la
door langeco Sep 5, 2019 om 07:14
Geldzaken & recht

Werkplekverhuizing

Ik werk nu op 5 minuten afstand van mijn huis. Daar is het nu rustig en daarom wil mijn baas mij tijdelijk ergens anders laten werken  (ander filiaal). Deze is echter op een uur rijden( zonder file) van mijn huis. Nu krijg ik een auto te beschikking maar hij wil niet de reistijd gaan vergoeden. Kan dit ? Het is toch 2 uur extra per dag van huis.
En ik moet nog collega's mee gaan nemen. Kan ik weigeren om te rijden ? Ik wil daar wel gaan werken maar zie dat autorijden niet zitten. Ik heb een bagger hekel aan auto rijden. De andere collega's hebben geen rijbewijs. Kan ik dit weigeren ?

7898 16 Rapporteer

panter22
door panter22 - Sep 5, 2019 om 08:10
6599 Antwoorden / Vragen

Info:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/telt-woon-werkverkeer-als-werktijd
Als je een hekel hebt aan autorijden, hoe wil je dan op het andere filiaal komen. Met de fiets of het openbaar vervoer?
Heb je besproken met je werkgever dat je liever niet wilt autorijden?
Of heb je langere tijd niet gereden en kun je beter een paar rijlessen nemen om weer te wennen?

Iv
door Ivo W - Sep 5, 2019 om 08:17
729 Antwoorden / Vragen

Wat staat er in je contract als standplaats of werklocatie?

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2019 om 08:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u moet ook nog taxichauffeur gaan spelen voor uw collega’s? En hoe doet uw werkgever dat dan als u ziek bent of een vrije dag moet hebben. Gaan die dan ook niet naar hun werk?

En vergeet de bijtelling bij uw salaris niet voor dat autogebruik.

En minstens per dag twee uur langer werken zonder daarvoor betaald te worden? Ik zou maar eens contact opnemen met de bond of het Juridisch Loket in uw gemeente.

brainless
door brainless Sep 5, 2019 om 12:21
324 Antwoorden / 0 Vragen

Bijtelling is alleen van toepassing als je de auto ook prive gebruikt.

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2019 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan moet de Ts een heel strikte kilometeradministratie bijhouden.

jo
door jorisw Sep 6, 2019 om 08:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kleine moeite, zo'n administratie. Er zijn genoeg templates te vinden die je kunt gebruiken. En als je iedere dag dezlfde route rijdt is het een kwestie van copy-paste. De kmregistratie is alleen lastig voor mensen due het randje opzoeken van wat mag.

Pi
door PimJoris Sep 8, 2019 om 06:47
78 Antwoorden / Vragen

Reistijd woon-werk is in principe geen werktijd.

Th
door Thijs124 - Sep 5, 2019 om 08:56
289 Antwoorden / Vragen

Dan maar stoppen met werken.

lo
door lovewinnie - Sep 5, 2019 om 09:31
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een uren contract heeft en bedrijf heeft meerdere filialen is dit niet heel ongewoon. Staat vaak ook in je contract.
Werkgever moet jou uren betalen en wil ook dat daar voor gewerkt wordt. Is filiaal om de hoek geen werk mag dat dus elders. Ze zouden je in principe zelfs mogen uitlenen aan andere bedrijven als gebeurd dat zelde. In contract staan de voorwaardes en daar heb je voor getekend. Lees dus even goed door.
Zelf maakte ik hotelkamers schoon en letterlijk op loopafstand van mijn huis. Echter soms hadden we in dit hotel te veel personeel en verder weg geen personeel. Dan werd je dus op pad gestuurd. Woon in Tilburg maar kon regelmatig naar Eindhoven of den haag. Bij 0 uren contract mag je weigeren.
Wel staat hier tegen over reiskosten vergoeding. Maar reed met eigen auto en kreeg meen 19cent per km en moest collega's meenemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 5, 2019 om 09:51
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Of het mag is ten eerste een kwestie hoe dit bij CAO (als die er voor uw bedrijfstak is) of individuele arbeidsovereenkomst is geregeld.

