ni
door nickwa Apr 3, 2014 om 19:28
Geldzaken & recht

Wel of geen cao?

Beste heer/mevrouw,

Ik stuitte op een nogal rare situatie. Nu weet ik zelf niet goed wat ik ermee aan moet:

Eind vorig jaar besloot ik te stoppen met studeren. Door mijn weggevallen inkomsten (stufi) moest ik, tijdelijk, aan het werk. Vanaf eind januari ben ik begonnen bij een bedrijf in de woonplaats van mijn ouders.

Nu ik mijn 1e 2-maandcontract erop heb zitten, kreeg ik een nieuw contract. Dit liep via het uitzendbureau. In dit contract staat onder andere dat ik onder de CAO voor uitzendkrachten en de Personeelsgids voor Tempo Team Payrolling val.

Nu is het alleen zo, dat het bedrijf met Tempo Team een afspraak heeft gemaakt over de beloningsregeling. Hierdoor zou ik, volgens de HR van het bedrijf, niet onder de cao van tempo team vallen, maar onder de betalingsregeling van het bedrijf.

Ik ben op het moment 20 jaar oud. Ik krijg betaald onder de voorwaarden die mijn baas met tempo team heeft gemaakt. Dat is toch raar? Er wordt een CAO gemaakt voor uitzendkrachten, maar niemand is verplicht zich eraan te houden?

Wat zijn mijn rechten in dit geval? Heb ik dezelfde rechten als het vaste personeel (contract bij tempo team is 36-40u), of is dit voor uitzendkrachten anders? (met betrekking tot vrije dagen, adv dagen en vakantiedagen, maar ook doktersbezoeken etc.)

O ja, nog een leuk feitje; ik ben officieel oproepkracht, maar heb wel een vast contract van 36 tot 40 uur per week.

Raar verhaal.. Hopelijk kan iemand me iets wijzer maken!

Groeten Nick

3165 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2014 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is die betalingsregeling van het bedrijf beter? Mijns inziens moet van een uitzendbureau ingehuurd personeel betaalt worden volgens de CAO van het bedrijf.

Ik adviseer u om lid te worden van een bond. Zij kunnen u dan alle ins en outs van uw rechten en plichten vertellen. Ook bij voorkomende problemen helpen.

ve
door vergeetet - Apr 4, 2014 om 11:52
10 Antwoorden / 1 Vragen

Word lid van een vakbond.

vr1944
door vr1944 - Apr 4, 2014 om 11:52
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Het is heel simpel .Je bent in dienst bij Tempo Team voor een vooraf afgesproken uurtarief. Tempo Team zend je uit naar een bedrijf en brengt het bedrijf daarvoor kosten voor in rekening . Je valt dus onder het CAO Tempo Team .Oftewel Tempo Team betaald jouw salaris dus ben je in dienst van Tempo Team.

vr1944
door vr1944 - Apr 4, 2014 om 12:13
1210 Antwoorden / 5 Vragen

O ja, nog een leuk feitje; ik ben officieel oproepkracht, maar heb wel een vast contract van 36 tot 40 uur per week

Je bedoeld waarschijnlijk dat je beschikbaar bent voor 36-40 uur .Alle rechten en plichten staan in het CAO voor uitzendkrachten vermeld ,dus ook regelingen voor vakantiedagen ,vrije uren etc.

labren
door labren - Apr 4, 2014 om 12:40
862 Antwoorden / 0 Vragen

snap ik even niet ??? dit verhaal ???? waarom ga je niet gewoon in dienst bij dat bedrijf waar je al werkt dan heb je helemaal niks meer met een uitzendbureau te maken en je verdient meer !!

avhelvoort
door avhelvoort - Apr 4, 2014 om 19:00
82 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=labren schreef op vrijdag 4 apr 2014, 12:40]snap ik even niet ??? dit verhaal ???? waarom ga je niet gewoon in dienst bij dat bedrijf waar je al werkt dan heb je helemaal niks meer met een uitzendbureau te maken en je verdient meer !!Gewoon even, nou dat zal niet zo makkelijk zijn denk ik zo, ten eerste staat vaak in het contract tussen uitzendbureau en de werkgever dat ze niet zomaar personeel van hen mogen aannemen/overnemen.
Ten 2e is het vaak ook zo dat bedrijven dat niet zo snel meer doen, ze hebben liever uitzendkrachten, die zijn misschien wat duurder maar als je van ze af wilt is dat vrij gemakkelijk vaak.

bi
door birdee46 - Apr 5, 2014 om 20:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als payroll organisatie nemen wij alle administratieve zaken uit handen die komen kijken bij het in dienst nemen van personeel. Uw werknemers blijven gewoon voor u werken, maar omdat wij het juridisch werkgeverschap dragen kunnen wij alle administratieve zaken regelen.

Dit wil zeggen dat wij bij payrolling uw werknemers een passend arbeidscontract aanbieden en vervolgens aanmelden bij instanties zoals de belastingdienst en het UWV. Hiernaast verzorgen wij als payroll organisatie ook de pensioenopbouw, werknemersverzekeringen, salarisbetalingen, loonstrook en jaaropgaaf. Zo heeft u als ondernemer met payrolling weer tijd om echt te ondernemen. Voor meer informatie over onze payrolling.

Ik heb jaren gewerkt in de uitzendbranche en bovenstaande is op jou van toepassing, je moet in gesprek met Tempo Team als je het niet eens bent met je beloning. Je bent bij hen in dienst en niet bij de werkgever waar je werkt. Als je geen 36 uur werkt bij de werkgever waar je werkt is het uitzendbureau volgens mij verplicht je toch die uren te betalen. Ga voor expliciete uitleg naar een bureau voor Juridische hulp