwalificeert als een ‘onvoorziene omstandigheid’.

Ad 2.

M.i. brengt de derogerende werking van de redelijkheid en billijkheid met zich mee dat cliënt niet in redelijkheid vast gehouden kan worden aan een contract dat risico’s meebrengt voor de gezondheid; en zeker ook in de situatie waarin de overheid alsnog groen licht zal geven tot het weer openen van de sportscholen, hetgeen onvermijdelijk een beslissing zal zijn die is gebaseerd op een kosten/baten analyse tussen economie en gezondheid. Als individu moet cliënt de keuze blijven houden om te oordelen wat wel of niet goed is voor de gezondheid en cliënt houden aan een contract dat is afgesloten in een andere tijd en risico’s meebrengt voor de gezondheid (waarvan bovendien niemand weet wat die precies zijn en wat precies veilig is) is derhalve in strijd met de redelijkheid en billijkheid.

Zie in dit kader tot slot nog Asser/Sieburgh 6-III Algemeen overeenkomstenrecht, nr. 439-440 voor een bespreking van rechtspraak waarin telkens een geslaagd beroep op dit leerstuk werd aangenomen in veel minder heftige situaties dan de huidige Corona crisis; namelijk in zuiver vermogensrechtelijke omstandigheden waarbij geen sprake was van enig gezondheidsrisico o.i.d.

Overigens ben ik in bovenstaande nog niet eens ingegaan op het feit dat cliënt door de wetgever aangemerkt wordt als consument en in die zin extra bescherming geniet. Ik kan dit nog verder uitwerken, maar ik denk dat bovenstaande op zichzelf voldoende is.”

aurora1
door aurora1 May 29, 2020 om 13:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hou toch svp eens op met dat knippen en plakken overal. Lees ook de spelregels hier maar eens door. Misschien kan “uw jurist” maar beter haar schoolgeld terugvragen?

Topantwoord

alfatrion
door alfatrion - May 28, 2020 om 22:29
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, er is mogelijk sprake van onvoorziene omstandigheid. Rechter gaan daar terughoudend mee om. In normale omstandighede gaat dit geroep niet op als u uw werk verliest. Maar u heeft door de crisis behoorlijk moeten in boeten aan inkomen. Bij onvoorziene omstandigheden is het ook mogelijk om de overeenkomst te wijzigen.

U kunt dit voor leggen aan de kantonrechter via een deurwaarder maar zonder jurist. De kosten zijn dan 200 euro op voorhand en later komt er nog 100 bij . Deze kosten krijgt u terug als u wint.U kunt ontbinding eisen en subsidiar wijziging. Voor mij voet wijziging gepaster. De zaak is niet zeker, maar een jurist voegt m.i. weinig toe.

ne
door neodutchio May 29, 2020 om 11:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Nogal een aanname. Welke crisis? En hoeveel inkomensverlies is er? U adviseerde iemand hier een bedrag A 3 maanden sportschool te investeren in een rechtszaak terwijl u geen cijfers kent.
Kunt u de cijfers eens geven van TS. Heeft zij een eigen bedrijf die nu geen inkomen heeft? Is het inkomenverlies groter dan bij verlies van werk en het krijgen van een uitkering?

So
door Sofie88 May 29, 2020 om 12:00
Antwoorden / 1 Vragen

Dank Alfatrion!

justmeagain
door justmeagain - May 29, 2020 om 00:36
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar stel nu dat de sportschool open was gebleven en u toch uw baan bijvoorbeeld was verloren. Dan had u het ook niet meer kunnen opbrengen terwijl de sportschool gewoon geopend zou zijn geweest.
Dit soort abonnementsprijzen is ook vragen om problemen bij een financiële tegenslag.

aurora1
door aurora1 - May 29, 2020 om 00:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Natuurlijk klopt de opstelling van de sportschool: u heeft een contract en dat zult u moeten uitdienen.
Of u geen zin meer heeft of dat u het achteraf gezien toch wel een duur abonnement vindt is uw zaak, de sportschool staat daarbuiten.

Zie ook de tips van @panter22, en zeg op per eerst mogelijke datum.

So
door Sofie88 May 29, 2020 om 12:02
Antwoorden / 1 Vragen

Nee nee, zeer weinig beginselen zijn absoluut in het recht, en daar is overeenkomst is overeenkomst niet één van (wel bijv. kinderarbeid).

Zie hier één van de brieven van mijn jurist. “Laat ik voorop stellen dat cliënt het heel netjes vindt hoe [sportschool] omgaat met de crisis en aan leden de optie biedt om de betaling op te schorten zolang [sportschool] dicht is.

