Robvs
door Robvs Dec 29, 2022 om 13:12
Geldzaken & recht

Wie bepaald of brandgang/poort onderhouden moet worden?

Ik heb een koopwoning in Hoofddorp. Ons huis ligt aan een poort/brandgang waar zowel huurwoningen als koopwoningen aangrenzen. Nu hebben wij (alle eigenaren van een koopwoning) een brief ontvangen van de eigenaar huurwoningen, waarop gevraagd wordt om onderhoud aan de poort te doen. Zij willen dit uitbesteden, en deze kosten delen tussen het totale aantal huizen. Gaan wij als koopeigenaars niet op het aanbod in, wil de huurmaatschappij een advocaat inschakelen om ons te dwingen.
Kan dit zomaar?

ps: de tegels die in de poort losliggen bevinden zich niet achter mijn huis. Tevens worden die losliggende tegels veroorzaakt door mensen die grote bomen in de tuin hebben met worteluitgroei naar de poort.

6956 15 Rapporteer

sira
door sira - Dec 29, 2022 om 13:18
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Als de koopwoningen bij brand ook gebruik moeten kunnen maken van de brandgang, bent u er ook bij gebaat dat de poort in optimale conditie is.

Of bent u van mening dat alleen de huurders of WBV voor de kosten op moeten draaien?

Zo'n gigantisch bedrag zal het niet zijn als alle bewoners en huurders er aan mee betalen.

sw
door swat1500 Dec 29, 2022 om 13:28
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Huurders kunnen niet worden verplicht hieraan mee te betalen. Hoogstens in de servicekosten kan voor onderhoud een bedrag zijn gereserveerd.

sira
door sira Dec 29, 2022 om 13:37
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Als de WBV het onderhoud gaat betalen, zal het uiteindelijk op het bordje van de huurders komen, iets met lengte en breedte.

rj
door rjw - Dec 29, 2022 om 13:20
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is er ooit afgesproken over die poort? Staat er iets over in de koopakte? V.w.b. de brandgang: het is gebruikelijk dat de helft van de brandgang van de eigenaar van het aangrenzende perceel is, en dat die eigenaar ook verantwoordelijk voor het onderhoud.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 29, 2022 om 13:23
843 Antwoorden / 3 Vragen

Aangezien het een gemeenschappelijke brandgang/poort is, is het onderhoud ook gemeenschappelijk. Dat de losliggende tegels niet ac hter jouw huis liggen maakt niets uit.

Hoe je het ook wendt of keert ook jij maakt gebruik van de brandgang. Al was het maar om je containers buiten te zetten.

Dit is mijn inschatting en er zal ook wel een erfdienstbaarheid op de brandgang zitten.

Ik zeg... ga als eigenaren even met elkaar in conclaaf en ga in op het aanbod van de wbv. Lijkt me dat de kosten geen duizenden euro's per woning zijn.

mahadma
door mahadma Dec 29, 2022 om 18:25
11520 Antwoorden / 51 Vragen

in flats betalen de bewoners van de hoogste etage voor problemen in de kelder. Maar ook betalen de beganegrond bewoners mee bij een dak reparatie.

sw
door swat1500 - Dec 29, 2022 om 13:26
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Zomaar kan dit niet en daarom wordt er dus een advocaat ingeschakeld. Weigering zal dan tot een juridische procedure leiden waarbij de rechter wel een dwingende uitspraak kan doen.
Van belang is hier of de grond waarover de betreffende poort/brandgang loopt ook (deels) uw eigendom is. Zo ja, dan bent u mede verantwoordelijk voor het onderhoud van de (gehele) poort/brandgang.
Naar alle waarschijnlijkheid is daar in de koopakte van uw woning iets over vermeld.
Bent u geen deel eigenaar van de grond waarover de poort/brandgang loopt dan bent u uiteraard niet te verplichten mee te betalen aan het onderhoud. U moet dit wel goed uitzoeken als u niet voor onverwacht hoge kosten wil komen te staan als u weigert mee te betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 29, 2022 om 13:29
16774 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag van de eigenaar van de huurwoningen is niet irrieel aangezien het een brandgang/poort is waarop alle aanwonenden toegang hebben resp. recht van overpad. Omdat dat als al gezegd voor de gehele toegang zou dat ook van toepassing kunnen zijn op het onderhoud van het gehele pad hoewel daar ook sprake kan zijn van het kunnen aanspreken van die bewoners wiens bomen de veroorzaker is.

Indien u niet accoord gaat heeft de eigenaar van de huurder m.i. wel afdoende redenen om via een advocaat en mogfelijke procedure zijn geliujk te krijgen en dat kan ook u als betrokken eigenaar dan meer kosten.   Inzake overlast veroorzaakt door boomwortels kunt u als gezegd ook zelf de bewoners aanspreken van wie die bomen zijn en onderhoud vorderen. .

