Ec
door Ecriveur50 Jul 20, 2020 om 17:17
Geldzaken & recht

Whatsapp fraude

Mijn vrouw is tijdens onze vakantie vakkundig middels whatsapp fraude € 1.500, armer geworden. Dat ging via de Bunq Bank. Die heb ik gemaild en kreeg tot 2 keer toe een standaard antwoord (in het Engels nota bene). Ik moest maar contact opnemen met mijn eigen bank (ING); dan zouden zij het onderling wel regelen. Oke vervolgens de ING gebeld en het verhaal gedeponeerd. Tot nu toe geen antwoord. Online bij de politie een proces verbaal laten opmaken. Ook hier weer geen reactie. Dit is toch schandalig? Maar wat kunnen we hier nu aan doen? Moeten we maar berusten? Tot wie kunnen we ons richten?

9308 24 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Jul 20, 2020 om 17:31
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als u met "Whatsapp fraude" bedoeld dat u dacht geld naar een bekende over te maken, dan is maar één antwoord waar: U bent het geld kwijt. Per slot heeft u vrijwillig geld met de hand overgemaakt naar een bankrekeningnummer. En daar is een bank of iemand anders niet aansprakelijk voor.

Ec
door Ecriveur50 Jul 20, 2020 om 22:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was van mening dat banken hun rekeninghouders behoren te checken. Bunq doet dat niet - daarom kunnen ze kennelijk zo goedkoop opereren - en wordt het geld snel gepind en kraait er dus geen haan naar. Onuitstaanbaar !

Naïef dat wel, maar aan de andere kant mag je toch verwachten dat je achter de 'veilige mantel' van een bank mag/kan verschuilen.

diumenge
door diumenge Jul 20, 2020 om 22:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Ecriveur50, zo goedkoop is Bunq anders niet en waaruit valt te concluderen dat ze hun rekeninghouders niet controleren? Kan je dat hard maken?

Ec
door Ecriveur50 Jul 20, 2020 om 22:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dat ergens gelezen. Zou niet meer weten waar. Bunq werd een beetje in een verdacht daglicht geplaatst.

pe
door peentjes Jul 21, 2020 om 18:29
421 Antwoorden / 0 Vragen

Heel vervelend wat u is overkomen. Maar de 'veilige mantel' van een bank is geen vervanger van uw eigen veranwoordelijkheid.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2020 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar heeft Bunq noch ING wat mee te maken. De schade is voor eigen rekening. Uw vrouw zal wel iets betaald hebben voor een kind naar aanleiding van een berichtje.

Daar wordt al maanden voor gewaarschuwd. Waarom niet even bellen?

Ec
door Ecriveur50 Jul 20, 2020 om 22:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt helemaal gelijk!

ji
door jiocharana Jul 23, 2020 om 12:39
11 Antwoorden / 0 Vragen

@Tijger1

Dat kan je wel makkelijk zeggen zo, totdat je het zelf eens meemaakt!
Ik heb gister toevallig zo een app bericht gekregen en ik kan je zeggen dat ik er bijna ingetuind was, totdat er gezegd was dat ik het geld op een rekening van een vriend moest overmaken!
Als je een gevoelig mens bent kan je ondanks de vele nieuwsberichten die ik overigens dagelijks volg zo intrappen!
Ik dacht echt dat het mijn dochter was! De acties dat ik volgde, zoals bellen naar mijn dochter gaven mij de gedachten dat ze het echt was, want mijn dochter nam niet op, waarop ik dacht dat ze in de problemen zat, maar gelukkig geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om geld over te maken naar een vreemde zonder haar gesproken te hebben!

tijger1
door tijger1 Jul 23, 2020 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft dat met gevoelig te maken? Als u dan regelmatig het nieuws volgt over die wattsapp fraude, trapt u daar toch niet in.

diumenge
door diumenge - Jul 20, 2020 om 17:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Licht dat 'vakkundig' eens toe?

