Kn
door Knorrepoes Jun 14, 2021 om 11:40
Geldzaken & recht

Welke CAO regeling is geldig ?

Ik heb een vraag mbt de CAU Nederlandse universiteiten, mbt ziekte; regeling ZANU.  In 2020 is een van mijn medewerkers ziek geworden, grotendeels door de arbeidssituatie (omstandigheden etc).  Inmiddels is de termijn van 9 maanden verstreken en gaat de loonreductie in.

Echter in ZANU 2020 staat een artikel 5.1:
Indien de ziekte in verband waarmee de betrokkene verlof geniet, naar het oordeel van de bedrijfsarts, in overwegende mate haar oorzaak vindt in de aard van de hem opgedragen arbeid of in de bijzondere omstandigheden, waaronder deze moesten worden verricht, ontvangt hij ook na het verstrijken van de in artikel 4, eerste lid, bedoelde termijn van 39 weken zijn volle bezoldiging, tenzij de ziekte in belangrijke mate is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van de betrokkene.

Dit zou in haar geval kunnen gelden, aangezien bijvoorbeeld de kamer waarin ze (vertrouwelijk) moest werken geschikt was voor 2 personen (ARBO), maar door 4 personen werd gebruikt (dus bijzondere omstandigheden (kamer) en vertrouwelijkheid kon niet gewaarborgd worden, plus nog meer maar dat is hier niet van belang). Over deze arbeidsomstandigheden is meer dan een jaar voor het ziek worden met hogere leidinggevenden al uitgebreid over gesproken. Ook de bedrijfsarts weet hiervan.

Dit artikel is in ZANU 2021 echter vervallen. De vraag is nu (en dat staat niet in de CAO zelf,althans niet kunnen vinden), omdat ze in 2020 ziek werd, geldt dan de 2020 of de 2021 regeling ?

HR gaat nu uit van 2021 (gunstiger voor hen), maar gaf ook aan het niet zeker te weten. Is daar in behandeling, maar heeft iemand hier meer info over de geldigheid?

1906 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jun 14, 2021 om 11:44
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Knorrepoes ,

In 2020 is een van mijn medewerkers ziek geworden

Als u een ondernemer bent , stel dan uw vraag op het ondernemersforum ,

https://www.higherlevel.nl/

Kn
door Knorrepoes Jun 14, 2021 om 11:46
3 Antwoorden / 5 Vragen

Ik werk bij een universiteit (middenkader), dus iemand van mijn team, ben zelf geen ondernemer.

marita5
door marita5 Jun 14, 2021 om 11:49
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Oh , ik dacht dat u een ondernemer was , omdat u schrijft een van mijn medewerkers .

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 14, 2021 om 11:45
7155 Antwoorden / 3 Vragen
panter22
door panter22 - Jun 14, 2021 om 11:50
6599 Antwoorden / Vragen

Meestal is er dan een overgangsregeling in de CAO van 2021. Neem eens contact op met de FNV

Kn
door Knorrepoes Jun 14, 2021 om 11:58
3 Antwoorden / 5 Vragen

Er is nog geen CAO 2021. Dus alleen die van 2020 (officieel tot 31/12/20) en die zal dus nog geldig zijn. Alleen het deel ziekte (ZANU) is van 2021.

panter22
door panter22 Jun 14, 2021 om 12:14
6599 Antwoorden / Vragen

Dan moeten er onderhandelingen over het ziektedeel zijn geweest. Misschien kun je daar achter komen.

Kn
door Knorrepoes Jun 14, 2021 om 12:23
3 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb het inderdaad al gevraagd via https://www.caouniversiteiten.nl/, maar nog steeds geen antwoord.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2021 om 12:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mij lijkt dat de regeling van 2020 van toepassing is, want toen is die medewerker ziek geworden. Maar dat ik dat vind, zegt natuurlijk niets.

Maar ziek worden en blijven omdat een kamer door vier personen werd gebruikt, terwijl die voor twee personen bestemd is? Heel bijzonder.

Neem contact op met de bond die die CAO afgesloten heeft.

Kn
door Knorrepoes Jun 14, 2021 om 12:21
3 Antwoorden / 5 Vragen

Het is een complex geval met arbeidsomstandigheden, hier niet relevant. Als 2020 geldig is, gaan we dat traject in (en zien we wel of het terecht is of niet), maar als 2021 geldig is, hoeven we het niet eens te proberen.  Dus eerst de geldigheid helder zien te krijgen.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Proberen kan nooit kwaad.

Kn
door Knorrepoes Jun 14, 2021 om 12:28
3 Antwoorden / 5 Vragen

HR heeft aangegeven dat zij vinden dat 2021 geldig is. Maar 'bewijzen' daarvoor hebben ze niet (niets op papier, geen artikel or regeling). Maar daardoor zggen ze al bij voorbaat dat het niet gaat lukken.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 13:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar zou ik me maar niet door laten afpoeieren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 15, 2021 om 09:52
16772 Antwoorden / 202 Vragen

De 'vigerende' CAO dus die van 2021 is van toepassing.

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2021 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De "oude" cao is met een jaar verlengd.

ma
door malty - Jun 14, 2021 om 12:33
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me toch belangrijk wat de bedrijfsarts vind, of het aannemelijk is dat de medewerker ziek is geworden door de arbeidsomstandigheden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 14, 2021 om 12:50
2008 Antwoorden / Vragen

Als er een nieuwe CAO aangenomen is dan geldt die dus voor beslissingen die nu genomen moeten worden en speelt de CAO van 2020 geen rol meer.

Kn
door Knorrepoes Jun 14, 2021 om 12:53
3 Antwoorden / 5 Vragen

er is nog geen CAO 2021.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 14, 2021 om 13:06
2008 Antwoorden / Vragen

Er is toch sprake van een andere regeling voor 2021 dan voor 2020? Als er een regeling voor 2021 is en er nú een beslissing moet worden genomen dan geldt de huidige regeling.

aurora1
door aurora1 - Jun 14, 2021 om 16:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 14, 2021 om 16:39
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Knorrepoes,

Zolang er nog geen nieuwe CAO is, wordt de oude CAO steeds voor een jaar verlengt (volgens een jurist van de FNV van mijn partner).

Ik raad uw collega aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met haar vakbond of als zij die niet heeft met het Juridisch Loket.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 15, 2021 om 09:47
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Indien het niet meer in de ZANU CAO staat is dat onderdeel vervallen en dus niet meer van toepassing.

Met betrekking tot dit soort kwesties is het altijd zinvol (als al gezegd) om lid te zijn van een vakbond waarvan er in onderwijsland meerdere zijn.
Hoe dan ook is het zinvol om ook indien betrokkene geen lid is daar navraag te doen. Een andere mogelijkheid is het inschakelen van de rechtsbijstandsverzekeraar als bedoelde medwerker een dergelijke verzekering heeft ook m.b.t arbeidsvoorwaarden.

Zie ook nog dit: Voor juridisch advies kunt u zich (resp. kan bedoelde medewerker) ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 15, 2021 om 09:54
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even bij u terug omdat de vigerende CAO van toepassing is en dat is dan deze: ZANU_2021.pdf (vsnu.nl)  Als er sprake is van een overgangsregeling zal dat ook hierin moeten staan.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2021 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees artikel 5 van de Zanu 2021 eens door. Daar wordt ook over aanvullende compensatie na 39 weken gesproken.