Ha
door Hazekamp Nov 24, 2020 om 20:40
Geldzaken & recht

Wel factuur, geen offerte

Na een bijna drie jaar durend conflict met het bedrijf dat onze vloeren heeft gelegd, dachten we eindelijk van ze af te zijn. Nadat het bedrijf jaren heeft volgehouden dat de schuld van de verschuivende vloer bij ons lag, hebben ze in augustus van dit jaar toegegeven dat ze destijds een verkeerd advies hebben gegeven. Hierbij hebben ze excuses gemaakt en zijn we overeen gekomen dat ze een nieuwe vloer zouden komen leggen. Wij moesten dan zorgen voor een vlakke ondergrond.
We hebben geen halve maatregelen genomen en hebben de woonkamer volgestort met beton en hebben vloerverwarming laten aanleggen. Een proces van een aantal maanden en duizenden euro's verder, voor onze rekening.
Twee heren van het bedrijf zijn vorige week langsgeweest om de ondervloer te inspecteren. Hun oordeel was dat de vloer vlak genoeg was, maar dat het beter zou zijn dat de vloer geëgaliseerd zou worden. Zeker gezien de geschiedenis. De volgende dag zouden ze komen en dan later in de week zou de vloer gelegd worden. Wij blij.

Na 4 dagen werk, was afgelopen zaterdag het moment daar, we konden weer fatsoenlijk in ons huis wonen. Echter ontvingen we om 16.54 uur een factuur van een dikke duizend euro, voor het egaliseren van de vloer.

Wij vinden dat we deze rekening niet hoeven te betalen. Mondeling is opdracht gegeven, maar er is niks gezegd over de kosten. We zijn er vanuit gegaan dat deze kosten voor het bedrijf zouden zijn.

Zijn wij verplicht deze rekening te betalen? Er is met geen woord gesproken over de bijkomende kosten.

5442 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2020 om 20:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt ook niets gevraagd. U krijgt een nieuwe vloer, maar de ondergrond moet vlak zijn. En daar was dat egaliseren voor nodig.

Dus gewoon betalen.

sw
door swat1500 - Nov 24, 2020 om 20:48
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Er van uitgaan is een hele slechte onderhandelingspositie. Ik sluit mij bij Tijger1 aan.
U kunt wel het gesprek aangaan, niet geschoten is altijd mis, maar u staat niet sterk.
U had moeten vragen of het egaliseren inbegrepen was.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 24, 2020 om 22:20
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hazekamp,

Het is niet makkelijk om zomaar een antwoord te geven op uw vraag...

Kun u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Wie heeft de vloerverwarming aangelegd?

U heeft zelf het beton gestort, waarom heeft u de vloer dan niet zelf geëgaliseerd?

Wat heeft u (in totaal) betaald voor de vloeren zelf?

justmeagain
door justmeagain Nov 24, 2020 om 22:42
623 Antwoorden / 8 Vragen

Vraag 1 en 2 staan in topic.
Vraag 3 is totaal irrelevant, het vloeren bedrijf komt een andere vloer leggen. Of deze nu 10 of 10000 heeft gekost heeft geen invloed hierop.
Daarnaast wil ts gewoon weten of er betaald niet worden voor het egaliseren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 24, 2020 om 22:47
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Als het om een grote woning gaat, is 1000 euro niet zo veel.

Als de vloeren 2000 euro hebben gekost, is 1000 euro wel duur voor het egaliseren.

Ik ben zelf geen bouwvakker......

tenormin
door tenormin Nov 25, 2020 om 00:12
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@geboren amsterdammer, waarom vraagt u telkens weer een wat en een waarom, terwijl het duidelijk in de vraag staat?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 25, 2020 om 00:17
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Weet u wie de vloerverwarming heeft aangelegd?

Weet u waarom TS de vloer niet zelf geeft geëgaliseerd?

Weet u hoeveel TS heeft betaald voor alle vloeren?

Ik lees het niet in het verhaal bij de vraag......

justmeagain
door justmeagain - Nov 24, 2020 om 22:45
623 Antwoorden / 8 Vragen

U schrijft zelf dat u overeen bent gekomen om een nieuwe vloer te laten leggen en dat u alle voorbereidingen zou treffen.
Schijnbaar waren deze voorbereidingen niet afdoende en heeft het bedrijf dit opgelost. Dat staat los van het leggen van de nieuwe vloer. Alleen dat leggen was overeengekomen.

rj
door rjw - Nov 24, 2020 om 23:14
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Je geeft opdracht, ze zijn 4 dagen bezig en je verwacht dat het allemaal gratis is??? Op welke droomplaneet woon je? 1000 euro voor 4 dagen werk + materiaal is trouwens een schijntje. Daar verdienen ze niet veel aan, als ze er al iets aan verdienen.