Feitelijk is dit dan een kwestie waarvoor een lidmaatschap van een vakbond erg nuttig is.
U krijgt een auto ter beschikking en dat betekent dat u die uitsluitend kunt/mag gebruiken voor het beoogde heen - en weer reizen om het fiscaal moeten bijtellen te voorkomen.
U moet collega's mee nemen en dat betekent dat van u ook diensten als taxichauffeur worden gevraagd. Nu komt dat wel vaker voor maar het is dan wel vraag wie de consequenties draagt indien zich onverhoopt een ongeval voordoet of andere calamiteit terwijl u de chauffeur bent.

Ik ben vanuit mijn professie als ook adviseur arbeidsvoorwaarden van mening dat dit niet mag/kan. U kunt dus weigeren en zo het tot een procedure zou komen zal ook naar mijn mening een rechter u in het gelijk stellen, onder uiteraard wel de voorwaarde dat hetgeen de werkgever wenst volgens de voor u geldende arbeidsvoorwaarden wel kan/mag. (Dit op basis van ruime ervaring met dit soort procedures).
De vraag is echter of u gebaat bent met de gevolgen van weigering omdat dat inderdaad dan tot een arbeidsconflict zal leiden en arbeidsconflicten leiden normaliter niet tot winnaars en alleen maar verliezers en is de uitkomst toch vrijwel altijd einde dienstbetrekking.

Mijn advies daarom aan u is om voorzichtig uit te zien naar een andere werkgever. Zo u toch ook nader juridisch advies wenst dan kunt u een vakbond benaderen maar dan zal men wel graag willen dat u lid wordt en is er een optie om contact op te nemen met www.juridischloket.nl

me
door mein33 - Sep 5, 2019 om 12:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 Deze is echter op een uur rijden( zonder file) van mijn huis.

Uw dagelijkse verplaatsing zou dan bijv. van Den Haag naar Amersfoort zijn of van Arnhem naar Venlo, om maar wat te noemen !!
Een uur rijden buiten de spitsuren lijkt mij een beetje veel en ver, maar het zou zo maar kunnen zijn.
Het treft niet alleen u maar ook collega's van u en hoe staan die dan in dit voorstel van de werkgever.
U kunt toch een gezamelijk stelling nemen tegen deze plannen.

De vakvereniging lijkt mij de eerst aangewezene om u te adviseren en als u en/of uw collega's daar geen lid van bent/is, naar het 'Juridisch loket' in uw omgeving.

aurora1
door aurora1 - Sep 5, 2019 om 14:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is dat dezelfde baas als van 2 jaar geleden met uw contract van 32 uren en problemen over overtijd?
Zou u die collega’s ook van hun verschillende woonadressen moeten ophalen als een soort taxidienst?
Wat staat in uw contract en in de cao?
Bent u inmiddels lid van een vakbond geworden, dan zou ik die inschakelen.
Ik zou al helemaal geen collega’s ophalen en brengen als taxidienst en ook niet de verantwoording daarvoor willen hebben, stel dat u verzeild raakt in een ongeluk.
In veel beroepen ben je voor woon- werkverkeer een uur onderweg, maar die verandering van werkplek zou iets over in de cao moeten staan. Ik ben ook weleens verplicht van werkplekafstand moeten veranderen en moest toen zelf uitzoeken hoe ik daar kwam en dat de werktijd daarmee langer werd was niet aan de orde. Ik zie dat nog steeds om me heen gebeuren. Zorg ervoor dat u een dossier opbouwt voor het geval het op de spits gedreven gaat worden.
Overigens is op 5 minuten afstand van je werk wonen een luxe die vrijwel niemand heeft. Dat straks verder weg moeten werken zou ik geen drukte over maken, een uur onderweg is niet ongebruikelijk, meer wel dan niet het geval en is geen werktijd, taxidienst spelen zou ik weigeren en kan niet verplicht worden, en er is ook nog OV. Dus kijk in uw contract of overplaatsingen gemeld worden.

la
door langeco - Sep 5, 2019 om 14:09
17 Antwoorden / 15 Vragen

Dank jullie wel voor jullie informatie.

