st
door student5126 Mar 4, 2018 om 14:54
Geldzaken & recht

Wie draait er voor de kosten op bij vervangen slot?

Ik heb zojuist de deur tot mijn studentenkamer open moeten laten maken door de slot ambulance omdat de sleutel was afgebroken. Het was zo'n heel oud slot, geen cilinder maar zo'n sleutel met een ronde staaf en een baard. Het slot is uitgeboord en niet meer bruikbaar. Nu zit ik met 2 vragen:

1) Wie draait er op voor de voorrijdkosten + weekendtarief (145euro alleen om de deur open te laten maken).
2) Het slot is uitgeboord en moet dus vervangen worden. Wie draait er voor deze kosten op?

Alvast bedankt voor de reacties

26927 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2018 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uzelf en uzelf.

hansje klein
door hansje klein - Mar 4, 2018 om 15:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De hoofdhuurder en de hoofdhuurder ... eventueel te verhalen op degene die de sleutel afbrak ...
waarschijnlijk (ook) de hoofdhuurder.

Alternatief was geweest:

1 - wachten op de eerste werkdag met normaaltarief
2 - deur intrappen en zèlf de schade bijwerken
3 - idem en een nieuwe binnendeur en slot voor +/- € 100,-- kopen en afhangen

U kunt tenslotte ook uw ouders nog om een vrijwillige bijdrage vragen ;-)

By the way ... wat studeert u eigenlijk?

st
door student5126 Mar 4, 2018 om 15:28
Antwoorden / 1 Vragen

"eventueel te verhalen op degene die de sleutel afbrak"
In de zin van een WA verzekering? Ik neem aan dat dit niet onder een inboedelverzekering oid valt?

alternatief 1 : was niet mogelijk, moet morgenochtend gelijk naar stage
alternatief 2 en 3 : dit is een oud herenhuis, dus afwijkende maat deuren en van (volgens mij) solide hardhout. Intrappen leek me geen optie, want vervangen was niet gemakkelijk geweest.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning
Ik lees zojuist hier dat de verhuurder verantwoordelijk is voor "grote reparaties en vervanging" van sloten. Valt dit hier niet onder?

hansje klein
door hansje klein Mar 4, 2018 om 15:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U kunt wèl degene die de sleutel heeft afgebroken aansprakelijk stellen.

Of en hoe die verzekerd is ... staat op een ander (zijn/haar) blad. VOORBEELDBRIEF: https://voorbeeldbrief.blogspot.nl/2012/04/voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen.html NB. Massief hout is juist goed geschikt om in te trappen, daar het zich aan de oorspronkelijke deur goed laat repareren. en mogelijk alleen het slot het begeeft.

st
door student5126 Mar 4, 2018 om 15:50
Antwoorden / 1 Vragen

Degene die de sleutel heeft afgebroken was ikzelf (de huurder), dus aansprakelijk stellen zal niet gaan. En achterstallig onderhoud kan ik niet aannemelijk maken, want ik heb zelf nooit melding gemaakt van de klemmende deur en het stroeve/haperende slot. Dit vanwege het feit dat de verhuurder nooit wat repareert, ook al maak je er melding van, dus dan hou je op een gegeven moment op met melden. Achteraf gezien had ik dus de verhuurder het slot moeten laten repareren of vervangen voordat er iets als dit gebeurde. Les geleerd :(

hansje klein
door hansje klein Mar 4, 2018 om 16:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het is niet aannemelijk, dat een/uw verhuurder in het weekend nog meteen aan het werk zou zijn gegaan ... misschien bestaat er wèl zoiets als een generaalsleutel voor de keer, dat u uw sleutel eventueel verloren heeft. Maar dat helpt nu ook niets meer. Dè beste oplossing bestaat niet, iedere situatie is anders, meestal erg duur wanneer er nood-hulp van buitenaf moet komen, maar dat viel eigenlijk best mee voor een sleutelweekenddienst!

tenormin
door tenormin - Mar 4, 2018 om 16:02
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Die sleutelambulance heeft u in ieder geval geen poot uitgedraaid; als je ziet wat er soms voor betaald moet worden in het weekend: sommigen vragen doodleuk €500,00 en meer voor dit grapje.

panter22
door panter22 - Mar 4, 2018 om 16:02
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een woning huurt is het vervangen van het slot voor rekening van de huurder.  Valt niet onder grote reparaties en vervanging, zoals je je afvroeg..
Kijk in het Besluit kleine herstellingen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01
Voor een kamer kan dat anders zijn. Kijk in je huurcontract.

Voordat je de slotenmaker belde, had je beter eerst even met de verhuurder kunnen overleggen.
Nu geef je zelf de opdracht aan de slotenmaker, dus moet je betalen.
Misschien wil je verhuurder de kosten betalen, maar dan zul je moeten overleggen.
Het is vervelend dat de sleutel afgebroken is, maar haast omdat je morgen naar stage moet, is niet een sterke smoes.
Je kunt best even een uurtje later komen als je stage loopt.

aurora1
door aurora1 - Mar 4, 2018 om 16:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U + u.
Overigens vallen de kosten nogal mee, juist ook voor een weekendtarief.
Zie ook de tips van @hutch o.a. om 16.34 uur. Een dergelijk klusje is eigenlijk zo gepiept.
Vraag anders de huisbaas of die nog dergelijke sloten heeft of kijk daarvoor bijv. eens in de kelder, de meterkast, of op zolder van het pand.

hutch
door hutch - Mar 4, 2018 om 16:34
4515 Antwoorden / 29 Vragen

U heeft nog geluk dat u niet per ongeluk zo'n oplichter gekozen heeft, waar @Tenormin ook op gewezen heeft. €145,-- valt nog mee.
Op zich is het best veel geld, vooral voor een student, maar relatief gezien valt het nog mee.

Wat u kunt doen, vooral gezien het simpele slot met een baardsleutel (klik * hier *), is familie of kennissen bellen en vragen of zij daar nog zo'n slot hebben liggen. Vervolgens deze zelf plaatsen wat niet zo moeilijk is.

Alle kosten komen voor u, daar de fout helemaal bij u ligt.

Succes.

hutch
door hutch Mar 4, 2018 om 16:41
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dergelijke sloten zijn, nieuw, niet zo duur, nog geen €20,--. Voorbeeld de Nemef 1266.

jo
door jorisw Mar 5, 2018 om 11:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Veel geld ergens voor vragen is geen oplichterij. Daarvoor is meer nodig.

gerbera
door gerbera - Mar 5, 2018 om 10:25
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wie draait er voor deze kosten op?
Er viel niet veel te draaien met een afgebroken sleutel, maar de kosten zijn gewoon voor u.
Klik even hier om te zien hoe u een slot moet vervangen; http://www.sloteninfo.com/

mo
door mof - Mar 5, 2018 om 15:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Jij. Tenzij je eerst de huisbaas hebt gebeld en met hem overlegd hebt. Als je zonder overleg een slot laat openmaken en of vervangen ben je zelf aansprakelijk voor de kosten.

noud evers
door noud evers - Mar 5, 2018 om 16:10
5 Antwoorden / Vragen

die rekening is geheel voor Uzelf .Uw hebt zelf de opdracht ervoor gegeven om uit te boren ,en de sleutel zelf afgebroken toch,
Als het slot zo slecht was had U hier de verhuurder van in kennis moeten stellen voor het te laat is