ma
door malty - Nov 24, 2020 om 23:45
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De 2 heren vonden de vloer vlak genoeg maar beter om toch te egaliseren.
Ze gaan dus een vloer die vlak genoeg is bevonden nog eens egaliseren.
Het gaat hier om 2 heren die dezelfde mening hebben.
Je zou dan verwachten dat het hun keuze is en het u niets zou gaan kosten.
Maar ik had in uw geval meteen aan de heren gevraagd wie dat egaliseren dan gaat betalen.
Het zal achteraf moeilijk zijn om de rekening van ruim €1000 verlaagd te krijgen maar u kunt het altijd proberen.

panter22
door panter22 - Nov 25, 2020 om 08:34
6599 Antwoorden / Vragen

Een mondelinge opdracht is ook een opdracht.
De volgende dag zou de vloer geegaliseerd worden? Tegen de tijd dat je een offerte krijgt, is de vloer al geegaliseerd. En je had  een afspraak gemaakt over de werkzaamheden die week.
En dan wil je eerst een offerte die 14 dagen geldig is?
Je had moeten vragen naar de prijs. Egaliseren is duur.
En de gratis nieuwe vloer ligt er nu perfect bij?
Als je 3 jaar geleden een goed advies had gekregen, dan hoorde daar het egaliseren van de vloer bij.Dat had je ook moeten betalen.
Gewoon betalen en tevreden zijn met het resultaat dat je hebt bereikt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 25, 2020 om 09:07
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welke vloer?    Als ze een Laminaat of Parket leggen op hobbels gaat dat fout....  maar Vinyl gaat prima en is te plakken....

Ook de betonvloer +  verwarming, niet elke  laminaat kan hierop...  alleen dune en geschikte.
En  afvlakken kan met gietvloer of vlinderen...  ook kosten....

Mijn zoon moest  op beton eerst  egaliseren en  zelf doen... na controle met rechte lat  alle kuilen aangegeven en  veel werk.
Mijn dochter  koos voor  op de beton vloer voor Fineer, geen Parket maar Fineer kun je lijmen op elke hobbel...  en dat is voordelige oplossing, echte houten vloer en boven  vinyl gedaan,  lijkt daar op laminaat en sinds 2006 geen schade op keuken na...  daar  nieuwe vinyl strook na wegsteken gelijmd en onzichtbaar die  schade  verholpen,  uurtje werk...    laminaat  is meer werk...

Dus  welke vloer en  wist je vooraf de kosten en voorwaarden?
Een goed bedrijf waarschuwde als ze hobbels zien.....

Meer informatie  zal hier betere antwoorden of adviezen opleveren dus ik wacht op Hazekamp.

panter22
door panter22 Nov 25, 2020 om 09:34
6599 Antwoorden / Vragen

Vinyl plakken op hobbels? Die hobbels zie je er altijd doorheen,

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 25, 2020 om 17:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Nee, een maanlandschap  heeft Panter 22 volkomen gelijk....
Maar vage hobbels of kuilen die je alleen met  rechte lat kunt vinden bedoelde ik.....
3 mm op 1 meter en niet zichtbaar maar laminaat word dan muzikaal... of klikt niet meer in elkaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2020 om 09:58
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Een bijzonder lastige kwestie en ik vrees dat u toch 'aan het kortste eind'trekt nu u aangeeft geen offerte te hebben gehad en wel een opdracht te hebben gegeven. Ik maak echter ook uit uw vraag op dat u over een eerdere aanleg van de vloer ontevreden was en er dus sprake kan zijn van 'wanprestatie'http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html en zou u kunnen vorderen middels bijv. in gebreke stelling.

Daarvoor zult u echter meer info moeten geven en is het naar mijn mening veel zinniger om na te gaan of het bedrijf in kwestie is aangesloten bij een geschillencommissie. U kunt daarvoor o.a. advies vragen bij https://www.eigenhuis.nl/contact/#/ of uw rechtsbijstandsverzekeraar als u die heeft. Of zelf direcct bij een bouwkundige of in deze materie gespecialiseerde jurist.

