Jo
door Jolande1967 May 22, 2019 om 22:14
Geldzaken & recht

Wie betaalt vestigen vruchtgebruik

Binnenkort wordt het vruchtgebruik gevestigd via akte en inschrijving kadaster. In het testament is niets vastgelegd over verantwoordelijkheid voor de betaling van de kosten hiervan. Mijn vraag is, is hier iets wettelijks vastgelegd?

1887 6 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 22, 2019 om 22:21
11495 Antwoorden / 15 Vragen
Jo
door Jolande1967 May 22, 2019 om 22:36
Antwoorden / 2 Vragen

ja dat klopt

sw
door swat1500 - May 22, 2019 om 23:16
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Die kosten zullen ten laste komen van de erfenis. Het is de wens van de overledene dat dit vruchtgebruik gaat plaats vinden dus komen de kosten ook voor zijn rekening.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2019 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoop dat u zich door de notaris goed hebt laten informeren over de ins en outs van het vruchtgebruik.

tenormin
door tenormin - May 22, 2019 om 23:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Waarom gaat u dan niet verder op uw vraag van 17 Mei? Was wat gemakkelijker geweest.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2019 om 06:06
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Afgezien van de al gegeven adviezen om de notaris te raadplegen zie ook dit : https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/afkopen-vruchtgebruik  (vraag van een andere vraagsteller)

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2019 om 06:42
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom troch nog even bij u terug.
Erfeniszaken kunnen soms erg ingewikkeld zijn maar ook ingewikkeld gemaakt worden.

Hoe dan ook is het in het testament vastgestelde van belang.
In het testament worden normaliter alle erefgenamen genoemd d.w.z degene aan wie de erflater zijn nalatenschap toekent.
(Eigendommen /vermogen)
In een testament kan ook worden vastgesteld wie het vruchtgebruik heeft.
Het vruchtgebruik kan worden gevestigd aan een niet erfgenaam.
M.b.t. vruchtgebruik geldt de wetgeving als vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek, boek 3; art. 202 t/m 226 en zie dan vooral art 3:226 als het over een woning gaat https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-3/artikel226   Naar mijn mening zijn de kosten die u noemt voor degenen bij wie het vruchtgebruik wordt gevestigd tenzij u dat onderling anders afspreekt.