fl
door floydfan May 8, 2011 om 11:01
Geldzaken & recht

Wia en pensioen afkopen

ik ben sinds kort voor 100% afgekeurd en ontvang een wga (wia) uitkering.

nu krijg ik een aanbod om een klein pensioen af te kopen.
word ik gekort op mijn uitkering als ik op dit aanbod inga ?
en moet ik dit melden bij het uwv?

voor zover ik op de site van het uwv kan zien heeft het geen invloed op de uitkering maar leer mij het uwv kennen .........?

wie weet het antwoord of heeft hier ervaring mee ?

12808 13 Rapporteer

ro
door ron530 - May 8, 2011 om 11:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ja u moet dit melden, een afgekocht pensioen wordt als inkomen aangemerkt bij de belastingdienst. Of er gekort gaat worden zal mede van het afkoop bedrag afhangen.

ba
door bachanaal - May 8, 2011 om 12:10
248 Antwoorden / 7 Vragen

ik heb eerder een klein pensioen afgekocht. mijn bijstands uitkering werd niet gekort. het is wel nadelig voor de inkomsten belasting en er gaat gelijk al een derde van het bedrag naar de belasting. per saldo leverde het nauwelijks wat op.
er zal voor de uitkering wel een vermogensgrens zijn, in mijn geval ben ik daar steeds onder gebleven. zolang bezittingen en vermogen onder een grenswaarde blijven is er niks aan de hand.

ro
door ron530 - May 8, 2011 om 12:20
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Maar je moet het wel melden.

valerius-2
door valerius-2 - May 8, 2011 om 12:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u toeslagen ontvangt hou er dan rekening mee dat dez van invloed kunnen zijn.

ro
door ron530 - May 8, 2011 om 12:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Enkel op de zorgtoeslag niet op de huurtoeslag, afkoopsommen zijn vaak dusdanig klein dat het geen invloed heeft.

vladja
door vladja - May 8, 2011 om 12:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Lees: hier over de regel en voorwaarden voor het afkopen van een klein pensioen...

Op het af te kopen pensioen wordt verplicht belasting ingehouden en wel in de hoogste schijf van 52%. Dat kan later "rechtgetrokken" worden met een belasting-aangifte als blijkt dat er teveel ingehouden is.

Het afkopen van een pensioen geldt als inkomen voor de belastingdienst en heeft dus invloed op de zorgtoeslag, huurtoeslag en andere toeslagen, eventuele kwijtschelding van heffingen riool/reiniging, waterschap etc.

Ik zoek nog of het van invloed is op de uitkering.

Vladja

wi
door willems123 - May 8, 2011 om 12:58
117 Antwoorden / 16 Vragen

Mijn (ex-)collega in belandde in 2008 in de WIA (IVA), en zijn pensioen gewoon door opbouwen, mijn werkgever heeft de pensioen vooor arbeidsongeschikt verzekert, denkt ik, vorig week ontving hij (ik ook) de overzicht van de pensioenopbouw van 2010.
Waarom jouw (ex) wekgever niet voor dit geval verzekeren?

vladja
door vladja - May 8, 2011 om 13:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 8 mei 2011, 12:35]Enkel op de zorgtoeslag niet op de huurtoeslag, afkoopsommen zijn vaak dusdanig klein dat het geen invloed heeft.

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Voor zowel de zorgtoeslag als de huurtoeslag wordt het belastinginkomen gehanteerd. En voor het belastinginkomen telt de bruto afkoopsom als inkomen, waarover bij de uitbetaling loonbelasting wordt ingehouden in de hoogste schijf. Deze uitkering uit vroeger arbeid wordt genoemd in/valt onder Wet op de loonbelasting 1964.

Vladja

vladja
door vladja - May 8, 2011 om 13:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Inkomensbesluit Wet WIA

Artikel 3. Algemene beperking inkomen uit arbeid

1. In afwijking van artikel 2, eerste lid, onderdelen a en b, wordt niet als inkomen uit arbeid in het bedrijfs- en beroepsleven beschouwd:
a. het loon uit vroegere dienstbetrekking in de zin van de Wet op de loonbelasting 1964.

Dit is loon uit vroegere arbeid (afkoop bedrijfspensioen).

Volgens de regels zou het geen invloed moeten hebben, maar niet alleen Gods wegen maar zeker die van het UWV zijn ondoorgrondelijk.

Vladja

ro
door ron530 - May 8, 2011 om 13:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Vladja over de afkoop van een klein pensioen wordt 33% belasting geheven geen 52% op deze site kun je meer lezen.

www.mijnafkoop.nl

ro
door ron530 - May 8, 2011 om 13:14
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De link werkt niet maar hier een citaat "De afkoop van uw pensioen wordt door de belastingdienst gezien als een éénmalige beloning en daarmee als inkomsten. Afkoop van uw pensioen kan daarom van invloed zijn op toeslagen en/of uitkeringen. In de toelichting staan enkele voorbeelden genoemd van toeslagen en/of uitkeringen. Afkoop van pensioen heeft geen invloed op uw huurtoeslag. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de belastingdienst. "

fl
door floydfan - May 8, 2011 om 13:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

in ieder geval bedankt voor de antwoorden , maar dat het effect heeft op toeslagen en dat het voor de belasting een "inkomen" is wist ik al.
toeslagen ontvang ik niet dus dat valt af.

mijn enige 2 vragen waren : moet ik de afkoop melden bij het uwv ....ja dus .
en heeft het afkoopbedrag effect op mijn wia uitkering , oftewel word het afkoopbedrag gekort op de uitkering of heb ik geheel beschikking over dit bedrag ?

volgens de klantenservice word het niet gekort en is het bedrag voor mijzelf ,
(we hebben het hier over €2880,- brutto minus 33,5 % loonheffing).
MAAR....gezien mijn ervaringen met het UWV ....weten ze zelf niet waar ze mee bezig zijn of waar ze het over hebben!!!

wat wel zo is , is dat als je WW hebt het WEL verrekend word met je uitkering.
(even ter duidelijkheid , ik heb dus een WIA uitkering van 100%)

fi
door fisbel - May 8, 2011 om 15:36
851 Antwoorden / 3 Vragen

Floydfan - je schrijft dat je geen toeslagen ontvangt. Dat zal betekenen dat voor de aangifte dit bijzonder inkomen niet in belastingschijf 1 valt (inkomen tot ruim € 18000), maar in een hogere schijf terecht komt. Daardoor zal de bijtelling waarschijnlijk een € 245 zijn - (42% minus 33,5%) x € 2880. Maw: door cumulatie van inkomens is er over het bijzonder pensioen toch 42% verschuldigd.

Voor meelezers:
Wat betreft de antwoorden van ron530 en vladja - huurtoeslag: Beide geven deels juiste antwoorden. Het afgekochte pensioen wordt als bijzonder inkomen gezien voor de huurtoeslag. Telt gewoon mee als inkomen, dus minder huurtoeslag (vladja). Ron530 geeft informatie door zoals weergegeven op de site site www.mijnafkoop.nl Deze op zich juiste informatie (afkoop pensioen is niet van invloed op de huurtoeslag) gaat echter uitsluitend op, als men zelf een verzoek indient om het bijzondere inkomen buiten beschouwing te laten voor de huurtoeslag. Omdat de meeste mensen niet op de hoogte zijn van deze regel, wordt het bijzondere inkomen vaak toch meegeteld. Volledigheidshalve hier het formulier / verzoek om het bijzonder inkomen buiten beschouwing te laten.