Aanvullend nog dit: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  U dient met goede argumenten te komen.

ma
door marleenvanh - Nov 25, 2020 om 14:09
451 Antwoorden / 1 Vragen

[Edit redactie: toon]

1paul
door 1paul - Nov 25, 2020 om 14:12
3134 Antwoorden / 0 Vragen

normaal gesproken kost het egaliseren van een vloer ongeveer 10 euro per M2, dan gat men uit van een extra dikte van 2MM....

ga in onderhandeling met de heren en zeg hen wat uw verwachtingen waren, reken het aantal M2 uit en leg hen voor dat u dat wilt betalen....

meld daarbij dat u er vanuit ging dat dit bij de oorspronkelijke deal hoorde als goedmakertje voor de jarenlange ellende....

ga in ieder geval het gesprek aan en beweeg pas hun kant uit als zij gaan bewegen, voorbeeld, als zij de factuur naar beneden bij willens tellen....

mo
door mof - Nov 25, 2020 om 16:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, als u mondeling afspreekt de vloer te laten egaliseren en niets over de kosten of wie die zou dragen afspreekt, dan moet u die betalen zolang die redelijk zijn.

Fa
door Familie Timmer - Nov 27, 2020 om 10:33
21 Antwoorden / Vragen

Een oplossing zoeken via een juridische weg lukt meestal niet met voor de vuist weg adviezen van allround experten op een forum. Je moet namelijk je rechtspositie bepalen en daarvoor moeten de relevante feiten bekend zijn. Een kort adviesgesprek met een jurist zal rond de 130 - 200 EURO kosten. Als u het recht (deels) aan uw zijde hebt, is een mail met de juridisch relevante feiten, in samenhang gezet met de betreffende rechtsregels, vaak voldoende de kwestie op te lossen.

Het lijkt te gaan om 'langs elkaar heenpraten', een fenomeen dat altijd op de loer ligt wanneer leken (consumenten) met vakmensen praten. In juridische termen gaat het om de rechtsgeldigheid van de overeenkomst. Partijen hebben bij het sluiten van de overeenkomst niet hetzelfde voor ogen gehad. Dat kan een geldige reden zijn voor vernietiging van de overeenkomst, de posities van beide partijen moeten bewezen worden. U bent ervan uitgegaan dat het egaliseren hoort bij de afspraak dat het vloerenbedrijf de dekvloer opnieuw legt. Het vloerenbedrijf is er van uitgegaan dat professioneel egaliseren van de ondervloer niet bij het gratis opnieuw leggen van de dekvloer hoort.

Gelet op de bijzondere omstandigheden van dit geval, lijkt me dat voor beide posities iets te zeggen is, u misschien wat zwakker staat. Een goed resultaat m.i. : het afmaken op ieder de helft. U heeft dan ook rust.

panter22
door panter22 Nov 27, 2020 om 11:06
6599 Antwoorden / Vragen

Ben jij soms een jurist?
Als je een vloer laat leggen bij via een interieurwinkel, dan komt er voor de offerte een medewerker langs die de vloer opmeet, berekent hoeveel er nodig is en kijkt of de vloer geschikt is om de vloerbedekking op te leggen,
Kennelijk is daar de eerste keer iets mis gegaan. De vloer bleek achteraf niet vlak genoeg te zijn.
Ts zou de tweede keer zorgen voor een vlakke vloer toen de vloerbedekking opnieuw gelegd zou worden.
De beste oplossing was de vloer egaliseren door de verkoper .Daar heeft hij mee ingestemd. Hij heeft alleen niet gevraagd wat dat zou gaan kosten.
Bij zo'n winkel hoeft dat eigenlijk ook niet, want die hanteren vaste prijzen per m2.
Ik kan mij niet voorstellen dat na 3 jaar getouwtrek over die vloer, die niet vlak genoeg was, nooit over egaliseren door de verkoper  is gesproken. Het lijkt mij meer het onderste uit de kan te willen halen.

Fa
door Familie Timmer Nov 27, 2020 om 15:38
21 Antwoorden / Vragen

Ben benieuwd of er consumenten zijn met vergelijkbare ervaringen. Tips uit de praktijk. @panter22 Over de voorgeschiedenis is weinig bekend en wat is precies afgesproken over het gratis opnieuw leggen? De topvloer, ondervloer, ondergrond? Hoe verliep het gesprek met de twee vloerenleggers? Vind het goed voorstelbaar dat er na drie jaar getouwtrek en eindelijk een oplossing in zicht, bij vaststelling dat de ondergrond nog geegaliseerd moet worden, beide partijen uit de weg gaan aan te spreken wie dan de kosten voor egalisatie draagt. Daarom het voorstel: 50/50

Da
door Daisy1994 - Nov 27, 2020 om 13:55
5 Antwoorden / Vragen

Egaliseren is absoluut noodzakelijk om een goede vloer te leggen. En dit is nooit gratis. Uit ervaring weet ik dat 1.000 euro geen absurde prijs is gezien de inkoopprijzen van zakken egaline.

Wel extreem slordig dat het bedrijf u geen prijsopgaaf heeft gedaan en om een akkoord heeft gevraagd. Ik denk echter dat u juridisch zwak staat.