Ec
door Ecriveur50 Jul 20, 2020 om 22:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zie verdere reacties

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2020 om 17:48
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Als er door een vriend of zelfs kind om geld gevraagd word (we worden overspoeld met waarschuwingen over dit soort fraude) en het advies is altijd: bel eerst kind of vriend of wat het van u is: hebben jullie me om gevraagd even geld te lenen? Niemand van hen had waarschijnlijk gezegd Ja. Dus, ben net als de andere mensen die dit hebben beantwoord, bang dat uw geld heerlijk elders zit. En inderdaad: ook ING zal het beroerd voor u vinden maar... kan daar niets aan verhelpen.

Ec
door Ecriveur50 Jul 20, 2020 om 22:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt gelijk - helaas !

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 20, 2020 om 17:57
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn reactie: u heeft kennelijk geen enkele waarschuwing m.b.t. dit soort zaken gezien. U ben  niet de eerste en enige. Dat is dan ook helaas een schrale troost. Wat u in ieder geval kunt doen is ook dit melden bij www.fraudehellpdesk.nl  en dan ook nu maar weer eens: als iemand u via (ook) whatts app om geld vraagt? Controleer dan altijd eerst of het wel correct is en er geen sprake is van oplichting!

Op zich dient u wel reactie te moeten krijgen op uw aagifte bij de politie. Mogelijk kan / gaat men iets doen maar ook ik ben bang dat het geld 'foetsie' is omdat de betaalopdracht wel door uw vrouw is gegeven. Als u even op het i-net zoekt ziet u bijv. deze: https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/ en u kunt daar dus ook en melding doen en bijv. ook deze https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/whatsapp-fraude  en dit heeft u al gedaan/gezien: https://www.politie.nl/nieuws/2020/mei/1/aangifte-whatsappfraude-via-internet.html  . Omdat u niet de eerste en enige bent maar één van velen kan de reactie dus wel even duren. Helaas en nog eens helaas.

Ec
door Ecriveur50 Jul 20, 2020 om 22:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je uitgebreide reactie!

ne
door neodutchio - Jul 20, 2020 om 18:14
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De politie zal echt niet meteen na elke aangifte met iedereen contact opnemen. Daar hebben ze echt mankracht te weinig voor. De banken hebben er verder niets mee te maken. De politie zal, bij meerdere aangiftes met hetzelfde rekeningnummer, hier achteraan gaan. Tot nu toe is het 'enkel' het geld overschrijven naar een ander. Dat heeft geen prioriteit van bij welke organisatie dan ook.

Ec
door Ecriveur50 Jul 20, 2020 om 22:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vrees dat je gelijk hebt - helaas!

Donuts
door Donuts - Jul 20, 2020 om 18:21
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het is goed dat u aangifte heeft gedaan bij de politie, maar behalve dat ook door de politie, naast consumentenprogramma's als bijv. opgelicht, kassa en blablabla, en naast de media en dagbladen, zal er verder weinig mee gedaan worden.

Als uw vrouw in een appje van een zogenaamde vriendin of familielid is getrapt, dan wordt dat niet door de bank vergoed. In dat geval kunt u niet anders dan berusten en zelfs nog blij zijn dat het maar om € 1500,- gaat, want er zijn mensen die (tien)duizenden euro's kwijt zijn geraakt door Whatsapp fraude.

Edit: een waslijst van leesvoer voor u over deze fraude https://www.google.com/search?q=whatsapp+fraudeurs&oq=whatsapp+frau&aqs=chrome.1.69i57j0l4j69i60l2j69i61.15589j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

tenormin
door tenormin Jul 21, 2020 om 00:13
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Oh sprietje, "maar " om €1.500,00 gaat. Meer dan het alleenstaande AOW-tje. Pfff... Voor mij een enorm bedrag.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 20, 2020 om 18:21
7184 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin Jul 21, 2020 om 00:14
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Huilen.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 20, 2020 om 18:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ecriveur,

Kun je wat meer informatie geven over hoe het is gebeurd?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 20, 2020 om 20:44
2047 Antwoorden / Vragen

Noem één scenario waarin dat relevant zou zijn? Whatsapp fraude is Whatsapp fraude, wat doet het er nou toe of ze zich als je kind of je zus voordeden?