Even voor de volledigheid wat meer informatie.

Ik ben 20 jaar geleden begonnen bij deze firma en het was toen de tijd nog een familiebedrijf.
Echter een jaar of 10 gelden heeft de toemalige eigenaar zijn zaak verkocht.
De nieuwe eigenaar heeft meerdere vestigingen en doordat er de laatste maanden wat klanten zijn vertrokken is het werk drastisch teruggelopen.
20 Jaar geleden was er dus geen sprake van standplaats of werklokatie dus dit is ook niet terug te vinden in mijn contract.
Het werk zal de aankomende maanden op het huidige niveau blijven daardoor hebben wij te veel personeel.
Nu is er reeds van veel personeel afscheid genomen maar nog steed te veel aanwezig daarom deze maatregel om de komende halfjaar
wat mensen te verdelen naar andere vestigingen.
Er komt een auto van de zaak te staan en er word gereden vanuit mijn huidige werklokatie.
Ik ga niet weigeren om bij die andere vestigingen aan de slag te gaan alleen ik weiger om persoonlijke redenen de auto te gaan besturen.
Waar het mijn eigenlijk nu om gaat is of je nu rijd of meerijd ik moet elke dag een uur heen en een uur terug rijden en die tijd willen wij dan natuurlijk allemaal wel betaald krijgen. Ik zal morgen met mij verhaal dan ook naar het lokale juridisch loket gaan zoals aangeraden. Nogmaal hartelijk dank voor de nuttige informatie.

aurora1
door aurora1 Sep 6, 2019 om 01:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus de zaken gaan minder vandaar die veranderingen en mogelijk zelfs om nog te kunnen voortbestaan? Zoals ik al zei, een uur onderweg woon-werkverkeer is heel gebruikelijk. Vaak is dat zelfs het geval in wat grotere steden. Zelf zou ik het niet op de spits drijven wat betreft uitbetalen van de vervoerstijd, ook om uiteindelijk niet zonder werk te zitten. Het enige dat ik niet zou doen is collega’s vervoeren. Misschien kan iedereen zelfs gewoon op de fiets gaan?

Th
door Thijs124 Sep 6, 2019 om 03:59
289 Antwoorden / Vragen

Als je geen zin meer hebt om te werken dan mag je natuurlijk stoppen. Je hebt dan omdat jezelf ontslag neemt natuurlijk geen recht op een ww uitkering. Je krijgt natuurlijk niet de reistijd betaald. Al mooi dat er gratis vervoer wordt geregeld. Gebeurt er iets tijdens de reistijd geldt dit natuurlijk wel als bedrijfsongeval.

aurora1
door aurora1 - Sep 6, 2019 om 01:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen
luppo
door luppo - Sep 6, 2019 om 12:28
69 Antwoorden / 0 Vragen

U moet niet zeuren,wees bloj dat u  een baan hebt en gratis een auto ter beschikking hebt.
Uw werkgever kan u ook ontslaan wegens te weinig werk.

jo
door jorisw Sep 7, 2019 om 11:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

In deze tijd mag een werknemer blij zijn dat hij werknemers heeft.

