Ka
door Kazzer Sep 16, 2019 om 20:05
Geldzaken & recht

Welke instantie hoort te bevestigen dat bankgarantie is toegekend?

Via een adviseur heb ik een hypotheek en bankgarantie aangevraagd bij ASR. Alle offerte en aanvraag formulieren zijn tegelijkertijd ingediend bij ASR.

Pas vlak voor het verstrijken van de waarborgsom deadline kreeg ik van ASR door dat ze aanvullende informatie wensten. Ze wilden inzicht in al mijn uitgaven van de afgelopen 6 maanden. Iets wat ik nogal een inbreuk van mijn privacy vind.

Gezien de deadline voelde ik me nogal voor het blok gezet en na een gesprek met mijn werkgever bood deze een tijdelijke overbrugging te financieren zodat ik nu niet met deadlines te maken heb en binnen een jaar nog eens rustig kan rondshoppen voor passende financiering.

Hierop heb ik dus de adviseur een halt toegeroepen en gevraagd alles stop te zetten bij ASR. Mijn werkgever zou tijdelijk financieren en de waarborgsom voorschieten.

Ik heb dus mijn werkgever tijdens zijn vakantie moeten lastig vallen en last minute een overboeking van de waarborg geregeld. Werkgever rekent uiteraard wel gewoon marktconforme rente voor de geleende waarborgsom en hypotheek. De man is ook geen sinterklaas.

De adviseur vond dat hij al zijn taken had volbracht en dus de volledige bemiddeling fee verschuldigd was. Daar kan je over in discussie gaan, maar ik heb het zo gelaten en direct besloten dat ik het komende jaar dus geen 2e keer bij deze adviseur aanklop voor bemiddeling en hem zeker ook niet zal aanbevelen bij vrienden en kennissen.

Tot mijn verbazing worden er 2 weken later ineens kosten voor een bankgarantie afgeschreven van mijn bankrekening door ASR. Gesproken met ASR, dossier is nog steeds “live” en bankgarantie is al weken daarvoor afgegeven en bevestigd aan de notaris. Verder wil ASR niet direct met mij spreken, contact moet via de adviseur.

Adviseur reageert zeer laconiek en doet mij af als onwetend… Want bankgarantie staat toch los van de hypotheek. En de meeste mensen zijn juist blij dat een bankgarantie zo snel geregeld kan worden….

Daar was ik ook blij mee geweest als ik had geweten dat er een bankgarantie was afgegeven. Nu vraag ik me af welke partij mij had moeten informeren dat de bankgarantie al geregeld was. Als dit netjes was bevestigd had ik de bankgarantie gewoon zo gelaten en niet met spoed een lening geregeld.

Ik heb niets vernomen van ASR dat de bankgarantie was toegekend.

Ik heb niets bevestigd gekregen van de adviseur dat de bankgarantie was toegekend. Ook in gesprekken waarin ik meerdere malen heb aangegeven me zorgen te maken over de waarborgsom en dat de tijd toch wel erg begon te dringen heeft hij nooit bevestigd dat de bankgarantie allang rond was.

Van de notaris heb ik ook geen bevestiging ontvangen dat ze de bankgarantie van ASR hebben ontvangen. Ik heb de notaris uiteindelijk zelf achter de broek gezeten voor hun bankrekening nummer en dossiernummer zodat ik de waarborgsom over kon maken. Ook op dit moment is nooit door de notaris gecommuniceerd dat er al een bankgarantie lag.

Na overmaken van de waarborgsom heeft de notaris wel netjes bevestigd (aan verkoper, makelaar en mijzelf) dat het geld is ontvangen en ik aan mijn verplichtingen had voldaan. Ook hier geen woord over aan bankgarantie die schijnbaar dus al weken (dubbel) bij hen op kantoor lag.

Nu heb ik dus stress gehad en dubbele kosten gemaakt (lening en bankgarantie) terwijl dit helemaal niet nodig was geweest. Als iemand mij maar had geïnformeerd dat ik een bankgarantie aan mijn broek heb hangen.

Ik vind het zeer vreemd dat er dus gewoon een bankgarantie is afgegeven en blijkbaar niemand een plicht heeft je daarover te informeren. Welke partij had hier duidelijkheid over moeten verschaffen en kan ik hierop aanspreken? De adviseur, ASR of de notaris?

2208 2 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2019 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U maakt er nogal een potje van. In plasts van contact op te nemen met uw adviseur of desnoods de ASR gaat u praten met uw werkgever voor het regelen van een waarborgsom.

Een waarborgsom of bankgarantie heeft men nodig als men een huis koopt, dus ik begrijp niet wat u bedoelt dat u nu rustig ern jasr kan rondshoppen voor een financiering. U hebt toch een huis gekocht en een aanvraag ingediend bij ASR?

Nou hebt u de boel stopgezet bij ASR maar uiteraard wil uw adviseur betaald worden, compleet logisch.

En waarom zou de notaris iets aan u bevestigen? Hij zal dat eerder aan de verkoper gedaan hebben.

U hebt in paniek gehandeld. Aanspreken? Niemand, en die bankgarantie kunt u ook niet meer gebruiken, want u wil niet verder met ASR.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 17, 2019 om 09:34
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u een aantal verwijzingen wqaar u mogelijk iets aan heeft https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/klacht waar u een klacht kunt indienen over de adviseur. U kunt ook ten rrade gaan bij de Ombudsman van https://www.kifid.nl/ om een antwoord op uw vraag te krijgen. De notaris staat hier buiten.
Hoe dan ook is  de vraag om nadere informatie als gevraagd door de ASR  m.i. niet onrechtmatig en/of in strijd met de AVG.