T.a.v. het ontbinden van het lidmaatschapscontract, cliënt begrijpt volledig dat het [sportschool] diep kan raken indien deze optie wordt geboden aan de leden. In tegenstelling tot de stelling van uw jurist, is een beroep op ontbinding m.i. echter wel gerechtvaardigd onder deze omstandigheden.

In uitgangspunt geldt het principe 'pacta sunt servanda' (afspraken moeten worden nagekomen); een rechtsbeginsel dat heel belangrijk is in het overeenkomstenrecht. Niettemin heeft de wetgever ook ingezien dat dit principe niet altijd onverkort kan gelden. In dat kader zijn er verschillende leerstukken/uitzonderingen in de wet opgenomen die ervoor kunnen zorgen dat je onder een afgesloten overeenkomst uit kan komen. Eén van die leerstukken heet ‘onvoorziene omstandigheden' en is neergelegd in artikel 6:258 BW:

‘1. De rechter kan op verlangen van een der partijen de gevolgen van een overeenkomst wijzigen of deze geheel of gedeeltelijk ontbinden op grond van onvoorziene omstandigheden welke van dien aard zijn dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst niet mag verwachten. Aan de wijziging of ontbinding kan terugwerkende kracht worden verleend.

2. Een wijziging of ontbinding wordt niet uitgesproken, voor zover de omstandigheden krachtens de aard van de overeenkomst of de in het verkeer geldende opvattingen voor rekening komen van degene die zich erop beroept.

3. Voor de toepassing van dit artikel staat degene op wie een recht of een verplichting uit een overeenkomst is overgegaan, met een partij bij die overeenkomst gelijk.’

Bij de toepassing van dit leerstuk moeten twee stappen worden genomen: 1. Is er sprake van ‘onvoorziene omstandigheden’ in de zin van artikel 6:258 BW?; 2. is de nakoming van het contact onaanvaardbaar naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid?

Ad 1.

M.i. kwalificeert de huidige Corona crisis als een ‘onvoorziene omstandigheid’ in de zin van artikel 6:258 lid 1 BW. Allereerst moet worden opgemerkt dat sprake is van een omstandigheid die niet in het contract is voorzien.

Vervolgens moet worden vastgesteld dat de huidige crisis inhoudelijk valt onder de definitie van ‘onvoorziene omstandigheden’. Zo wordt in de Parlementaire geschiedenis als voorbeeld van onvoorziene omstandigheden gewezen op een natuurramp [Par. Gesch. Boek 6, p. 969]. Verder wordt in de Asser t.a.v. het leerstuk van onvoorziene omstandigheden opgemerkt: ‘Een dergelijke omstandigheid kan zijn gelegen in gebeurtenissen waarbij grote groepen zijn betrokken (oorlog, schommelingen in de economische verhoudingen), maar ook op incidentele gevallen betrekking hebben’ [Asser/Sieburgh 6-III Algemeen overeenkomstenrecht, nr. 436]. De Corona crisis lijkt mij een omstandigheid bij uitstek die in dit rijtje zou passen. De wereld is niet meer hetzelfde is als vóór het virus. Alleen vanochtend al verscheen hierover weer een nieuw artikel in de NOS waarin wordt gesproken over blijvende veranderingen in reisgedrag en thuiswerken. Het bedrijfsmodel van een sportschool is hét voorbeeld van een model dat zeer moeilijk veilig uitgevoerd zal kunnen worden in deze nieuwe wereld: een groep zwetende mensen op een kluitje in een ruimte met sterke ventilatie, of nog erger: in de sauna of in het zwembad. Men zou er toch niet meer aan moeten denken.

Tot slot; in de literatuur die nu gestaag op gang komt en de Corona crisis vanuit overeenkomstenrechtelijk perspectief bespreekt, wordt ook unaniem geoordeeld dat de Corona crisis kwalificeert als een ‘onvoorziene omstandigheid’.

Ad 2.

M.i. brengt de derogerende werking van de redelijkheid en billijkheid met zich mee dat cliënt niet in redelijkheid vast gehouden kan worden aan een contract dat risico’s meebrengt voor de gezondheid; en zeker ook in de situatie waarin de overheid alsnog groen licht zal geven tot het weer openen van de sportscholen, hetgeen onvermijdelijk een beslissing zal zijn die is gebaseerd op een kosten/baten analyse tussen economie en gezondheid. Als individu moet cliënt de keuze blijven houden om te oordelen wat wel of niet goed is voor de gezondheid en cliënt houden aan een contract dat is afgesloten in een andere tijd en risico’s meebrengt voor de gezondheid (waarvan bovendien niemand weet wat die precies zijn en wat precies veilig is) is derhalve in strijd met de redelijkheid en billijkheid.