1paul
door 1paul - Sep 6, 2019 om 14:45
3134 Antwoorden / 0 Vragen

deze tijd moet gewoon in zijn geheel vergoed worden, jouw werkgever geeft hiervoor "opdracht" dan is het werktijd...

aurora1
door aurora1 Sep 6, 2019 om 17:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees dan toch eerst maar eens de rechtspraak daarover via de door mij eerder gegeven link. U geeft een flutadvies waarmee u vraagsteller op het verkeerde been zet en problemen kunt bezorgen. Zelf ontslag nemen is dan een beter advies voor deze onbuigzame TS

1paul
door 1paul Sep 7, 2019 om 08:30
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Aurora als ik je was zou ik even de wet en regelgeving in deze nakijken, als dit in opdracht gaat van de werkgever is de werkgever gehouden deze tijd volledig te vergoeden, anders is het als je er zelf voor kiest 1 uur rijden van je huis af te gaan werken, dan is de tijd voor jezelf in dit geval echter niet, de werkgever MOET de volledige tijd vergoeden...

jo
door jorisw Sep 7, 2019 om 11:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Linken naar een bedrijf dat advies verkoopt en het artikel eindigt met "Nogmaals, wij kunnen u gaan harde garanties geven over ‘wat nu wel of geen arbeidstijd is’. Wij geven u alleen een aantal richtlijnen. Wilt u op dit gebied aanvullende ondersteuning of advies, dan kunt u contact opnemen met xxxx."....

Dat houdt bij geen rechter stand natuurlijk. Geef gewoon een link naar de echte wetgeving (ik heb geen zin om het voor je op te zoeken).

1paul
door 1paul Sep 7, 2019 om 14:20
3134 Antwoorden / 0 Vragen

vrij simpel lijkt me, als de werkgever je opdracht geeft om met de auto iemand op te halen en deze mee te nemen naar het werk sta je onder "gezag" van de werkgever, hij geeft je immers een opdracht, dit valt onder arbeidstijd!!!

aurora1
door aurora1 Sep 9, 2019 om 23:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ach ja....

ro
door ron503 - Sep 8, 2019 om 08:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u vanaf uw huidige werkplek vertrekt dan geldt dat als werktijd maar al zou de werkgever u compenseren u weigert om de auto te besturen en dat zou weleens als werkweigering opgevat kunnen worden. Het gaat al niet best met het filliaal en als in uw arbeidscontact niet expliciet een functie staat omschreven dan bent u breed inzetbaar en daar valt het besturen van een bedrijfsauto ook onder. Het onderbrengen van overtollig personeel in andere fillialen gebeurt wel vaker en is voor niemand een ideale situatie maar altijd nog beter dan het filliaal te sluiten en de werknemers ontslaan. Uw weigering kan weleens grote gevolgen voor uw collega's met zich meebrengen omdat noodlijdende fillialen gesloten kunnen worden en dan wordt het personeel op basis van economische gronden ontslagen.

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2019 om 00:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts zal niet als taxichauffeur aangenomen zijn. Als er al op die andere plek gewerkt moet worden, hoeft de Ts natuurlijk niet per se gebruik te maken van die auto.

ro
door ron503 Sep 10, 2019 om 14:37
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Met breed inzetbaar bedoel ik alle voorkomende werkzaamheden en dan valt het besturen van een bedrijfsauto daar ook onder.

latevogel
door latevogel - Nov 13, 2019 om 20:23
86 Antwoorden / 0 Vragen

Het is bij ons op het bedrijf zo dat het eerste uur reistijd voor jouzelf is en de rest voor de werkgever. Nu is het wel zo, dat wij niet op een vaste plaats werken maar i.v.m. het werk, controle gasleidingen, overal in het land. Momenteel reis ik 4 uur per dag, dus zijn er 3 betaalde reisuren voor de werkgever. Voor de duidelijkheid, ik weet niet hoe het geregeld is in uw branche! Informatie zou u op kunnen vragen bij een vakbond of mogelijk het UWV.
Verder las ik dat u behoorlijk met uw baan bezig bent en mogelijk een andere neemt voor 7 maanden. Als u een vakman bent is dat geen probleem, bent u gemakkelijk vervangbaar, dan zou ik bij deze werkgever blijven. Vast werk is tegenwoordig moeilijk te vinden als u geen vakman bent en gemakkelijk bent te vervangen. Spreekwoord: "gooi geen ouwe schoenen weg voor je nieuwe hebt."