To
door Ton 1960 Apr 23, 2021 om 14:42
Geldzaken & recht

Wia en pensioen

Goede dag

ik ben 64 en heb 43 jaar gewerkt nu ben ik voor 35 % afgekeurd en heb een wia uitkering ,daarnaast werkte ik in een hotel door de crisis werd mijn contract
niet verlengd en krijg ik van het Uwv een aanvulling tot bestaansminimum,mijn vraag als ik mijn pensioen geheel of gedeeltelijk vervroeg heeft dit invloed op mijn uitkering?

2377 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2021 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zal ongetwijfeld die aanvulling geheel of gedeeltelijk komen te vervallen.

Maar u kunt dat zo navragen bij het UWV.

aurora1
door aurora1 - Apr 23, 2021 om 14:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En dan is er dit ook nog om te bekijken en voor vragen:
https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/faq

ro
door ronny530 - Apr 23, 2021 om 15:11
2752 Antwoorden / 41 Vragen

In uw situatie kan het naar voren halen van het pensioen nadelig uitvallen want het pensioen wordt door het UWV als inkomen gezien en dat maakt dat een deel van of de gehele aanvulling kan komen te vervallen. Daarbij is het zo dat als u het pensioen naar voren haalt de maandelijkse uitkering lager wordt en blijft nadat u de pensioen leeftijd heeft bereikt.

AWYeah28
door AWYeah28 - Apr 23, 2021 om 16:57
355 Antwoorden / Vragen

Beste Ton,

Het ontvangen van pensioen heeft geen invloed op uw WIA-uitkering, maar wel op de toeslag die u nu ontvangt om op het sociaal minimum uit te komen.
Of het raadzaam is uw pensioen eerder in te laten gaan ligt dus aan de hoogte van uw pensioen en hoeveel hier van over blijft als u de toeslag kwijtraakt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2021 om 18:23
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat is niet onmogelijk! U ontvangt een aanvulling tot bestaanminumum en indien u uw pensioen geheel of gedeeltelijk laat uitkeren wordt dat opgeteld bij uw WIA uitkering en kan dan dus uw inkomen boven het bestaansminumum uitkomen en wordt de aanvulling gestopt. (Evenals @RONNY530 al aangeeft)
Dan heb ik de vraag: waarom zou u nu al pensioen vervroegen:
Afgezien daarvan kan het ook, als ook al aangegeven uw alsdan te verkrijgen inkomen ook van invloed zijn op fiscale aspecten (over de ontvangen uitkering wordt tot het moment dat u AOW gerechtigd bent in ieder geval AOW premie geheven en heeft het invloed op eventuele toeslagen waar u recht op heeft zoals bijv. huur- en zorgtoeslag.

Mijn advies derhalve: bezint eer ge begint.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 23, 2021 om 19:14
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ton,

Ik raad u aan om dit nooit te doen :je pensioen "opeten"...

Helemaal niet als u getrouwd bent.

ekiem
door ekiem - Apr 23, 2021 om 19:37
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Natuurlijk heeft dit invloed op uw uitkering. U moet dit niet zien als extra . Als u uw pensioen eerder of vervroegd laat uitkeren dan moet u dit doorgeven aan het UWV en deze zal het pensioen bedrag aftrekken van uw aanvulling.

In directe omgeving meegemaakt. Het UWV hoeft hierdoor minder aan u uit te keren als aanvulling.

Ekiem

tenormin
door tenormin - Apr 24, 2021 om 01:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft invloed op uw uitkering en zeker niet meer overwegen. Rustig afwachten tot u "aan de beurt" bent en volledige AOW kan ontvangen, mag nu even zuur zijn, maar later zuurder als u iedere maand minder euro's ontvangt. FF nog een paar jaar doordouwen: ik weet dat het gemakkelijker klinkt dan het is, maar uiteraard is het aan u wat u kiest. 43 Jaar werken is wel veel, maar veel ouderen hebben dat ook gedaan (ik 49 jaar). In zekere zin heb ik "geluk" gehad dat ik - als overtallig - mocht "buitenspelen" en voor 5 jaar volledig mijn salaris kreeg en juist voordat die periode een auto ongeluk kreeg en afgekeurd werd, dus ging van WAO naar AOW.
Hoefde dus niet meer te solliciteren naar een baan.

sira
door sira - Apr 25, 2021 om 11:01
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Is het niet verstandig om op zoek te gaan naar een parttime baan? 43 Jaar werken is op zich nog niet veel.
Ik weet niet wat u nu aan uitkering krijgt, maar ik denk dat u met een parttime baan meer zult kunnen verdienen dan nu. Mogelijk bent u van het UWV ook nog verplicht te solliciteren.

Het is ook niet verstandig uw pensioen nu al aan te spreken. U gaat dan minder pensioen ontvangen dan wanneer u de AOW leeftijd heeft bereikt.

Ik ben per 1 maart zonder (parttime) werk komen te zitten wegens opheffing bedrijf. Ondanks mijn (bijna) 48 jaar werkverleden, werd ik ook door het UWV nog verplicht te solliciteren (1½ maand). Gelukkig is dit vanwege mijn leeftijd (65,7) per 21/04 niet meer nodig, ik ga dus lekker tot volgend jaar, voor het eerst van mijn leven WW trekken (m.a.w. ik leef nu op kosten van de samenleving). En nee, daar schaam ik mij niet voor.

Dus ga op zoek naar een baantje voor 15-20 uur, eventueel bij een uitzendbureau en dan bouwt u daar ook nog een stukje pensioen op. Alle kleine beetjes helpen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Apr 25, 2021 om 22:43
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Leuk advies maar Ga werken en 35% afgekeurd?

Denk dat er lastig iets te vinden is, vele  jongeren  staan te vechten om banen en die  nemen ze eerst.

Elke Euro die je nu van Pensioen opneemt word volledig verrekend dus niet doen.

sira
door sira Apr 26, 2021 om 08:47
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Als je voor 35% bent afgekeurd, kun je voor 65% nog werken. Dus een baantje van 15 à 20 uur is zeker wel te vinden, mits je wilt werken.