Ec
door Ecriveur50 Jul 21, 2020 om 11:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je kind ken je. En je weet vaak hoe ze de dingen schrijven. Fraudeurs nemen het wantrouwen weg. Kennelijk bestuderen ze een en ander vooraf. Mijn vrouw had geen twijfels. Zij hebben dagelijks app-contact.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 21, 2020 om 13:38
2047 Antwoorden / Vragen

Als je je inleest is het inderdaad ongelofelijk hoe sluw ze te werk gaan. Ik zal nooit zeggen dat ik niet in zou stinken. Het enige dat helpt is de verhalen zo breed mogelijk verspreiden en hopen dat er op het moment supreme in het achterhoofd een alarmbelletje gaat rinkelen.

rj
door rjw - Jul 20, 2020 om 19:09
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Via welk nummer heb je Bunq bank gebeld?

Daarnaast ben ik toch wel benieuwd wat iemand bij jouw moet doen zodat je zomaar 1500 euro overmaakt. Niet heel veel lijkt me....  Als 1 van mijn kinderen zo'n bedrag zou vragen (in 1 keer of in delen) zou ik ze toch eerst opbellen om te vragen hoe en wat). En zelfs dan moeten ze wel een heel goed verhaal hebben voordat ik zomaar zo'n bedrag overmaak.

Ec
door Ecriveur50 Jul 20, 2020 om 22:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ze gemailed! We hadden inderdaad moeten bellen.

rj
door rjw Jul 20, 2020 om 22:29
3260 Antwoorden / 5 Vragen

OK. Welk email adres heb je dan gebruikt? Dat van Bunq zelf of iets uit het whatsappbericht?

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 23:57
239 Antwoorden / Vragen

En wat was het antwoord op die mail?

Ec
door Ecriveur50 - Jul 20, 2020 om 21:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor julie reacties.

Het betrof inderdaad een dringend verzoek van haar dochter om snel geld over te maken. Ze had een dag eerder melding gemaakt dat haar telefoon in reparatie was. Het verzoek kwam dus van een 'vreemde' telefoon. Maar de woorden die daar gebruikt werden waren zo 'levensecht', dat mijn vrouw - die over het algemeen erg voorzichtig is - eerst het geld overmaakte en de volgende dag pas belde. Toen kwam de aap dus uit de mouw en de schrik.

ma
door malty Jul 21, 2020 om 00:16
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de telefoon in reparatie was is een uitgekiend bericht van de oplichters
Je denkt dan, bellen heeft geen zin want ze is niet bereikbaar. Ze had het telfoonnummer kunnen bellen waarmee het bericht verzonden was maar als er niet opnemen stop je met bellen.
Kan me goed voorstellen dat uw vrouw geen argwaan had, vooral omdat pas een dag later het verzoek kwam, wel een schrale troost.

Tr
door Trostomaat Jul 22, 2020 om 13:40
239 Antwoorden / Vragen

'een dringend verzoek van haar dochter'

Wisten de boeven dan dat uw vrouw een dochter had?
Deden de boeven zich voor als haar dochter door haar naam te gebruiken? Of schreven ze 'hallo, hier een bericht van je dochter'?

Of niets van dat alles, een 'neutraal' bericht, waarbij de invulling dat het om de dochter ging door u vrouw gedaan werd?

tenormin
door tenormin Jul 22, 2020 om 15:29
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@trostomaat, als die boeven haar telefoon hadden: kleine moeite om dan die naam te gebruiken. Ze zien dan ook haar bel en app geschiedenis, zelfs Facebook of wat dan ook. Die lui zijn daar zo handig in. Laatst bij MAX gezien hoe ze te werk gaan; je mond valt er van open. Bijna dan.

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 01:14
239 Antwoorden / Vragen

@tenormin Maar die boeven hadden haar telefoon helemaal niet.

diumenge
door diumenge Jul 23, 2020 om 08:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@trostomaat, inderdaad de boeven hadden de telefoon niet, maar lees je verder eens wat in op Whatsapp-fraude (gezien de vragen die je stelt).