Zie in dit kader tot slot nog Asser/Sieburgh 6-III Algemeen overeenkomstenrecht, nr. 439-440 voor een bespreking van rechtspraak waarin telkens een geslaagd beroep op dit leerstuk werd aangenomen in veel minder heftige situaties dan de huidige Corona crisis; namelijk in zuiver vermogensrechtelijke omstandigheden waarbij geen sprake was van enig gezondheidsrisico o.i.d.

Overigens ben ik in bovenstaande nog niet eens ingegaan op het feit dat cliënt door de wetgever aangemerkt wordt als consument en in die zin extra bescherming geniet. Ik kan dit nog verder uitwerken, maar ik denk dat bovenstaande op zichzelf voldoende is.”

aurora1
door aurora1 May 29, 2020 om 13:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat lange verhaal ga ik niet lezen, het is hier ook geen discussieforum.
Maar als u uw "eigen jurist" heeft, waarom dan ook nog hier vragen? Gewoon niet betalen en dan zult u het vast wel merken. Voortaan ook maar minder hoog willen vliegen als u contracten wilt aangaan die eigenlijk te hoog gegrepen zijn?

ge
door gewicht May 30, 2020 om 19:05
170 Antwoorden / 1 Vragen

Denk dat de "eigen jurist" nog meer gaat kosten dan de sportschool.

Topantwoord

MisterrMix
door MisterrMix - May 29, 2020 om 08:35
18 Antwoorden / Vragen

Misschien kan je regelen met de sportschool dat je een tijdelijke pauze neemt op t abbonement. Dan zijn ze geen inkomsten kwijt, maar jij kan ook even bijkomen van je financiele klap door deze crisis.
Probeer met ze te praten ipv te eisen. En ga er in persoon naar toe als ze open zijn, spreek met de baas en leg je verhaal uit. Als ondernemer zal hij dit heus wel begrijpen en wie weet kan je wat regelen wat voor beide goed uitkomt.
Onder t contract uit is lastig, maar samen iets regelen kan altijd! :)

So
door Sofie88 May 29, 2020 om 12:03
Antwoorden / 1 Vragen

Dank, Mrmix!

mr
door mrmoto - May 29, 2020 om 11:01
167 Antwoorden / 4 Vragen

Sofie , een mens lijd het meest van de angst die hij vreest . Jouw financieele situatie heb je zelf veroorzaakt  en is voor de sportschool geen punt!
MAW je hebt een jaar contract en dat dien je aan te voldoen of , en dat klinkt hard ,je vertoefd niet meer op deze wereld  (overleden dus).

To
door Ton 1960 - May 29, 2020 om 11:07
5 Antwoorden / 7 Vragen

door een jaarabonnement af te sluiten  heeft u korting gekregen en u zelf verplichtingen opgelegd,de sportscholen kunnen vanaf 1 juli weer leveren waar u voor betaald.Dus voortaan een maand abonnement nemen

Thecla58
door Thecla58 - May 29, 2020 om 12:24
854 Antwoorden / 3 Vragen

@sophie88

is het een idee, zoals al geopperd werd, om te gaan praten en te kijken of er een downgrade van het abonnement kan plaats vinden. De reden van ik ben bang voor het virus is geen reden. Reken maar dat de sportscholen een goede luchtbehandeling hebben en zeker de maatregelen in acht nemen.

panter22
door panter22 - May 29, 2020 om 13:55
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt van het abonnement af, Dat is voor iedereen duidelijk. Je zit financieel klem wegens het verliezen van je baan, neem ik aan.
Daar moet je zelf een oplossing voor vinden. En als je dat niet lukt, zoals met dit abonnement, neem dan eens contact op met een sociaal wijkteam, Budgethulp kan in jouw geval de aangewezen weg zijn.
Jouw brief en de brief van mijn jurist hebben niets opgeleverd.
De sportschool houdt aan je overeenkomst.
Dus de argumenten die je aangedragen hebt, zijn voor de sportschool geen reden geweest  de overeenkomst te ontbinden.
Je hebt geen gezondheidsklachten waardoor het sporten in deze omstandigheden afgeraden wordt.
De tijd haalt je in wat je mag weer sporten op de sportschool vaaf 1 juli as.
Wat je vergeet, is dat je een overeenkomst bent aangegaan, waar je je aan moet houden. Dat is niet iets waar je zomaar van af kunt.
Hoe lang moet je nog?

