II
door IICollapse Jan 9, 2019 om 12:15
Geldzaken & recht

Werkgever houdt zich niet aan de regels in het cao

Goedemiddag,

Mijn werkgever houdt zich niet aan de regels die in de arbeidsvoorwaarden zijn geplaats.
Het heeft hiet betrekking op de loonsverhoging t.o.v. de functioneringsgesprekken.
Het is alleen mogelijk om loonsverhoging te krijgen door een functioneringsgesprek te voeren.
In 2017 zijn deze gesprekken niet gehouden, en heeft niemand een verhoging ontvangen, terwijl er duidelijks staat dat dit jaarlijks verplicht wordt gehouden. in 2018 zijn er wel functioneringsgesprekken gehouden, maar houden ze zich niet aan de verhogingspercentages die bij een bepaalde prestatie behoren. (voldoende, goed, zeergoed)

Nu heb ik hierdoor ontslag genomen en moet ik mij houden aan een opzegtermijn van 3 maanden.
Wanneer mijn werkgever niet aan zijn verplichtingen houdt, is er een mogelijkheid om onderuit te komen van het 3 maanden opzegtermijn?

7055 11 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jan 9, 2019 om 12:18
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als de auto voor u door rood rijdt, mag u dan te hard rijden? Dat uw werkgever zich niet aan de afspraken houdt wil niet zeggen dat u dat ook niet hoeft te doen. U kunt immers een klacht indienen, maar dat kan uw werkgever dan naar u ook doen. Het zijn immers 2 verschillende zaken.
We kunt u natuurlijk overleggen met uw werkgever of er iets mogelijk is.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2019 om 12:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees eens hier.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/ontslag-nemen-opzegtermijn-werknemer

heeft uw werkgever dan een opzegtermijn van een half jaar?

II
door IICollapse - Jan 9, 2019 om 12:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

@TIJGER 1

Ja helaas wel..
Het gaat om een jaar contract, had dit zelf ook al uitgezocht en staat in het contract dat ze een verdubellingsregeling hanteren.

ma
door maarten heest - Jan 9, 2019 om 12:39
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hier staat info over het eerder opzeggen. Als je het met je werkgever overeenkomt kun je eerder vertrekken. Er staat ook info over een eventuele 'gefixeerde schadevergoeding' als je eerder vertrekt dan afgesproken. Lidmaatschap van een vakorganisatie is nuttig bij dit soort vragen en eventuele problemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 9, 2019 om 20:09
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege en als voortijdig opzeggen niet is overeengekomen ontstaat schadeplicht zijdens de werknemer. Zie ook @TIJGER1 mbt risico.

ma
door maarten heest Jan 10, 2019 om 11:09
463 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is inderdaad ook wat ik aangaf.

II
door IICollapse - Jan 9, 2019 om 12:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

@MAARTEN HEEST.

Er staat indd. ook in dat ik een gefixeert schadebedrag moet betalen wanneer ik ieder ontslag wil nemen.
Zal denk ik dus neerkomen op een maand salaris per maand ik eerder weg wil.
Ben dus opzoek naar een mogelijkheid om toch er onderuit te komen ;)

ma
door maarten heest Jan 10, 2019 om 11:13
463 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn geen trucs. De wet- en regegeving is wat dat betreft helder.
Ik zou het contract gewoon uitdienen of ik gesprek gaan met de werkgever.
Hebt u dat al gedaan trouwens?
Misschien wil hij/zij u wel eerder laten gaan.
Of biedt hij/zij u wel een loonsverhoging aan als u heel waardevol voor het bedrijf bent.

Sowieso niet zo maar opstappen want dat is geen reclame voor u als werknemer en kan zich op een moment altijd tegen u keren.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2019 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijf gewoon even werken. Tenslotte hebt u hetin 2017 en 2018 ook gepikt.

me
door mein33 - Jan 9, 2019 om 13:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 in 2018 zijn er wel functioneringsgesprekken gehouden, maar houden ze zich niet aan de verhogingspercentages die bij een bepaalde prestatie behoren.

Een (goed) functioneringsgesprek geeft niet automatisch het recht op een salarisverhoging en die verplichting zit daar ook helemaal niet aan vast.
Een functioneringsgesprek is niets meer of minder dan een verslaglegging van uw funtioneren zoals de werkgever die ziet en waarbij de aandacht- en verbeterpunten worden vastgelegd.

Heeft uw werkgever een salarisverhoging voor u in het vooruitzicht, dan kan een functioneringsgesprek onderdeel uitmaken van de procedure om tot deze verhoging te komen en kunnen er, zonodig, afspraken worden gemaakt over waar en hoe het nog beter zou kunnen.

Uw werkgever heeft dus niets fout gedaan en nu heeft u blijkbaar, vanwege een drogreden, zelf ontslag genomen (dat is een beetje heel erg dom) en is het voor u maar te hopen dat u reeds een andere werkgever heeft gevonden, anders wordt het wel interen op de financiële reserves.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2019 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kost u dus twee maandlonen aan schadevergoeding aan uw werkgever.

jo
door jorisw - Jan 9, 2019 om 14:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Om welke CAO gaat het?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 9, 2019 om 16:51
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gevraagd: om welke CAO gaat het resp. welke bedrijfstak.

Het valt mij op dat u het heeft over een 6 maanden contract en dat betekent wettelijk dat de overeenkomst eindigt op het moment dat de 6 maanden zijn verstreken. Bij verlenging gelden dan weer dezelfde afspraken. Opzeggen kan alleen als eerder opzeggen volgens de overeenkomst mogelijk is. Als u toch eerder vertrekt betekent dat, zie de opmerking van @TIJGER1 dat de werkgever bij u de maanden dat u te vroeg vertrekt aan u in rekening mag brengen, wettelijk. Anders gezegd, u bent schadeplichtig als u eerder vertrekt. Bovendien verspeelt u dan ook nog eventueel recht op WW

Maar ook, opnieuw, u heeft het over een 6 maanden overeenkomst (overeenkomst voor bepaalde tijd) die wettelijk slecht enkele keren mag worden verlengd zie https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2015/03/01/wwz-verlenging-contract-wg

Dan ook een advies voor soortgelijke zaken in de toekomst: lid worden van een vakbond. En daar bij de vakbond melden als een werkgever zich niet als goed werkgever gedraagt door het niet nalkomen van CAO afspraken m.b.t. salarisherziening.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2019 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft geen zes maanden contract.

ro
door ron503 - Jan 9, 2019 om 19:42
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ontslag nemen om zo'n reden is zowiezo niet handig want u heeft een jaarcontract en bent dus niet in vaste dienst. Bij in diensttreding heeft u een contact voor een jaar ondertekend en aan wat daar in staat dienen u en uw werkgever zich aan te houden. Als het uw eerste jaarcontract is die u niet wenst af te maken omdat er geen functioneringsgesprek heeft plaats gevonden, u geen loonverhoging heeft gekregen en er vervolgens de brui aan geeft dan kan ik me heel goed voorstellen dat de werkgever u aan het getekende arbeidscontract gaat houden.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2019 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat nergens dat de Ts een jaar vontract heeft. En hij heeft het zelfs over de niet gehouden gesprekken van 2017.

ro
door ron503 Jan 9, 2019 om 19:59
1229 Antwoorden / 0 Vragen

door IICollapse - 9 jan. 2019 om 12:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

@TIJGER 1

Ja helaas wel..
Het gaat om een jaar contract, had dit zelf ook al uitgezocht en staat in het contract dat ze een verdubellingsregeling hanteren.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2019 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, over het hoofd gezien.