Via bijvoorbeeld Marktplaats achterhalen ze telefoonnummers, met een beetje slim zoeken vinden ze Facebook profiel erbij, veel mensen hebben dat nog steeds wagenwijd open staan en zo komen ze dus achter namen van gezinsleden én hun schrijfstijl. Ja ja, ze doen er best wel wat moeite voor in de vorm van research... Dan zetten ze de val, in dit geval melden ze een dag van te voren dat de telefoon in reparatie is zodat er minder argwaan bestaat tegen het onbekende nummer (daarmee nemen ze nog een risico, want stel dat de dochter ondertussen belt of appt met het echte nummer) en een dag later slaat de val dicht en overtuigen ze je om geld over te maken. Als het ze lukt om het whatsapp-account te kapen, dan komt zo'n verzoek overigens nog echter over omdat het echt van de vrager af lijkt te komen.

Wat is onbegrijpelijk blijf vinden bij dit soort fraudes is dat men niet even belt naar de geldvrager, hetzij op het nieuwe of op het oude nummer.

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 13:09
239 Antwoorden / Vragen

Boeven hanteren verschillen technieken. Dat hoeft niet altijd gepaard te gaan met research, maar dat vergroot wel de kans op succes.
De enige oplossing is en blijft, gezonde argwaan hebben. Hoe je het ook went of keert, en hoe gewiekst de boeven ook te werk gingen, het was de dochter niet.
Er was geen bewijs dat het de dochter wel was. Dat had geverifieerd moeten worden. Die benadering is de enige uitweg uit de ellende.

diumenge
door diumenge Jul 23, 2020 om 16:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Hallo <naam moeder>, ik heb een probleem kan je geld overmaken? <naam dochter>" is in ieder geval kansrijker dan "Hallo moeder, dit is dochter, ik heb een probleem, kan je geld overmaken? Dochter"

Dus om met 99,9% zekerheid namens de TS je vragen te beantwoorden.

Wisten de boeven dan dat uw vrouw een dochter had? Ja.
Deden de boeven zich voor als haar dochter door haar naam te gebruiken? Ja.
Of schreven ze 'hallo, hier een bericht van je dochter'? Nee.

Of niets van dat alles, een 'neutraal' bericht, waarbij de invulling dat het om de dochter ging door u vrouw gedaan werd? Nee.

Tr
door Trostomaat Jul 24, 2020 om 00:04
239 Antwoorden / Vragen

Diumenge, u kunt die vragen helemaal niet beantwoorden: u kent de precieze communicatie niet.
U kunt gokken. Maar die 99.9% waar komt die vandaan?
Wat weet u van de verhouding tussen berichten van boeven die zich gedegen voorbereiden, namen achterhalen etc. en boeven die gewoon veel 'neutrale' berichten sturen. Slechts 1 op de 1000 berichten is volgens u zo'n algemeen bericht en 999 zijn met naam en toenaam op basis van goed onderzoek? Dat lijkt mij onzin.

Het feit dat boeven een grotere kans op succes hebben door goed voor te bereiden en onderzoek te doen, zegt niets over de werkwijze in dit specifieke geval.

Goed voorbereiden en onderzoek doen is duur. Heel veel standaardberichten sturen is een stuk goedkoper. U weet toch wel waarom de e-mails waarin mensen grote geldbedragen in het vooruitzicht worden gesteld, nog steeds 'Nigeria' vermelden?

diumenge
door diumenge Jul 24, 2020 om 08:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Trostomaat, alleerst schijn je niet te begijpen dat het door mij genoemde percentage, hoewel het heel exact lijkt, figuurlijk taalgebruik is. Maar goed, stel dat ik écht bedoelde dat ik, in dit specieke geval, letterlijk meen met 99,9% zekerheid de antwoorden te kunnen geven, o.a. op basis van de eerdere reacties van TS en algemene kennis van dit soort fraudes, dan zegt dat vervolgens nog steeds niet dat slechts 1 op 1.000 berichten algemeen is en 999 met naam en toenaam op basis van goed onderzoek. Dat lijkt niet alleen onzin, het is onzin. Het verband tussen het aantal verzonden algemene berichten en het door mij genoemde percentage in deze specifieke casus bestaat tenslotte helemaal niet.

Goed voorbereiden en onderzoek doen is duur? Dit zijn vermoedelijk oplichtertjes die via internet research doen, dat kost ze alleen tijd. Als ze die tijd ook nog eens slim gebruiken door pas nader onderzoek te doen nadat een potentieel slachtoffer hapt, dan is het een lucratieve bezigheid.