panter22
door panter22 - May 29, 2020 om 18:23
6599 Antwoorden / Vragen

Ontbinden van het sportschoolabonnement door corona

Ontbinding van de gehele overeenkomst vanwege sluiting tijdens de coronacrisis zullen sportscholen waarschijnlijk niet uit eigen beweging aanbieden. U kunt zich voorstellen dat dit grote financiële gevolgen voor de sportschoolhouder kan hebben. Een verzoek van een klant om volledige ontbinding zal naar verwachting niet gerechtvaardigd zijn. Als de contractperiode van het sportschoolabonnement voorbij is, kunt u uiteraard wel ‘gewoon’ opzeggen. Hiervoor geldt dan de afgesproken opzegtermijn.
https://www.achmearechtsbijstand.nl/diensten/corona-sportschool-gesloten-moet-ik-betalen

mo
door mof - May 29, 2020 om 18:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft een contract en daar moet u zich aan houden. De sportschool heeft gelijk.

John1313
door John1313 - May 29, 2020 om 18:58
34 Antwoorden / 1 Vragen

Om te beginnen zou ik de contributie wanneer die geheven wordt storneren.

Dan ligt het initiatief tot actie bij de school en niet bij u. Laten ze het zo, wat ik niet verwacht is het klaar. (misschien proberen ze maar wat)

Komen ze wel met een vordering kunt u uw bijzondere omstandigheden uitleggen,

- behoort u tot een corona risicogroep?

- is uw financiële situatie te wijten aan de onvoorziene omstandigheid corona?

- etc. beperk u tot feiten, uw financiële situatie zal ze waarschijnlijk weinig interesseren.

Helpt dit alles niet ga dan eens te rade met de dan voorhanden zijnde feiten bij een rechtswinkel en om niet financieel in de problemen te geraken en verhogingen etc. te voorkomen stel een betalingsregeling voor voor de rest van de contractperiode. Bijvoorbeeld 1/3 per maand, u zit dan wel 2/3 van de restmaanden aan betalen vast. (8 restmaanden = totaal 2 jaar betalen)

Vertel dat u onder voorbehoud betaalt, wanneer blijkt dat u juridisch wel mag opzeggen dient men terug te betalen.

Pi
door PimJoris - May 30, 2020 om 16:25
78 Antwoorden / Vragen

U heeft een contract getekend en daarmee de algemene voorwaarden van de sportschool geaccepteerd. De sportschool houdt zich precies daaraan: gedurende de verplichte sluiting heeft de sporschool u vrijgesteld van betaling én dus geen maandbijdrage geïnd. Nu de sportschool weer open mag en de afgesproken diensten weer gaat leveren, gaat u weer betalen. Dat u daar geen gebruik van wilt maken, is geheel uw eigen keuze en voor uw rekening. Daar onderuit  kunnen komen met een beroep op 'onvoorziene omstandigheden' is uiterst twijfelachtig. De sportschool is straks immers weer toegankelijk. U gaat alleen niet meer.
Dat u zelf bepaalde risico's niet wil of kan nemen, is uw keuze/ een omstandigheid waarvoor u zelf verantwoordelijk bent. Niet de sportschool.
Op financiële gronden het contract verbreken is helemaal kansloos. U bent de betalingsverplichting aangegaan met uw handtekening.

Wel was het natuurlijk aardig en klantvriendelijk geweest als de sportschool met u had willen kijken naar een oplossing of coulanceregeling. Maar het woord zegt het al: coulance is goedwillendheid, geen recht.

U kunt dus pas af van uw contract na afloop van de huidige abonnementsperiode. Vergeet dus vooral niet om nu al te kijken naar de opzegtermijn en (bijtijds) op te zeggen. Anders zit u er, zonder enkel recht van spreken, voor nóg een jaar aan vast.

ne
door neodutchio - May 30, 2020 om 17:22
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik hoor enkele praten over een onvoorziene omstandigheid, maar welke is dat? Corona is inderdaad onvoorzien, maar dat is geen reden in deze. De sportschool was dicht en er hoefde niet betaald te worden. Nu gaat die weer open en moet er wel weer betaald worden.
Inkomensverlies kan een onvoorziene omstandigheid zijn. Maar ja, wat is dan onvoorzien. Bij een tijdelijk contract is het niet onvoorzien als deze wegvalt. Als zelfstandige is het ook altijd grillig. Pas als je in vaste dienst bent die ineens wegvalt zou je een kansje maken.