Ben u lid van Eigen Huis, benader die dan voor nader advies hoewel ik denk dat het antwoord dan niet (veel) anders zal zijn. https://www.eigenhuis.nl/contact/#/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 29, 2022 om 13:57
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RobVS,

Kunt u,ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Is er een Vereniging Van Eigenaren?

Kunt u foto's plaatsen van de situatie?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 29, 2022 om 14:03
2010 Antwoorden / Vragen

De zaak moet toch onderhouden worden en eigenaar van de huurwoningen kent blijkbaar z'n pappenheimers; "Meebetalen, Ik?". Dus die zet gelijk stevig in. Zouden meer mensen moeten doen.

Daarnaast weer de EEUWIGE VRAAG of het ZOMAAR kan. Wat bedoelt u daar nou PRECIES mee? Welk deel van het verhaal klinkt als iets dat ook maar mogelijk verboden zou kunnen zijn?

rj
door rjw Dec 29, 2022 om 20:33
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Haha, inderdaad weer dat "zomaar". Als mensen eens voorwaarden, contracten en aktes gaan lezen zullen die vragen een stuk minder voor gaan komen. Het meeste is immers niet "zomaar". En zeker in dit geval als er een professionele organisatie met zoiets komt is er een redelijke kans dat het gewoon klopt. Die doen immers niet zomaar wat.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 29, 2022 om 15:14
341 Antwoorden / 13 Vragen

Een brandgang is toch belangrijk voor alle bewoners, huur of koop. Als er brand uitbreekt maakt u toch ook gebruik van die uitgang? Wortel uitgroei van grote bomen, als dat de oorzaak is moet daar eens naar gekekenn worden. Dat zou pakkie aan zijn van de eigenaar van die grote boom.

GJ
door GJBZMR - Dec 29, 2022 om 21:56
1 Antwoorden / Vragen

Wie bepaalt of de brandgang onderhouden moet worden......alles moet onderhouden worden. In het ergste geval zal de gemeente hier op kunnen handhaven.

Maar, ik weet niet wat de verhouding huurders/kopers is. Opzich snap ik dat de verhuurder het wil uitbesteden, in plaats van hun huurders achter de broek te moeten gaan zitten. Waar ik wel bang voor ben is dat de verhuurder de kosten vooral bij de eigenaren zal willen proberen te verhalen.

Informeer nou eerst eens wat het je zou moeten gaan kosten. Is dat een paar tientjes, zou ik me er niet te druk om maken. Als dat al te veel geld is, of ze presenteren u een hogere prijs, vraag dan zelf eens een offerte op, via de VVE, als daar sprake van is.

Ook kunt u met een aantal welwillende buren het onderhoud zelf doen, en als tegenprestatie een flesje wijn voor de deelnemers afdwingen bij de verhuurder.

P.s. als je deze kwestie puur juridisch wil bekijken, dan komt de kadastrale situatie (bevat uw kavel de helft van het stukje poort /brandgang, is de hele poort een appart kavel of misschien nog wel anders) en wat is er in uw koopovereenkomst over geregeld (erfdienstbaarheid, recht van overpad etc.) om de hoek kijken.

Janzegt
door Janzegt - Dec 29, 2022 om 23:35
122 Antwoorden / Vragen

Lees eens uw koopcontract van de woning. Daar staat zeer waarschijnlijk iets in over een "gezamenlijke inspanning" voor het onderhoud van het pad.

va
door vanlotjegetikt - Dec 30, 2022 om 08:45
809 Antwoorden / Vragen

Als de brandgang op eigen terrein ligt is altijd rekening eigenaar. Heeft de Gemeente geen zeggenschap over.
Kijk het Kadaster erop na en de notariele akte geeft ook info over eigendom van het betreffende stuk land.
Waar ik erg tegenaan loop tegenwoordig is dat niemand verantwoording wil nemen maar als het ergens fout gaat is het huis te klein.
Losliggende tegels is een teken van  slecht onderhoud, je kan nl ook ophogen en dan is er minder last van boomwortels.
Misschien beter om alles te kappen, ben je gelijk van al het gezeur af(sarcasm).

mo
door mof - Dec 30, 2022 om 10:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de brandgang ook bestemd is voor uw woning, als vluchtweg of als weg waar de brandweer bij uw woning moet kunnen komen, dan hoort u netjes mee te betalen.

va
door varaabonnee - Dec 30, 2022 om 10:46
4 Antwoorden / Vragen

Kijk in uw koopacte van het huis wat er staat over de achterom.

gerbera
door gerbera - Dec 30, 2022 om 11:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Lees een hier  staat het e.e.a. beschreven over brandgang cq achterpad en het onderhoud daarvan.

Wi
door Willem70 - Dec 30, 2022 om 16:18
9 Antwoorden / Vragen

Ja hoor, anders maak je toc geen gebruik van de poort meer wn gezamelijk betalen valt de prijs wel mee hoor?