Afijn, jij denkt kennelijk echt dat de vrouw van TS op een totaal willekeurig ontvangen bericht € 1.500 overmaakt. Het valt niet uit te sluiten, maar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Heb je wel gelijk, dan heb ik overigens totaal geen medelijden met TS en zijn vrouw.

Overigens, ook de vergelijking van whatsapp-fraude met 419-fraude is een ongelukkige.

Tr
door Trostomaat Jul 24, 2020 om 14:39
239 Antwoorden / Vragen

@diumenge, mijn punt is dat ik niet weet wat voor soort berichten de vrouw van TS precies ontvangen heeft en jij claimt dat wel te weten, althans met 99,9% waarschijnlijkheid. Dát kan natuurlijk niet waar zijn.

Zeker, boeven die meer tijd steken in de voorbereiding van de fraude zullen een hoger 'succespercentage' hebben dan boeven die geen of minder tijd (dus geen of minder kosten) daaraan willen besteden en daarom meer standaard berichten sturen, met een lagere kans op succes natuurlijk.
Maar ook dat soort berichten, recht toe recht aan, worden verstuurd, met lage kosten. Het succespercentage van deze 'simpele' boeven is dus niet gelijk aan nul.
Tussen de meest geavanceerde fraude en de meest eenvoudige, zitten vele gradaties.

Je weet niet welk van de vormen hier gebruikt is, en daarom kun je niet concluderen dat er 99,9% kans is dat TS zijn vrouw hier slachtoffer is geworden van fraude waarbij een bijzonder geavanceerde communicatie gebruikt is. Dat was mijn punt.

Er was een specifieke reden waarom ik aan 419-fraude refereerde. Die mag u negeren, maar dat is iets anders dan doen voorkomen alsof ik de vergelijking maakte waarvan u zegt dat ik 'm maakte. Die vergelijking maakte ik niet.

diumenge
door diumenge Jul 24, 2020 om 14:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het kwartje valt echt niet hè?

diumenge
door diumenge - Jul 20, 2020 om 22:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met dat vakkundige valt het dus wel mee, gewoon de standaard whatsapp fraude waar heel veel tegen is gewaarschuwd.

Vervelend is het zeker om zo je geld kwijt te raken en het is begrijpelijk dat jullie boos zijn hierover, maar in de het gedrag van Bunq, ING en de politie zie ik niets schandaligs. Zij hebben geen fouten gemaakt.

Ec
door Ecriveur50 Jul 20, 2020 om 22:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je weet het en toch gebeurt het je. Onuitstaanbaar.

tenormin
door tenormin Jul 20, 2020 om 22:42
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@ecriveur50, dat is natuurlijk de frustratie: je weet het, het gebeurt en toch trap je erin. Begrijp dat dit enorm balen is. €1.500,00 is geen kattenpis. Dus nooit meer ergens op reageren, zoals je nu weet, zelfs niet met zogenaamde familie. Dat is het enige nadeel van de voortschrijdende techniek, beter, voortschrijdende inbreek technieken. "Elk voordeel heb zijn nadeel", blijft nog steeds een sterke van Johan Cruijff.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 20, 2020 om 22:47
2047 Antwoorden / Vragen

Zeker als je je realiseert dat als je dit wil indammen je feitelijk bij bepaalde doelgroepen het recht om zelfstandig geldhandeling te verrichten moet inperken. Een soort curatele light maar dat is hartstikke taboe. Ik zag dat de Consumentenbond ook oproept dat de banken dit soort fraude veel ruimhartiger zouden moeten vergoeden, lees iedereen mag meebetalen, dus wie weet komt die discussie er nog wel een keer.

sw
door swat1500 - Jul 21, 2020 om 00:21
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Banken kunnen alleen iets betekenen als het geld nog op de rekening van de fraudeur staat. Ervaring leert echter dat het geld meestal binnen enkele minuten na ontvangst al opgenomen wordt.

panter22
door panter22 - Jul 21, 2020 om 08:21
6599 Antwoorden / Vragen

Het is de moeite waard om iemand op deze manier op te lichten.
Die €1500 heb je als fraudeur zo te pakken.
Neem je verlies.
Voor de volgende keer, een informatief artikel van Maxx Meldpunt:
https://www.maxmeldpunt.nl/oplichting/hieraan-herkent-u-een-whatsapp-oplichter/

Redacteur
door Redacteur Jul 22, 2020 om 16:26
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Of lees dit artikel van Kassa over WhatsApp-fraude!

Met vriendelijke groet,
Danny

gerbera
door gerbera - Jul 21, 2020 om 10:37
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Dat men zich heeft voorgedaan als zijnde uw dochter betekend dat zeer waarschijnlijk haar telefoon is gehackt. Op deze wijze heeft men de schrijfstijl van uw dochter kunnen achterhalen en deze gebruikt om uw vrouw te misleiden. Zou in elk geval uw dochter hier op wijzen zodat zij zo nodig wachtwoorden kan wijzigen. Helaas bent u niet de enige die hier is ingetrapt maar het geld zal u waarschijnlijk nooit meer terug zien.

pe
door pebk Jul 21, 2020 om 10:47
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dat lijk me sterk. Via social media als facebook, insta en andere is heel gemakkelijk een profiel te maken en dat doen dit soort gasten. Pik een foto van de eigenaar van Facebook en kijk naar de relaties. Hiervoor hoeft niets gehackt te worden. Ook voor het overnemen van een telefoonnummer is geen hack van de telefoon nodig.

gerbera
door gerbera Jul 21, 2020 om 11:07
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Het verzoek kwam dus van een 'vreemde' telefoon. Maar de woorden die daar gebruikt werden waren zo 'levensecht',

Toch maar ff eerst de reacties lezen. Er is geen telefoonnummer overgenomen en de mogelijkheid dat haar telefoon is gehackt is niet denkbeeldig en zal niet de eerste keer zijn. Daarnaast ook uw link maar eens helemaal lezen zodat u de mogelijkheden leest die men gebruikt.

Donuts
door Donuts Jul 21, 2020 om 11:38
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Gerbera, het gaat om gehackte Whatsapp account, niet om een gehackte telefoon! Social media wordt gebruikt om de manier van communiceren te imiteren.

gerbera
door gerbera Jul 22, 2020 om 15:52
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Ja en, moet de TS dan maar met de armen over elkaar gaan zitten omdat ik het over de telefoon heb. Er staat nog wat anders in mijn bericht wat van belang is. En op social media, wie zegt dat de TS hier actief op is, wordt over het algemeen anders gecommuniceerd dat bij Whatsap.

rj
door rjw Jul 22, 2020 om 19:12
3260 Antwoorden / 5 Vragen

@sprietje: het gaat geeneens om een gehackt Whatsapp account. Er wordt gewoon vanaf een ander account een bericht gestuurd. Je kunt gewoon naar een willekeurig 06 nummer een whatsapp bericht sturen en de kans dat die aankomt is vrij groot aangezien bijna iedereen whatsapp heeft. En omdat het verzenden toch niets kost kan je rustig naar heel veel nummers een bericht sturen. Stel dat je een dag bezig bent voordat iemand hapt, dan heb je toch mooi 1500 euro verdient in die tijd.

diumenge
door diumenge Jul 23, 2020 om 08:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@rjw, met dát verschil dat de meeste mensen daar niet zouden trappen, want de kans dat je een willekeurig nummer appt met een herkenbaar betaalverzoek is minimaal... nee, ze doen wel degelijk research naar de slachtoffers. Dus hier wisten ze dat er een dochter was.

gerbera
door gerbera Jul 23, 2020 om 09:06
7360 Antwoorden / 14 Vragen

En omdat het verzenden toch niets kost kan je rustig naar heel veel nummers een bericht sturen.

@rjw, en dan sturen ze al die berichten, exact met de schrijfstijl van de dochter, in de verwachting dat ze de juiste moeder treffen ?

pe
door pebk - Jul 21, 2020 om 10:41
581 Antwoorden / 0 Vragen

Iig altijd eerst bellen voor een bedrag over te maken. Ik hoop dat u de 1500 Euro kunt missen. Wel aangifte doen aub, maar verwacht er niet te veel van. Het zal eerder dienen als bewijs als iemand opgepakt wordt dan dat u uw geld terug krijgt. Het is waarschijnlijk al lang utigegeven.

Een vergelijkbaar verhaal: https://nos.nl/artikel/2335228-vaker-whatsapp-fraude-je-denkt-dit-overkomt-mij-niet.html

Misschien niet helemaal on topic, maar een tip voor whatsapp gebruikers; Gebruik twee-traps authenticatie.

In dit geval heeft iemand zijn telefoon 'in reparatie' en met een ander nummer gevraagd om geld. Het is technisch mogelijk om een telefoonnummer over te nemen (bij sommige instanties zelfs zonder het tonen van legitimatie). Zet twee-traps aan, en raad anderen aan dit ook te doen. Een keer in de week moet een code ingetoetst worden. https://faq.whatsapp.com/general/verification/using-two-step-verification/?lang=nl

Analoog
door Analoog - Jul 21, 2020 om 14:40
137 Antwoorden / Vragen

Dit is toch schandalig? Maar wat kunnen we hier nu aan doen? Moeten we maar berusten?

Het klinkt misschien lullig, maar de goedgelovigheid van veel Whatsapp gebruikers is voor criminelen een ware goudmijn geworden.
De smartphone is een apparaat dat veel mensen in hun macht heeft en die denken dat het hun eigen privé kijkkastje is, maar er
kijken heel veel mensen mee als je zelf niet goed uitkijkt.....

rj
door rjw Jul 22, 2020 om 19:15
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Wat we hier aan kunnen doen? Gewoon nadenken voordat je wat doet misschien. En jouw laatste zin is totaal niet relevant in deze context. Er hoeft helemaal niemand mee te krijgen. Iedereen kan aan iedereen een whatsapp bericht sturen. Net zoals je vanaf een telefoon iedereen kunt bellen, zonder dat je die persoon kent.

mo
door mof - Jul 22, 2020 om 12:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Primair bent u slachtoffer van een misdrijf en derhalve moet u zich tot de dader richten mocht die in de kraag gevat worden. Afhankelijk van hoe de fraude heeft kunnen plaatsvinden heeft de bank een zorgplicht. Die houdt echter niet in dat ten alle tijde de bank u uw geld terugbetaalt. Als het whatsapp fraude is dan loopt de communicatie over whatsapp en niet over bijvoorbeeld de internet banking app, mocht u die gebruiken. Dat de geldstroom via Bunq loopt wil tevens niet zeggen dat Bunq daar meer verantwoordelijkheid voor zou dragen dan de relevante gegevens aan de politie verstrekken wanneer die de fraude onderzoeken. Ook is ING niet verantwoordelijk te houden als u zelf opdracht heeft gegeven. Wel als onverlaten op illegale manier uw account zouden hebben gehackt. Maar daarvoor moet u meer gegevens delen over hoe de fraude tot stand kwam.
Dat de politie alleen nog maar via internet te bereiken lijkt te zijn is natuurlijk kwalijk! Ze worden betaalt van ons belastinggeld, klagen dat ze te weinig verdienen maar als puntje bij het paaltje komt, dan werken ze maar slecht voor de gewone burger en proberen zaken die ZIJ niet belangrijk vinden, waarmee ZIJ niet kunnen scoren steeds maar weer af te doen als: "heeft geen zin", "komt op de grote hoop" etc. Daarmee heb ik zelf in de laatste jaren ook wel wat problemen gehad. Aangifte blijft belangrijk voor bijv evt. verzekeringen.
TErug in NL kunt u ook altijd bij het politiebureau terecht voor uw aangifte: er is sterk vermoeden van een misdrijf, dus de politie is de aangewezen instantie om dit te onderzoeken. De politie mag u niet weigeren als u aangifte wilt doen op het bureau. Dat vergt wat overtuigingskracht tegenwoordig. De politie heeft bij mij sterk aan respect ingeboet door deze omgang met burgers.

ma
door marleenvanh - Jul 22, 2020 om 12:37
451 Antwoorden / 1 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage en ongewenste toon]

diumenge
door diumenge - Jul 23, 2020 om 08:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat tips voor wie dit leest en geen toekomstig slachtoffer wil worden:
- Hoewel er geen sprake was van kaping van het Whatsapp nummer in dit geval, zo'n kaping is te voorkomen door twee-factor authenticatie aan te zetten.
- Markplaats account (o.i.d.) met je eigen naam en 06 nummer in beeld? Haal je 06 nummer weg.
- Facebook account? Check je privacy instellingen en scherm je Facebook account af voor iedereen behalve je Facebook vrienden.
- Krijg je dan toch nog een betaalverzoek via Whatsapp, bel de vrager. Hebben ze zogenaamd een nieuw nummer, bel eerst het oude nummer.
- Ben je niet in de gelegendheid te bellen, stel een vraag die alleen de echte verzoeker juist kan beantwoorden (en dus niet een waarop het antwoord  simpel via social media is te vinden).
- Tot slot, gebruik je gezond verstand. Iemand die ineens uit het niets vraagt om snel geld over te maken, terwijl er normaliter nooit dat soort problemen zijn, is automatisch verdacht.

he
door henkie.penkie - Jul 23, 2020 om 10:30
149 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe vaak wordt je niet gewaarschuwd voor deze praktijken toch zijn er nog altijd van die achterdochtige mensen die in deze uitspraken om géén betalingen via watsapp of messinger of via e.mail te doen voor iets wat op een slinkse wijze gebeurd er toch in te geloven dat deze verrouwd zijn om te betalen. Nogmaals trap nooit in zulke vragen of iets dergelijks, je gaat gewoonweg de boot in en ben je je centen kwijt. Daarom geven de banken dan ook meestal niet thuis omdat je in principe het zelf schuld bent. Let dus goed op en betaal nooit iets via zulke vragen over deze internet middelen. Vraag of controleer eerst of dit allemaal juist is en schakel ook je bankrekening beveiliging in deze zit meestal gratis in je internet pakket  bij je povider dit kan je raare dingen voorkomen. ook kun je op de politie site de rekening nummers controleren.

rj
door rjw Jul 23, 2020 om 12:44
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Bankrekeningbeveiliging in het internetpakket? Dit soort onzinreacties zorgen er alleen maar voor dat mensen die niet zo digitaal vaardig zijn nog meer in de war raken.

De enige echte oplossing is om gewoon degene die om geld vraagt te bellen. Dan hoor je vanzelf of het een bekende is of niet.

ingwebcare
door ingwebcare - Jul 23, 2020 om 19:44
73 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ecriveur50,

Wat verschrikkelijk om te horen dat jullie door deze oplichtingspraktijken zoveel geld verloren zijn. Ik raad je aan om hierover in contact te komen met onze collega's bij Fraude als je dat nog niet gedaan hebt.
Het is erg belangrijk hier juist wél melding van te maken. De collega's kunnen je daarna aan de hand nemen en uitleggen wat de eventuele mogelijkheden zijn.

Je kunt onze collega's iedere dag bereiken tussen 7.00 en 24.00 uur via 058-2952833.

Groet,

Lysanne

ING Webcare

Aa
door Aardpeer - Jan 25, 2021 om 16:47
1 Antwoorden / Vragen

Wellicht zie ik een mogelijkheid nadat ik zelf via whatsappfraude in december 2019 € 2400 armer werd gemaakt - ik heb veel organisaties af- en doorlopen en weet nu een advocaat die onlangs met succes voor derden bij spoofing in gelijk werd gesteld- als u met mij anderen weet die het geld aan de crimineel via de Bunqbank gestort heeft dan kan het de moeite waard zijn - geld terug te vorderen. Neem dan liefst voor eind februari 2021 contact met mij op.

panter22
door panter22 Jan 25, 2021 om 18:14
6599 Antwoorden / Vragen

Spoofing is toch niet gelijk aan whatsapp fraude.Bij spoofing geeft iemand zich uit als medewerker van de bank en de bank vergoedt de schade.
Ik ben benieuwd dat als iemand zich uitgeeft voor jouw dochter en je betaalt, de bank de schade gaat vergoeden.
Misschien moet de bank alert zijn  op een bankrekening waarop in korte tijd van door tientallen mensen een flink bedrag gestort wordt,
Maar het verbaast mij dat zulke grote bedragen overmaken kennelijk normaal is en dat je daar ook niet over hoeft na te denken.